آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی ساختمانچی در این مطلب با مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت در خدمت شما هستیم.

دستور اصلاح وضعیت مسکن از طرف رئیس جمهور

رئیس جمهور در جلسه دستور هیات دولت که در روز چهارشنبه برگزار شد، به بررسی موضوع افزایش بهای مسکن و اجاره بها پرداخت. در این جلسه رییس جمهور دستور تشکیل کارگروهی از وزرای اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی با مسئولیت معاون اول رییس جمهور را داد تا در آن به بررسی عوامل گرانی مسکن و راه حل های رفع این مشکل پرداخته شود.

بررسی اخذ مالیات از خانه های خالی

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در کنار تشریح عملکرد چند ساله این وزارتخانه اذعان داشت، وزارت راه و شهرسازی با توجه به وضعیتی که دارد، از 13 سازمان و شرکت تشکیل شده و هرکدام نقش حاکمیتی و وظایف قانونی خود را بر عهده دارند.

وزیر راه و شهرسازی در زمینه اقدامات این وزارتخانه در حوزه مسکن گفت: بازار مسکن همواره با نوسانات شرایط اقتصادی و التهابات بازارهای موازی در ارتباط بوده و در این دوره، در حال سپری کردن روزهای پر التهاب خود می باشد. تغییرات نرخ ارز و شرایط التهابی موجود در بازارهای موازی باعث ایجاد بحران در بازار مسکن شده است.

در همین راستا سعی بر آن شده که با طراحی طرح اقدام ملی مسکن و اقدامات لازم در این زمینه فرصت خانه دار شدن برای یک میلیون و 600 هزار نفر فراهم شود که از میان آن ها 800 هزار نفر واجد شرایط هستند و تحویل آن ها از ماه های آینده آغاز می شود.

بخوانید!  رفع مشکل مستاجران در ایام کرونا و افزایش نرخ پروانه

وی در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه گفت:  طرح جامع املاک و اسکان که در بهمن ماه سال گذشته از آن رونمایی شده است، امکان اخذ مالیات از خانه های خالی را برای سازمان امور مالیاتی فراهم کرده است. وی اذعان داشت، اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند تاثیر مهمی بر وضعیت بازار داشته باشد.

تعدیل نرخ اوراق تسهیلات مسکن

مدیر امور مالی بانک مسکن از تعدیل قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن خبر داد. بر همین اساس صابر عسکرپور مدیر امور مالی بانک مسکن اظهار داشت، در ماه های گذشته موضوعاتی چون افزایش انباشت تقاضای تسهیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا، هم چنین ورود افراد به بورس و خریداری اوراق تسه و از طرفی دیگر کاهش فروش اوراق به دلیل عدم مراجعه فروشندگان به شعب باعث ایجاد عدم تعادل در معاملات اوراق شده است.

وی اضافه کرد، در حال حاضر میزان اوراق موجود در بازار از میزان تقاضای تسهیلات بیش تر بوده و با وجود اعتبار محدود این اوراق، افزایش غیر منطقی قیمت آن ها ادامه نخواهد داشت. بررسی معاملات صورت گرفته نشان می دهد تقاضای انباشته شده تسهیلات به میزان زیادی پاسخ داده شده است. از این رو به منظور ایجاد تعادل در بازار قیمت ها، اقداماتی نیز در جهت کاهش تقاضای غیر تسهیلاتی و افزایش عرضه اوراق انجام شده و نتایج آن در طی روزهای آتی مشخص خواهد شد. به گفته صابر عسکرپور، هدف اصلی اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، ایجاد فرصت استفاده از تسهیلات مسکن بدون نوبت برای متقاضیان می باشد.

بخوانید!  اعلام زمان مرحله دوم ثبت نام مسکن ملی

15 هزار مسکن مهر خالی در پردیس

بر اساس مستندات و بررسی های میدانی، 43 هزار و 500 واحد مسکن در پردیس با امکانات کامل افتتاح شده و افراد در 28 هزار و 500 واحد آن ساکن شده اند. بر این اساس می توان گفت 15 هزار واحد مسکن مهر خالی از سکنه می باشد که بیش تر آن ها در اختیار محتکران مسکن، دلالان بازار مسکن و سرمایه گذاران می باشد. بر اساس گزارش های ارائه شده، 8000 نفر از مالکان برای تحویل واحدهای خود مراجعه نکرده و 7000 مالک دیگر نیز که واحدهای خود را تحویل گرفته اند در آن سکونت نکرده اند.

بیش تر از 3000 واحد مسکونی تحویل داده شده که عمری بیش از 30 سال دارند، خالی از سکنه می باشند. گزارش ها حاکی از آن است که تصمیم های پیشگیرانه و بازدارنده می تواند روند تحویل واحدهای مسکونی که منجر به سکونت واقعی باشد را افزایش داده و بازار مسکن مهر پردیس را به یک ثبات قیمتی برساند و باعث رشد سریع تر امکانات رفاهی شهری شود.