آموزش رویت

ساختمانچی

پلاستر به لایه پوششی اضافی می گویند که بر روی قسمت های مختلف ساختمان مانند دیوارها، ستون، سقف، کف و سایر قسمت ها استفاده می شود. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات تکمیلی در این زمینه می پردازیم. با ما همراه باشید.

پلاستر

همان گونه که در بالا اشاره شد، پلاستر یک لایه اضافی است که بر روی قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار آن، پلاسترکاری به عملیاتی اطلاق می شود که لایه پلاستر بر روی سطح مورد نظر استفاده شود.

هدف از استفاده پلاستر پوشش و محافظت از ساختمان می باشد. در برخی موارد نیز هدف از پلاسترکاری، ایجاد زیبایی می باشد.

انواع پلاستر

پلاسترها انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربرد آن ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند:

پلاسترگچی

گچ اصلی ترین متریال اولیه برای استفاده در لایه پوششی می باشد و بیشتر در پروژه های تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. از پلاستر گچی در محیط داخلی ساختمان استفاده می شود و علاوه بر کاربرد تزئینی، عایق صوتی و حرارتی نیز محسوب می شود.

پلاسترسیمانی

پلاستر سیمانی پوششی محکم و چندکاره را بوجود می آورد و به نسبت سایر روش ها، ایده آل تر می باشد. از پوشش های سیمانی می توان در محیط های خارجی ساختمان و به عنوان ملات نفوذپذیر استفاده کرد.

این پوشش ها تاثیر زیادی در مقاومت و استحکام ساختمان دارند و نوعی عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی نیز محسوب می شوند.

پلاستر آهکی

پلاستر آهکی در کل پوششی بهتر نسبت به پلاستر گچی ارائه می دهد، اما به نسبت پلاستر سیمانی از مزایای کمتری برخوردار می باشد. پلاسترهای آهکی جنبه تزئینی و زیباتری نسبت به دو نوع ذکرشده دارند.

  • نکته: باید توجه داشت که امکان شکستگی در پلاسترها وجود دارد که در صورت بروز چنین مشکلی عملیات پلاسترکاری باید مجددا صورت پذیرد. امکان شکستگی در پلاسترها می تواند به دلایلی از جمله برآمده‌شدن لایه پوششی و ترک خوردگی های بزرگ و کوچک رخ دهد.
پلاستر چیست؟

مزایای استفاده از پلاستر

استفاده از این پوشش مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از پلاستر به عنوان یک لایه محافظ بر روی سطوح خارجی صورت می گیرد. از پلاستر می توان به عنوان لایه محافظ در برابر شرایط متفاوت آب و هوایی مانند نفوذ آب و باران استفاده کرد.
  • استفاده از پلاستر به عنوان یک پوشش می تواند از نفوذ گرد و خاک جلوگیری به عمل آورد.
  • این متریال می تواند به ایجاد یک سطح صاف کمک کند.
  • پلاستر می تواند به عنوان یک پوشش تزئینی بر روی دیوارهای سنگی و بلوکی مورد استفاده قرار گیرد.
  • از پلاستر می توان به عنوان یک پوشش برای شکستگی در بخش های مختلف سازه استفاده کرد.
بخوانید!  آن چه درباره کرکره برقی باید بدانید!

پلاستر آماده ضد آب

پلاسترآماده ضد آب، ملات آماده ای است که ضد آب است و در برابر فشار مثبت و منفی آب برای عایق کاری استخرها، منهول، دیوارهای زیر زمینی و… مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پلاسترضدآب، به منظور آب بندی پشت بام ها، صورت می گیرد.

هم چنین می توان از آن به منظور آب بندی حوضچه های ذخیره نفت، بنزین و گازوئیل استفاده کرد. از ویژگی های ظاهری این گونه پوشش ها می توان به دو قسمتی‌بودن آن اشاره کرد. یک جزء از این ماده به شکل جامد و پودری و جزء دیگر آن به شکل مایع می باشد.

مزایای پلاستر آماده ضد آب

استفاده از پلاسترهای ضد آب مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همان گونه که از نام این پلاستر پیداست، یکی از برترین مزایای آن ضد آب بودن می باشد. از این رو می توان نسبت به شستشوی آن ها اقدام کرد. این گونه پلاسترها مقاومت بالایی در برابر فرسایش دارند.
  • پلاستر ضد آب، در برابر فشارهای مثبت و منفی از خود مقاومت نشان می دهند.
  • سرعت اجرای این گونه پلاسترها بالا می باشد.
  • استفاده از پلاسترآماده ضد آب بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • این گونه پلاسترها در برابر شرایط مختلف جوی و نفوذ نور خورشید از خود مقاومت نشان می دهند.
  • پلاسترهای ضدآب، از قابلیت ترمیم پذیری برخوردار می باشند.
  • در برخی موارد می توان از این پلاسترها به جای موزاییک استفاده کرد.

شرایط نگهداری پلاستر ضدآب آماده

این گونه پلاسترها باید به دور از انجماد و تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرند. دمای مناسب برای نگهداری این گونه پلاسترها، بین 7 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد. زمان استفاده از پلاستر تا قبل از باز شدن آن به مدت 12 ماه امکان پذیر می باشد.

بخوانید!  استفاده از پانل های HPL برای نما

طریقه مصرف پلاستر آماده ضد آب

همان گونه که در بالا اشاره شد، این نوع پوشش ها از دو قسمت پودری و مایع تشکیل می شوند. برای استفاده از این پلاستر در ابتدا باید هر دو قسمت پودری و مایع با یکدیگر مخلوط شوند.

انجام این کار با استفاده از همزن های مخصوص صورت می گیرد و به طور معمول برای ایجاد حالت روان به ازای هر 25 کیلوگرم از این ماده از 500 سی سی آب استفاده می شود.

پس از  حاضرسازی، برای استفاده در قسمت موردنظر با استفاده از ماله آن را بر روی سطح موردنظر می کشیم. برای انجام این کار پیشنهاد می شود در ابتدا از یک لایه مش به ضخامت 10 میلی متر استفاده شود و سپس از یک لایه پلاسترآماده ضدآب بر روی آن استفاده گردد.

لایه پلاستر می تواند ضخامت حداقل 5 میلی متری داشته باشد. این ضخامت برای قسمت های مختلف می تواند متفاوت باشد. برای مثال در جهت استفاده از این پوشش برای استخر پیشنهاد می شود از ضخامت حداقل 10 میلی متر استفاده شود. باید توجه داشت در زمان اجرا دما کمتر از 7 و بالای 30 درجه نباشد.

کلام پایانی

ما در این نوشته در خصوص مبحث پلاستر و ویژگی های آن صحبت کردیم. همانطور که گفتیم پلاستر به لایه پوششی اضافی اطلاق می گردد که بر روی قسمت های مختلف ساختمان مانند دیوارها، ستون، سقف، کف و سایر قسمت ها استفاده می شود.

امیدواریم مطالعه این مطلب نکات مفید و ارزنده ای را برای شما کاربران گرامی به ارمغان آورده باشد. در صورت تمایل می توانید دیدگاه و نظرات خود را با اهالی ساختمانچی به اشتراک بگذارید.