آموزش رویت

ساختمانچی

نمای غیرمتعارف از جمله نماهای ساختمانی محسوب می شود که استراتژی خاصی در طراحی و ساختار آن بکار رفته است. این نوع نماها از اشکال غیرعادی و خلاقانه برخوردار می باشند و نمایی بسیار زیبا به ساختمان می بخشند. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی برخی از این نماهای نامتعارف می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ساختمان هایی با طراحی نمای غیرمتعارف

تصویر زیر یک خانه شخصی را در کشور پرتغال نشان می دهد که تیم DIONISO LAB آن را طراحی کرده است. این خانه بلند و باریک است و در بین دو ساختمان دیگر قرار دارد. نمای ساختمان زیر از جنس ورق های آلومینیومی می باشد.

نمای نامتعارف

این نمای غیرمتعارف از کرکره هایی به رنگ سفید ساخته‌شده که زاویه ای ثابت نسبت به یکدیگر دارند. این سبب می شود تا علاوه بر این که اتاق های طبقه بالایی به چشم انداز اطراف خانه دید داشته باشد، حریم شخصی و خصوصی نیز حفظ شود.

نمای ساختمان نامتعارف

طراح ساختمانی که در تصویر زیر مشاهده می کنید x Architekten می باشد. این ساختمان، تجاری می باشد و سالن مو در آن قرار دارد. دلیل استفاده طراح از این نما نیز همین موضوع می باشد. این نما به عنوان نشانه فروشگاه عمل کرده و معرف این سالن مو می باشد.

نمای پویا

این آپارتمان در شهر تهران قرار دارد و طراحی آن به گونه ای است که انگار مجموعه ای از درختان را در خود جای می دهد تا طبیعت را نشان دهد. این ساختمان با بیست پانل به شکل درخت بناشده است و جزء نماهای غیرمتعارف محسوب می شود.

نمای هر طبقه شامل چهار پنل می باشد که دو به دو با یکدیگر مکمل اند و قابلیت حرکت افقی بر روی ریل را دارند. در پشت نمای اصلی این ساختمان، نورگیرهای گسترده ای تعبیه می شود که سبب ورود نور مناسب به داخل فضا می شود.

نمای درختی

تصویر زیر یک هتل لوکس و لاکچری را در شهر لندن نشان می دهد که گروه معماری Rare آن را طراحی کردند. این نمای نامتعارف به طور کامل از ورق آلومینیوم ساخته‌شده و هیچ گونه پنجره ای در ساختار آن وجود ندارد. ورق های آلومینیومی مورد استفاده در این نما را با استفاده از پودر لیزر براقی پوشاندند.

نمای الومینیومی

تصویر زیر ساختمانی را در شهر آمستردام نشان می دهد که دیک وان، معمار آلمانی آن را طراحی کرده است. در ساخت این نما از پنل های پیش‌ساخته بتنی و آجری استفاده می شود و نمایی سنتی را خلق کرده است.

نمای بتنی اجری

تصویر زیر یک مدرسه را در کوهشتاین اتریش نشان می دهد که دارای نمایی خلاقانه و منحصربفرد می باشد. نمای جنوب شرقی این مدرسه به شکل کاغذ مچاله طراحی و ساخته‌شده و جلوه ای خاص و زیبا را بوجود آورده است.

نمای کاغذی

فروشگاهی که در تصویر زیر مشاهده می کنید در شهر سائوپائولو قرار دارد و تیم SuperLimao Studio آن را نوسازی کردند. طراحی نمای غیرمتعارف این ساختمان به شکل لانه زنبوری بوده که برخی از شش ضلعی های آن دارای پوشش مات و برخی دیگر نیمه شفاف می باشند.

نمای لانه زنبوری

این نمای رنگارنگ یک مهد کودک را در شهر ناوارا اسپانیا نشان می دهد که با مجموعه ای از اسلب های نازک و باریک و در رنگ های متفاوت و پرانرژی تولیدشده است.

نمای رنگی

استفاده از آجر سیاه در نمای اصلی و برجسته‌سازی آن در این ساختمان اداری نوعی نمای نامتعارف را ایجاد می کند که اجازه می دهد تا نور به داخل ساختمان وارد شود. همچنین از داخل این ساختمان می توان مناظر بیرونی را مشاهده کرد و از تماشای آن ها لذت برد.

بخوانید!  نماسازی مدرن ساختمان با کرتین وال curtain wall
نمای اجری سیاه

در شهر ریچموند ایتالیا، دو خانه مجزا از یکدیگر نمایی واحد را نشان می دهند. هرکدام از این خانه ها دارای ساختار جداگانه ای در معماری هستند که در تصویر زیر به راحتی قابل مشاهده است. این اختلافات بنیادی سبب می شود تا نمای این ساختمان، نامتعارف و منحصربفرد نمایان شود.

نمای غیرمتعارف

ساختمان Hue در واقع آپارتمانی 5 طبقه می باشد که در شهر ریچموند واقع شده است. این پروژه توسط گروه معماری Jackson Clements Burrows طراحی‌شده و نمای بسیار زیبایی را ارائه می دهد. این نما دارای دهانه های گرد با اندازه های مختلف و در ارتفاعات گوناگون ساختمان می باشد.

نمای غیرعادی زیبا

معماران Aedas ساختمانی را در شهر هنگ کنگ چین طراحی نموده اند که شامل قسمت های مسکونی، اداری و فضاهایی کاربردی مانند اتاق های رخت شویی می باشد. در پایین این ساختمان از گیاهان معلق به منظور پاکیزگی هوا استفاده می شود که بر محیط داخلی و خارجی ساختمان اثر مطلوبی می گذارد.

نمای پوشیده شده با گیاهان

نمای این ساختمان همانند مجسمه و تندیس می باشد. تراس های این ساختمان در هر طبقه دارای زوایای تیز می باشد که همه از یک الگوی هندسی خاص پیروی کردند. نرده های چوبی در این تراس ها سبب خاص تر شدن این طراحی غیرعادی و خلاقانه می شود.

نمای هندسی با لبه تیز

نمای این مجتمع تفریحی در مونترال بازسازی و نمایی چشمگیر و غیرمتعارف را بوجود می آورد. در این نما از الگوها و لایه های منحصربفردی استفاده کردند تا زیبایی محل را دوچندان نمایند.

نمای زیبا

در تصویر زیر یکی دیگر از نماهای خلاقانه و نامتعارف را می بینید که از یک الگوی خاص زیگزاگ مانند تشکیل می شود. این نما در واقع متعلق به ساختمانی دوقلو می باشد که نمای آن جنس فلز می باشد و با یک پس‌زمینه نیمه شفاف، محیطی خاص و جالب را بوجود می آورد.

نمای منحصربفرد

تصویر زیر نمای بازسازی مجتمعی تجاری را در شهر توکیو نشان می دهد که از نوارهای باریک فولادی در ساخت آن استفاده می شود و نمایی موج دار، منحصربفرد و زیبا را بوجود می آورد.

نمای فولادی نواری

به نظر می رسد که دیوارهای این خانه در حال پوست انداختن هستند. این بنای زیبا توسط معماران AZL طراحی‌شده و یکی از بیست و چهار ساختمانی است که در این جنگل ساخته‌شده است. دیوارهای بتنی که در نمای این ساختمان بکار رفتند به گونه ای طراحی شدند که شبیه اشکال طومارهای سنتی چینی به نظر می رسند.

عکس استراتژی طراحی غیرمتعارف برای نما

کلام پایانی

امیدواریم از ایده ها و عکس های موجود در این نوشته از ساختمانچی لذت کافی را ببرید. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.