آموزش رویت

ساختمانچی

پدستال به ستون های بتنی کوتاهی می گویند که عموما بر روی پی های بتنی اجرا می شود و بر روی آن ها صفحه زیرستون و سپس ستون های فلزی نصب می گردد.

این پدستال ها ستون های کم آرماتور و حتی بدون آرماتور می باشند. با این مقدمه در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات تکمیلی در این زمینه می پردازیم. با ما همراه باشید.

پدستال چیست؟

همانگونه که در بالا گفتیم، پدستال ها ستون های بتنی کم آرماتور و یا بدون آرماتوری هستند که روی پی های بتنی اجرا می شوند و بر روی آن ها صفحه های زیر ستون نصب می گردد.

سپس بر روی این صفحه های زیرستون، ستون های فلزی نصب می شوند. به بیان دیگر می توان پدستال ها را به عنوان یکی از اجزای قائم فشاری در نظر گرفت که نسبت ارتفاع به بعد جانبی آن ها کمتر از 3 می باشد.

به طور کلی از این ستون های بتنی برای هم تراز کردن ستون هایی که با یکدیگر اختلاف ارتفاع دارند، استفاده می شود. بیش ترین موارد استفاده از پدستال ها در سازه های صنعتی می باشد.

از ویژگی های این ستون ها می توان به عرض زیاد و ارتفاع کم آن ها اشاره کرد. این ویژگی سبب می شود که این گونه ستون ها از قابلیت تحمل مقاومت فشاری بالا برخوردار باشند.

مقاوم سازی این ستون های بتنی از جمله نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی موارد استفاده از پدستال ها در مراکز صنعتی صورت می گیرد. از این رو در شرایطی امکان انتقال ارتعاشات ناشی از سیستم ها به پدستال ها وجود دارد.

در صورت بروز چنین اتفاقی، ممکن است بتن ترک بخورد و یا ورقه ورقه شود. آن چه که در این شرایط به منظور مقاوم سازی این ستون های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد، به کارگیری الیاف FRP است که از ایجاد خوردگی و پوسیدگی پدستال ها جلوگیری به عمل می آورد.

مقاوم سازی این ستون های بتنی به دلایل مختلفی صورت می گیرد. از جمله می توان به افزایش طول عمر آن ها، افزایش مقاومت برشی، ایجاد مقاومت در پدستال ها در برابر خوردگی و کنترل آن ها برای ایجاد هرگونه ترک خوردگی اشاره کرد.

کاربرد پدستال

کاربرد پدستال

استفاده از پدستال در ساختمان سازی به دلایل مختلفی صورت می گیرد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این ستون های بتنی در زمانی که در نظر داشته باشیم ستون های اکسپوز یا همان ستون هایی که در معرض دید می باشند، از کف به بالا باشد، صورت می گیرد.
  • از پدستال در مواقعی که قسمتی از ستون های فلزی داخل خاک مدفون می باشد، استفاده می شود. دلیل استفاده از پدستال در این شرایط، جلوگیری از پوسیدگی ستون های فلزی در قسمتی که در داخل خاک قرارگرفته است، می باشد.
  • در مواقعی که در نظر داشته باشیم در بخش زیرین ساختمان از ستون های فلزی استفاده نکنیم، می توانیم ستون های بتنی را جایگزین کنیم و با استفاده از آن ها یک پی جدید تولید نماییم.
  • به کارگیری این ستون های بتنی در مواقعی که در قسمت زیر زمین ساختمان به ارتفاعی حدود 3 متر نیاز داشته باشیم، صورت می گیرد.
  • در مواقعی که از لنگر در پای ستون استفاده نشده باشد یا به تعداد کم مورد استفاده قرار گرفته باشد، از پدستال استفاده می کنیم.
  • در شرایطی که ارتفاع ستون فلزی زیاد باشد از پدستال ها در جهت مهار کردن عرض کم آن ها در قسمتی که در سمت پی قرار دارد، استفاده می شود.
بخوانید!  استفاده از پانل های HPL برای نما

عملکرد پدستال

حال سوال این جاست که عملکرد این ستون های بتنی به چه شکلی صورت می گیرد؟ عملکرد پدستال به گونه ای است که استفاده از آن ها از تماس خاک با ستون های فلزی یا چوبی جلوگیری به عمل می آورد.

این عملکرد از آن جهت حائز اهمیت می باشد که در صورتی که ستون های فلزی یا چوبی به طور دائم در تماس با رطوبت و خاک باشند، دچار خوردگی و پوسیدگی می شوند.

از این رو اجرای این ستون های بتنی در ایجاد فاصله مناسب ستون ها از سطح زمین نقش داشته و از پوسیدگی آن ها جلوگیری به عمل می آورد.

استفاده از پدستال ها می تواند شرایط مناسب برای برپایی سازه در تراز مشخص را ایجاد نماید. این عمل در زمانی که ضخامت فونداسیون کم و طول ستون ها زیاد می باشد، صورت می گیرد.

استفاده از این ستون های بتنی در این شرایط امکان کاهش طول ستون ها به مقدار مورد نظر کاهش می دهد. به کارگیری این ستون های بتنی می تواند سطح بحرانی فونداسیون ها را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

نکات جانبی استفاده از پدستال ها

رعایت نکات و توصیه هایی برای اجرای پدستال ها مهم و حائز اهمیت می باشد. یکی از نکاتی که در این زمینه باید رعایت شود، استفاده از پدستال ها تنها در زمانی که لنگر در پای ستون نیست می باشد.

در غیر این صورت، محاسبات آن ها باید به شکل ستون های بتنی صورت گرفته و آرماتورهای مورد نیاز آن محاسبه شود.

بخوانید!  مزایای استفاده از سیستم سازه ای تیلت آپ Tilt up

از دیگر نکاتی که در اجرای این ستون های بتنی باید به رعایت شود، استفاده از یک شبکه مش آرماتور ضعیف برای جلوگیری از خرد نشدن سطح پدستال می باشد. این شبکه در زیر صفحه زیر ستون اجرا می شود.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی مورد بررسی قرار گرفت، معرفی پدستال، ویژگی ها و کاربردهای آن در صنعت ساختمان می باشد.

امیدواریم مطالعه این نوشته، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

پدستال چیست؟

به ستون های بتنی کوتاه پدستال گفته می شود که معمولا بر روی پی های بتنی اجرا شده و روی آن ها صفحه زیرستون و سپس ستون های فلزی تعبیه می گردد.

پدستال ها چه ویژگی هایی دارند؟

از ویژگی های این ستون ها می توان به عرض زیاد و ارتفاع کم آن ها اشاره کرد. این گونه ستون ها از قابلیت تحمل مقاومت فشاری بالایی برخوردار می باشند.

کاربرد پدستال در ساختمان سازی چیست؟

از پدستال در مواقعی که قسمتی از ستون های فلزی داخل خاک مدفون می باشد، استفاده می شود. در مواقعی که در نظر داشته باشیم در بخش زیرین ساختمان از ستون های فلزی استفاده نکنیم، می توانیم پدستال های بتنی را جایگزین کرده و با استفاده از آن ها یک پی جدید تولید نماییم.
به کارگیری پدستال ها در مواقعی که در قسمت زیرزمین ساختمان به ارتفاعی حدود 3 متر نیاز داشته باشیم، صورت می گیرد. در مواقعی که از لنگر در پای ستون استفاده شده نباشد یا به تعداد کم مورد استفاده قرار گرفته باشد، از پدستال استفاده می کنیم.