آموزش رویت

ساختمانچی

اخیرا سوال داشتید که وال پست ساختمان چه عملکردی دارد؟ مهم‌ ترین عملکرد وال پست در ساختمان مقاوم‌ سازی آن در برابر نیروی زلزله است. خصوصا اگر ساختمان در شهرهای زلزله‌ خیز باشد که به مراتب صدمات مالی و جانی بیشتری خواهد داشت.

به همین دلیل توجه سازمان نظام مهندسی و آیین نامه ها به اجرای صحیح والپست جلب گردیده و به همین منظور مجموعه نوین وال پست تحقیقات تخصصی خود را در زمینه اجرا و محاسبه وال پست درسال 1397 آغاز و در نهایت به درجه ثبت اختراع رسانده است.

مطالعات این مجموعه حالا به صورت حرفه‌ای در ساختمان‌های سطح کشور اجرا می گردد. در ادامه به فواید اجرای والپست می پردازیم:

تعریف وال پست

وال پست در اصل به معنی نگهدارنده دیوار است. قاب‌های ساختمان باید به نوعی ساختمان را در برابر نیروهای طبیعی حفظ کنند.

پیشینه وال پست

در گذشته دیوارهای میانقاب را به کمک ملات نازک‌کاری به قاب سازه (تیر وستون ها) وصل می‌کردند. با وقوع زلزله، این ملات‌ ها کاملا بی‌ اثر عمل می‌ کرد. در واقع می توان گفت که با نیروی امواج زمین، نیروهای متقابل کنش و واکنش بین سازه و دیوار، سبب تخریب می‌ شد. اما راه حل و شیوه صحیح اجرای اصولی چیست؟

عدم اجرای والپست چه عواقبی دارد؟

اگر وال پست را در مرحله قبل از دیوارچینی اجرا نکنید؛ هنگام وقوع زلزله، نیروی افقی امواج زلزله که به صورت موازی و همچنین عمود بر صفحه دیوار به ساختمان فشار می‌ آورند؛ سبب ترک‌ های قطری در آن شده و در نهایت دیوار را تخریب می‌کنند.

احتمالا فکر می کنید که دیوار فقط حریم خانه است. چیزی که نمی‌ گذارد غریبه‌ ها و سارقان به محیط خانه یا ساختمان وارد شوند. در دانش سازه و ساختمان دیوار نقش مهمی دارد و از اجزای مهم سازه است و به همین دلیل اجرای صحصح وال پست باعث استحکام دیوار خواهد شد.

اثر میانقابی چیست؟

به هر گونه پرکننده‌ ای که درون قاب سازه‌ ای باشد را میانقاب می‌گویند و اثری که این پرکننده‌ها بر رفتار قاب سازه تحت تاثیر قرار می دهند را اثر میانقابی می‌ نامیم.

شکل کلی قاب اغلب چهارگوش یا قائم الزاویه است. اگر در زمان وارد شدن نیروهای افقی این چهارگوش تحت تاثیر عکس العمل نیروی زلزله قرار بگیرد؛ قاب سازه تغییر شکل داده و از حالت مستطیل خارج می‌ شود. با فرکانس موج زلزله، این تغییر مرتب تکرار می‌ شود.

عکس نوین وال پست، سیستم نوین نگهدارنده میانقاب و دیوارهای غیرسازه ای در برابر زلزله

نوین والپست

سیستم جدید وال پست طراحی شده توسط این مجموعه که تحت شماره ۹۸۹۵۱ در مرکز مالکیت معنوی به عنوان اختراع به ثبت رسیده است و در پارک فناوری دانشگاه تهران نیز تایید شده است علاوه بر کارکرد سازه ای و فنی مناسب از نظر هزینه ها نیز دارای مزیت نسبی در مقابل روش معمول و سنتی نبشی کشی می باشد.

اساس این طرح برحذف هرگونه اندر کنش بین قاب و میانقاب یا بطور کلی اسکلت سازه و دیوارهای جدا کننده می باشد. طراحی لرزه ای این سیستم به نحوی انجام شده است که ناودانی های وال پست بصورت کشویی با امکان آزادی حرکت در بست ها قرار می گیرد.

در هنگام وقوع زلزله با تغییر مکان ستون ها و تغییر شکل تیرها، المان های وال پست در داخل بست امکان جابجایی داشته و نیرویی به دیوار وارد نمی گردد که موجب شکست دیوار شود و همزمان عملکرد این بست ها به نحوی است که وال پست را در جهت عمود بر صفحه دیوار مهار می کند.

از این مقاطع می توان در دیوارهای پیرامونی، مهار تیغه های داخلی و دیوارهای منحنی، دیوارپشت بام، حفره های دیوار شامل درب و پنجره و سایر مقاطع با توجه به موقعیت و عملکرد دیوار استفاده کرد.

برای مشاهده محصولات و خدمات نوین وال پست می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید. تیم تخصصی نوین وال پست همواره پاسخگوی سوالات و نیازهای شما در زمینه طراحی و اجرای وال پست می باشد. جهت مشاوره و اجرای بهینه وال پست تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس دفتر مرکزی

  • 02188518286
  • 02188518257

وب سایت

www.novinwallpost.ir

اینستاگرام

instagram.com/novinwallpost