آموزش رویت

ساختمانچی

قبل از معرفی برج جهان کودک، بهتر است با فلسفه برج سازی آشنا شوید. در سال های قبل و با پیشرفت روزافزون صنعت ساختمان در سراسر جهان، ساخت برج و ساختمان های بلند بسیار رونق گرفتند.

در واقع این بلند مرتبه سازی، تنها به منظور نمایش قدرت سازنده نیست، بلکه امروزه هر کشور برای به نمایش قدرت و توانایی هایش در این صنعت و ایجاد وجهه ای موفق از خود در این باره به این امر می پردازد.

با افزایش جمعیت در سطح شهرهای بزرگ ایران، ساخت برج های بلند با اشغال مساحت کم روی زمین، رواج گرفتند. با توجه به همین سیاست، برج سازی در ایران نیز با قدرت بیشتر و توجه بالاتری نسبت به قبل، انجام می شود.

در ادامه با ما در این مقاله از ساختمانچی همراه باشید تا به معرفی برج زیبای جهان کودک و ویژگی های منحصر به فرد آن بپردازیم.

مشخصات برج جهان کودک

آدرس برج جهان کودک: بزرگراه شهید حقانی، بخش جنوب شرقی تقاطع خیابان آفریقا، چهار راه جهان کودک.

این برج 35 طبقه دارد که 28 طبقه از آن روی زمین و 7 طبقه دیگر در زیر زمین بناشده است. این برج در زمینی با متراژ 1500 متر مربع با گود برداری به عمق 31 متر، توسط شرکت شایگان بناشده است.

7 طبقه اول این ساختمان که در زیر زمین قرار دارد، متعلق به بانک آینده می باشد. جالب است بدانید در 7 طبقه این برج که زیر زمین قرار دارد، دال بتنی به صورت کامل و بدون اتصال به آویز به دستک‌ های فلزی ستون‌ها، اتصال پیدا کرده است.

برای طراحی این سازه از سیستم سازه ای ترکیبی استفاده کردند. به صورتی که ستون ها فلزی، دیوارها و سقف ها بتنی و سقف، عرشه فولادی است. سیستم اطلاع رسانی این ساختمان با توجه به کاربری های متفاوت و درخواست کارفرما در رویدادهای مختلف، با تدابیر خاصی طراحی شدند.

اطلاع رسانی زمان بندی شده این ساختمان باعث می شود در هر بخش با توجه به درخواست و در زمان های مختلف، پاسخگویی مناسبی انجام شود. با تدابیری که در این سیستم اندیشیدند، در تناسب با هر رویداد، همچنین حجم زیادی از پردازش ها، این سیستم جوابگوی کامل نیازها می باشد.

برج مرتفع جهان کودک

پروژه ساخت برج جهان کودک

اگر به معماری این برج نگاهی ظاهری بیاندازیم، در ابتدا سطح شیب دار در بالاترین نقطه برج، ما را به یاد عدد یک می اندازد. همانطور که از نمای ظاهری برج نیز پیداست، کارفرمای این برج به دلیل موقعیت عالی سازه، در نظر داشته است که ساختمانی با بهترین امکانات در کشور احداث نماید.

بخوانید!  معماری تودور، نماد انگلستان

این کارفرما برای ساخت برج از بهترین مهندسان و طراحان  کمک گرفت تا با استفاده از بهترین مصالح روز دنیا همانطور که از نمای ظاهری آن پیداست، برترین برج و در واقع یکتاترین برج تهران را احداث نماید.

ارتفاع این برج، بیش از 150 متر است که باعث نمای زیبا و باشکوه برج می شود. فرم طراحی برج در همان نگاه اول نیز توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند. نمای شیشه ای برج، زیبایی خاصی به این سازه می بخشد.

شیب 54 درجه این برج در کنار شکل هندسی زیبا، پروژه را خاص و متمایز می کند و در دیدگاه مخاطبان نمای شیب دار این برج نماینده یادآوری برج می شود.

دلایل انتخاب شدن برج جهان کودک به عنوان طرح برتر فولادی

در واقع به ‌دلیل رعایت پارامترهای مختلف مانند خلاقیت در معماری و طراحی سازه برج، به‌ کارگیری بهترین مصالح و تجهیزات پیشرفته، کیفیت بسیار بالای اجرای پروژه به همراه کنترل و بررسی‌های مداوم، ایمنی ساختمان در برابر آتش‌سوزی و رعایت دیگر الزامات ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست طرح حائز اهمیتی در برابر دیگر طرح‌ ها معرفی شد.

سقف شیب دار در بالاترین طبقه این برج، نور خورشید مورد نیاز برای طبقه بالایی این برج را در طول روز تامین می‌ کند. با وجود این طراحی دید کاملی از نمای شهر از بالای برج دارید. همچنین با توجه به پوشش شیشه‌ ای سقف شیب دار، امکان نورپردازی در شب فراهم می شود.

وزن اسکای لایت این ساختمان تقریبا 60 تن می باشد. در نتیجه بستر مورد نیاز برای پوشش سقف به مساحت تقریبی 600 متر مربع و دهانه 27 متر را با پوشش شیشه‌ ای تامین می‌ کند.

سازه اسکای لایت دارای شکل هندسی شش ضلعی است که برای ساخت آن از بهترین فولادهای موجود در بازار ایران به همراه کابل ‌های پس کشیده، استفاده شده است.

ماجراهایی در مورد برج جهان کودک

معمار و سازنده برج جهان کودک جناب آقای مهندس دارابیان می باشد. صحبت های بسیاری در مورد ساخت این برج و داستان های مجوز ساخت آن وجود دارد. برخی از افراد در تهران می گویند این برج در ابتدا با مجوز ساختی 5 طبقه شروع به کار کرد. اما پس از شروع ساخت با 35 طبقه بنا شد.

بخوانید!  مزایای استفاده از سقف هالوکور HollowCore

برخی دیگر نیز گمانه زنی هایی در مورد مصالح ساختمانی دارند. آنها می گویند هر یک از شیشه های به کار رفته در این ساختمان حدود 10میلیارد و از کشور کانادا می باشد. در حالی که با توجه به قوانین ساخت و ساز در ایران، ساختمانی با کارکرد تجاری_اداری نباید به هیچ عنوان نمای شیشه ای داشته باشد.

برخی از افراد نیز می گویند این برج برای چند نفر از پولدارترین افراد شهر می باشد. حتی برای ساخت بدون مجوز آن حدود 40 میلیارد خلافی به شهرداری پرداخت شده است. 

همچنین همان‌طور که گفتیم، این برج در یکی از پرترافیک ‌ترین مناطق تهران بنا شده است. از آنجایی که این برج تعداد بسیار زیادی کارمند و مراجعه‌ کننده دارد، ترافیک موجود در چهار راه جهان کودک را افزایش می ‌دهد.

این ساختمان در محل خاصی قرار دارد. همچنین برای دسترسی با دو معبر اصلی ارتباط دارد و نزدیک ایستگاه مترو است.

از مسائل دیگری که مردم از آن صحبت می کنند بحث تعریق و آتش سوزی برج است. فاصله آتش‌ نشانی با این برج تنها یک کیلومتر است. با این حال با وجود ترافیک بالا در صورت رخداد مشکل و نیاز به امدادرسانی فوری، خودروهای آتش ‌نشانی باید حداقل 30 دقیقه در ترافیک منتظر بمانند.

سخن نهایی

همانطور که گفتیم این برج با 35 طبقه، یکی از مرتفع ترین سازه های بنا شده در تهران است. برخی این برج را متعلق به بانک آینده می دانند و می گویند مالک این برج بانک آینده است. این برج با نمای بسیار زیبای شیشه ای از هر جایی از شهر که دید داشته باشد نظر افراد را به خود جلب می نماید.

ساخت این برج در یکی از پرترافیک ترین قسمت های شهر و در چهار راه جهان کودک، دسترسی به برج را کمی سخت می کند. افرادی که در این ساختمان مشغول به کار هستند مجبورند هر روز ترافیک سنگینی را تحمل کنند.

این ساختمان در نزدیکی ایستگاه مترو می باشد و پیشنهاد می شود برای بازدید از برج، از مترو استفاده شود. از نگاه زیبای شما که تا انتهای مطلب همراه ما بودید، قدردان و سپاسگزاریم. امیدواریم که این مقاله از ساختمانچی برای شما مفید باشد. در صورت تمایل نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود در این زمینه را با در میان بگذارید.