آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه مهندسین در تلاشند تا با سبک سازی ساختمان، ایمنی ساختمان ها را در برابر زلزله افزایش دهند. به کارگیری از سیستم سقف وافل یکی از راهکارهای سبک سازی ساختمان است که تاثیر بسزایی در کاهش وزن و هزینه اجرایی سازه دارد. این نوع از سقف­ برای هر دو نوع سازه اسکلت فلزی و بتنی مناسب می ­باشد.

برای اجرای سقف وافل نیاز به قالب های وافل می ­باشد که این قالب ها المان ­های سازه­ ای با سطوح صاف یا طرح داری هستند که در اجرا به صورت شبکه­ ای و با بهره گیری از اتصالات خاصی در کنار یکدیگر قرار می­ گیرند.

اجرای سازه با سقف وافل

اجرای سازه با سقف وافل

سقف وافل یکطرفه

سقف وافل یکطرفه مشابه سقف تیرچه بلوک عملکرد یکطرفه دارد. با استفاده از قرار دادن قالب های با طول های مختلف می توان سقف وافل یک طرفه را در دهانه های مختلف اجرا کرد.

فاصله تیرچه ها در سقف وافل با فاصله آکس به آکس قالب ها تعیین می شود. قالب های سقف وافل یکطرفه شرکت زاگرس بنا در آکس به آکس‌ های 60 و 70 موجود می باشند که در طول‌ های مختلف بسته شده و ارتفاع حفره‌ ای که ایجاد می‌کنند 25 سانتی‌متر و در طول هایی با ابعاد 50، 10 (فیلر) و 15 (درپوش) سانتی‌متر هستند.

بنابراین می توان گفت با استفاده از قالب های این شرکت می توان سقف وافل یکطرفه با فاصله آکس به آکس تیرچه 60 یا  70 سانتی متر با عرض پاشنه 10-12 سانتی متر و در طول های مختلف اجرا نمود.

با توجه به محدودیت های خیز در دال استفاده از سقف های وافل یکطرفه حداکثر تا دهانه های 9 متر توصیه می گردد.

سقف وافل دو طرفه

سقف وافل دو طرفه عملکردی مشابه دال دو طرفه دارد، به همین دلیل مقاومت در برابر خیز و قابلیت باربری بیشتری دارند.  ابعاد قالب های وافل دو طرفه، 60*60 ، 80*80 و 90*90 با ارتفاع 18 تا 40 سانتی متر بوده که این قالب ها از پیش ساخته شده و قابلیت مونتاژ ندارند.

سیستم سقف وافل دو طرفه با حذف ستون های ناکارامد قابلیت اجرا تا دهانه 12 متری دارند. دهانه های بزرگتر باعص ایجاد فضایی دلباز شده و فضای مفید سازه را به خصوص در طبقات پارکینگ به طور چشمگیری افزایش می دهد.

استفاده از قالب وافل قفل دار در اجرای سقف

استفاده از قالب وافل قفل دار در اجرای سقف

مزایای سقف وافل

با اجرای سقف وافل در سازه های بتنی و فولادی مزایای متعددی حاصل می شود که در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

  • با استفاده از قالب وافل به عنوان جایگزین بلوک های یونولیت و افزایش ارتفاع دیوارها تا زیر دال فوقانی باعث جلوگیری از گسترش حریق می شود.
  • قالب های وافل با حذف بتن ناکارامد سقف، باعث کاهش وزن سازه و در نتیجه کاهش نیروی زلزله وارد بر سازه می شوند. علاوه بر این نوع سیستم باربری در سقف وافل باعث افزایش مقاومت و استحکام سازه در هنگام زلزله می شود.
  • در سقف وافل با حذف بلوک های ماندگار سقف، می توان با تهیه قالب برای یک سقف، تمام سقف ها را اجرا کرد.
  • سقف وافل امکان اجرا در دهانه بزرگ تا 16 متر را فراهم کرده که با ایجاد فضای باز بزرگتر در طراحی مکان های تجاری، اداری، فروشگاه ها و…، می تواند بسیار مفید واقع شود. از طرفی ظاهر سقف وافل نیز بدلیل ایجاد حفره های بتنی یک دست، بدون استفاده از سقف کاذب، ظاهر زیبایی داشته باشد.
  • از دیگر مزایای سقف وافل عدم تشکیل درز سرد و امکان ویبره بهتر بتن به دلیل بتن ریزی تک مرحله ای است. از سوی دیگر بتن ریزی تک مرحله ای باعث ایجاد عملکرد یکپارچه در سقف خواهد شد.
  • فضاهای گنبدی شکل با تیرچه های عمود برهم عایق مناسبی برای صوت بوده و ارتعاشات ایجاد شده در سازه را کاهش می دهد.
  • اجرای سقف وافل نیاز به ابزار خاص و نیروی کار ماهر نداشته و با توجه به کاهش ابزار مورد نیاز، سبب می شود سرعت اجرای پروژه به طور قابل توجهی افزایش یابد. قالب های وافل اگر به صورت مدولار اجرا شوند تنها نیاز به یک سری تکیه گاه اولیه برای قالب هستند و نیازی به کفراژ کل سطح نمی باشد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که می توان با کاهش ابزار چندین پروژه را به صورت همزمان انجام داد.