آموزش رویت

ساختمانچی

بتن غلطکی نوعی بتن است که برای بتن ریزی های حجیم مناسب بوده و اجرای آن توسط ماشین آلات سنگین راه سازی انجام می شود. بتن غلطکی مانند بتن معمولی از سیمان، سنگریزه ها و آب ساخته و در تولید آن از تکنولوژی بتن و خاک بهره برده می شود.

حمل و نقل، پخش و متراکم نمودن این بتن به کمک ماشین آلات راهسازی و عملیات خاکی انجام می گیرد. این بتن ترکیبی از سیمان پرتلند با اسلامپ صفر است که هم در روسازی راه ها و هم در ساخت سدها کاربرد دارد.

استفاده از بتن غلطکی در راه سازی در حال پیشرفت است و مهندسین در تلاشند تا تجهیزات استفاده از این بتن را طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا ارتقاء دهند.

این بتن جزء مصالح نوین جهت ساخت سازه های حجیم است و به دلیل اجرای آن با تجهیزات راه سازی، زمان بتن ریزی و هزینه های اجرایی آن کاهش می یابد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در خصوص این نوع بتن می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های بتن غلطکی

  • بتن غلطکی به دلیل نوع اجرا از روانی مناسب برخوردار است و در تولید آن همواره سعی می شود نوع مصالح و نسبت های اختلاط آن مدنظر قرار گیرد.
  • استفاده از این بتن در مقایسه با روش های روسازی دیگر راحت تر و از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر می باشد.
  • سازه ای که با این بتن بنا می شود بعد از تراکم از استحکام لازم برخوردار خواهد شد، از این رو برای تقویت آن نیازی به فولاد نیست.
  • از مزایای منحصر بفرد این بتن مصرف پایین سیمان است و همین امر از نظر اقتصادی برای سازندگان هزینه زیادی در بر نخواهد داشت.
  • علاوه بر آن ساخت سازه با استفاده از این بتن به سرعت انجام می شود.

مزایای استفاده از بتن غلطکی

از مزایای بتن غلطکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دوام بالا

بتن غلطکی بتنی سفت است که هنگام استفاده باید از توانایی تحمل وزن غلطک برخوردار باشد. مقدار آب این بتن در مقایسه با سایر بتن ها کمتر است و هنگام استفاده از آن از روان کننده ها استفاده نمی شود.

بخوانید!  انواع ماسه ساختمانی و کاربردهای آن

مقاومت فشاری بالا

بتن غلتطکی که برای روسازی راه ها مورد استفاده قرار می گیرد از مقاومت فشاری بیشتری در مقایسه با بتن مورد استفاده برای سدسازی برخوردار می باشد. مقدار سیمان در بتن موردنیاز جهت سدسازی کمتر و نسبت آب به سیمان بالا می باشد، زیرا در بتن ریزی های حجیم به دلیل مسائل حرارتی این نکات باید رعایت شوند.

در روسازی راه ها دوام و مقاومت فشاری بسیار حائز اهمیت است در حالی که کاهش مقدار سیمان و حرارت زائی چندان اهمیتی ندارد. بتن غلطکی که برای سطح رویه راه ها و جاده ها استفاده می شود باید مقاومت بالایی داشته باشد.

بن غلطکی چیست

جدا نشدن سنگ دانه ها

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سدسازی های حجیم عدم جدا شدن سنگریزه ها از بتن غلطکی است. از جمله عواملی که منجر به جداشدگی بتن می گردند، کاهش مقدار سیمان و درشت بودن سنگدانه ها است.

عدم آب انداختگی

آب انداختگی از جمله مسائلی است که در استفاده از بتن باید مورد توجه قرار گیرد. مقدار آب اختلاط در بتن غلطکی کم است، از این رو در این بتن آب انداختگی اتفاق نمی افتد و اگر لایه ای نازک از آب روی سطوح بتن غلطکی نمایان شد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

مقاومت در برابر حمله سولفات ها

بتن غلطکی مخصوص روسازی راه ها، مقاومت بالایی در برابر حمله سولفات ها از خود نشان می دهد. نتایج نشان داده که افزایش 12 الی 15 درصدی سیمان به مخلوط می تواند این مقاومت را ارتقاء بخشد.

مقاومت در برابر سرما و گرمای شدید

ساخت بتن غلطکی به گونه ای است که برای افزایش مقاومت آن در برابر یخ زدگی و یا ذوب نمی توان هوازایی ایجاد کرد، اما این بتن در برابر ذوب و انجماد از مقاومت بالایی برخوردار است و دچار آسیب نخواهد شد.

مقاومت در برابر سایش

یکی از مهم ترین مسائلی که در بحث راه سازی حائز اهمیت می باشد، مقاومت سایشی بالا است. بتنی که بدین منظور استفاده می شود باید در برابر تردد وسایل نقلیه و ترافیک های سنگین از مقاومت لازم برخوردار باشد.

بخوانید!  آسفالت گرم چیست؟

سنگدانه هایی که در تولید بتن غلطکی به کار می روند نقش مهمی در جلوگیری از سایش بتن دارند. مقاومت سایشی بالا منجر به مقاومت فشاری می شود، در نتیجه بتن غلطکی سائیده و فرسوده نشده و عمر آن طولانی خواهد بود.

مقاومت در برابر لغزش

به منظور مقاوم سازی بتن در برابر لغزش بر روی آن بافت ایجاد می کنند. این بافت با استفاده از برس های مخصوص بر روی بتن روسازی راه ایجاد می گردد. مقاومت سطح جاده ها و راه های پر ترافیک در برابر لغزندگی از اهمیت بسزایی برخوردار است و همواره در بحث روسازی راه ها بدان توجه می شود.

جرم حجمی بالا

جرم حجمی بتن غلطکی در مقایسه با بتن معمولی به دلیل کم بودن میزان آب آن، بیشتر است. میزان جرم متعارف برای این نوع بتن ها 2400 الی 2500 می باشد. مخلوط های بتن غلطکی کمی خشک هستند، از این رو تراکم آن ها بر جرم حجمی اثرگذار خواهد بود.

هنگامی که رطوبت افزایش پیدا می کند، چگالی بتن متراکم شده کاهش می یابد. با انجام فرآیند هیدراتاسیون در بتن، مقداری از آب بتن ترکیب می شود و از بتن خارج نخواهد شد. به همین دلیل جرم حجمی بتن بعد از هیدراتاسیون بیشتر خواهد شد.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بیان نکاتی در خصوص استفاده از بتن غلطکی و مزایای این نوع بتن پرداختیم. همانطور که گفتیم بتن غلطکی نوعی بتن روان است و از جمله مصالح نوین ساختمانی محسوب می شود که استفاده از آن در نهایت سبب کاهش قیمت می شود و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون بصرفه می باشد.

همچنین استفاده از این بتن به راحتی انجام می شود و سرعت کار را نیز بالا می برد. امیدواریم مطالعه این مطلب نکات مفید و ارزشمندی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد و به خوبی با این نوع بتن و مزایای آن آشنا شوید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این مورد را با ما در میان بگذارید.