آموزش رویت

ساختمانچی

آیا ساختمان های اسپانیایی ساخته شده در دهه های گذشته را دیده اید؟ آن ها بسیار شگفت انگیز هستند. ساختمان هایی که در این دوره طراحی و شدند، معماری ظریف و مدرنی دارند.

اسپانیا اخیراً به عنوان مهد نوآوری در طراحی و زیبایی معروف و به دلیل معمارهای بسیار سرشناس، در طول تاریخ معروف شد. در دنیای مدرن امروز، توسعه هنر و معماری در ابتدا با ایجاد اتحادیه ای در اروپا صورت گرفت.

این امر باعث سهولت در سرمایه گذاری بر روی پروژه ها گردید و بازاری رو به رشد برای معماران جوان فراهم کرد تا بتوانند کیفیت کار خود را ارتقا بخشند. معماری اسپانیایی با یک سبک مشخص تعریف نمی شود، اما باکیفیت و زیبایی گره خورده است.

در این نوشته از ساختمانچی، شما با مدرن ترین ساختمان های اسپانیایی با معماری متفاوت آشنا خواهید شد. این ساختمان ها بخشی از معماری مدرن اسپانیا هستند و توجه شما را جلب خواهند نمود.

مدرن ترین ساختمان های اسپانیا

خانه ای در ماربلا (بناشده توسط A-Cero)

خانه ای در ماربلا (ساخته شده توسط A-Cero)

اولین مثال از معماری اسپانیایی در این نوشته متعلق به این خانه در ماربلا میباشد. این ملک در مجاور شهر پورتو بانوس قرار دارد و یکی از معروف ترین و مجلل ترین خانه ها در منطقه ساحل خورشید می باشد.

این خانه در کنار یک کوهستان قرار دارد ولی به ساحل دریا نیز بسیار نزدیک است و تعداد زیادی درخت و گل و گیاه مدیترانه ای در کنار این خانه قرار دارند.

خانه Hemeroscopium در لاس روزاس، مادرید، اسپانیا (توسط Ensamble Studio)

خانه Hemeroscopium در لاس روزاس، مادرید، اسپانیا (ساخته شده توسط Ensamble Studio)

برای یونانی ها، واژه Hemeroscopium به معنای مکانی است که خورشید از آن طلوع می کند. این خود به طور غیر مستقیم به ما تصویر مکانی را می دهد که همواره در حال تغییر است و در عین حال واقعی می باشد.

این مکان با افق محدود می شود، نور خورشید آن را تعریف می کند و به موقع (هنگام طلوع خورشید) خود را نشان می دهد.

خانه Hemeroscopium، فضایی خانگی داشته و در امتداد افق قرار دارد. ساختار این خانه در ظاهر طوری بنا شده که گویی تعادل ندارد و فضای بیرون و افق را در خود نمایان می کند.

صومعه Sant Francesc (David Closes)

صومعه Sant Francesc (ساخته شده توسط David Closes)

هدف از ایجاد صومعه Sant Francesc که در شهرک کاتالان در سَنت پِدور واقع است، تبدیل ساختمان به مکانی فرهنگی بود. برای ساخت این ساختمان دو قرارداد نوشته شد و ساختمان تبدیل به مکانی هم برای برگزاری همایش ها و کنسرت ها و هم فضایی چندمنظوره و فرهنگی شد.

در آینده، انتظار می رود که در سومین قرارداد طبقه بالای کلیسا (در قسمت جنوبی کلیسا) به عنوان مکانی برای نگهداری آثار تاریخی استفاده شود.

خانه دانشجویی ( توسط معماران Guallart)

خانه دانشجویی ( ساخته شده توسط معماران Guallart)

این پروژه در گاندیا، شهری با جمعیت 75,000 نفر در جنوب والنسیا پایه ریزی شد. هدف، ایجاد پروژه ای ترکیبی بود که هم به نیاز دانشجویان برای مسکن پاسخ دهد و هم تبدیل به فضایی برای تعامل و ارتباط افراد با یکدیگر شود و استانداردها و ویژگی های به خصوصی را دنبال نماید.

خانه ای در Costa d’en Blanes، اسپانیا ( توسط SCTEstudio de Arquitectura)

خانه ای در Costa d’en Blanes، اسپانیا ( ساخته شده توسط SCT Estudio de Arquitectura)

یکی دیگر از ساختمان های اسپانیایی این خانه است که در Costa d’en Blanes قرار دارد. این خانه بر روی زمینی دراز، باریک و با شیبی نسبتا زیاد قرار دارد. صاحبان این زمین از معماران خواستند که خانه مسکونی آن ها را تخریب کرده و خانه ای جدید بسازند.

اولین تصمیمی که گرفتند این بود که مکان حضور در خانه در ساعات شب و روز عوض شود، طبقه پایین برای استراحت شبانه و طبقه بالا برای سکونت در روز طراحی شد. با انجام اینکار حریم خصوصی خانه نیز بیشتر شد و افراد توانستند در طول روز نیز از استخر و سولاریوم استفاده ببرند.

خانه ای در Extremadura، اسپانیا (توسط معماران Ábaton)

خانه ای در Extremadura، اسپانیا (ساخته شده توسط معماران Ábaton)

یکی دیگر از این ساختمان های جذاب اسپانیایی در Extremadura قرار دارد. این خانه مایل ها با نزدیک ترین شهر فاصله دارد. این ساختمان آنقدر از شهر دور بود که امکان استفاده از آب و برق شهری وجود نداشت، در نتیجه معماران مجبور بودند از انرژی خورشیدی تجدیدپذیر استفاده کنند.

زاویه ساختمان اجازه می دهد که از گرمای خورشید استفاده شود و از طرفی جریان آب نزدیک منطقه، انرژی هیدروالکتریک تولید می کند. علاوه بر آن این آب قابل شرب و استفاده برای استحمام نیز می باشد. ساختار چوبی و سنگی اصطبل قبل از معماری جدید به شدت افت کرده بود از این رو معماران مجبور بودند اکثر دیوارها را تعویض کنند.

بخوانید!  دال بتنی چیست؟[ به همراه نکات اجرایی]

نمای بیرونی چوبی و سنگی خانه نیز در چهار طرف ساختمان بازسازی شد. پنجره ها با عمق نسبتا زیاد در دیوارها تعبیه و درب های چوبی و بزرگ این پنجره ها را پوشاند که خود یادآور سبک درب های اصطبل بود.

خانه ای در  Pozuelo de Alarcón ،La Finca، مادرید، اسپانیا (توسط A-Cero)

خانه ای در  Pozuelo de Alarcón ,La Finca , مادرید، اسپانیا (ساخته شده توسط A-Cero)

این خانه جدید در ایالتی گران قیمت موسوم به La Finca در Pozuelo de Alarcón (مادرید) قرار دارد. این یکی از صد خانه ای است که شما در این منطقه ویژه و گران قیمت می توانید پیدا کنید. خانه و محوطه با فضای عریض سبز، دریاچه ها و خانه های منحصربفرد همگی توسط A-Cero دیزاین شدند.

ساختار این خانه نو از خطوط مستقیم و اشکال ساده و واضح تشکیل می شود. نمای روبروی خانه از سنگ مرمر و تراورتن تشکیل و تعداد زیادی پنجره در آن وجود دارد. هم پنجره ها و هم سنگ مرمر روشنایی زیادی به خانه می بخشند.

مرکز تجاری Basque Culinary درDonostia – San Sebastián، Gipuzkoa، اسپانیا (توسط سازمان معماری و شهرسازی VAUMM)

مرکز تجاری Basque Culinary در Donostia - San Sebastián، Gipuzkoa، اسپانیا (ساخته شده توسط سازمان معماری و شهرسازی VAUMM)

یکی دیگر از نمونه های جالب معماری ساختمان های اسپانیایی، مرکز تجاری Basque Culinary می باشد. معماران اسپانیایی Vaumm برای سرآشپزان باسک واقع در سن سباستین مکانی رویایی پدید آوردند. این ساختمان 5 طبقه دارد و روبروی یک تپه پرشیب قرار دارد که هر طبقه آن به زمین می رسد.

برخلاف اکثر ساختمان های چند طبقه، مردم ابتدا از طبقه بالاتر وارد می شوند و سپس می توانند به طبقات پایینی برسند. ساختمان ظاهری U شکل دارد و یک حیاط مرکزی را احاطه می کند. بالای این حیاط، در طبقه دوم یک پل وجود دارد که بخش جنوبی را به بخش شمالی متصل می کند.

خانه BF در Castellón de la Plana، Borriol، اسپانیا (توسط شرکت OAB و ADI)

خانه BF در Castellón de la Plana، Borriol، اسپانیا (ساخته شده توسط شرکت OAB و ADI)

این خانه بر روی زمینی با طول 3000 و عرض 25 متر در منطقه Castellón که تنها 50 درصد آن ساخته شده، بنا شده است. با نگاه کردن به این زمین، ما می توانیم انعکاس تاریخچه قرن 17 میلادی را مشاهده کنیم.

در این دوره جمعیت زیاد مردم باعث شد که انواع زمین ها مورد کشت قرار بگیرند، که این شامل زمین هایی که بسیار پرشیب بودند نیز میشد. زمین هایی که بر روی آن ها تراس های کوچک قرار داشت و دیوارها از سنگ های منطقه ساخته شده بودند.

خانه ای در Ávila، اسپانیا (توسط A-Cero)

این ساختمان وسیع در یک طبقه بناشده که ارتباط داخل و خارج خانه را به آسانی حفظ می کند و از محیط نهایت استفاده را می برد. این مکان با چمنزار، درختان میوه، درخت بلوط، درخت کاج و حیوانات وحشی مانند گوزن نر بزرگ، گراز وحشی و نوعی گوزن کوچک احاطه می شود.

این ساختمان پهناور، بین معماری سنتی و سنت های بومی منطقه اتصالی محسوس بوجودآورده است. در ساخت این خانه سنگ، کاشی و چوب به کاررفته است.

بیمارستان Rey Juan Carlos در Móstoles، مادرید، اسپانیا (توسط Rafael de La-Hoz)

بیمارستان Rey Juan Carlos در Móstoles، مادرید، اسپانیا (ساخته شده توسط Rafael de La-Hoz)

در این بیمارستان نوساز، 3 اصل رعایت می شود: کارایی، نور و سکوت. این بیمارستان از لحاظ معماری جزء بهترین طرح های ساخت بیمارستان میباشد. در این بیمارستان برای بخش های درمانی، تشخیص و درمان سرپایی بیماران، فضاهایی مجزا ساخته شده است.

علاوه بر آن این مکان سه بخش خصوصی دارد که به آن ساختمان های موازی نیز اطلاق می شود. آن ها بهترین ساختار یک بیمارستان به شمار می آیند.

انعطاف پذیری، گستردگی، مشخص بودن کاربرد هر فضا و وجود راهروها، مسیرها، ورودی ها، خروجی و … از جمله ویژگی های بارز این بیمارستان می باشند.

موزه مجسمه Leganés (توسط MACA Estudio)

موزه مجسمه Leganés ( ساخته شده توسط MACA Estudio)

در ساخت این موزه اهداف معدود و مشخصی دخیل بوده اند. اولین هدف معماران برای ساخت این مکان، اهمیت ایجاد فضایی برای نمایش آثار بوده است.

در این فضا، ساختمان جدید با فضای شهری و باغ های اطراف هماهنگی پیدا می کند. انعطاف پذیری فوق العاده ای با محیط دارد و به یک دیزاین منحصر به فرد برای بازدیدکنندگان تبدیل شده است.

خانه بتونی II در Pozuelo de Alorcón، اسپانیا (توسط A-Cero)

موزه مجسمه Leganés ( ساخته شده توسط MACA Estudio)

استودیو معماری A-Cero یکی از از آخرین کارهای خود را برای خانه ای که یک خانواده در آن سکونت می کنند، ارائه داده است. این خانه دور از مرکز شهر مادرید در زمینی با مساحت 5000 متر مربع قرارگرفته است. این خانه، ساختمانی یک طبقه است و به اندازه 1600 متر مربع  از زمین را در برمی گیرد.

بخوانید!  کفراژ چیست؟[+بررسی تفاوت کفراژبندی با داربست]

خانه مسکونی Guinovart Florens در، Vall d’Aran ،Canejan، اسپانیا (توسط شرکت Cadaval & Solà-Morales)

خانه مسکونی Guinovart Florens در، Vall d’Aran ،Canejan، اسپانیا (ساخته شده توسط شرکت Cadaval & Solà-Morales)

این پروژه برای احیای ارزش های ساختمانی یک خانه قدیمی معمولی که از سنگ بدون سیمان ساخته شده بود، انجام شد. استفاده از سنگ بدون سیمان تکنیکی سنتی است که برای مناطقی که از لحاظ مواد پلی تکنیک غنی هستند، کابرد دارد.

البته ویژگی های متناقضی که این تکنیک بوجود می آورد (استفاده بهینه از فضای کوچک، بزرگنمایی فضا، طراحی عجیب و غریب روزنه های کوچک و…) در تقارن با محیطی که در آن واقع شده، بی نظیر است. این خانه بر روی قله کوه است و به دو دره مجزا که در دو طرف جلویی و عقبی خانه قرار گرفتند دید دارد.

خانه ای در Pozuelo de Alarcón در اسپانا (توسط A-Cero)

خانه ای در Pozuelo de Alarcón در اسپانا (ساخته شده توسط A-Cero)

شرکت A-Cero از خانه جدیدش پرده بر می دارد: خانه ای از تخته سنگ که به زیبایی و هنرمندانه آن را طراحی کرده‌اند. طبق صحبت زیبایی شناسان شرکت A-Cero، انعکاس نور به روش مدرن، بلوک ها و تخته سنگ ها دیزاین مسکونی ساختمان را تعریف می کنند و هنر مجسمه سازی را به نمایش می گذارند.

این خانه در Las Rozas یکی از مجلل ترین مناطق مادرید بناشده است. این ساختمان 1.368 متر مکعب است و شیب ملایمی دارد که شرکت A-Cero از آن برای ساخت سه طبقه بهره‌برده است: زیرزمین، طبقه هم کف و طبقه اول.

خانه Son Vida در Palma de Mallorca، اسپانیا (توسط شرکت معماری Tec)

خانه Son Vida در Palma de Mallorca، اسپانیا (ساخته شده توسط شرکت معماری Tec)

Mallorca به خاطر ساحل، خورشید و مهمانی های فوق العاده اش همواره یکی از بهترین مقصدهای توریستی بوده است، اما امروزه این جزیره اسپانیایی از ابعاد دیگری توجه عموم را به خود جلب کرده است.

شرکت معاملات ملکی Cosmopolitan که ساختمان های مسکونی و اقامتگاه های لوکس، مجلل با دیزاین فوق العاده و بسیار هنری در سراسر اروپا و آسیا طراحی می کند، با افتخار اعلام می کند که خانه Son Vida اول را در اسپانیا به اتمام رساند. این خانه ویلایی لوکس و مدرن در سطح جهانی است که نزدیک (پالما) در منطقه عیان نشین Son Vida قرار دارد.

ساختمان شهرداری Bilbao (توسط شرکتIMB Arquitectos)

ساختمان شهرداری Bilbao (ساخته شده توسط شرکت IMB Arquitectos)

این ساختمان نوساز در San Agustín جلوی قسمت پشتی قصر Neobaroque که در سال 1892 توسط معمار Joaquin Rucoba بنا شد، قرار دارد. 

این قصر در حال حاضر مکان اصلی شهرداری است. در ساختمان جدید، دفاتر اداری شهرداری قرار دارند. ساختمان تاریخی نیز هم نماینده سازمان شهردادی و مقر اصلی شهرداری باقی خواهد ماند.

موزه ABC، مرکز نقاشی و دیزاین در مادرید، اسپانیا (توسط معماران Aranguren & Gallegos)

موزه ABC، مرکز نقاشی و دیزاین در مادرید، اسپانیا ( ساخته شده توسط معماران Aranguren & Gallegos)

مرکز جدید طراحی و نقاشی ABC، مکانی هنری و نماد فرهنگ شهر مادرید است. این مرکز در کارخانه قدیمی در خیابان Amaniel قرار دارد. این مکان، ساختمانی قدیمی با ترکیب فضای مدرن با انواع و اقسام موسسات هنری و فرهنگی میباشد.

هتل Hospes Palma در Calvià، اسپانیا (توسط EQUIP Xavier Claramunt)

هتل Hospes Palma در Calvià، اسپانیا ( ساخته شده توسط EQUIP Xavier Claramunt)

در گذشته های دور انسان ها با این جزیره همزیستی فعالانه ای داشته اند اما اکنون وضع تغییر کرده است. سازش محیط زیست و انسان ها تغییر کرده و تبدیل به سلطه جویی انسان ها بر روی جزیره شده است.

سالن تئاتر Almonte در Huelva، اسپانیا (توسطDonaire Arquitectos)

سالن تئاتر Almonte در Huelva، اسپانیا (ساخته شده توسطDonaire Arquitectos)

این ساختمان بر روی یک خانه قدیمی بناشده است. در این منطقه از اسپانیا، ساختمان های قدیمی به منظور حفظ سنت و فرهنگ های قدیم تخریب نشده اند و در مجموع سه ساختمان و یک فضای مشترک وجود دارد. این فضا تبدیل به قسمت اصلی شهر و مکانی مهم برای ملاقات می باشد.

خانه Ripolles-Manrique در Castellón، اسپانیا (توسط Teo Hidalgo Nácher)

خانه Ripolles-Manrique در Castellón، اسپانیا (ساخته شده توسط Teo Hidalgo Nácher)

این ساختمان با درختان بلوط احاطه می شود و فضایی مجزا و تک که ساختش در دهه هفتاد میلادی، نزدیک شهر Benicassim در Castellon، اسپانیا شروع شد.

نکته قابل توجه در مورد این مکان، منظره  دیدنی آن می باشد. زمین خانه، با سطح پر شیب و هندسه نامرتب، بر روی بلندی یک تپه که رو به دریاست در همسایگی Montornés قرار دارد. درب اصلی این خانه، در پایین جاده اصلی که به بالا راه دارد، قرار دارد.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی معروف ترین و مدرن ترین ساختمان های اسپانیا می باشد. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید. نظرات خود را در این باره با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.