آموزش رویت

ساختمانچی

محوطه سازی باغ و ویلا در سال‌های اخیر موردتوجه بیشتری قرارگرفته است. محوطه اولین نمایی است که موردتوجه مهمانان و رهگذران قرار می‌گیرد. بنابراین، تلاش برای طراحی محوطه باغ و ویلا با روش‌های به‌روز و مدرن، بسیار رواج یافته است.

محوطه سازی ویلا و باغ با روش‌های مختلف مدرن و سنتی انجام می‌گیرد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا با بررسی انواع طراحی محوطه سازی باغ، با جدیدترین خلاقیت‌ها در این زمینه آشنا شویم. همچنین، انواع مصالح مورداستفاده در محوطه سازی باغ و ویلا را بررسی خواهیم کرد.

اگر شما نیز به دنبال طراحی محوطه ویلا و باغ خود هستید؛ تا انتهای مقاله با ما همراه شوید. لازم به ذکر است که محوطه سازی ویلا با کمترین هزینه نیز قابل انجام خواهد بود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • محوطه سازی چیست؟
  • مراحل محوطه سازی باغ و ویلا کدام است؟
  • طراحی محوطه باغ ویلا به چه صورتی انجام می‌شود؟
  • مصالح مورداستفاده در اجرای محوطه سازی باغ و ویلا
  • محوطه سازی باغ با سنگ ریزه
  • استفاده از نرده‌ پلیمری در محوطه سازی ویلا
  • طراحی محوطه باغ با کمترین هزینه

محوطه سازی چیست؟

به‌طورمعمول، عموم مردم این تصور را می‌کنند که محوطه سازی تنها به کاشت درختان و گل و گیاه محدود می‌شود؛ اما این‌گونه نیست. منظور از محوطه سازی باغ و ویلا، قرار دادن المان‌های مختلف در مکان مخصوص به خود، در محیط بیرونی است.

محوطه سازی ویلا، شامل طراحی پلان محوطه باغ، محل قرارگیری ورودی‌ها و مسیر‌های مختلف، طراحی آب‌نما‌ها، باغچه‌ها، آلاچیق، محل استخر و… است. در محوطه سازی، توجه به هماهنگی المان‌های مختلف، ترکیب شکل ظاهر و نسبت محل قرارگیری آنها موارد بسیار مهمی هستند.

طراحی محوطه سازی اصولی، باید منطبق بر اصل رابط کاربری باشد. منظور از این امر، رسیدن به بهترین شکل طراحی محوطه، در کنار استفاده خوش‌آیند و دسترسی راحت به هر بخش از محوطه باغچه است.

مراحل محوطه سازی باغ و ویلا کدام است؟

محوطه سازی باغ و ویلا پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌آید. وقتی یک شخص تصمیم می‌گیرد که در گوشه‌ای از حیاط خود استخر بنا کند و گوشه‌ای دیگر را به کاشت گل‌های زینتی اختصاص دهد، نام آن را محوطه سازی نمی‌توان گذاشت. در محوطه سازی ویلا، مراحل دقیقی باید طی شود تا کارایی و زیبایی حداکثری حاصل شود.

تعیین بودجه

مشخص کردن مقدار هزینه‌ای که می‌خواهید برای محوطه سازی باغ و یا ویلای خود بپردازید؛ اولین قدم در این راه است. ممکن است محوطه سازی باغ با کمترین هزینه انتخاب شما باشد و یا بخواهید در طراحی محوطه سازی باغ خود، سنگ تمام بگذارید.

تعیین بودجه کار به شما، پیمانکار و طراح محوطه باغ کمک می‌کند تا تصویر واضح‌تری از نتیجه نهایی به دست آورید. البته، لازم به ذکر است، مقدار بودجه بیشتر همیشه به معنای نتیجه بهتر نیست. با مقدار هزینه پایین نیز می‌توان به طرح‌های شگفت‌انگیزی در باغ رسید.

به‌عنوان‌مثال، استفاده از مصالحی مانند سنگ ریزه یا بتن اکسپوز، که نسبت به موادی همچون سنگ‌های مصنوعی و طبیعی ارزان‌تر هستند، می‌تواند علاوه بر زیبایی خیره‌کننده، قیمت پروژه را نیز پایین بیاورد.

طراحی محوطه ویلا و باغ

طراحی محوطه سازی باغ و ویلا باید طبق اصول دقیق معماری انجام شود. فراموش نکنید، که محوطه سازی، از صنایع بزرگ حوزه ساخت‌وساز در دنیا است.

طراح محوطه سازی ویلا و باغ، باید محل دقیق هر المان را مشخص کند. در پلان محوطه سازی ویلا ذکر نکته‌هایی از قبیل راه ورودی، مسیر‌های رفت‌وآمد، مسیر خروج آب و… ضروری است.

نکته دیگر در طراحی محوطه، مشخص کردن مصالح و ترکیب هرکدام در محیط است. مصالح مختلف باید در تناسب و تعادل باهم باشند. نمی‌توان بخشی از کار را با مصالح سبک سنتی کارکرد و بخش دیگر را به شکل مدرن ساخت.

اجرای محوطه ویلا و باغ

بعد از تعیین بودجه و طراحی محوطه ویلا و باغ، به بخش اجرای محوطه سازی می‌رسیم. مرحله اجرای محوطه سازی شامل کف سازی محوطه باغ و ویلا، جداسازی قسمت‌های مختلف محوطه، ساخت المان‌های مختلف نظیر استخر، حوض، آلاچیق و…، کاشت گل‌ها و گیاهان و نورپردازی است.

طراحی محوطه باغ ویلا به چه صورتی انجام می‌شود؟

طراحی محوطه سازی باغ ویلا یک کار تخصصی است و باید با توجه به استانداردهای معماری، فضای موجود و شرایط آب‌وهوایی منطقه انجام شود.

مشخص کردن المان‌های حیاط باغ

در ابتدا باید انتخاب کنید که باغ شما از چه بخش‌هایی تشکیل‌شده باشد. آلاچیق، حوض، استخر، آبراه و جوی آب، باغچه‌، وسایل بازی، نیمکت و نشیمن‌گاه، محل روشن کردن آتش و… ازجمله انتخاب‌هایی است که می‌توانید برای حیاط خود داشته باشید.

تعیین اندازه و نسبت هر بخش در پلان محوطه سازی باغ

دومین مرحله در تهیه پلان محوطه سازی باغ، مشخص کردن نسبت اندازه هر بخش از باغ است. در این مرحله، با توجه به اصول طراحی، اندازه مناسب برای استخر، آلاچیق، آبراه‌ها، محل پارک ماشین، باغچه‌ها و محل قرارگیری درختان، در یک نسبت مناسب باهم تعیین می‌شوند.

توجه به‌اندازه هر بخش از باغ، در رسیدن به نتیجه مطلوب نهایی بسیار اثرگذار است. به‌طور مثال، اگر محوطه شما ۱۰۰مترمربع است؛ منطقی نیست که ۵۰ متر از آن را به استخر اختصاص دهید.

طراحی معابر و مسیرهای دسترسی در نقشه محوطه سازی باغ ویلا

مرحله بعدی و مهم‌ترین قسمت در طراحی باغ ویلا، مشخص‌ کردن مسیرهای دسترسی، راهروها و معابر است. طراحی مسیرها باید در اندازه‌های استاندارد باشد. معابر نباید کوچک طراحی شوند؛ زیرا رفت‌وآمد را دشوار می‌کنند. همچنین استفاده از معابر زیاد بزرگ باعث هدر رفت مساحت زمین می‌شود و درنتیجه نمی‌توانید حداکثر استفاده را از حیاط باغ و ویلای خود دریافت کنید.

در این بخش، باید محل‌های رفت‌وآمد به بخش‌های مختلف باغ مانند استخر، آلاچیق، نیمکت‌ها و… تعیین شوند. دسترسی دشوار، لذت استفاده را از بین خواهد برد. در طراحی معابر، باید به مسیر مناسب ماشین، دوچرخه، محل رفت‌وآمد کودکان و معلولین نیز توجه کنید.

عکس محوطه سازی باغ و ویلا با کمترین هزینه و طراحی اصولی

تعیین پوشش گیاهی باغ و محل قرارگیری آن‌ها در نقشه طراحی حیاط

پوشش گیاهی محوطه باغ بهتر است بر اساس گیاهان بومی منطقه باشد. گیاهان بومی، با آب‌وهوای طبیعی منطقه سازگاری دارند. در نتیجه این گیاهان، رشد بهتر و ثمر بیشتری خواهند داشت و زیبایی محوطه را دوچندان می‌کنند.

مصالح مورداستفاده در اجرای محوطه سازی باغ و ویلا

در اجرای محوطه سازی باغ، از مصالح مختلفی استفاده می‌شود. اینکه در طراحی محوطه ویلای خود از چه نوع مصالحی استفاده کنید، به سلیقه و نظر شما بستگی دارد.

مهم‌ترین مصالح مورداستفاده در محوطه سازی باغ عبارت‌اند از سنگ، بتن، چوب و آجر که هرکدام انواع مختلفی دارند و جلوه‌های زیبایی به حیاط شما می‌دهند.

همان‌طور که اشاره کردیم، اینکه از چه مصالحی در محوطه سازی ویلا استفاده کنید، کاملاً به شما بستگی دارد. در کنار سلیقه، برخی معیارها وجود دارد که می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند. در ادامه مهم‌ترین این معیارها را باهم مرور می‌کنیم:

  1. بودجه محوطه سازی باغ: انتخاب مصالح در درجه اول، باید بر اساس مقدار پولی باشد که می‌خواهید برای حیاط خود هزینه کنید. استفاده از برخی مصالح مانند سنگ‌های طبیعی و مصنوعی یا چوب‌های کمیاب می‌تواند هزینه‌بر باشد.
  2. سازگاری مصالح با آب‌و‌هوای منطقه: باید از مصالحی استفاده کنید که در منطقه شما کاربردی هستند و به‌خوبی در آن شرایط آب‌و‌هوایی دوام می‌آورند. استفاده از مصالح بادوام در یک منطقه، طول عمر پروژه را افزایش داده و هزینه‌های نگهداری و بازسازی را کاهش می‌دهد.
  3. درجه سختی استفاده از مصالح: برای استفاده از برخی مصالح، نیازمند نیروی کار و استادکار ماهر هستید. این مسئله، قیمت تمام‌شده پروژه محوطه سازی شما را افزایش می‌دهد. اگر نگرانی از بابت هزینه‌ دارید، از مصالح آسان نصب و متداول مانند بتن و قلوه سنگ استفاده کنید.
  4. محل نصب مصالح: توجه به محلی که می‌خواهید از مصالح استفاده کنید، در انتخاب آن‌ها مهم است. به‌عنوان‌مثال، اگر از چوب در قسمت پارکینگ ماشین استفاده کنید، با توجه به وزن زیاد ماشین، دوام چندانی نمی‌آورد.
  5. تنوع مصالح: مصالح ساختمانی مورداستفاده در محوطه سازی ویلا، باید از تنوع رنگ و طرح کافی برخوردار باشند تا دست معمار پروژه برای استفاده از آن‌ها باز باشد.
  6. نوع معماری محوطه: برخی از مصالح، مانند بتن و سنگ مصنوعی، به ساختمان ظاهری مدرن و امروزی می‌بخشند. در کنار این مسئله، مصالحی همچون چوب، سنگ طبیعی و قلوه سنگ، مای سنتی در محیط ایجاد می‌کنند. اینکه از کدام انواع مصالح استفاده کنید؛ به روحیات شما بستگی دارد.

محوطه سازی باغ با سنگ ریزه

در سال‌های اخیر، استفاده از سنگ ریزه یا قلوه سنگ در طراحی محوطه باغ ویلا کاربرد فراوانی پیداکرده است. طراحی حیاط باغ ویلا، تلاشی است برای رسیدن به طبیعت در محل زندگی و قلوه سنگ‌ها نمایانگر حس خوب یک رودخانه طبیعی هستند.

از قلوه سنگ در معماری به همان شکلی استفاده می‌شود که در طبیعت وجود دارد. به همین دلیل، کاملاً حس‌ و‌ حال یک محیط طبیعی را در محیط ویلا تداعی می‌کند. مهم‌ترین دلایلی که باعث کاربرد فراوان قلوه سنگ در طراحی محوطه سازی باغ ویلا شده است را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • قلوه سنگ‌ها نسبت به سایر مصالح ارزان‌قیمت هستند.
  • سنگ ریزه در هر محیط جغرافیایی یافت می‌شود و کاملاً در دسترس است.
  • استفاده از قلوه سنگ در محوطه باغ ساده است و به کارگر ماهر نیاز ندارد.
  • قلوه سنگ از مصالح کاملاً طبیعی است و به دست انسان ساخته نمی‌شود.
  • سنگ رودخانه بسیار بادوام است و با هر شرایط آب‌وهوایی سازگار است.
عکس محوطه سازی باغ و ویلا با کمترین هزینه و طراحی اصولی

کاربردهای قلوه سنگ در محوطه سازی باغ

استفاده از قلوه سنگ در پیاده‌روها

از قلوه سنگ‌ها در پیاده‌روها و معابر باغ و ویلا می‌توان استفاده کرد. سنگ قلوه‌ها در معابر را می‌توان به دو صورت خشک و با ملات استفاده کرد. در روش خشک سنگ‌ریزه‌ها بدون هیچ ملاتی روی‌هم قرار می‌گیرند اما در روش دوم، از ملات چسبنده به‌عنوان نگهدارنده سنگ قلوه استفاده می‌شود.

ساخت فواره و آبراه از قلوه سنگ

سنگ قلوه نمادی از رودخانه است؛ به همین دلیل، استفاده از آن برای ساخت آبراه در حیاط باغ و ویلا، بسیار هوشمندانه است. سنگ ریزه به آبراه‌ها و فواره‌ها حس و حال طبیعی می‌بخشد.

در ساخت فواره با سنگ ریزه، حتماً باید از ماده چسبنده مانند ملات سیمان استفاده شود تا کاربردی باشد و از هدر رفت آب جلوگیری کند.

استفاده از سنگ ریزه کنار باغچه

فضای اطراف باغچه‌ها که با گل و گیاه تزیین ‌شده‌اند را می‌توان با سنگ ریزه پوشاند. این کار، جلوه تمیز‌تری به باغچه می‌دهد و آن را در هماهنگی با سایر بخش‌های حیاط نگه می‌دارد.

در روش استفاده از سنگ‌ ریزه در باغچه‌ها، نباید از ماده چسبنده استفاده کرد؛ تا آب بتواند به آن نفوذ کرده و گیاهان آبیاری شوند.

استفاده از نرده‌ پلیمری در محوطه سازی ویلا

از نرده‌ها در محوطه سازی ویلا به دلایل مختلفی استفاده می‌شود. محافظت از گل‌ها و گیاهان، جلوگیری از افتادن کودکان در حوض و استخرها و تقسیم‌بندی فضای حیاط، از مهم‌ترین دلایل استفاده از نرده‌ها در محوطه سازی باغ است.

استفاده از نرده‌ پلیمری در طراحی محوطه سازی ویلا، بسیار محبوب شده است. نرده‌های پلیمری را از جنس سنگ مصنوعی می‌سازند و بسیار پرکاربرد و بادوام هستند. این ویژگی‌ها باعث شده تا جایگزین مناسبی برای نرده‌های چوبی باشند که در گذشته برای جداسازی قسمت‌های مختلف محوطه استفاده می‌شدند.

نرده‌های پلیمری، سطحی صاف و براق دارند و در انواع طرح‌ها و اشکال مختلف تولید می‌شوند که به‌خوبی جوابگوی نیاز هر پروژه‌ای باشند. استفاده از نرده پلیمری نسبت به نرده‌هایی که از سنگ طبیعی ساخته‌شده‌اند، بسیار هزینه کم‌تری دارد و مقرون‌به‌صرفه است.

به‌طورکلی، مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث برتری استفاده از نرده پلیمری در محوطه سازی شده است؛ عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا
  • طول عمر زیاد
  • طرح‌ها و رنگ‌های متنوع
  • توانایی تحمل بار زیاد
  • جذب آب کم
  • تحمل بالا در مقابل تغییرات دما
  • سازگاری با انواع آب‌وهوا

طراحی محوطه باغ با کمترین هزینه

طراحی محوطه سازی باغ را می‌توان با هزینه پایین نیز انجام داد. تنها کافی است طرح اولیه و مصالح را با هوشمندی انتخاب کنید. استفاده از طرح‌های پیچیده، نیازمند هزینه زیاد برای کارگر و معمار است؛ درحالی‌که طرح‌های ساده‌تر این هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

مصالح نیز تأثیر زیادی بر هزینه کار نهایی دارند. استفاده از مصالحی مانند بتن نما یا بتن اکسپوز در محوطه سازی باغ ویلا، می‌توانند زیبایی چشم‌نوازی را در کنار قیمت مناسب برای شما فراهم کنند. بتن اکسپوز مقاومت بالایی دارد، اجرای آن در حیاط دشوار نیست، زیبایی مدرن و منحصر‌به‌فردی به محوطه می‌دهد و قیمت آن نیز پایین است.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم؛ دیگر مصالحی که به شما یک محوطه باغ زیبا، با کمترین هزینه را می‌بخشد، سنگ قلوه است. سنگ قلوه نیز مانند بتن اکسپوز ارزان است و از زیبایی و مقاومت بالایی برخوردار است و هزینه طراحی محوطه سازی باغ شما را کاهش می‌دهد. 

سخن پایانی

با انواع روش‌های محوطه سازی باغ، انواع مصالح محوطه سازی ویلا و با پرکاربرد‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین مصالح موجود برای این کار آشنا شدیم. اهمیت محوطه سازی و دلایل توجه به این مسئله را بررسی کردیم و توانستیم اطلاعات لازم را برای شروع به کار محوطه سازی باغ ویلا جمع‌آوری کنیم.

اگر همچنان به دنبال داشتن محیطی جذاب در حیاط خود هستید، یک طراح محوطه سازی مناسب پیدا کنید، مصالح موردنیاز را خریداری کرده و کار خود را آغاز کنید.

درصورتی‌که در مرحله انتخاب و خرید مصالح مناسب برای محوطه سازی دچار تردید هستید یا پرسشی دارید، می‌توانید از کارشناسان کیان برنا کمک بگیرید. کارشناسان شرکت کیان برنا، در سریع‌ترین زمان ممکن، شما را راهنمایی خواهند کرد.

شرکت کیان برنا، با دو دهه سابقه فعالیت در زمینه تولید و عرضه مصالح ساختمانی پیشرفته و با کیفیت، آماده است تا شما را در راه رسیدن به محوطه ویلای دلخواهتان همراهی کند.