آموزش رویت

ساختمانچی

سبک مدیترانه ای تلفیقی از بافت ها و رنگ های شاد را به نمایش می گذارد. یکی از ویژگی های اصلی این سبک دکوراسیون حضور طبیعت در داخل منزل است.

حضور عناصری مانند چوب طبیعی و پارچه های بافته شده از نخ طبیعی و استفاده از رنگ های تازه نمادی از المان های طبیعی در سبک مدیترانه ای می باشند.

اصولاً این سبک طراحی توسط خانواده هایی که در مناطق گرم سکونت دارند مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل سبک مدیترانه ای با آلاچیق های چوبی سایه دار و روزنه های نور در حیاط خلوت معروف می باشد.

آب و هوا فاکتوری تصمیم گیرنده در تلفیق معماری و طراحی داخلی به سبک مدیترانه ای به حساب نمی آید. خانه هایی که با حضور آفتاب در فضای داخلی آن ها طراحی می شوند در مناطق سردسیر بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند، جایی که مردم به راحتی و گرمای بیشتری نیاز دارند.

خانه های مدیترانه ای را می توان طبق منطقه جغرافیایی و فرهنگ مورد نظر طراحی نمود و از حضور در آن ها لذت برد. با این مقدمه، در ادام هاین نوشته از ساختمانچی به معرفی سبک مدیترانه ای و نکات مهمی که هنگام طراحی خانه به این سبک به آن ها نیاز دارید، می پردازیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

طراحی خانه به سبک مدیترانه ای

انتخاب رنگ مناسب

یکی از فاکتورهای کلیدی در طراحی به سبک مدیترانه ای استفاده از رنگ هایی است که از طبیعت الهام گرفته شده‌اند. این رنگ ها بیشتر برای دیوار استفاده می شوند، البته در انتخاب رنگ مبلمان و پارچه نیز موثر هستند.

رنگ های مدیترانه ای از رنگ دریا و آسمان آبی الهام می گیرند. تن های گرم قرمز مایل به قهوه ای برای مبلمان، بژ ملیح برای دیوارها، لیمویی و بنفش کمرنگ برای سایر وسایل از جمله رنگ های رایج و کاربردی در دکوراسیون مدیترانه ای هستند.

برای سایر وسایل از جمله لوستر، جاشمعی ها و مجسمه ها رنگ برنز گزینه ای ایده آل است. پرده ها نیز بهتر است با رنگ های ملایم و روشن انتخاب شوند تا فضای اتاق روشن تر به نظر بیاید. رنگ های سفید و کرم برای رنگ پرده ها بسیار مناسب هستند.

چیدمان سبک مدیترانه ای

انتخاب مبلمان مدیترانه ای

بهترین مبلمان برای سبک مدیترانه ای، مبلمان محکم با رنگ بندی یکدست از جنس چوب یا فلز چکش کاری شده است. رنگ های تیره و گرم این مبلمان را می توان با بالشتک ها، فرش و رومبلی های رنگ روشن جذاب تر نشان داد.

مبلمان مدیترانه ای

سبک روستیک

در کنار استفاده از رنگ های روشن و زنده، سبک مدیترانه ای گاهی اوقات با سبک روستیک ترکیب می شود. به همین دلیل است که در بعضی سبک های مدیترانه ای تیر چوبی برای سقف های بلند و کاشی کاری در مسیر راهرو به چشم می خورد.

دکوراسیون سبک مدیترانه ای

انتخاب کفپوش و دیوارپوش مناسب

یکی از ویژگی های برتر سبک مدیترانه ای استفاده از کفپوش موزاییکی در حیاط خانه است. علاوه بر آن علی‌رغم وجود طرح های مختلف برای ورودی خانه، اصولاً طراحی آن به سبک سنتی انجام می شود و گرایش کمتری نسبت به سبک مدرن نمایان می شود. کاشی ها برای هر قسمت از خانه ایده ال هستند و نمای آن ها در آینه و فریم درب ها بسیار زیبا و جذاب به نظر می آید.

کفپوش سبک مدیترانه ای

استفاده از درب و پنجره های قوس دار

در طراحی به سبک مدیترانه ای می توان از پنجره و درب با اشکال مختلف استفاده کرد. درب و پنجره قوس دار ایده آل ترین گزینه برای طراحی منازل به این سبک است. علاوه بر آن می توان در ساخت خانه از بالکن و تراس برای زیباتر نشان دادن نمای پنجره استفاده نمود.

درب و پنجره های قوس دار

انتخاب پرده مناسب

رنگ پرده ها در دکوراسیون مدیترانه ای باید بر اساس رنگ روشن صورت گیرد تا نور و هوای تازه وارد فضا شود. بهتر است سایز پرده ها را بلندتر بگیرید و از رنگ ها و الگوهای زیبا، تزئینات، میله ها و آویزهای مناسب استفاده نمائید.

سبک زیبای مدیترانه ای

انتخاب فرش مناسب

فرش یکی از فاکتورهای ضروری در دکوراسیون مدیترانه ای محسوب می شود. علارغم نمای زیبا و حس گرمی که منتقل می کند، فرش گزینه ای عالی برای پوشش کف های کهنه و قدیمی است. فرش ها تنوع زیادی دارند و می توان فرشی با رنگ و الگوی خاص برای اتاق انتخاب نمود.

فرش مناسب مدیترانه ای

استفاده از اکسسوری های تزئینی

سبک مدیترانه ای مناسب ترین سبک برای نمایش آثار هنری دست ساز است. بطری های سرامیکی، ظروف سفالی و ظروف پذیرایی چوبی حکاکی شده را می توان در تزئین خانه به این سبک مورد استفاده قرار داد. این اشیاء با ترکیب رنگ های متضاد نوعی کنتراست در فضا ایجاد می کنند و خانه را زیباتر نشان می دهند.

طراحی مدیترانه ای

ایجاد تضاد میان عناصر

در خانه هایی که به سبک مدیترانه ای طراحی می شوند، تضاد بیشاز هر چیزی به چشم می خورد. تضاد میان دیوارهای سفید با دیگر متریال مورد استفاده در دکوراسیون داخلی مانند آهن، چوب، لمینت، کاشی و… تنها نمونه ای از این تضادهای کاربردی، زیبا و جذاب می باشد که علاوه بر ایجاد بافت در فضای خانه، سبب حرارت و شور و شوق نیز می شود.

بخوانید!  راهنمای انتخاب آینه دکوراتیو[طرح کلاسیک، لوزی و دیواری]

می توانید برای ایجاد تضاد در دکوراسیون خود از کاشی های منقش به رنگ های آبی، نارنجی، زرد و قرمز استفاده نمایید. اگر علاقه ای به کاغذ دیواری ندارید، بهتر است از رنگ روغنی بر روی دیوار استفاده کنید، زیرا رنگ هم بسیار ساده است و هم دسترسی آن برای همه آسان می باشد. پس از آن می توانید کاشی های رنگی خود را بر روی دیوار قرار دهید و یک کلکسیون زیبا و جذاب طبیعی را بوجود آورید.

سبک مدیترانه ای زیبا

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی سبک مدیترانه ای و عناصری که در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند صحبت کردیم. همانطور که متوجه شدید، این سبک شاد، پر انرژی، آرامش بخش و دلباز می باشد که روح را جوان می کند و دل را شاد.

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب سایت با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.