آموزش رویت

ساختمانچی

سقف شیروانی از جمله سقف هایی است که استفاده از آن بیش تر در ویلاها به چشم می خورد. ساختار این سقف به گونه ای است که در دو ضلع شیب دار تشکیل می شود. به همین خاطر می توان به راحتی آن را از سایر سقف ها شناسایی کرد.

در ساخت سقف شیروانی از مصالح گوناگونی استفاده می شود که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به معرفی آن ها و سایر جزئیات در مورد انواع مختلف آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع سقف شیروانی

همان گونه که گفتیم، سقف شیروانی به واسطه ساختاری که دارد به راحتی از سایر سقف ها تفکیک و شناسایی می شوند. در ساخت این سقف از مصالح گوناگونی مانند فلز، چوب، سفال، سنگ لوح و غیره استفاده می شود.

یکی از نکات مهمی که در هنگام انتخاب سقف شیروانی باید به آن توجه داشت، توجه به موقعیت آب و هوایی منطقه برای انتخاب صحیح می باشد. هر یک از متریال مورد استفاده در ساخت سقف شیروانی ویژگی های منحصربفرد خود را دارد و باید در مکان صحیح مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر این میزان بودجه ای که برای این کار در نظر گرفتید از دیگر فاکتورهایی است که در انتخاب سقف باید مورد توجه قرار گیرد. نوع معماری ویلا و رنگی که در نظر دارید نیز از دیگر نکات تاثیرگذار در انتخاب می باشد.

سقف شیروانی فلزی

سقف شیروانی فلزی نمونه ای از سقف های شیروانی است و همان طور که از نامش پیداست، در ساخت آن از فلز استفاده می شود. استفاده از این سقف در مکان هایی که در معرض آتش سوزی قرار دارند، بسیار کاربردی می باشد، چرا که غیر قابل اشتعال می باشد.

این سقف از مقاومت بالایی برخوردار است و دارای طول عمر بالایی می باشد. در ساخت این گونه سقف ها عموما از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. می توان گفت قیمت سقف های فلزی نسبت به انواع دیگر سقف های شیروانی بالاتر می باشد.

سقف شیروانی فلزی

سقف شیروانی چوبی

همان گونه که از نام این سقف پیداست، در ساخت این گونه سقف ها از چوب استفاده می شود. از ویژگی های این گونه سقف ها می توان به زیبایی آن ها اشاره کرد. نمونه ای از بهترین انواع چوب هایی که می توان در ساخت این نوع سقف به کار برد، سرو می باشد.

این نوع چوب از سختی زیادی برخوردار بوده و به دلیل ساختار ویژه ای که دارد در برابر پوسیدگی و نفوذ حشرات تا اندازه زیادی از خود مقاومت نشان می دهد. با این حال استفاده از سقف شیروانی چوبی برای مکان هایی که احتمال آتش سوزی در آن ها بالاست، گزینه مناسبی نیست.

سقف شیروانی سفالی

سقف سفالی نمونه ای دیگر از انواع سقف هاست که طرفداران زیادی دارد. طول عمر این گونه سقف ها بسیار بالا است و از مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی برخوردار می باشد.

بخوانید!  سقف منحنی شکل، Curved Roof

سقف سفالی دچار پوسیدگی نمی شود و در برابر نم و رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد. یکی از معایبی که در استفاده از این سقف وجود دارد، وزن زیاد آن می باشد.

هم چنین نصب این سقف ها نسبت به سایر سقف ها سخت تر است و به زمان بیشتری نیاز دارد. هم چنین در هنگام نصب باید نهایت دقت را داشت، زیرا سقف ممکن است دچار ترک خوردگی شود.

سقف شیروانی سفالی

سقف بتنی

سقف های شیروانی که از بتن در ساخت آن ها استفاده می شود از لحاظ ظاهری بسیار به نوع سفالی شباهت دارد. این نوع سقف شیروانی دارای مقاومت و استحکام بسیار زیادی بوده و قیمت پایین تری نسبت به سقف سفالی دارد.

سقف با سنگ لوح

یکی دیگر از انواع متریال که در ساخت سقف شیروانی مورد استفاده قرار می گیرد، سنگ لوح می باشد. این متریال نمای بسیار زیبایی دارد.

در مقایسه با سایر سقف های شیروانی این نوع سقف از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار است و می توان به آن به چشم یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کرد. تنها باید بدانید که این سقف نیاز به مراقبت زیادی دارد و در صورت عدم رعایت نکات لازم ممکن است دچار شکستگی شود.

سقف شیروانی با ورق آندوویلا

از ویژگی های ورق های آندوویلا که در سقف های شیروانی مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به خاصیت ضد آب بودن و سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره کرد. این گونه ورق ها از استانداردهای لازم برای استفاده برخوردار می باشند.

سقف آندوویلا

سقف با ورق آندولین

ورق های آندولین عایق خوبی در برابر نفوذ رطوبت بوده و دارای انعطاف پذیری بالایی می باشند. این ورقه ها در برابر پوسیدگی نیز مقاوم هستند و در انواع شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده می باشند.

سقف شیروانی با ورق دکرا

ورق دکرا نوعی پوشش سقفی است که در ساخت آن از فولادهای گالوانیزه استفاده می شود. این ورقه ها وزن پایینی دارند و در مقابل از استحکام بالایی برخوردار می باشند.

سقف با ورق های سنگ ریزه دار

اگر علاوه بر استحکام و طول عمر بالا، زیبایی سقف شیروانی نیز از معیارهای شما محسوب می شود، پیشنهاد ما به شما استفاده از ورق های سنگ ریزه دار در ساخت سقف می باشد.

هسته اصلی این ورق ها از نوعی ورق آلیاژ شده تشکیل شده که باعث مقاومت سقف در برابر سرما و گرما و اکسیداسیون می شود. پوشش رویه این نوع سقف از جنس اکریلیک است که از چسبیدن گرد و غبار به سقف جلوگیری می کند.

سقف سنگ ریزه دار

سقف با ورق یو پی وی سی

اگر به دنبال سقفی سبک و کم هزینه می باشید، بهتر است از ورق های یو پی وی سی در ساخت سقف استفاده نمایید. این نوع سقف ها از دو لایه تشکیل می شود.

بخوانید!  کفراژ چیست؟[+بررسی تفاوت کفراژبندی با داربست]

لایه اول ورق upvc و لایه دوم آلیاژ پلیمری می باشد که با ایجاد رویه ای سخت و براق، سبب ایجاد مقاومت سقف در برابر اشعه فرابنفش و دیگر عوامل جوی می شود. این ورق ها برای سقف ویلاها و پارکینگ ها مناسب می باشد.

سقف شیروانی یک طرفه

از مدرن ترین سقف های شیروانی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد می توان به مدل یک طرفه اشاره نمود. در این مدل سقف، شیب یک طرفه است و برای مکان هایی که باران بسیار می بارد مناسب می باشد. آب به راحتی و با سرعت از روی آن سرریز می شود و پایین می ریزد.

سقف شیروانی یک طرفه

عوامل موثر در قیمت اجرای سقف شیروانی

هزینه های اجرای سقف شیروانی بسیار متنوع و متفاوت است و برحسب مساحت بنای مورد نظر، نوع و کیفیت متریال مورد استفاده و دستمزد کارگران، قیمت گذاری می شود.

دقت کنید که از شرکت های معتبر و متخصص برای ساخت سقف های شیروانی استفاده نمایید تا پس از مدتی دچار مشکلاتی نظیر کنده‌شدن تایل ها نشوید.

نحوه محاسبه قیمت و متراژ سقف شیروانی

هزینه های سقف شیروانی به صورت متر مربع محاسبه می شود. برای محاسبه متراژ بنا ابتدا باید طول و عرض سطح نما یا پوشش سقف را اندازه گیری و سپس در هم ضرب کنید.

به طور مثال برای سقفی با زیربنای 8 در 8 متر باید دامنه ای در حدود 1 متر را برای سقف شیبدار در نظر بگیرید که در نهایت می شود 10 در 10 متر که با احتساب 20 درصد شیب در نهایت معادله 10 *10*20%= 120 متر مربع، حل می شود.

با این تفاسیر، سقف دارای 120 متر مربع در نظر گرفته می شود. سپس باید نمای دورکار نیز محاسبه شود. نمای دورکار به صورت پیشانی با ارتفاع معمولا 30 تا 50 سانتی متر در محیط کار که 10 در 4 است، ضرب می شود و در نهایت با فرمول 10*4*0.3=12، 12 متر مربع به دست خواهد آمد و در انتها با دامپای زیر دامنه محاسبه می شود که حاصلی از محیط دور سقف و عرض دامپا می باشد.

اگر از دامپا یک متری استفاده کنیم مجموعا 36 متر زیر دامنه داریم. در مجموع ما به 36 متر زیر دامنه، 12 متر نمای دورکار و 120 متر زیربنا دست خواهیم یافت که جمع آن ها 168 متر می شود. حال هزینه هر متر مربع دستمزد کار را در عدد 168 ضرب می کنیم و در نهایت هزینه نهایی بدست خواهد آمد.

کلام پایانی

امیدواریم این نوشته توانسته باشد اطلاعات ارزشمندی را در خصوص سقف های شیروانی در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما درمیان بگذارید.