آموزش رویت

ساختمانچی

رگلاژ پنجره دوجداره، تنظیمی است که احتمالا شما نیز در زندگی روزمره تا به حال برای افزایش کارایی پنجره های خود به آن نیاز پیدا کردید. رگلاژ در تعریفی ساده به معنای تنظیم دقیق لولاها، یراق آلات و شیشه پنجره می باشد.

این عمل که در حقیقت عایق بندی پنجره را کامل تر می کند، تاثیر بسزایی نیز در جلوگیری ازخروج هوای خانه و کاهش اتلاف انرژی در سرمای زمستان و گرمای تابستان دارد.

همچنین رگلاژ صحیح پنجره های دوجداره یکی از مهم ترین عوامل در جلوگیری از ورود گرد و غبار و صدا به داخل خانه می باشد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری درباره رگلاژ پنجره های دوجداره هستید، با ما در این مقاله از ساختمانچی همراه باشید.

 مزایا و اهمیت رگلاژ پنجره های دوجداره

رگلاژ پنجره های دوجداره کارکرد پنجره های شمارا بالاتر می برد و باعث می شود پنجره های شما مدت طولانی تری بهترین عملکرد را داشته باشند و به عنوان عایق کارکرد بالاتری را برای شما ایجاد کنند.

همانطور که می دانید ورود صداهای ناهنجار به داخل محیط، مخصوصا در خانه و مکان هایی که کنار اتوبان ها، مدارس، پارک های بازی بنا می شوند بسیار ناخوشایند است و باعث ایجاد ناآرامی و عدم آرامش می شود. رگلاژ پنجره دوجداره می تواند از ورود صداهای محیط به داخل جلوگیری نماید و این یکی دیگر از دلایل اهمیت رگلاژ پنجره دوجداره می باشد.

رگلاژ صحیح پنجره همچنین باعث ایجاد سهولت در باز و بسته کردن درب پنجره می شود.  این رگلاژها بسیاری از صداهای لولاهای پنجره که در زمان باز کردن پنجره ایجاد می شوند را به حداقل می رساند.

مشکلات مهم رگلاژ نکردن پنجره های دوجداره

بی توجهی به تنظیم صحیح و رگلاژ کردن یراق آلات و شیشه دوجداره مشکلات متعددی را به همراه می آورد که با گذشت زمان و عدم رسیدگی و تعمیر، این موارد تشدید نیز خواهد شد.

  • کارایی کمتر عایق پنجره برای جلوگیری از ورود صدا  
  • اتلاف انرژی در زمستان به دلیل ورود هوای سرد و خروج هوای خنک از منزل در تابستان
  • سخت باز و بسته شدن در و فشار به اهرم ها   
  • عدم حرکت روان دستگیره
  • افتادگی لنگه بازشوی درب  
  • ایجاد سر و صدا در هنگام بازکردن  

 نکات مهم در رگلاژ پنجره های دوجداره

در پنجره های دوجداره سه قسمت قابل رگلاژ می باشد:              

  •  شیشه پنجره 
  •  یراق آلات   
  •  لنگه های بازشو
رگلاژ پنجره

هرگز خود اقدام به رگلاژ پنجرتان نکنید. این کار نیازمند به یک نیروی ماهر و باتجربه می باشد تا با شناخت کامل از قطعات و یراق آلات بتواند به بهترین شکل اقدام به نصب نماید.

در صورت اهمیت ندادن به این مسئله کمتر از یک ماه مجبور به تنظیم دوباره پنجره می شوید. برای کارکرد بهتر هر چند مدت یکبار قطعات لولا های پنجره را روغن کاری کنید تا باز شدن درب پنجره راحت تر صورت گیرد.

برای افزایش عمر لاستیک های پنجره آن ها را با پارچه ای مرطوب گردگیری نمایید. هر ماه قطعات پنجره را چک کنید و از محکم بودن پیچ ها و عملکرد درست یراق آلات مطمئن شوید.

بخوانید!  میلگرد کلاف و کاربرد آن

زمان مناسب برای رگلاژ پنجره دوجداره

در تولید پنجره های دوجداره نباید فاصله ای میان لنگه بازشوی در و قاب باقی بماند که معمولا این اتفاق نمی افتد. به همین خاطر پس از نصب پنجره باید با کمک از یک تعمیر کار رگلاژ پنجره را انجام داد تا پنجره کاملا در محل خود تنظیم شود.

رگلاژ هنگام نصب پنجره   

نصاب پنجره پس از نصب آن، خود اقدام به بازرسی فاصله بین قاب بازشو و ثابت برای ورود و خروج هوا می کند. همچنین موارد دیگری که به تنظیم آن ها می پردازد عبارتند از:

  • لولاهای بازشوی پنجره
  • نبود فاصله بین قاب پنجره و دیوار
  • فیکس بودن شیشه پنجره در قاب

اگر پس از نصب پنجره باز هم فاصله ای میان پنجره و دیوار باقی ماند باید با استفاده از فوم و چسب مخصوص درزگیری شود.

پس از نصب پنجره

 بعد از نصب پنجره و گذشت چند ماه، هنگامی که شما متوجه شل شدن و خراب شدن لاستیک های جداره پنجره می شوید، باید اقدام به رگلاژ دوباره آن نمایید، زیرا این امر باعث ورود و خروج هوا و همچنین ورود آب به داخل خانه هنگام بارش و شست و شو می شود. شما باید سریعا اقدام به رگلاژ پنجره نمایید.

رگلاژ پنجره های دوجداره چقدر زمان می برد؟

سه عامل مهم در مدت زمان رگلاژ و تنظیم قطعات پنجره به ترتیب زیر می باشد:

  •    اندازه پنجره و ابعاد آن
  •    میزان مهارت و تجربه تعمیرکار  
  •    انواع پنجره و مدل آن

هنگامی که تعمیرکار شروع به کار می کند، با مشاهده پنجره و پایش آن با توجه به ریزه کاری ها و قطعاتی که نیاز به تنظیم دارند، می تواند مدت زمان تقریبی اتمام کار را پیش بینی کند. اگر در میان کار مشکلات دیگری نیز پیش نیاید و ایراد یا خرابی جدیدی در قطعات نمایان نشود، در همان زمان تقریبی تخمین زده شده کار به اتمام خواهد رسید.

آموزش رگلاژ انواع پنجره دوجداره

رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته

برای این کار می بایست کاور لولاهای درب و پنجره را باز کنید و با یک پیچ گوشتی کاور داخل را ازاد نمایید. حال باید با چرخاندن درب در محور افقی و عمودی رگلاژ را به صورت موازی انجام دهید تا به حالت صحیح و مناسب در باز و بسته شدن برسد. در صورت لزوم می شود از لولاهای قابل تنظیم که قابلیت تحمل وزن تا 200 گیلوگرم را نیز دارند نیز استفاده نمود.

رگلاژ پنجره دوجداره دوحالته

در پنجره های دوجداره دوحالته سه قسمت لولای پایین، لولای اهرمی و لولای بالا قابل رگلاژ وجود دارد. در لولای پایین دو پیچ شش ضلعی وجود دارد که مکان لنگه در را تنظیم می کند. پیچ شش ضلعی پایین که یرا جلو نام می گیرد، حرکت پنجره را در محور افقی میسر و تنظیم می کند.

 پیچ بالایی که یرا پشت نام دارد مکان لنگه در را تنظیم می کند و با چرخاندن آن به سمت راست و شل کردنش، لنگه پنجره پایین تر می آید و با چرخاندن این پیچ و سفت کردن آن به سمت چپ، درب به سمت بالا حرکت می نماید.

بخوانید!  پوشش نانو کامپوزیتی سد حرارتی

در لولای بالا پیچ تنظیم‌کننده درون اهرم لولا و در بالای لنگه بازشو دیده می شود که با سفت تر کردن آن به سمت چپ بالای پنجره به بیرون متمایل و به سمت خارج تر کشیده می شود.

اگر پنجره شما پس از بسته‌شدن بسیار با جانگهدار آن فاصله دارد و هوا از آنجا ورود می کند، کافیست این پیچ را به سمت راست و داخل شل کنید تا پنجره به سمت جا نگه دار نزدیک تر شود.

رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

برای رگلاژ پنجره دوجداره کشویی ابتدا رگلاژ ریل های آن انجام می شود تا محور حرکت آن مشخص شود. سپس زاماک بندی جانگهدار و دکمه های آن انجام می شود.

شما ابتدا باید لولای پنجره دوجداره را باز نمایید. سپس طبق محلی که می خواهید پنجره قرار گیرد(بالاتر یا پاییتر) پیچ عمودی حفره ها را در جهت بالا یا پایین بچرخانید.

پس از این کار نوبت به زاماک بندی پنجره می رسد. شما می بایست دکمه های پنجره را موازی با زاماک قرار دهید و به فاصله نیم سانت بالاتر را علامت بزنید. به این دلیل که درب، هنگام بسته شدن روی زاماک ها بنشیند و نه روی پنجره. حالا پنجره را ببندید تا مقداری که باز باید پیچ های پنجره را تنظیم کنید مشخص شود.

رگلاژ پنجره دوجداره UPVC

در پنجره های یو پی وی سی به دلیل اهمیت عایق بندی صدا و نفوز گرد و غبار، رگلاژ نیز اهمیت بالاتری پیدا می کند. رگلاژ یراق آلات (اسپانیولت و لولا) و رگلاژ شیشه دو قسمت مهم در این نوع پنجره ها می باشد.

رگلاژ کردن پنجره

رگلاژ شیشه پنجره

با قرارگیری درست شیشه پنجره، در زیر شیشه ای های مخصوص که دور تا دور درب قرار می گیرد، فشار وزن شیشه بسیار کاهش می یابد.

به همین دلیل فیکس‌شدن شیشه روی این جانگهدارها، اهمیت بسیار بالایی دارد. می بایست با ابزار مخصوص شیشه را روی این جا نگهدارها آرام آرام متوازن کرد و سپس کامل آن را بررسی نمود.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم رگلاژ پنجره های دوجداره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همواره به یاد داشته باشید بی توجهی به این مسئله مشکلات متعددی مانند باز و بسته شدن سخت تر درب و ایجاد سر و صدا به وجود خواهد آورد.

همچنین عایق‌نبودن در برابر بارش باران و ورود آب به داخل منزلتان و عبور هوا از درز های پنجره، دردسرهای بسیاری را برای شما به همراه خواهد آورد.

همواره در این امر به یاد داشته باشید، اگر خود تجربه کافی در این کار ندارید و مهارت لازم برای رگلاژ و تنظیم صحیح را کسب ننمودید، اقدام به این کار نکنید و کار را به یک نیروی متخصص بسپارید. در صورت تمایل پیشنهادات و نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.