آموزش رویت

ساختمانچی

در این مقاله از سایت ساختمانچی قصد داریم روش رفو کردن فرش در خانه را شرح دهیم. رفو کردن فرش یکی از راهکارهایی است که با استفاده از آن می توان آسیب هایی که به فرش وارد شده و پارگی هایی که در بافت فرش اتفاق افتاده را ترمیم کرد؛ به گونه ای که علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری فرش، از آسیب بیشتر به آن جلوگیری شود.

عوامل آسیب زننده به فرش

امروزه با توجه به افزایش قیمت فرش، نگهداری درست از آن ضرورت بیشتری پیدا می کند. با این وجود، گاهی اوقات فرش دچار پارگی های جزئی می شود که ظاهر آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

با تابش مستقیم نور خورشید بر روی فرش و ایجاد پوسیدگی در بافت آن، قرار دادن فرش در محیطی که تحت فشار قرار بگیرد، مجاورت فرش با رطوبت و آب، به مرور زمان آسیب های جدی به بافت فرش وارد می شود.

این آسیب ها زمینه ایجاد پوسیدگی و پارگی در فرش را فراهم می کند. در این حالت رفو فرش یکی از بهترین روش ها برای رفع پارگی ها و آسیب های آن می باشد که با هزینه کمتری، آسیب فرش را بر طرف می کند.

وسایل مورد نیاز برای رفوگری فرش در خانه

وسایل رفو کردن فرش در خانه

برای رفوگری فرش در خانه استفاده از چند وسیله ساده می تواند مفید باشد. برای انجام رفو ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید:

سوزن رفوگری

سوزن رفوگری طولی در حدود 5 الی 7 سانتی متر دارد. این سوزن ضخامت بیشتری نسبت به سوزن های خیاطی دارد تا بتواند از بافت فرش رد شود و دچار شکستگی و خمیدگی نشود. در صورتی که به این سوزن دسترسی ندارید، سوزن های لحاف دوزی می توانند برای رفوگری مناسب باشند.

انگشتانه

انگشتانه باعث می شود که به انگشتان دست آسیب وارد نشود. از آنجا که رفوگری روی فرش کمی مهارت می خواهد، برای افراد مبتدی توصیه می شود حتما از انگشتانه استفاده کنند تا به انگشت در حین رفوگری آسیب نبیند.

بخوانید!  چگونه اکسسوری های دست ساز برای دیزاین خانه خود بسازیم؟

نخ لنین

نخ لنین یکی از بهترین نخ ها برای کار رفوگری می باشد. این نخ از استحکام بالایی برخوردار می باشد و به راحتی پاره نمی شود. نخ لنین مخصوص رفوگری فرش در رنگ های مختلف در فروشگاه های وسایل هنری و تعیمرات مبل و فرش به فروش می رود.

قیچی یا چاقو

برای چیدن نخ و یا بریدن ریش های آسیب‌دیده فرش به قیچی یا یک چاقوی تیز نیاز می باشد؛ بنابراین حتما آن را در دسترس داشته باشید.

مراحل رفوگری فرش در خانه

مراحل رفو کردن فرش در خانه
  1. ابتدا پشت و روی فرش را با جارو برقی تمیز کنید تا گرد و خاک آن کاملا تمیز شود.
  2. برای رفو کردن فرش، ابتد فرش را بر روی یک وسیله قرار دهید تا قسمت مورد نظر در فرش، بالاتر قرار بگیرد. بهتر است برای این کار از یک چهار پایه استفاده کنید.
  3. ابزار و وسایل رفوگری را از قبل حاضر کنید و در دسترس خود قرار دهید تا در حین کار به راحتی از آن ها استفاده کنید.
  4. اگر ناحیه موردنظر برای رفو، در قسمت لبه های فرش می باشد، با نخ هم رنگ آن، نخ و سوزن را از پشت فرش وارد کنید، آن را روی قسمت لبه قرار دهید و از قسمت روی فرش، نخ را رد کنید. سپس سوزن را از پشت فرش خارج کنید. این کار را تا تمام شدن پارگی تکرار کنید.
  5. اگر ناحیه مورد نظر برای رفو کردن در بافت اصلی فرش می باشد، سعی کنید نخ های هم رنگ قسمت مورد نظر را تهیه کنید. پس از آن، نخ را از پشت فرش و از ابتدای قسمت پارگی وارد کنید. سپس بدون این که نخ را بکشید؛ آن را از روی قسمت پارگی رد کنید و از قسمت انتهای پارگی از روی فرش، سوزن را به سمت داخل فرش قرار دهید.
  6. پس از اینکه رفوگری فرش را در یک طرف و در طول قسمت پارگی انجام دادید، بهتر است از پهنای قسمت پارگی نیز رفو را انجام دهید تا فرش استحکام بیشتری پیدا کند.
  7. اگر رفوگری فرش را در قسمت پشت فرش باید انجام دهید، استفاده از نخ هایی به رنگ تیره مانند رنگ قهوه ای مناسب تر می باشد.
  8. در صورتی که قسمت پارگی در فرش، بزرگ باشد، با رفو کردن فرش در خانه نمی توان آن را برطرف کرد.
روش رفو کردن فرش در خانه

کلام پایانی

رفو کردن فرش در خانه علاوه بر این که آسیب های وارده بر فرش را برطرف می کند، می تواند هزینه های این کار تا حد زیادی پایین بیاورد. با انجام این کار در خانه می توانید فرش خود را با هزینه اندکی ترمیم کنید و طول عمر آن را افزایش دهید.

بخوانید!  چطور آب آکواریوم را تخلیه کنیم؟[دستی و اتوماتیک]

سوالات متداول

هزینه رفو کردن فرش در قالیشویی ها بر چه اساسی تعیین می شود؟

هزینه رفو کردن فرش در قالیشویی ها بستگی به نوع فرش و الیاف آن و همچنین میزان پارگی فرش دارد.

آیا فرش سوخته را می توان رفو کرد؟

رفو کردن فرش سوخته بستگی به شدت سوختگی آن دارد. در صورتی که میزان سوختگی زیاد باشد، امکان بر طرف کردن آن با رفو وجود ندارد. اما موارد سوختگی جزئی را می توان با رفو رفع کرد.

آیا با استفاده از رفو می توان ریشه فرش را ترمیم کرد؟

بله، ترمیم ریشه های فرش با استفاده از رفو کردن به راحتی انجام می شود.