آموزش رویت

ساختمانچی

سنگ ساختمانی بر اساس زیبایی، قیمت، دوام و مقاومت انتخاب می‌ شود. معمولا طرح مورد نظر و سلیقه انتخاب کننده است که رنگ، بافت، کیفیت، عمر سنگ و سایر مشخصات ظاهری را تعیین می‌ کند.

می‌ توان بدین نحو بیان کرد که انتخاب سنگ برای استفاده از آن در ساختمان‌ ها نمی‌ تواند تنها بر مبنای رنگ باشد و ضروری است که ویژگی های فیزیکی و مکانیکی آن و همچنین تأثیر فاکتورهای محیطی نیز در نظر گرفته شود عوامل مؤثر در انتخاب سنگ برای نمای بیرونی ساختمان‌ ها را به سه دسته جنبه های زیباشناختی، دوام و ویژگی های فیزیکی و مکانیکی تقسیم کردند.

رنگ سنگ‌ ها با توجه ناخالصی‌ ها، ترکیب شیمیایی و کانی شناسی آن‌ها تعیین می‌ شود. رنگ‌ ها را می‌ توان از کاملا تیره تا خیلی روشن و از گرم تا سرد دسته بندی کرد. بافت سنگ نیز از درشت دانه تا ریزدانه و متراکم تغییر می‌ کند.

بعضی از سنگ‌ها از قبیل مرمریت و گرانیت در ساختمان‌های مهم و طراحی‌ های سنگین استفاده می شوند در صورتی که سایر سنگ ها مانند بلوک های ماسه سنگ بیشتر در ساختمان های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی سنگ‌ها مانند گرانیت‌ ها دارای طرح نامنظم و در عین حال زیبا هستند که گیرایی و جذابیت آن ها برای مدت های تقریبا نامحدود باقی می‌ ماند. بعضی از سنگ های دیگر دارای بافت و طرح ساده ای هستند که به مرور زمان گیرایی و جذابیت خود را از دست می دهند بدون این که از مقاومت و دوام آن ها کاسته شود.

برای کنده کاری های تزئینی و سنگ نبشته‌ ها، سنگ‌های ریزدانه مورد نیاز است تا بتوان جزئیات یک طرح هنری را روی آن ها نشان داد. قیمت انواع سنگ ها به نزدیکی محل استخراج به ساختمان، فراوانی سایر مصالح جایگزین و قابلیت کار کردن بر روی آن بستگی دارد.

مرمریت پرشین سیلک بیات

به طور کلی سنگ هایی که در نزدیکی محل وجود دارند ارزان تر از سنگ های وارداتی، سنگ های تولید شده در مقیاس های بزرگ ارزان تر از انواع سنگ‌های کمیاب بوده و نیز سنگ‌ هایی که استخراج و فرآوری آن ها ساده تر انجام می شود ارزان تر از سنگ هایی هستند که برای آماده سازی آن ها به زمان و نیروی کار بیشتری نیاز است.

از نظر اقتصادی در دراز مدت، دوام یکی از مهم ترین فاکتورها برای انتخاب سنگ ساختمانی است. انتخاب سنگ ساختمانی نه تنها به ویژگی ذاتی آن، بلکه به شرایط محیطی که سنگ در آن به کار برده می‌ شود نیز بستگی دارد.

دوام سنگ‌ هایی مانند سنگ آهک، ماسه سنگ و مرمر که در یک دسته کلی می‌ توانند قرار گیرند به طور چشمگیری بر اساس سختی و تخلخل آن ها تغییر می کند.

سنگ‌ های متخلخل قابلیت جذب آب بیشتری داشته و در اثر انجماد و ذوب آب مقاومت کمتری از خود نشان می‌ دهند، لذا معمولا برای آب و هوای سرد و مرطوب مناسب نیستند.

برای کف ساختمان‌ ها، مقاومت سایشی سنگ باید در نظر گرفته شود. اگر از دو یا تعداد بیشتری از انواع سنگ‌ها استفاده می‌ شود مقاومت سایشی آن ها باید تقریبا برابر باشد و در غیر این صورت میزان سایش متفاوت خواهد بود.

در مواردی که سنگ در اجزای باربر یا پی استفاده می‌ شود مقاومت فشاری سنگ نقش مهمی دارد اما امروزه که سنگ بیشتر به عنوان نما و به صورت قطعات نازک استفاده می‌ شود، نیروهای فشاری غالبأ پایین هستند و سنگ‌ های ساختمانی متداول آنقدر مقاومت دارند که سازه بدون عیب و نقص باقی بماند.

کاربرد سنگ‌ های ساختمانی 

از زمان قدیم از سنگ ها به خاطر دوام و مقاومت زیاد آن ها در احداث ساختمان‌ها و ابنیه مهم استفاده شده است. امروزه به دلیل فراوانی سنگ‌های ساختمانی طبیعی نسبت به موادی که به صورت مصنوعی تهیه می‌ گردند، صنعت سنگ گسترش چشمگیری پیدا کرده است به طوری که به وضوح می‌ توان گفت در هر ساختمانی که ساخته می‌شود، حداقل یک نوع سنگ ساختمانی در آن برای اهداف خاصی استفاده شده است.

در حال حاضر به دلیل پیشرفت فن آوری در استخراج، حمل و نقل و فرآوری، استفاده از سنگ ابعاد گسترده‌ ای گرفته و از آن در زمینه‌ های مختلف ساخت و ساز استفاده می‌ گردد.

از مهم ترین کاربردهای سنگ می توان به پوشش دیوارهای داخلی، نما، تزئینات ساختمان کف و پلکان، موج شکن ها، کف خیابان‌ها، بالاست راه آهن، زیرسازی جادها و بنادر و اسکله سازی اشاره کرد.

مرمریت پرشین سیلک بیات

با توجه به گستردگی صنعت سنگ شرکت‌ها و مجموعه های خرد و کلان زیادی هستند که در این عرصه فعالیت دارند یکی از بزرگ ترین مجموعه‌های برش، فراوری و فروش سنگ‌های ساختمانی شرکت آتی سنگ آرا است که این مجموعه به صورت تخصصی مرمریت پرشین سیلک و انواع متفاوتی از مرمریت‌ها و سنگ‌های چینی را در مجموعه خود فراوری می‌کند.

کمتر مجمو‌عه‌های موفقی در ایران هستند که در هم صنعت فراوری و فروش فعالیت حرفه ای داشته باشند. آتی سنگ آرا از بزرگ ترین مجموعه های صنعت سنگ ایران است