آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید پارکینگ مزاحم به چه معناست؟ به طور کلی می توان گفت پارکینگ مزاحم به گونه ای است که دو خودرو پشت سر یکدیگر به گونه ای پارک شوند که برای خروج یکی از آن ها از پارکینگ به جابه جایی خودرو دیگر نیاز باشد. از نگاهی دیگر می توان گفت که پارکینگ مزاحم به نوعی پارکینگ اضافی می باشد.

اجرای چنین پارکینگ هایی در مواردی که در تعداد محل پارک برای هر خودرو محدودیت وجود داشته باشد، صورت می گیرد. آن چه که در ایجاد این گونه پارکینگ ها حائز اهمیت می باشد، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو می باشد.

در صورتی که یک واحد، پارکینگ مزاحم داشته باشد، باید در سند مالکیت قید شود که قیمت آن ها کم تر از پارکینگ های اختصاصی می باشد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی پاریکینگ مزاحم و ضوابط مربوط به آن ها می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

ضوابط پارکینگ مزاحم

اگرچه پارکینگ مزاحم دردسرهای خاص خود را دارد، اما داشتن پارکینگ مزاحم بسیار بهتر از پارک کردن خودرو در کوچه می باشد. بر اساس مصوبات شهرداری این گونه پارکینگ ها از ضوابطی برخوردار می باشند.

بر طبق این ضوابط، صاحب چنین پارکینگی در هر ساعت از شبانه روز که صاحب اتومبیل دیگر، قصد خروج یا ورود دارد نمی تواند شکایتی داشته باشد و باید نسبت به جا به جایی اتومبیل خود اقدام نماید.

حتی اگر این موضوع چند مرتبه در روز نیز اتفاق بیافتد صاحب پارکینگ مزاحم حق هیچ گونه اعتراضی در این زمینه را نخواهد داشت.

بخوانید!  مزایا و معایب زندگی در آپارتمان

نکات لازم در زمینه پارکینگ مزاحم

بدون شک چنین پارکینگی دردسرهای خود را دارد که آگاهی و رعایت نکاتی در مورد آن لازم و ضروری می باشد. به طور کلی می توان گفت اگر شرایط شما به گونه ای است که نیاز به جابه جایی خودرو خود به دفعات زیاد در طول روز دارید، بهتر است از خرید چنین خانه هایی خودداری نمایید، زیرا در طول زمان مشکلات زیادی برای شما ایجاد خواهد شد.

قید شدن پارکینگ مزاحم در سند آپارتمان به این معنا نیست که می توان به صورت قانونی برای آن اقدام کرد. قوانین پارکینگ ها به گونه ای است که ساکنین قدیمی از الویت برخوردار بوده و خریداران واحدهای جدید مجبور به استفاده از پارکینگ های مزاحم هستند.

بنابراین در صورتی که مجبور به خرید چنین آپارتمان هایی هستید، بهتر است در ابتدا با سایر ساکنین در آپارتمان، توافق کنید تا در آینده مشکلی از این بابت نداشته باشید. از گزینه های دیگری که در مورد چنین پارکینگ هایی می توانید اجرایی کنید، تبدیل این گونه پارکینگ ها به مشاع می باشد.

پارکینگ مزاحم چیست؟

حذف پارکینگ مزاحم

در بسیاری از موارد افراد با ضوابط پارکینگ مزاحم آشنایی ندارند و ترجیح می دهند آن را حذف کرده و ابطال کنند. به طور کلی ایجادپارکینگ مزاحم در آپارتمان به دو شکل صورت می گیرد. در روش اول وجود پارکینگ مزاحم در سند مالکیت واحد مسکونی قید می شود.

در این صورت نمی توان نسبت به حذف یا ابطال آن اقدام کرد. همین امر باعث می شود که وجود پارکینگ برای سایر ساکنین آپارتمان محدودیت قانونی داشته باشد. در حالت دوم ایجاد پارکینگ با تصمیم اهالی ساختمان ساکنین آپارتمان صورت می گیرد و توافق آن ها را در پی دارد.

بخوانید!  دیوار برشی چیست؟

در این حالت هیچ قید و شرطی از پارکینگ ساختمان در آن ذکر نشده است. درچنین مواردی محدودیت های قانونی وجود ندارد و این امکان وجود دارد که نسبت به حذف پارکینگ اقدام می شود.

در این مواقع می توان با مراجعه به مراجع قانونی و یا از طریق توافق با سایر ساکنین نسبت به حذف این پارکینگ ها اقدام کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری به عمل آورد. بنابراین یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید خانه به آن توجه شود، وجود یا عدم وجود پارکینگ مزاحم می باشد. چرا که پارک کردن خودرو در قسمتی که بدون مزاحم بتوان از آن استفاده کرد، از نکات مهم و بسیار اساسی می باشد.

در صورتی که یک واحد چنین پارکینگی داشته باشد، برای بیرون رفتن باید به مالک خودروی دیگر اطلاع داده تا خودرو را جا به جا کند که در مواردی این موضوع می تواند باعث ایجاد دردسرهایی شود.

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته با ویژگی های پارکینگ مزاحم و ضوابط و قوانین مربوط به آن به خوبی آشنا شده باشید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید تا بتوانیم مطالبی با کیفیت بالا و ارزشمند را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.