آموزش رویت

ساختمانچی

صدای جیر جیر کردن پارکت یکی از صداهای آزاردهنده هنگام راه رفتن بر روی پارکت می باشد. این صدا به خصوص در موقع شب کاملا به گوش می رسد و افراد را کلافه می کند.

پارکت نوعی کفپوش زیبا و با کیفیت می باشد که می تواند ظاهر خانه را کاملا مدرن نماید. پارکت های چوبی و لمینت جزء پارکت هایی هستند که بیشترین طرفدار را دارند.

یکی از مشکلات بارزی که این نوع کفپوش دارد این است که در اغلب موارد هنگام راه‌رفتن بر روی آن، صدای آزار دهنده‌ای تولید می شود که می تواند آرامش افراد را به هم بزند. بسیاری از افراد به دلیل تولید صدا از این نوع کفپوش استفاده نمی کنند. این صدا در هنگام سکوت شب بیشتر به گوش می رسد و آزار دهنده تر می شود.

در اینجا با بررسی دلایل صدا کردن پارکت سعی داریم عوامل ایجاد کننده این صدا را شناسایی کنیم و آن ها را بر طرف نماییم. با برطرف کردن عوامل ایجاد صدا دیگر شاهد صدای جیر جیر پارکت نخواهید بود پس تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

بررسی علت های جیر جیر کردن پارکت

جیر جیر کردن پارکت به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که با بر طرف کردن عامل تولید صدا می توان از این صدای آزار دهنده آسوده خاطر شد. به همین دلیل در ادامه به بررسی دلایل صدا کردن پارکت می پردازیم.

علل صدای جیر جیر پارکت

1. نصب نادرست پارکت

یکی از مهم ترین دلایل جیر جیر کردن پارکت، نصب نادرست آن می باشد. کار نصب پارکت باید توسط استادکاران ماهر و حرفه ای انجام شود تا تمامی موارد مهم برای نصب آن را رعایت کنند.

در صورتی که میخ ها درست بر روی پارکت قرار نگیرد موجب تولید صدا می شود. علاوه بر این در پارکت های از جنس لمینت در نظر نگرفتن فاصله 10 میلی متری بین تایل ها می تواند در زمان انبساط و انقباض مشکل ایجاد کند. افراد حرفه ای تمامی این موارد را حین کار، انجام می دهند.

2. ناهموار بودن سطح

ناهموار بودن سطح زیرین پارکت می تواند موجب تولید صدای جیر جیر پارکت شود. سطح زیرین پارکت باید کاملا صاف باشد. در غیر این صورت هر گونه ناهمواری می تواند به مرور زمان موجب جا به جایی تایل ها می شود و تولید صدای آزار دهنده می دهد.

اگر سطح موردنظر از صافی کافی برخوردار نیست باید ابتدا زیرسازی انجام شود و با استفاده از تراز، از صاف‌بودن آن اطمینان حاصل شود. سپس کار پارکت‌کردن انجام گیرد.

3. محیط مرطوب

رطوبت محیطی که پارکت در آن کار می شود می تواند اثر منفی بر روی پارکت بر جای بگذارد. وجود آب و رطوبت می تواند باعث تورم پارکت به ویژه پارکت های چوبی شود.

بخوانید!  آموزش ساخت کتابخانه

این موضوع در اغلب موارد باعث ایجاد صدای جیر جیر در پارکت می شود. محیط مرطوب عمر مفید پارکت را نیز به شدن کاهش می دهد. به طوری که توصیه می شود در محیط های با آب و هوای مرطوب حتی الامکان از این نوع کفپوش استفاده نشود.

4. استفاده از پارکت های بی کیفیت

پارکت های بی کیفیت معمولا چگالی کمتری نسبت به سایر پارکت ها دارند. همین مورد باعث می شود با قرار گرفتن کوچکترین فشار، تولید صدای گوش خراش کنند. بهتر است از خرید این نوع پارکت خودداری کنید. برای خرید پارکت حتما از نمونه های با کیفیت این محصول استفاده نمایید تا مجبور به هزینه مجدد نشوید.

5. تغییرات دمای محیط

تغییرات ناگهانی دمای محیط می تواند بر روی پارکت اثر منفی داشته باشد. این تغییرات دما با انبساط و انقباض تایل ها آن ها را از لحاظ ابعاد، دچار تغییرات جزئی می کند. در نتیجه با گذر زمان صدای آزار دهنده پارکت ایجاد می شود.

6. استفاده از فوم های بی کیفیت

برای سطح زیرین پارکت از نوعی فوم استفاده می شود. اگر این فوم از نوع مرغوب انتخاب نشود در مدت زمان کوتاهی کارایی خود را از دست می دهد و صداهای آزار دهنده آغاز می شوند.

چگونه صدای جیر جیر کردن پارکت را از بین ببریم؟

بر طرف کردن صدای جیر جیر پارکت

برای برطرف کردن صدای جیر جیر پارکت می توان اقداماتی را انجام داد که این صدا را کم کند و یا آن را به طور کامل از بین ببرد. در ادامه به بررسی این اقدامات می پردازیم:

1. هموار کردن سطح زیرین

اگر پارکت های نصب‌شده سر و صدای زیادی دارند و علت این سر و صدا، ناهموار بودن سطح زیرین پارکت، شناسایی‌شده است حتما باید پارکت ها برداشته‌شده و سطح زیرین آن ها کاملا صاف و هموار شود.

سطح زیرین پارکت حتما باید صاف باشد؛ در غیر این صورت نمی توان صدای جیر جیر پارکت را از بین برد. ناهمواری سطح، فشار وارده بر پارکت را به صورت غیر یکسان پخش می کند و علاوه بر تولید صدا می تواند موجب شکستگی آن نیز شود.

2. استفاده از فوم های مناسب

فوم های موجود در بازار در دو نوع ساده و سایلنت می باشند. اگر کف ساختمان از نوع سیمانی است بهتر است که از فوم سایلنت استفاده کنید تا صداگیری بهتری داشته باشد.

به ضخامت فوم دقت کنید فوم به عنوان یک زیرساز باید از ضخامت مناسبی برخوردار باشد. در غیر این‌ صورت با وارد آمدن فشار در مدت زمان کمی فشرده می شود و کارایی خود را از دست می دهد. اگر فوم های زیرین کفپوش مدت زیادی است که کار شده اند به احتمال زیاد ضخامت خود را از دست داده اند و باید تعویض شوند.

بخوانید!  چرا شیر آب چکه می کند؟

3. برداشتن پارکت متورم

اگر علت صدای جیر جیر پارکت از رطوبت و نفوذ آب باشد، پارکت متورم می شود و صداهای گوش خراش می دهد. در ابتدا باید عامل رطوبت زا را برطرف کرد.

به عنوان مثال اگر لوله های شوفاژ دچار نشتی هستند باید آن ها را تعمیر کرد. سپس پارکت هایی که متورم شده‌اند را از جای خود خارج کنید و آن ها را با پارکت های جدید جایگزین نمایید.

فاصله مناسب بین پارکت ها

4. ایجاد فاصله بین تایل های پارکت

در مواردی که علت جیر جیر کردن پارکت، انبساط و انقباض باشد، باید گفت در هنگام نصب پارکت، فاصله مناسب بین تایل های پارکت رعایت نشده است. استادکاران حرفه ای برای نصب پارکت بین هر تایل فاصله ای در حدود 10 میلی متر را در نظر می گیرند.

این کار باعث می شود تغییرات دمایی و انبساط و انقباض بر روی پارکت کمترین اثر را داشته باشد و در نتیجه صدای آزار دهنده ای تولید نشود.

نکته مهمی که در خصوص برطرف‌کردن جیر جیر پارکت وجود دارد این است که در اغلب موارد باید پارکت ها برداشته شوند و مجددا زیرسازی انجام شود و سپس با رعایت فاصله مناسب نصب گردند.

کلام پایانی

در این مقاله راهکارهای برطرف کردن صدای پارکت و علل آن مورد بررسی قرار گرفت. توصیه می شود برای پیشگیری از این مشکل، حتما از افراد حرفه ای و با تجربه برای نصب پارکت کمک بگیرید. این افراد تمامی نکات در نصب پارکت را به کار گرفته و کار بی نقص تری را ارائه می دهند.

سوالات متداول

علل صدا کردن پارکت چیست؟

نصب نادرست، ناهموار بودن سطح، محیط مرطوب، پارکت بی کیفیت، تغییرات دمایی و فوم بی کیفیت از اصلی تریت علل صدای جیر جیر پارکت می باشند.

فاصله مناسب برای پارکت های چوبی و لمینت چه میزان می باشد؟

بهتر است برای جلوگیری از اثرات انبساط و انقباض بر روی پارکت، فاصله ای در حدود 10 میلی متری بین تایل های پارکت در نظر گرفته شود.

فوم پارکت مناسب برای سطوح سیمانی چیست؟

بهترین فوم مناسب برای سطوح سیمانی فوم سایلنت می باشد. این فوم بهتر می تواند از سر و صدا جلوگیری کند.