آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با انواع لوله ساختمانی آشنایی دارید؟ هر ساختمان با توجه به نوع کاربری خود دارای لوله کشی متفاوت است. اجرای صحیح لوله کشی یکی از موضوعات بسیار مهم در ساختمان سازی است که در صورت عدم رعایت آن ممکن است آب نشتی پیدا کرده و خسارات جبران ناپذیری به ساختمان وارد شود.

در لوله کشی از لوله های مختلف استفاده می شود که هر کدام دارای جنس و کارایی متفاوت هستند. در کل لوله هایی که برای انتقال آب در ساختمان تعبیه می شوند به انواع لوله ساختمانی های گالوانیزه، چدنی، پلی پروپیلن، پی وی سی، پنج لایه، پلی اتیلن و… تقسیم می شوند. در این بخش از ساختمانچی به معرفی آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع لوله ساختمانی برحسب جنس

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه به دو نوع لوله های فولادی و آهنی دسته بندی می شود. این لوله های فولادی مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی ندارند و دچار خوردگی می شوند. آن ها از فولاد نرم تولید می شوند و اغلب به عنوان لوله های فاضلاب برای سرویس بهداشتی کاربرد دارند.

در مقابل لوله های گالوانیزه آهنی دارای وزنی سبک هستند و رنگ آن ها خاکستری است. لوله های گالوانیزه مقاومت فشاری بالایی دارند اما دچار خوردگی و رسوب می شوند، از این رو به ندرت برای لوله کشی ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرند.

این لوله ها را نمی توان با جوش بهم متصل کرد. دلیل این امر ایجاد دود غلیظ در حین جوشکاری است که سلامتی انسان را به مخاطره می اندازد و محیط زیست را آلوده می نماید.

انواع لوله ساختمانی

لوله پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن به لوله های سبز یا سفید معروف هستند و ظاهری همانند پلاستیک فشرده دارند. وزن این لوله ها بسیار سبک است و حمل و نقل و نصب آن ها به آسانی صورت می گیرد.

از ویژگی های بارز لوله ساختمانی سبز مقاومت در برابر یخ زدگی، ضربه، رسوب، خوردگی و پوسیدگی می باشد که استفاده از آن را در ساختمان سازی رواج بخشیده است.

این لوله ها استحکام بسیار بالایی دارند و مواد اسیدی و بازی معدنی به آن ها آسیبی وارد نمی کنند. علاوه بر آن مقاومت فشاری این لوله ها آن ها را در برابر ضربه مقاوم می کند و آن ها را به لوله ای ایده آل در صنعت ساخت و ساز تبدیل می نماید. لازم به ذکر است که لوله پلی پروپیلن با نام لوله تک لایه و لوله PP نیز در بازار شناخته شده می باشد.

لوله پلی پروپیلن

لوله چدنی

جنس این لوله ها از جنس چدن است و با توجه به مکان استفاده در اشکال، ابعاد، اتصالات و نوع آلیاژ متفاوت تولید می شوند. لوله چدنی از مقاومت لازم در برابر فشارهایی که به آن وارد می شود، برخوردار است و به نسبت لوله های آهنی کمتر دچار فرسایش می شود.

این لوله را می توان توسط دستگاه تراکم هوا باز نموده و گرفتگی آن را برطرف کرد. بزرگ ترین عیب این لوله ها این است که به علت وجود مواد شیمیایی در فاضلاب دچار خوردگی می شوند که این امر اجتناب ناپذیر است.

بخوانید!  انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

قیمت لوله چدنی در مقایسه با لوله فلزی ارزان تر است، اما نصب آن آهسته تر انجام می شود. مواد شیمیایی بر روی این لوله ها تاثیر منفی می گذارد و سبب زنگ زدگی آن می شود.

لوله های چدنی وزن بالایی دارند و پیوند آن ها با دیگر یراق آلات و اتصالات به سختی انجام می پذیرد. این لوله ها همانند لوله های گالوانیزه به علت معایب غیر قابل رفع، امروزه به ندرت کاربرد دارند.

لوله چدنی

لوله پی وی سی

لوله ساختمانی پی وی سی (PVC) از جمله لوله های پلیمری است که کاربرد بالایی در صنعت ساختمان دارد. انعطاف پذیری این لوله ها بسیار بالاست و دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شوند.

وزن لوله PVC بسیار سبک است و نصب آن به آسانی و با سرعت بالایی انجام می شود. این نوع لوله تاسیساتی در رنگ های طوسی، سفید و زرد به بازار ارائه می شود و قیمت آن در مقایسه با سایر لوله ارزان تر است.

لوله پلیکا که امروزه در بازار به فروش می رسد از جمله لوله های پی وی سی است که خواص مکانیکی بالایی دارد و نیاز لوله کشی ساختمان را برطرف می نماید.

این لوله ها در برابر فعالیت های اسیدی و بازی مقاوم هستند و مواد شیمیایی بر روی آن ها اثر نامطلوب نمی گذارد. لوله پلیکا رنگ و بوی آب را عوض نمی کند و به دلیل داشتن سطح صیقلی میزان رسوب پذیری و گرفتگی آن بسیار پایین است.

این لوله های پی وی سی معایبی نیز دارند از جمله این که در برابر سرما حساس اند و امکان شکستگی آن ها وجود دارد. همچنین در برابر حرارت مستقیم و زیاد آتش، شکل و استحکام خود را از دست می دهند.

لوله پی وی سی

لوله پنج لایه

جنس لایه بیرونی و درونی لوله پنج لایه از نوعی پلیمر به نام پلی اتیلن می باشد. این دو لایه پلیمر توسط دو لایه چسب به لایه آلومینیومی که همان لایه میانی است، متصل می شوند.

لایه آلومینیومی این لوله ها مقاومت فشاری لوله را بالا می برد، بنابراین در صورت ضربه به آن آسیبی وارد نمی شود. لوله پنج لایه دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شود و استحکام آن در برابر مواد اسیدی و بازی بالاست.

این نوع لوله ساختمانی در مکان های مختلف به منظور انتقال آب گرم یا سرد کاربرد دارد، از جمله سیستم های گرمایش از کف و سیستم های تهویه مطبوع ساختمان.

این لوله ها ظاهر مناسبی دارند و به صورت توکار یا روکار از آن ها استفاده می شود. در این لوله ها قارچ و باکتری رشد نمی کند، بنابراین با خیالی آسوده می توان از آن ها در ساختمان استفاده نمود.

لوله پنج لایه

لوله CPVC یا کلرینیتد پلی وینیل کلراید

این لوله ها از جنس پلاستیک و به رنگ کرم و سفید تولید می شوند و به دلیل سختی بالا و قیمت پایین، در دما و فشارهای بالا کاربرد دارند. همچنین از این لوله ها می توان در توزیع آب سرد و گرم ساختمان استفاده نمود. لوله های سی پی وی سی را می توان به آسانی با لوله بر یا آهن بر برید.

لوله پلی وینیل کلراید

لوله پلی اتیلن

این لوله ساختمانی با نام PE در بازار معروف است و از نوعی ترموپلاستیک به نام پلی اتیلن تولید می شود. انعطاف پذیری فوق العاده از قابلیت های منحصر بفرد این لوله هاست که استفاده از آن ها را در مکان های مختلف فراهم می نماید.

بخوانید!  تاسیسات ساختمان و اهمیت آن

لوله های پلی اتیلن با توجه به نوع کاربرد با چگالی های مختلف تولید می شوند. آن ها جایگزین مناسبی برای سایر لوله ها محسوب می شوند و از نظر قیمت نیز مقرون بصرفه هستند. ویژگی های هیدرولیکی این لوله و هزینه های پایین نگهداری و تعمیر آن ها، لوله پلی اتیلن را به لوله ای محبوب در بین سازندگان تبدیل کرده است.

مقاومت لوله PE در برابر ضربه بالاست و دچار آسیب و ترک خوردگی نمی شود. شکل ظاهری این لوله به صورت حلقه ای یا شاخه ای به رنگ مشکی است. لوله پلی اتیل با نام لوله پلاستیکی نیز شناخته می شود.

این لوله های پلاستیکی علی‌رغم انعطاف پذیری بسیار بالا از قابلیت اتصال بالا برخوردار هستند و موجب نشتی آب نمی شوند. اصولاً از این لوله ها برای زیر سینک آشپزخانه و یا لوله های تعبیه شده در زیرزمین استفاده می شود .

لوله پلی اتیلن

لوله برنجی کروم‌ کاری‌ شده

لوله های برنجی کروم‌ کاری‌ شده سطحی درخشان از جنس کروم و قطری بیش از یک اینچ دارند و در خطوط لوله روکار و نمایان مانند سیفون های فاضلاب، مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها را به راحتی می توان با اره آهن بر برش داد و در مصارف گوناگون استفاده کرد.

لوله برنجی

لوله مسی

لوله های مسی ظاهری سرخ و کدر دارند و در دو نوع سخت و انعطاف پذیر در دسترس می باشند. معمولا از لوله های مسی سخت در لوله کشی آب شرب و فاضلاب های خانگی استفاده می شود.

لوله های انعطاف پذیر نیز در لوله آب ورودی یخچال و ماشین ظرفشویی بکار می روند. ضخامت لوله های مسی سخت را با حروف K، L و M مشخص می کنند.

از معایب این لوله ها این است که با گذشت زمان احتمال سوراخ شدن یا آسیب‌دیدن ان در اثر انجماد آب وجود دارد. افزایش قیمت مس طی چند سال اخیر سبب می شود تا از این متریال کمتر در لوله سازی استفاده شود.

لوله مسی

سخن پایانی

انتخاب جنس مناسب برای استفاده در مصارف و صنایع گوناگون نیازمند تخصص و دانش زیادی می باشد. از این رو باید در انتخاب و خرید این محصول دقت بسیاری کرد و از لوله کش ها و متخصصان ماهر بهره برد تا کالایی باکیفیت و مرغوب را خریداری کرد.

پیشنهاد ما به شما این است که پیش از هر اقدامی اعم از اجرای لوله کشی، بازسازی و بازرسی سیستم لوله ساختمان، با متخصصان این حرفه تماس بگیرید.