آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید چطور می توان نسبت به تمیزکردن میله های چدنی اجاق گاز اقدام نمود؟ یکی از مسائلی که با گذر زمان از زیبایی اجاق گاز می کاهد، کثیفی چدن های گاز است.

حتی اگر در هفته تنها چند وعده غذا با اجاق گاز طبخ کنید، باز هم لکه های چربی که روی اجاق گاز و چدن ها می ریزد، کم نیستند. این موضوع نه تنها زیبا نیست، بلکه روی آشپزی ما نیز اثر بدی خواهد گذاشت.

اگر این لکه ها روی میله های چدنی اجاق گاز جا خوش کردند و راه حلی برای تمیزکردن آن نمی دانید، نگران نباشید! چرا که به راحتی می توانید از شر آن ها خلاص شوید.

با هر بار آشپزی قطعا روغن و مواد غذایی روی چدن های گاز می ریزند ولی کمتر به چشم می آیند، تا اینکه این کثیفی ها روی هم تلنبار می شوند و تمیزکردن آن بسیار سخت خواهد شد.

پیشنهاد می شود، بعد از هر بار استفاده از اجاق گاز، وقتی گاز را تمیز می کنید حتما چدن های گاز را نیز بشویید. در این مقاله از سایت ساختمانچی چند راه حل برای لکه های سطحی و عمیق را توضیح می دهیم تا با به کارگیری این موارد به نتیجه مطلوب برسید.

راهکارهای ساده برای شستشوی میله های چدنی

مایع ظرفشویی

استفاده از مایع ظرفشویی و اسکاچ زبر یک روش روزمره است. اگر به طور مداوم بعد از هر بار آشپزی، انجام دهید لکه روی چدن ها انباشته نمی شود و برای پاک کردن آن دچار مشکل نخواهید شد.

میله های چدنی گاز

ماشین ظرفشویی

اگر برای تمیزکردن میله های چدنی اجاق گاز آن ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید به دلیل حرارت بالای آب داخل ماشین ظرفشویی، چربی ها به راحتی حل می شوند و این یک روش بی درد سر و کارآمد محسوب می شود.

جوش شیرین

برای حذف لکه های روغن از میله های چدنی اجاق گاز از جوش شیرین به دو روش می توان در تمیزکردن آن استفاده کرد. راه حل اول این است که یک محلول از آب و جوش شیرین و مایع ظرفشویی درست کنید و چدن ها را داخل آن قرار دهید. سپس بعد از چند ساعت با سیم ظرفشویی آن را بشویید.

سرکه

مقداری سرکه و آب را داخل اسپری بریزید و آن را روی چدن ها اسپری کنید. بعد از یک ربع با پارچه آن را تمیز کنید. راه دیگر درست کردن محلول سرکه، آب و مایع ظرفشویی در تشت بزرگ است.

بخوانید!  چطور فرش ماشینی را تمیز کنیم؟[7 راهکار طلایی و ساده]

باید این محلول کاملا روی چدن ها را بگیرد. اجازه دهید دو الی سه ساعت خیس بخورد سپس آن را از محلول خارج کرده و با سیم ظرفشویی بشویید و آبکشی کنید.

تمیز کردن چدن با سرکه

آمونیاک

آمونیاک یک ماده شیمیایی قوی برای تمیزکردن میله های چدنی اجاق گاز است. پس هنگام استفاده از آن حتما از دستکش استفاده کنید و در فضای باز این کار را انجام دهید که موجب آسیب به ریه هایتان نشود.

در این روش می توانید محلول آمونیاک، آب و مایع ظرفشویی را در ظرف بزرگی بریزید و چند ساعت میله های چدن را در آن قرار دهید. در این صورت لکه ها و چربی ها را در خود حل می کند. سپس با آب ولرم و سیم ظرفشویی میله ها را آبکشی کنید.

یک روش دیگر برای استفاده از آمونیاک، قراردادن چدن ها در کیسه زیپ دار حاوی محلول آمونیاک و آب است. بعد از اینکه درب کیسه را بستید، آن را تکان دهید تا آمونیاک به تمام قسمت های چدن برسد. یک ساعت بعد، چدن ها را از کیسه خارج کنید و بشویید. این روش به دلیل این که کیسه زیپ دار را می بندید، آمونیاک اثر بیشتری در حل کردن چربی ها در خود دارد.

جرم گیر گاز

مارک های مختلفی از جرم گیر مخصوص گاز در بازار موجود است. می توانید آنها را به روی میله های چدن اسپری کنید و سپس بشویید. این جرم گیر ها معمولا کله های چربی سطحی را به راحتی از بین می برند.

چدن های کثیف

لوله بازکن

یکی از روش های جالب و مطمئن برای تمیزکردن میله های چدنی اجاق گاز استفاده از لوله بازکن است. البته این یک تکنیک اصولی نیست و به دلیل اینکه جنس میله های چدنی با هم متفاوت است و لوله بازکن یک ماده شیمیایی قوی محسوب می شود، بهتر است قبل از اولین استفاده روی یک قسمت کوچک از چدن امتحان کنید.

ابتدا در فضای باز و داخل یک ظرف محلول لوله بازکن و آب را بریزید و میله های چدنی را با توجه به میزان کثیفی که دارند چند ساعت در آن قرار دهید. سپس چدن ها را با مایع ظرفشویی و سیم زبر بشویید. حتما هنگام کار با لوله بازکن از دستکش استفاده کنید و از استشمام محلول بپرهیزید.

بخوانید!  چطور بوی بد لباسشویی را از بین ببریم؟ [+راهکارهای پیشگیری از بوگرفتن لباسشویی]

یک ترفند خانه داری برای تمیز ماندن چدن های اجاق گاز

بهتر است موقع استفاده از یک شعله، بقیه چدن هایی که استفاده نمی کنید را بردارید یا به وسیله یک پارچه روی آن ها را بپوشانید.

البته مواظب باشید که پارچه با شعله روشن تماس نداشته باشد و موجب آتش سوزی نشود. با این کار از ریختن روغن و مواد غذایی روی چدن های دیگر جلوگیری می شود.

کلام آخر

با توجه به این که اجاق گاز محل طبخ غذای سالم است باید همیشه تمیز باشد تا از تولید باکتری های مضر جلوگیری شود.

بهتر است پس از هر بار پخت غذا، گاز و میله های چدنی گاز با یک شستشوی ساده که در بالا گفتیم مثل مایع ظرفشویی، سرکه و جوش شیرین با کمک اسکاچ پاک شود تا چربی های سطحی از بین برود و روی هم انباشته نشوند.

هرچه فاصله تمیزکردن اجاق گاز و میله های چدنی بعد از طبخ غذا کمتر باشد کارتان راحت تر خواهد بود. به این ترتیب دیگر از لکه های سخت و چربی ها خبری نخواهد بود. امیدواریم با مطالعه این نوشته با روش های تمیز کردن میله های چدنی اجاق گاز به خوبی آشنا شده باشید.

شستن میله های گاز

سوالات متداول

آیا به وسیله لوله باز کن می توان میله های چدنی گاز را تمیزکرد؟

بله این یک روش امتحان شده است اما باید کیفیت چدن بالا باشد که به وسیله لوله باز کن رنگ آن تغییر نکند.

آیا هم زمان از جوش شیرین و سرکه می توان در تمیزکردن میله های چدنی گاز استفاده کرد؟

بله ترکیب این دو ماده با هم به هیچ وجه موجب آسیب دیدگی چدن های گاز نمی شود و با خیال راحت می توانید چربی را از بین ببرید.

آیا ماشین های ظرفشویی به چدن های گاز آسیب وارد نمی کنند؟

خیر، به هیچ عنوان اتفاقی برای چدن های گاز نمی افتد و اتفاقا از بهترین روش ها برای تمیزکردن میله های چدنی، استفاده از ماشین ظرفشویی است.