آموزش رویت

ساختمانچی

تزیین تخم مرغ در سفره هفت سین اهمیت زیادی دارد، چرا که تزئین آن سلیقه و ذوق اعضای خانواده را نشان می دهد. تخم مرغ سفره هفت سین را می توان به هزاران روش مختلف طراحی و تزئین کرد. این طراحی ها با توجه به رنگ و مدلی که بر روی آن انجام می شود متفاوت است.

در ادامه این عکس نوشته از ساختمانچی به معرفی تعدادی از روش های رنگ آمیزی تخم مرغ سفره هفت سین از جمله ابر و بادی، طلایی، رنگ و روغنی، موزائیکی و… که با وسایل موجود در خانه می توانید آن ها را درست کنید، می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

1. تزیین تخم مرغ هفت سین ابر و بادی

با استفاده از این روش می توانید تخم مرغ تان را به راحتی و تنها با وسایلی که در خانه دارید رنگ کنید. برای شروع این طراحی به موارد زیر احتیاج دارید:

  • کاسه آب
  • تخم مرغ آب پز
  • خلال دندان
  • لاک
  • حوله یا کارتن

با استفاده از برس ناخن چند قطره از لاکتان را داخل آب بچکانید. خیلی سریع لاک دوم و سوم (هر تعدادی که دوست دارید) را برداشته و همان کار را تکرار کنید. با کمک خلال دندان رنگ ها را هم بزنید و یک رنگ ابر و بادی ایجاد کنید.

از دست هایتان استفاده کنید و تخم مرغ را تا جایی که می توانید به سمت پایین هل دهید. هنگامی که تخم مرغ هایتان رنگ مورد نظر را به خود گرفت، آن را بر روی حوله  یا کارتن تخم مرغ قرار دهید تا خشک شود.

تخم مرغ ابر و بادی

2. تزیین تخم مرغ هفت سین با رنگ طلایی

این نمونه از تزیین تخم مرغ با نمونه های دیگر کاملا تفاوت دارد، چرا؟ چون هیچ خبری از رنگ غذا، گواش و دیگر رنگ ها نیست. در این روش تنها به موارد زیر احتیاج پیدا خواهید کرد:

  • تخم مرغ آب پز
  • چسب ورقه فلزی
  • ورقه یا فویل طلایی، نقره ای و …
  • براش زبر و کرکی

با ریختن مقدار کمی چسب بر روی تخم مرغ شروع کنید. سپس بگذارید یک الی دو دقیقه زمان بگذرد تا چسب حالت چسبناک و کمی کششی به خود بگیرد. ورقه یا فویل مورد نظر را بردارید و تخم مرغ را کامل با آن بپوشانید.

از یک برس زبر و نیمه خشک که تراکم زیادی دارد استفاده کنید و اضافه های فویل را دور بریزید و سطحی صاف و صیقلی ایجاد کنید.

تکه هایی از تخم مرغ را که بدون فویل است، دوباره چسب بزنید و فویل بچسبانید و اینگونه همه سطح تخم مرغ را با فویل بوشانید. در انتها می توانید روی آن روی آن طرح های مورد نظرتان را مثل گل، عکس، اسم، نوشته و… بچسبانید.

تخم مرغ طلایی

3. تزیین تخم مرغ هفت سین رنگ و روغن

این نمونه از رنگ آمیزی علاوه بر زیبایی و رنگ آمیزی خاصی که دارد، کاری آسان و بی دردسر هم محسوب می شود. در ادامه موادی را خواهیم گفت که به آن احتیاج پیدا خواهید کرد:

  • تخم مرغ آب پز
  • روغن زیتون
  • رنگ غذا
  • کاسه یا فنجان کوچک
بخوانید!  انواع کفپوش آشپزخانه

کاسه و یا فنجان های مورد نظرتان را به اندازه ای که 2/3 تخم مرغ هایتان را آب بپوشاند پر کنید. سپس به هر یک از این کاسه ها حدود 6 تا 8 قطره رنگ اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه به آن ها حدود یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

تخم مرغ ها را در مایع موردنظر بیاندازید و بگذارید 10 دقیقه بماند، هرچه زمان بیشتری بگذرد، رنگ تخم مرغ ها تیره تر می شود. تخم مرغ ها را بچرخانید و بگذارید ده دقیقه دیگر هم بمانند.

سپس تخم مرغ های رنگی را به دقت بردارید و آن ها را بر روی دستمال یا کاغذی تمیز بگذارید و خیلی سریع آن ها را پاک کنید تا روغن و رنگ اضافی آن از بین برود. تخم مرغ های رنگ و روغنی شما حاضر است!

تخم مرغ رنگ و روغنی

4. تزیین تخم مرغ هفت سین موزائیکی

این روش تزیین تخم مرغ کمی زمان گیر است، اما طراحی که روی آن انجام می شود بسیار زیبا و منحصر بفرد است. برای این طراحی جذاب به موارد زیر ادامه پیدا خواهید کرد:

  • تخم مرغ آب پز 
  • رنگ تخم مرغ (میکس دو قاشق غذاخوری سرکه سفید با 3/4 فنجان آب داغ و 20 تا 40 قطره رنگ غذا)
  • چسب چوب بی رنگ
  • براش نقاشی

در این تزیین تخم مرغ دو راه وجود دارد. در نمونه اول می توانید از تخم مرغ های رنگی که تکه های روی آن سفید است استفاده کنید و در نمونه دوم از تخم مرغ های سفید با تکه های رنگی استفاده کنید. برای این کار ابتدا پوسته تخم مرغ را جدا کرده و آن را خرد کنید.

تکه های خرد را در مواد رنگی که ساخته‌اید، بیاندازید و کمی صبر کنید تا رنگ بگیرد. مقداری از چسب را روی تخم مرغ سفید بریزید و تکه های رنگی را بر روی آن بچسبانید.

بخوانید!  سینک گرانیتی، ایده آل ترین نوع سینک

به این نکته توجه کنید که استفاده از دستان خیس در حین انجام کار می تواند رنگ آن را از بین ببرد. پس از چسباندن تکه های خرد شده تخم مرغ، تخم مرغی تزئین شده به شکل زیر خواهید داشت:

تخم مرغ موزائیکی

5. تزیین تخم مرغ هفت سین با برنج

تزیین این تخم مرغ، کار بسیار راحت اما زمان گیری است که البته ارزشش را دارد. برای تزئین تخم مرغ به موارد زیر برای این طراحی احتیاج پیدا خواهید کرد:

  • مقداری برنج نپخته
  • پلاستیک های زیپ لاین
  • رنگ غذا

در ابتدا حدود یک فنجان برنج خشک را در کیسه پلاستیکی قرار دهید، سپس 3 قطره و یا بیشتر رنگ را در این کیسه برنج بریزید و به وسیله قاشق کمی آن را هم بزنید. تخم مرغ آب پز را داخل کیسه بیاندازید و از تکان‌دادن آن لذت ببرید!

می توانید از چندین رنگ در این روش استفاده کنید، اما این را به یاد داشته باشید که در هربار استفاده بهتر است کمی رنگ به برنج ها اضافه کنید تا تخم مرغ هایتان به درستی رنگ بگیرند.

عکس جذاب ترین ایده های تزیین تخم مرغ هفت سین برای نوروز

6. تزیین تخم مرغ با میوه و سبزیجات رنگ دار

 شما می توانید از هر میوه یا سبزیجاتی که رنگ زیبایی به تخم مرغ شما می بخشد استفاده کنید؛ مثل کلم قرمز، زغال اخته و مواد دیگر. ما در این روش از زغال اخته استفاده کرده‌ایم.

برای تزئین تخم مرغ به این روش به تخم مرغ آب پز، مقداری آب و همچنین سرکه سفید احتیاج پیدا خواهید کرد. مقداری آب و همچنین ذغال اخته ها را در یک ماهی تابه بریزید و بگذارید تا جوش بیاید.

پس از جوش آمدن روی آن را پوشانده، حرارت را کم کنید و به آن ده دقیقه زمان بدهید تا خوب بپزد. مایع را صاف کنید و کمی سرکه به آن اضافه کنید و آن را روی تخم مرغ های پخته‌شده بریزید و تمام.

برای این که به این تخم مرغ ها زیبایی و جذابیت بیشتری اضافه کنید، می توانید از کمی نشاسته ذرت که با آب مخلوط شده است استفاده کنید تا ظاهری طبیعی به آن بدهید.

تخم مرغ رنگی آبی

کلام آخر

در این نوشته به معرفی تعدادی از روش های طراحی، تزئین و هم چنین رنگ آمیزی تخم مرغ های هفت سین پرداختیم. در انتها تعدادی از زیباترین عکس های تزیین این تخم مرغ ها را برای شما جمع آوری کرده‌ایم که امیدواریم از تماشای آن ها لذت ببرید. 

عکس های جذاب تزیین تخم مرغ هفت سین

تزیین تخم مرغ رنگی
طراحی تخم مرغ کهکشانی
طراحی تخم مرف ایموجی
طراحی و تزئین تخم مرف هفت سین
تزیین تخم مرغ گلدار