آموزش رویت

ساختمانچی

اگر سراغ این مطلب آمده‌اید، یعنی که شما هم با مشکل گرفتن تاییدیه نما از شهرداری روبرو هستید! در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ انواع نمای مدرن و چگونگی گرفتن تاییدیه از شهرداری، برایتان بگوییم. با ما تا انتها همراه باشید.

این روزها بیشتر ساختمان‌ های مسکونی و تجاری و… با رویکرد مدرن طراحی می‌شوند. ولی برای اجرای این نما، در مناطق مختلف کشور، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند. بیایید ابتدا کمی با نمای مدرن و انواع آن آشنا شویم تا به بحث تاییدیه شهرداری برسیم.

همه چیز درباره‌ نمای مدرن

در این دوره زمانه که عقل مردم به چشمشان است، ساختمان‌ هایی با نمای مدرن و امروزی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. نمای مدرن با روش‌ های نوین و گاهی با متریال‌ های نوین و جدید ساخته می‌ شود و که این روش‌ ها و متریال‌ ها در انواع متفاوتی وجود دارند که در ادامه با تعدادی از آن‌ ها آشنا می‌ شویم.

عکس گرفتن تاییدیه شهرداری برای ساخت نمای مدرن

نمای فلزی

نمای فلزی از دسته نماهای محبوب ساختمان است که با توجه به نوع فرم و برش ورقه‌های فلزی، در انواع استرچ متال، پانچ متال، مش توری، سه بعدی دیجیتال و … ساخته می‌ شوند.

نمای چوبی

استفاده از نمای چوبی در ساختمان، امروزه زیاد دیده می‌ شود. معروف‌ ترین متریالی هم که از آن استفاده می‌ شود ترموود است. استفاده از چوب در نمای ساختمان مزایا و معایب خاص خودش را دارد، از جمله معایب استفاده از چوب در نمای ساختمان، می‌ توان به قابل اشتعال بودن، کاهش مقاومت مکانیکی در مراحل تولید کار و هزینه‌ بالا برای چوب‌ های با کیفیت و درجه یک اشاره کرد.

از جمله مزایای نماهای چوبی هم زیبایی نما به دلیل استفاده از یک متریال طبیعی، خاصیت ضد آب و ضد رطوبت چوب‌های ترموود، سبک بودن، شست و شو و نگهداری آسان، سهولت نصب و اجرا و … می‌ باشد.

نمای شیشه‌ ای

نمای شیشه‌ ای نیز از دیگر نماهای همیشه پرطرفدار در ساختمان است که برای ساختمان‌ هایی مثل تجاری اداری، فرهنگی و حتی تفریحی، می‌ توان از انواع نماهای شیشه‌ ای استفاده کرد.

نمای شیشه‌ ای به دو دسته‌ نمای اسپایدر و نمای کرتین وال، تقسیم می‌ شود که هر کدام از این دو نوع سیستم، ویژگی‌های منحصر به‌ فرد خود را دارند.

نمای جی اف آر سی

نمای جی اف آر سی یا جی آر سی، در اصل بتن مسلح شده با الیاف شیشه است و می‌ توان گفت از جدیدترین نماهای ساختمان است که در دنیا در حال ساخته شدن است. از این متریال می‌ توان در ساخت ستون‌ ها و سرستون‌ ها، پنل‌ های تزئینی، گنبد و … استفاده کرد.

نمای سرامیک

نمای سرامیک هم از نماهای پرطرفداری است که این روزها زیاد از این نما استفاده می‌ شود. از جمله محاسنی که باعث محبوبیت سرامیک شده است می‌توان به تنوع رنگ و زیبایی این مصالح اشاره کرد.

نمای سرامیک به دو صورت ملاتی و خشک قابل اجرا می‌ب اشد که اجرای نمای سرامیک به روش خشک، امروزه طرفدار بیشتری دارد و دلیل آن هم سبکی بیش از حد نمای ساختمان با این کمک این سیستم می‌ باشد.

اجرای نمای سرامیک خشک، به کمک پیچ و مهره و اتصالات انجام می‌شود. سرامیک در انواع مختلفی مانند، سرامیک پرسلانی لعابدار و بدون لعاب، سرامیک پرسلان فول بادی یا توپر، سرامیک پرسلانی تراکوتا و … تولید می‌شود و بسته به نوع پروژه و نظر و سلیقه کارفرما و مجری از این مدل‌ ها استفاده می‌ شود.

سمنت برد

سمنت برد، صفحات پیش‌ ساخته سیمانی هستند که از الیاف طبیعی سلولوزی و سیلیس ترکیب شده‌ اند. از جمله مزیت‌ های استفاده از سمنت برد، دوام، سطح ایمنی بالا، نصب سریع و آسان و صرفه‌ جویی در مصرف انرژی می‌ باشد. سمنت برد در دو نوع ساده و طرح چوب تولید می‌شود و می‌تواند ابعاد متفاوتی داشته باشد. 

کرتین وال

کرتین وال نیز از سیستم‌های نمای مدرن ساختمان است، که ما در مقاله‌ی اجرای نمای کرتین وال به طور مفصل درباره‌ی انواع آن و روش‌های اجرا و چگونگی بارگذاری وزن ساختمان روی سازه و … صحبت کرده‌ایم، بد نیست که سری به این صفحه بزنید و با نمای کرتین وال بیشتر آشنا شوید.

استرچ متال

نمای استرچ متال هم از انواع نماهای مدرن دیگری است که امروزه برای ساختمان‌های مختلفی مثل مسکونی، تجاری تفریحی، فرهنگی و … از این سیستم استفاده می‌ شود.

این سیستم در اصل از صفحات فلزی تشکیل می‌ شود که در فرآیند تولید، توسط دستگاه، بریده و کشیده می‌ شود و اشکال مختلفی به خود می‌ گیرد. داشتن چشم‌انداز بسیار متنوع و امکان ایجاد نورپردازی، از ویژگی‌ هایی است که باعث محبوبیت این نما می‌ باشد.

این‌ها تعدادی از متریال‌ ها و سیستم‌ های نمای مدرن ساختمانی بودند که تک به تک با آن‌ ها آشنا شدیم. حالا برویم سراغ این که چگونه برای ساخت و اجرای این نماها، از شهرداری تاییه بگیریم.

تاییدیه نمای شهرداری برای ساختمان‌های مدرن

برای گرفتن تاییدیه شهرداری، مراحلی هست که باید از همان ابتدای طراحی ساختمان، به صورت مو به مو انجام دهیم تا مشکلی سر راهمان قرار نگیرد.
ابتدا باید قبل از این که شروع به طراحی کنیم، محل پروژه را به دقت بررسی کنیم.

از نظر گذر، فضای سبز، همسایه و … از تمام این بررسی‌ها باید عکسبرداری صورت بگیرد و به کمک این عکس‌ها و اظلاعات، باید نقشه‌های مورد نیاز تهیه شود و همه‌ این‌ها باید در قالب یک پروژه‌ فاز2 به شهرداری ارائه شود.

از طرفی، برای طراحی نمای ساختمانی که مطابق با مقررات شهرداری باشد، باید به یک تیم طراحی حرفه‌ ای کار را بسپارید تا خیالتان از بابت مراحل طراحی راحت باشد.

عکس گرفتن تاییدیه شهرداری برای ساخت نمای مدرن

از جمله نکات مهمی که در طراحی نما اهمیت زیادی دارد، بررسی دقیق و درست همسایه‌ها و درآوردن مشکل یا عدم مشکل ساختمان‌ های اطراف است.
این که همسایه‌ها پیشروی داشته باشند یا نه، از نکاتی است که باید در طراحی نمای ساختمان حتما به آن توجه شود.

نکته‌ مهم دیگر، توجه به سبک و نوع ساختمان‌ های اطراف است. حتما باید توجه شود که همسایه‌ ها چه نمایی کار کرده‌ اند، اگر به طور مثال در یک محل، دو نمای مدرن کار شده باشد، کار کردن نمای کلاسیک در آن محل، کار اشتباهی است چرا که شهرداری مجوز اجرا نمی‌ دهد.

برای این که با این مشکلات مواجه نشوید و بدون دردسر نمای ساختمانتان را اجرا کنید، باید طراحی و اجرای نمای ساختمانتان را به یک تیم درجه یک و کار بلد بسپارید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع نمای مدرن ساختمانی و نحوه‌ گرفتن تاییدیه از شهرداری آشنا کنیم هر آنچه که در این راه باید بدانید را برایتان توضیح دادیم. امیدواریم که از مطالب استفاده کرده باشید و بتوانید ساختمانتان را بدون دردسر به مرحله اجرا برسانید.