آموزش رویت

ساختمانچی

این روزها که در شرایط ویژه پاندمی کرونا قرار داریم، ضدعفونی بودن سطوح و آلوده نبودن وسایلی که با آن‌ها تماس مستقیم داریم به یکی از دغدغه‌های همه افراد تبدیل شده است. اینجاست که قفل‌های دیجیتال مثل یک قهرمان وارد داستان می‌شوند و کمک می‌کنند که بتوانیم شرایط را بهتر مدیریت کنیم. اما چطور؟ با ما همراه باشید.

قفل‌ هوشمند، گجت محبوب این روزها

چند سالی است که قفل‌ هوشمند به گجت محبوب کاربران تبدیل شده‌است و توانسته‌است جای خود را در خانه‌ ها هم باز کند.

این قفل‌ ها به دلیل ظاهر زیبا و مدرنی که به خانه‌ ها می‌ بخشند، موردتوجه کاربران زیادی قرار گرفته‌اند، اما ظاهر زیبای این قفل‌ ها کوچک‌ ترین دلیلی است که کاربران را برای استفاده از آن‌ ها مجاب می‌ کند.

سهولت دسترسی به قفل‌ های الکترونیک، سادگی کار با آن‌ ها، امنیت بالا و امکان مدیریت آنلاین جریان ورود و خروج همگی از دلایلی هستند که هر کاربری را برای داشتن یک قفل دیجیتال در خانه وسوسه می‌ کند.

جدا از همه مسائل امنیتی که برای برشمردن ویژگی‌های مثبت قفل دیجیتال مطرح می‌ شوند، قرار است به مورد مهمی بپردازیم که شاید بسیاری از شما به آن توجه نکرده بودید.

تا به‌ حال دقت کرده‌ اید که استفاده از کلید و باز کردن درب‌ های معمولی تا چه اندازه می‌ تواند احتمال انتشار آلودگی و سرایت آن به دیگران را افزایش دهد؟

بیایید یک‌ بار به کل پروسه باز کردن درب‌ ها فکر کنیم. کلید را از جیب یا کیفمان درمی‌ آوریم، آن را در قفل می‌ چرخانیم، دستگیره را فشار می‌ دهیم و بعد از این که در باز شد، آن را پشت سرمان می‌ بندیم. بیایید بشماریم: چند بار در این پروسه دستتان به سطوح برخورد می‌کند؟

حالا با در نظر گرفتن شرایط ویژه این روزها و نگرانی‌ هایی که درباره احتمال سرایت ویروس از سطوح به دستان وجود دارد، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیریم، به حداقل رساندن برخورد دست‌ها با سطوحی است که به تمیز بودن آن‌ها اطمینان کافی نداریم.

اینجاست که اهمیت قفل دیجیتال خود را به ما نشان می‌ دهد. قهرمانی که به ما کمک می‌کند با کمترین آلودگی ممکن و با خیال راحت پروسه ورود و خروج را انجام دهیم.

قفل‌ های دیجیتال و باز شدن بدون لمس

یکی از ویژگی‌ های مهم در قفل‌ دیجیتال گزینه‌ های متنوعی است که برای باز شدن در اختیار کاربران قرار می‌ دهند. شما می‌ توانید بدون لمس دستگیره و حتی بدون این که نیاز باشد فشاری به در وارد کنید، آن را باز کنید و بدون نیاز به کمترین تماس، وارد مکان موردنظرتان شوید.

این ویژگی مخصوصاً در مکان‌ های شلوغ و پر رفت‌ و آمد مانند ادارات، هتل‌ ها و اماکن کسب‌ و کار که احتمال آلودگی در آن‌ها بسیار بالاست کاربردی و ضروری به نظر می‌ رسد.

شما می‌توانید با استفاده از قفل‌ هایی که اسکنر بیومتریک دارند به‌ سادگی درب را باز کنید و نیازی به تماس با دستگیره نداشته باشید. بعضی از قفل‌ ها حتی به اسکنر قرنیه مجهز هستند و به‌ این‌ترتیب شما تنها با نگاه به سنسور قفل توانایی باز کردن آن را خواهید داشت. هیجان‌ انگیز و جادویی به نظر می‌ رسد، نه؟

از طرفی بعضی از این اسکنرها امکان اسکن چهره را هم دارند. این کار درست مانند قفل چهره در گوشی‌ های هوشمند است و قفل دیجیتال با استفاده از الگوریتم‌ های مخصوص ساختار چهره شما و باقی کاربران را برای خود تعریف و هر بار با اسکن چندثانیه‌ ای صورت شما به‌ سرعت شناسایی‌ تان می‌ کند و باز خواهد شد، بدون آن که نیاز داشته باشید قفل را لمس کنید.

عکس چگونه قفل دیجیتال از انتشار آلودگی جلوگیری می‌کند؟

خداحافظی با کلید

یکی دیگر از ویژگی‌ هایی که قفل دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار می‌ دهد، عدم نیاز به کلید است. عدم نیاز به کلید یا ابزاری که به‌ صورت مشترک استفاده می‌ شود، یکی دیگر از دلایل مهم جلوگیری از انتشار آلودگی است.

استفاده از کلید درست مثل استفاده از پول نقد می‌تواند آلودگی زیادی به همراه داشته باشد. ممکن است دستتان آلوده باشد و با همان دست آلوده از کلید استفاده کنید و چون احتمالاً کلیدتان را ضدعفونی نخواهید کرد، آلودگی تا دفعه بعدی که دوباره از آن استفاده می‌کنید روی سطح باقی خواهند ماند و به‌این‌ترتیب دوباره به دستان شما یا سایر کاربران که از آن استفاده کند منتقل خواهد شد.

با استفاده از قفل دیجیتال دیگر برای باز کردن درب، نیازی به کلید نخواهید داشت. درواقع کلید خود شما هستید. هر کاربر با داشتن شناسه مشخص و مخصوص به خود می‌تواند به‌سادگی قفل را باز کند و به‌این‌ترتیب احتمال انتشار آلودگی به‌صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

رمزها، اثرانگشت، کارت و… همگی امکاناتی هستند که قفل الکترونیک برای باز شدن در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به همین دلیل کم ترین مواجهه با آلودگی ناشی از استفاده از اشیا مشترک را تجربه خواهید کرد.

باز شدن با ریموت؛ آسان و بدون دردسر

یکی دیگر از امکاناتی که قفل دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌ دهد امکان باز شدن درب با ریموت است. شما می‌ توانید برای هر کاربر یک ریموت اختصاص دهید و به‌ این‌ترتیب هر کاربر بدون آنکه نیاز داشته باشد کلید بیندازد یا حتی در را لمس کند، به‌ سادگی و با فشردن دکمه ریموت مخصوص به خود درب را باز کند.

ریموت‌ها با استفاده از خاصیت کنترل از راه دور به قفل موردنظر فرمان باز شدن را صادر می‌کنند و به‌ سادگی در باز خواهد شد. مطمئنم همه شما قبلاً تجربه باز کردن در ورودی حیاط خانه‌ هایتان را با ریموت داشته‌ اید. حالا فرض کنید با همان فناوری درب ورودی خانه را هم باز کنید.

به‌ این‌ترتیب بدون هیچ‌گونه لمس و با کمترین احتمال آلودگی ممکن، قادر خواهید بود درب موردنظر را باز کنید و خیالتان از بابت بهداشت کاملاً راحت باشد. چه چیزی از این بهتر؟