آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از عناصری که در زیبایی و تاثیرگذاری دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار می گیرد، نورپردازی است. یک دکوراسیون زیبا بدون نورپردازی جذابیت ندارد و تمام تلاش هایی که برای انجام آن صورت گرفته بی نتیجه می ماند.

برای اعمال نور در فضا در ابتدا باید جهت آن مشخص شود، سپس میزان نور با توجه به ابعاد فضا تنظیم شود. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی تاثیر نور پردازی در دکوراسیون داخلی و مکان های مختلف می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

نورپردازی

در اینجا روش هایی را توضیح می دهیم که از طریق آن، نور می تواند فضای شما را تغییر بدهد.

توهم فضا

هر دو نور مصنوعی و طبیعی بر توهم فضا در یک خانه تأثیر می گذارند. اتاق های تاریک کوچک تر احساس می شوند، در حالی که اتاق های کم نور بزرگتر به نظر می رسند.

اتاقی که دارای روشنایی کافی نباشد، در آن کمبود احساس می شود و نزدیکی مبلمان به یکدیگر، این ضعف را بدتر می کند. اگر اتاقی بسیار تاریک است، باید روش هایی را برای افزایش میزان نور طبیعی در آن اجرا کنید.

نور طبیعی را می توان از طریق کنار زدن پرده ها وارد اتاق کرد. اگر نورپردازی طبیعی در دسترس نباشد، لامپ های گوشه دیوار و چراغ های آویزان مرکزی می توانند به ایجاد توهم فضای بزرگ تر کمک کنند. همچنین استفاده از نورپردازی توکار و مخفی، می تواند چشمان شما را به سمت روشن ترین نقطه اتاق بکشاند.

انتخاب نور مناسب مطابق با کاربرد

قبل از انتخاب این که از کدام نور استفاده کنید، هدف آن را درک کنید. به عنوان مثال، دکوراسیون یک اتاق مطالعه به نورپردازی نقطه ای احتیاج دارد، در حالی که آشپزخانه، ناهار خوری و اتاق نشیمن به مدارهای مختلف نور نیاز دارد تا عمق و بافت هر فضا را بوجود بیاورد.

بازتاب و سایه

جایی که منبع نور قرار دارد، مشخص می کند که سایه ها و برجستگی ها در کجا قرار می گیرند. بدون ایجاد سایه، نمی توانید به بافت، تنوع یا جو مناسب برسید.

  • بسته به عملکرد فضا، نورپردازی مناسبی را اجرا کنید تا در صورت لزوم بتوانید بازتاب ها و برجستگی هایی را بوجود بیاورید یا در صورت لزوم آنها را تقویت کنید.

ایجاد نقطه کانونی

در هر اتاق، روشن ترین نقطه همیشه جلب توجه خواهد کرد. یک قسمت فرو رفته مانند آینه داخل دیوار می تواند به نقطه کانونی دکورسیون تبدیل شود.

  • اگر شکافی در اتاق وجود ندارد، می توانید برای ایجاد یک کانون مرکزی از یک شومینه یا مبلمان یا حتی یک قاب عکس زیبا و تاثیرگذار استفاده کنید.
نورپردازی خانه

تاثیر نورپردازی در فضاهای مختلف

نمای ساختمان

در نورپردازی نما باید به رنگ نور و شدت تابش آن توجه کرد. نوری که برای تزیین کردن نما در بیرون از ساختمان به چشم می خورد نباید وارد ساختمان شود، زیرا در این صورت آرامش ساکنین را خدشه دار خواهد کرد.

نکته ای که در نورپردازی نما باید به آن توجه کرد این است که باید تعادل بین رنگ نور با رنگ مصالح به کاررفته در بنا برقرار شود. زیرا در این صورت هارمونی در فضا به چشم می خورد و نور با مکانی که بر آن تمرکز نموده سازگار خواهد بود.

نورپردازی نما

راه رو و راه پله

لامپ هالوژن، لامپ آویز و لامپ دیواری می تواند انتخاب مناسبی در این بخش ساختمان باشد و فضایی امن برای تردد را بوجود بیاورد. هنگامی که ارتفاع سقف کم است، یک لامپ روشن می تواند الگوی زیبایی به فضا بدهد. اگر فضا محدود باشد، لامپ های دیواری می تواند گزینه مناسبی باشد.

نورپردازی راهرو

حمام

نورپردازی دکوراتیو باعث ایجاد درخشش خاصی در دکوراسیون حمام می شود و فضای آن را زیباتر جلوه می دهد. وسایل روشنایی مانند لامپ ها می توانند در قسمت های مختلفی از حمام مانند قسمتی که دوش نصب می شود یا قسمتی که لوازم بهداشتی خود را قرار می دهید نصب شوند.

بخوانید!  ایده های کاربردی برای افزایش روشنایی اتاق

تنظیم نور حمام می تواند در ایجاد فضایی آرام بخش به شما کمک کند. در صورت استفاده از آینه در حمام نیاز به نور بیش تری خواهید داشت.

این در حالی است که برای ایجاد فضایی آرام بخش نیاز به استفاده از نور ملایم تری دارید. توصیه می شود در حمام از نورپردازی های نامتعارف و بیش از حد استفاده نشود.

نورپردازی حمام

اتاق غذاخوری

در نورپردازی اتاق غذاخوری تمرکز اصلی باید بر روی میز نهارخوری باشد. استفاده از نورپردازی عمومی برای بهبود نور و استفاده از نورپردازی نقطه ای به منظور افزایش زیبایی میز غذاخوری می تواند تاثیر زیادی در زیبای این محل بگذارد.

چراغ های دیواری، لامپ های رومیزی و لامپ های تزیینی برای ایجاد فضایی آرام و دنج در این اتاق می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نورپردازی اتاق غذاخوری

اتاق نشیمن

نورپردازی مناسب اتاق نشیمن می تواند تاثیر بسزایی در آرامش روحی و روانی یک فرد داشته باشد و این امکان را فراهم می کند تا دیزاین خانه خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارید.

در نورپردازی اتاق نشیمن تعداد منابع روشنایی، میزان شدت نور و تاثیری که بر محیط می گذارند از عوامل مهم محسوب می شوند.

ترکیب درست لامپ های سقفی و دیواری با توجه به ترکیب میزها، ارتفاع سقف و نورپردازی متمرکز می تواند اثری مطلوب داشته باشد.

برای اتاق های بزرگ با سقف های بلند، یک چراغ آویز مناسب علاوه بر فراهم کردن نور مناسب برای فضا، زیبایی بصری نیز در آن محل بوجود می آورد.

نورپردازی اتاق نشیمن

اتاق خواب

نورپردازی تاثیر فوق العاده ای در زیبایی اتاق خواب ایفا می کند. دکوراسیون اتاق خواب زمانی نمای خود را نشان می دهد که از عناصر نورپردازی در آن استفاده شده باشد.

انعکاس نور در اشیاء و یا روی دیوار یا سقف، زیبایی بی نظیری به اتاق می بخشد و آن را جذاب تر می کند. برای ایجاد فضایی آرامش بخش و دور از هیاهو، چراغ های دیواری و آباژورهای رومیزی بهترین گزینه برای اتاق خواب می باشند.

نورپردازی اتاق خواب

اتاق کار منزل

با استفاده از چراغ های دیواری و لامپ های قابل حمل در صورت وجود فضای کافی می توان نورکلی را برای اتاق کار فراهم نمود. لامپی باید انتخاب شود که با ارتفاع اتاق همخوانی داشته باشد و فضای اتاق کار را به میزان مطلوب و مناسب روشن کند.

نورپردازی اتاق کار

آشپزخانه

وجود یک لامپ سقفی در آشپزخانه الزامی می باشد و بکاربردن لامپ های نقطه ای می تواند نور کافی را در بخش های مختلف آشپزخانه از جمله هود، کابینت، سینک و جزیره بپراکند و فضایی دنج و دوست داشتنی را بوجود آورد.

نورپردازی آشپزخانه

رستوران ها

در دکوراسیون رستوران ها برای تاثیر بیشتر بر روی مشتریان می توان از چند لایه مختلف نورپردازی استفاده کرد. بطور مثال نورپردازی عمومی برای دید بهتر مشتریان و خواندن منو و خوردن غذا، همچنین برای پیشخدمت ها و آشپزها تا وظایف خود را در سالن غذاخوری و آشپزخانه به بهترین نحو انجام دهند.

بخوانید!  مزایای لوازم خانگی درسا

همچنین بکاربردن نورپردازی تزیینی، علاوه برجنبه زیبایی که دارد، باعث بهتر و بزرگ ترشدن رستوران می شود و می توان از آن برای نورپردازی بر روی تابلوها و آثار هنری استفاده کرد.

نورپردازی رستوران

مهدکودک ها

در مهدکودک ها باید از ایجاد نور شدید که باعث آزار به چشمان کودکان می شود اجتناب کرد. استفاده از نورهای آرام و ملایم باعث ایجاد فضایی امن و گرم برای کودکان می شود.

از لامپ های هالوژن نیز نباید در این محیط ها استفاده کرد زیرا این چراغ های درخشان باعث ناراحتی و اضطراب کودک می شود.

به جای آن باید از وسایلی که نور پخش شده را ارائه می دهند استفاده کرد. استفاده از نورهای رنگی ولی ملایم می تواند به شادی و پرهیجان شدن کودکان کمک کند.

نورپردازی مهدکورک

کافی شاپ

در انتخاب نورپردازی برای دکوراسیون کافه ها، علاوه بر فاکتورهای زیبایی شناختی و تم کلی و شخصیت کافه، باید به تجربه مشتریان و رهگذران از کافه و سلیقه عمومی مردم نیز توجه کرد. چراغ‌های ریلی از جمله وسایل روشنایی هستند که امروزه در کافه ها زیاد استفاده می شوند.

استفاده از نور کم و رنگ های گرم و ایجاد نقطه کانونی در این محیط ها می تواند تاثیر زیادی بر روی مشتریان بگذارد و فضایی رمانتیک و شاعرانه خلق کند.

نورپردازی کافی شاپ

هتل ها

در هتل ها، نور تاثیر بسیاری بر روحیه مشتریان می گذارد و باید به گونه ای باشد که در کنار کاربردی بودن، جذابیت هم داشته باشد و باعث آسایش مشتریان شود.

بنابراین نورپردازی هتل مسئله مهمی است که باید برای آن اهمیت زیادی قائل شد. برای تاثیر گذاری بیشتر این المان در هتل ها باید به نوع معماری توجه شود تا از ایجاد خیرگی و نور نامناسب و زننده جلوگیری به عمل آید.

نورپردازی هتل14

سالن های تئاتر

در سالن‌های تئاتر، نورپردازی به عنوان یکی از عوامل مهم دکوراسیون به شمار می‌آید. اغلب در چنین فضاهایی نورپردازی متناسب با حال و هوای اجرای برنامه تغییر پیدا می کند.

تأثیر نورپردازی در تئاتر به قدری زیاد است که لازم است هنگام اجرای نمایش تئاتر یا هر برنامه دیگری، فضای سالن با نور، گاهی شاد، گاهی غمگین، گاهی آرامش بخش و گاهی دلهره آور شود.

نورپردازی سالن

نکات پایانی

نورپردازی در دکوراسیون منزل به همان اندازه ساختار خانه اهمیت دارد. اگر نورپردازی شما ضعیف باشد، ساختمان شما هر چقدر هم زیبا باشد، باز یک جای کار می لنگد.

انواع نورپردازی با قیمت های مناسب و تنوع فراوان وجود دارد، بنابراین چیزی را در نظر بگیرید که هم به بودجه شما بخورد و هم جذابیت خانه شما را تقویت کند.