آموزش رویت

ساختمانچی

طراحی مهد کودک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا مهدکودک مکانی مناسب برای نگهداری کودکان و رشد و شکل گیری احساسات و خلاقیت های آن هاست.

در دنیای پیشرفته امروز که توجه بسیاری به طراحی دکوراسیون مکان های مختلف می شود، مهد کودک ها نیز از این امر مستثنی نبوده و زمان و هزینه های بسیاری صرف دکوراسیون داخلی آن ها می گردد.

کودکان در فضاهای شاد و رنگارنگ احساس شادی می کنند و حس یادگیری آن ها ترغیب می شود. آن ها علاوه بر حس شادی باید از آرامش و امنیت نیز برخوردار باشند، از این رو دیزاین مهد کودک موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است و آن را باید به یک طراح با تجربه و آشنا به روانشناسی کودک سپرد.

پروژه معماری مهد کودک کمی با سایر پروژه ها متفاوت است زیرا کودکان روحیه ای لطیف تر و حساس تر دارند و محیطی که در آن به بازی و فعالیت می پردازند نقش بسیاری در شکل گیری اخلاق، رفتار، تعامل اجتماعی و شکوفایی استعدادهای آن ها می گذارد.

اگر به پروژه معماری مهد کودک های معروف جهان نگاهی بیندازید متوجه معماری منحصر بفرد آن ها خواهید شد. طراحی نما و دکوراسیون داخلی مهدها معماری کلی آن ها را در بر می گیرد، به همین دلیل نمی توان اهمیت نمای چنین مکان هایی را نادیده گرفت و تنها بر دکور داخلی آن ها تمرکز کرد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با جذاب ترین ایده های طراحی و دیزاین مهدکودک ها آشنا شوید.

طراحی مهدکودک

از همان ابتدا که پلان مهد کودک طراحی می شود، طراحی داخلی و خارجی آن مد نظر قرار می گیرد، بنابراین یک طراح و دیزاینر مهد کودک به خوبی می داند از چه طرح ها، رنگ ها، بافت ها و الگوهایی در طراحی دکوراسیون مهد کودک استفاده کند.

طراحی مهد کودک مدرن تنها از عهده افراد با تجربه و آشنا به اصول طراحی داخلی بر می آید، از این رو اگر صاحب مهد کودک هستید یا قصد دارید یک مهد کودک جدید راه اندازی کنید بهتر است طراحی آن را به یک طراح ماهر بسپارید.

آشنایی با اصول روانشناسی کودک و تاثیر رنگ ها بر روحیه و عملکرد او از جمله ملزوماتی است که حتماً باید در انتخاب طراح مورد نظر به آن توجه کنید.

بخوانید!  زیباترین عکس ها و مدل های طراحی داخلی خانه های مدرن و جدید

یک طراح آگاه به خوبی طراحی پلان مهد کودک مدرن و تمام آنچه که در واقعیت شکل خواهد گرفت را از ابتدا تا انتها بر عهده خواهد گرفت.

طراحی مهدکودک

قبل از شروع طراحی داخلی مهد کودک بهتر است تم اصلی را انتخاب نمائید. این تم باید با متدهای یادگیری همراه باشد تا علاوه بر ایجاد محیطی شادی بخش منجر به تقویت یادگیری کودک نیز گردد. سپس باید به سایر مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم توجه کنید.

عکس نکات مهم و ایده های کاربردی در طراحی مهد کودک

ایده های طراحی مهد کودک مدرن

استفاده از رنگ های شاد

مهم ترین نکته در دیزاین مهد کودک انتخاب رنگ های انرژی بخش است. رنگ ها از نظر روانشناسی بر روح و روان افراد اثرگذار هستند، از این رو قبل از رنگ آمیزی سقف، دیوار و کف و یا خرید وسایل لازم باید از تاثیر رنگ بر فضا و کودکان آگاه شوید.

رنگ های شاد و پر انرژی نه تنها فضایی جذاب و دوست داشتنی برای آموزش و بازی کودکان ایجاد می کنند بلکه سطح یادگیری کودکان را نیز افزایش می دهند.

استفاده از رنگ های شاد

استفاده از اشکال و احجام مختلف

استفاده از اشکال مختلف نظیر فرم های دایره ای، منحنی، مستطیلی و … در طراحی مهد کودک منجر به افزایش خلاقیت کودک می شود.

اگر وسایل بازی و آموزشی با حجم های توپر و توخالی و در اشکال مختلف در اختیار کودک قرار گیرند، میل به کنجکاوی در او بیشتر شکل می گیرد و خلاقیتش شکوفا می شود.

استفاده از اشکال و احجام مختلف

نورپردازی مهد کودک

نورپردازی جزء ملزومات طراحی داخلی است، از این رو در تمام مکان ها باید اجرا شود. به منظور برجسته نشان دادن رنگ ها و افزایش زیبایی و جذابیت فضا می توانید از نور طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید.

نور طبیعی را از طریق پنجره ها یا نورگیر و نور مصنوعی را با نصب انواع لامپ روشنایی در فضا بپراکنید.

نورپردازی مهد کودک

ایجاد فضای مناسب برای بازی

مهد کودک باید مجهز به اتاق یا خانه بازی باشد، پس مکانی مجزا و شیک به بازی و تفریح کودکان اختصاص دهید.

بازی هایی که توجه کودکان را به خود جلب می کنند ذهن و خلاقیت کودک را برای یادگیری شکوفا خواهند نمود، از این رو بستری مناسب برای یادگیری همراه با بازی باید در فضای مهد کودک ایجاد گردد.

ایجاد فضای مناسب برای بازی

ایجاد فضای آموزشی

همان طور که کودکان برای شکوفایی خلاقیت خود به محیط بازی نیاز دارند برای یادگیری نیز باید در یک محیط آموزشی قرار گیرند.

بخوانید!  انواع درب داخلی ساختمان[چوبی،لولایی و کشویی]

اگر قصد بازسازی و یا راه اندازی مهد کودک دارید، بخشی از فضای آن را به محیط آموزشی تبدیل کنید. انجام کارهایی مانند نقاشی، یادگیری حروف الفبا، قصه گویی، شعر خوانی و … در این فضا انجام خواهد شد.

ایجاد فضای آموزشی

نکات مهم ایمنی در طراحی مهد کودک ها

  • مسیر حرکت کودکان از خارج تا داخل ساختمان نبیاد اختلاف سطحی داشته باشد، زیرا ممکن است کودکان بیوفتند و آسیب ببینند.
  • از استفاده از اشیاء تیز و برنده در محوطه داخلی و خارجی مهدکودک اجتناب نمایید.
  • سطل های زباله و تفکیک زباله باید دور از دسترس کودکان قرار گیرند.
  • طراحی فضای باز مهد کودک باید به نحو احسن و کاملا ایمن طراحی شود تا والدین نگرانی در این خصوص نداشته باشند.
  • عناصر موجود در محیط باید به گونه ای طراحی شوند که کودکان نتوانند از آن ها بالا بروند.
  • دستگیره های درب ورودی مهد کودک باید ارتفاعی بیش از دستگیره های درب معمولی ساختمان ها داشته باشند تا کودکان نتوانند آن را باز کنند. ارتفاع یک متر و 50 سانتی متر مناسب می باشد.
  • کلیدها و پریزهای برق باید در ارتفاع یک و نیم متری از سطح زمین قرار داشته باشند تا کودکان نتوانند به آن ها دست بزنند.
  • اطراف شوفاژها باید از محافظ های شوفاژ چوبی ساتفاده شود.
  • دورتادور ستون ها باید ضربه گیر تعبیه شود تا کودکان در صورت احتمال برخورد به آن ها آسیبی نبینند.
  • در لبه تمامی پله ها از ضربه گیر استفاده شود.
  • پله ها را با متریال نرم و ایمن بسازند.
  • در قسمت بیرونی تمام پنجره های مهد کودک از حفاظ های ایمن استفاده شود.

نکات پایانی

به طور کلی طراحی مهد کودک ها از توجهات و بررسی های دقیق و تخصصی برخوردار است. باید تمامی المان های موجود در مهد را از دید کودکان بررسی و ارزیابی کرد. آیا این المان ها و وسایل ممکن است توجه کودکان را جلب کند و آن ها را به سمت خود بکشد یا نه؟

پس از بررسی اگر موردی پیدا شد، بهتر است برداشته شود. در صورتی که وجود آن ضروری است با وسایل ایمنی و حفاظتی به خوبی ایمن شود.