آموزش رویت

ساختمانچی

کف سازی به معنای ایجاد سطحی مناسب و قابل استفاده برای ساکنین ساختمان است که علاوه بر دوام و زیبایی، باید از استانداردهای ایمنی لازم نیز برخوردار باشد. برای تامین کارایی مورد نیاز در هر مکان، کف سازی مخصوص آن باید انجام شود.

کف سازی نقش مهم و موثری در ساختمان و خارج از آن ایفا می کند، زیرا نه تنها فضاهای داخلی نظیر آشپزخانه، راهرو، اتاق ها و … را در بر می گیرد؛ بلکه در پیاده روها، زمین های ورزشی و … نیز انجام می شود.

کفسازی باید به گونه ای انجام شود که توان تحمل وزن مصالح، اثاثیه، لوازم و افرادی که در ساختمان حضور دارند را داشته باشد.

مصالحی که برای کف سازی مورد استفاده قرار می گیرند باید از لغزش و سرخوردن تا حد امکان جلوگیری نمایند، عایق خوبی در برابر صدا و رطوبت باشند و تمیزکردن آن ها نیز آسان باشد.

مهم ترین فاکتوری که در کف سازی حائز اهمیت است مقاومت و پایداری آن در برابر نفوذ رطوبت می باشد. علاوه بر آن کف ها باید در برابر آتش و حرارت نیز از استحکام لازم برخوردار باشند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در این خصوص می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع کفسازی براساس محل موردنظر

کف سازی از نظر محل مورد نظر شامل موارد زیر می باشد:

کفسازی

کف سازی بر روی خاک

مهم ترین مسائلی که باید در کف سازی بر روی خاک مورد بررسی قرار گیرند توجه به احتمال ناپایداری خاک و جذب آب های زیرزمینی است. ناپایداری خاک باعث نشت آن می شود و در نتیجه برآمدگی هایی در کف به وجود می آورد.

جذب آب از طریق مصالح و خاک توسط کف نیز مشکلاتی در پی خواهد داشت. به همین دلیل کف سازی باید از استحکام لازم در برابر رطوبت برخوردار باشد و بر روی یک سطح تراز صورت گیرد.

اگر سطح زیر کف سازی دارای شیب باشد، کیفیت عملیات کف سازی افت پیدا می کند و هزینه های بسیاری تلف می شود. برای اطمینان از عدم جذب آب و رطوبت باید قبل از کف سازی مرحله زیرسازی صورت گیرد.

بخوانید!  مراحل نصب سرامیک اسلب

کفسازی بین طبقات

در کف سازی بین طبقات، کف سازی روی سقف طبقه زیرین انجام می شود. این کف سازی شامل دو مرحله زیرسازی و فرش کف یا همان سطحی که بر روی آن قدم می گذارند، می باشد. کف سازی مابین طبقات باید از استحکام لازم برخوردار باشد و در تراز مشخص انجام شود.

کف سازی روی زمین خشک

در کف سازی روی زمین خشک و فاقد رطوبت یک لایه بتن با ضخامت 10 سانتی متر می ریزند و بعد از ویبره، سطح آن را صاف می کنند.

این کف سازی را می توان به صورت بتنی استفاده نمود و یا طبق سلیقه از پوشش های متنوع برای آن استفاده کرد که این پوشش شامل سنگ فرش، پارکت، موزائیک، ملات سیمان و … می باشد.

کف سازی روی زمین نیمه خشک

در زمین های نیمه خشک به اندازه 25 سانتی متر بلوکاژ اجرا می شود، سپس بتن ریزی 10 سانتی متری صورت می گیرد. بعد از آن سطح را با ملات ماسه سیمان پوشش می دهند و در آخر پوشش مورد نظر روی سطح آن قرار می گیرد.

کفسازی روی زمین مرطوب

اگر رطوبت زمین بالا باشد و با چینش سنگ ها نتوان از نفوذ رطوبت جلوگیری کرد، باید از عایق های قیر و گونی استفاده شود.

برای این کار بعد از قراردادن قلوه سنگ ها، شن های ریز و بتن ریزی باید از قیر و گونی استفاده شود. در نهایت یک لایه ملات ماسه و سیمان بر روی سطح می کشند و پوشش نهایی روی آن اعمال می گردد.

عایق کاری از جمله کارهایی است که قبل از کف سازی باید انجام شود. استفاده از عایق به منظور جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به ساختمان و افزایش مقاومت مصالح آن در برابر پوسیدگی صورت می گیرد.

مصالح بسیاری برای کفسازی مورد استفاده قرار می گیرند که شامل عایق رطوبتی، ماسه، سیمان، شن، فوم بتن، پارکت، موزائیک، سرامیک، کاشی و … می باشند که در زیر به رایج ترین آن ها پرداختیم:

انواع مصالح رایج در کف سازی

موزائیک

موزاییک از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که به عنوان فرش کف در ساختمان و خارج از آن به کار می رود. تراکم این کفپوش از طریق لرزش و فشار پرسی حاصل می شود و در واقع نوعی بتن متراکم است.

بخوانید!  انواع خانه پیش ساخته[بتنی،چوبی و ساندویچ پنل]

در تولید موزائیک از متریال هایی نظیر پودر سنگ، آب، سنگ دانه، ماسه و سیمان استفاده می شود. این مصالح در ابعاد و طرح های گوناگون تولید و به بازار عرضه می شوند.

موزاییک

کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک مصالحی هستند که در نماسازی و کفسازی داخل و خارج ساختمان به کاربرده می شوند. نکته ای که در استفاده از این مصالح باید رعایت شود این است که حتماً باید از کاشی یا سرامیک های بدون لب پریدگی استفاده نمود.

سنگ

سنگ هایی که برای کف فرش استفاده می شوند باید بدون خلل و فرج بوده و از مقاومت مناسب در برابر سائیدگی برخوردار باشند. می دانید که سنگ از جمله مقاوم ترین و پرکاربردترین مصالحی است که در صنعت ساختمان به کار می رود.

پارکت

پارکت کفپوشی از جنس چوب است که برای پوشش کف داخل ساختمان استفاده می شود. قطعات پارکت به صورت کارخانه ای و در ابعاد و طرح های گوناگون در بازار موجود هستند.

مواد پلاستیکی که در ساخت پارکت به کار می رود آن را در برابر حشرات، سائیدگی و پوسیدگی مقاوم می نماید.

بتن

بتن از دیگر مصالحی است که برای کفسازی می توان از آن استفاده نمود که از ترکیب سیمان و آب تولید می شود و استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد.

از کفپوش بتنی برای کفسازی محل هایی که تردد افراد و ماشین آلات سنگین زیاد است، مانند کارخانه ها و پارکینگ های طبقاتی می توان استفاده نمود.

کف سازی

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص کفسازی داخل و خارج ساختمان و فضاهای دیگر می باشد.

در کفسازی به محل موردنظر برای این عملیات دقت کنید و سعی کنید متریالی را انتخاب نمایید که بیشترین بازده را برای شما داشته باشد.

امیدواریم با مطالعه این نوشته، اطلاعات کافی و مفیدی را در خصوص کفسازی کسب کنید. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این موضوع با ما در میان بگذارید.