آموزش رویت

ساختمانچی

رنگ ساختمانی از جمله متریال های کاربردی در صنعت ساخت و ساز می باشد که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی رنگ ها به دو دسته قابل شستشو و غیر قابل شستشو تقسیم می شوند و هر کدام ویژگی های منحصربفرد خود را دارا می باشند.

رنگ های روغنی و اکریلیک قابل شستشو و رنگ های پلاستیکی غیر قابل شستشو هستند. رنگ هایی که از قابلیت شستشو برخوردار نیستند، اگر لکه یا آلودگی بر روی آن ها ایجاد شود نمی توان آن ها را به راحتی پاک نمود.

اصولاً این رنگ ها برای سقف مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا سقف به نسبت سایر مکان ها کمتر در معرض لکه و آلودگی قرار می گیرد. در مقابل رنگ های قابل شستشو برای رنگ آمیزی درب، چهارچوب درب و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ نقش مهمی در زیبایی ساختمان ایفا می کند و نمای آن را دگرگون می می سازد. رنگ های مختلفی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم به معرفی انواع رنگ بپردازیم تا با آگاهی از آن ها رنگ موردنظر خود را راحت تر انتخاب نمائید. با ما همراه باشید.

طبقه بندی و کاربرد رنگ ها

استفاده از تمامی رنگ ها در شرایط مختلف امکان پذیر نیست و از نمونه های مختلف آن ها برای موارد مختلف استفاده می شود. در ادامه به معرفی طبقه بندی و انواع رنگ هایی که در ساختمان سازی استفاده می شود، می پردازیم.

انواع رنگ ها

  • اکریلیک
  • رنگ آستر
  • رنگ جلا
  • آلومینیومی
  • رنگ ضد خوردگی
  • رنگ قیری
  • پایه سیمان
  • رنگ پلاستیک مصنوعی
  • رنگ اتیل سیلیکات
  • گرافیت
  • رنگ پلاستیکی
  • رنگ سلولزی
  • امولسیون
  • رنگ روغنی

در ادامه به توضیح در مورد هریک خواهیم پرداخت.

رنگ ساختمان

انواع رنگ های ساختمانی

رنگ پلاستیکی

رنگ های پلاستیکی یا امولسیونی از غلظت بالایی برخوردار هستند و اصولاً برای پوشش سقف مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا به نسبت رنگ روغنی مناسب تر می باشند. این رنگ به راحتی روی سطح پخش نمی شود؛ زیرا غلظت بالایی دارد و بیشتر اوقات رد قلمو یا رول بر سقف نمایان است.

ماده اصلی رنگ پلاستیکی لاتکس است. این رنگ ها در دو نوع پلاستیکی و نیمه پلاستیکی تولید و به بازار عرضه می شوند. قیمت رنگ نیمه پلاستیکی در مقایسه با رنگ پلاستیکی کمتر است و سرعت اجرای آن بالاتر می باشد. این رنگ ظاهری بسیار شیک به سطوح می بخشد و قابل اجرا با غلتک است.

رنگ آمیزی دیوار با قلمو منجر به ایجاد رد قلمو می شود، از این رو اکثر افراد در صورت استفاده از رنگ پلاستیکی، غلتک یا اسپری به کار می برند تا سطحی زیبا و یکدست ایجاد نمایند. این رنگ ها بدون بو هستند و در مدت زمان بسیار کوتاهی خشک می شوند.

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک از باکیفیت‌ترین رزین هایی که بر پایه آب هستند تولید می شود و به نسبت رنگ های روغنی سریع تر خشک می گردد. این رنگ هم برای رنگ آمیزی نمای خارجی و هم سطوح داخلی به کار می رود.

این رنگ ها به دلیل خاصیت ارتجاعی و کشسانی خود مقاومت بالایی در برابر ترک های سطحی دارند و اگر لکه یا آلودگی بر روی آن ها ایجاد شود به راحتی پاک می شود.

رنگ اکریلیک از قابلیت شستشو برخوردار است و رنگی مقاوم و با کیفیت محسوب می شود. رنگ آمیزی با این رنگ بسیار آسان است و در کم ترین زمان ممکن صورت می گیرد.

بخوانید!  پنجره دوجداره و ویژگی های آن

رنگ‌های اکریلیک برای محیط زیست و سلامتی انسان خطری ندارند. از این رو با خیالی آسوده می توان از آن ها در داخل یا خارج ساختمان بر روی سطوح آجری، چوبی، گچی و … استفاده نمود.

این رنگ ها به راحتی با آب رقیق می شوند و یک پوشش عالی برای سطح ایجاد می کنند که آن را در برابر عواملی نظیر ساییدگی، نور آفتاب، گرد و غبار محافظت می کند.

رنگ روغنی

رنگ روغنی برای پوشش دیوار داخلی اکثر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ از قابلیت تمیزکاری برخوردار است و در صورت زیرسازی مناسب طول عمر بالایی دارد.

استفاده از مواد شیمیایی در هنگام تولید، مقاومت این محصول را در برابر عوامل مختلفی نظیر گرما سرما، رطوبت و… بالا می برد و آن را به پوششی مناسب برای انواع سطوح حتی سطوح فلزی تبدیل می کند.

این رنگ قابل شستشو است و در طیف های گوناگون به بازار عرضه می شود. برخلاف بوی نامطبوع و مضر بودن مواد شیمیایی موجود در این رنگ، رنگ روغنی جلوه ای بسیار زیبا و جذاب به سطوح می بخشد. وجود مواد سمی در این رنگ ها احتمال حساسیت های پوستی و تنفسی را افزایش می دهد.

انواع رنگ های ساختمانی

رنگ آستر

رنگ آستر به رنگی می گویند که برای زیرسازی رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد. انجام یک زیرسازی مناسب می تواند کیفیت رنگ آمیزی لایه نهایی را بالا ببرد.

زیبایی و کیفیت رنگ آمیزی وابسته به زیرسازی و بستر آن است، از این رو برای دستیابی به نتیجه بهتر از رنگ آستر استفاده می شود. رنگ آستر باعث می شود رنگ اصلی بهتر بچسبد و سایه رنگ های روی هم زده شده نمایان نشود.

این رنگ شفاف و در واقع بدون رنگ است و با قدرت چسبندگی بسیار عالی به داخل مصالح ساختمانی نفوذ می کند. مدت زمانی که برای خشک‌شدن رنگ آستر لازم است حداکثر نیم ساعت می باشد.

رنگ جلا

رنگ جلا یا وارنیش همان طور که از نامش پیداست برای جلا دادن به سطوح به کار می رود. برای ایجاد لایه ای محافظ برای سطوحی مانند پارکت یا کمدهای دیواری از این رنگ استفاده می شود.

رنگ جلا وقتی در معرض هوا قرار می گیرد خیلی زود خشک می شود و برق خاصی به سطوح می بخشد. این نوع رنگ دارای درجه های مختلف با میزان شفافیت متفاوت است.

رنگ آلومینیومی

رنگ های آلومینیومی از ترکیب ذره های آلومینیوم و لاک الکل ایجاد می شود. استفاده از لاک الکل باعث می شود مدت زمان خشک شدن رنگ کاهش پیدا کند. از رنگ های آلومینیومی برای رنگ آمیزی سطوح چوبی، فلزی و… استفاده می شود.

این رنگ مزیت هایی به دنبال دارد که از جمله می توان به ضد آب بودن، نارسانایی جریان الکتریسیته، ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی آن ها اشاره کرد. استفاده از این رنگ در مکان های بسیار تاریک باعث می شود سطح موردنظر به خوبی پیدا و نمایان باشد.

رنگ ضد خوردگی

همان طور که از نام این رنگ ساختمانی پیداست، از آن ها برای جلوگیری از ایجاد خوردگی سطح مورد نظر استفاده می شود. از این رو از این رنگ ها برای سطوح فلزی مانند لوله های فلزی، سازه های بیرونی که در برابر عوامل فرسودگی وجود دارند، استفاده می شود.

بخوانید!  آموزش رنگ آمیزی نمای ساختمان

از روغن بزرک به عنوان المانی برای خشک‌شدن سریع این نوع رنگ استفاده می شود. استفاده از این رنگ بسیار مقرون به صرفه و ارزان قیمت است و از ماندگاری بالایی برخوردار می باشد.

رنگ ضد خوردگی

رنگ قیری

رنگ قیری از ترکیب پودر حل‌کننده در نفت سیاه یا نفت سفید تولید می شود. استفاده از این رنگ باعث ایجاد رنگ سیاه بر روی سطح می شود. استفاده از این رنگ برای سطوح فلزی که در معرض رطوبت قرار دارند، بسیار مناسب می باشد. این رنگ ها خاصیت ضد قلیایی نیز دارند.

رنگ پایه سیمان

همان طور که از اسم این رنگ پیداست، پایه اصلی این رنگ سیمان می باشد. این رنگ ها به شکل پودری موجود می باشند. از این رو در هنگام استفاده از این رنگ باید مقادیری آب به آن اضافه شود. رنگ پایه سیمان، ضد آب است و می توان برای سطوح بیرونی یا خارجی از آن ها استفاده کرد.

رنگ پلاستیک مصنوعی

رنگ‌های ساختمانی پلاستیک مصنوعی از ترکیب رزین های مصنوعی در حلال های مناسب تولید می شوند. استفاده از رنگدانه های مختلف در این مخلوط باعث ایجاد رنگ های مختلف در آن می شود.

از این رنگ به طور گسترده ای برای رنگ آمیزی سطوح بتنی و سیمانی مانند دیوارهای بتنی استفاده می شود. نکته قابل توجه در مورد استفاده از این رنگ ها مقاومت آن ها در برابر نور خورشید و باران می باشد.

هم چنین این رنگ ها در مقابل اسید و بخار آب نیز از خود مقاومت نشان می دهند. این رنگ به سرعت خشک می شود و شکل یکدست و خوبی دارد.

رنگ پلاستیک مصنوعی

رنگ های اتیل سیلیکات

رنگ سیلیکات ترکیبی از سیلیس و مواد رزین می باشد. سیلیکات باعث ایجاد خاصیت چسبندگی بالایی در رنگ می شود و از این رو بعد از خشک‌شدن، سطح سختی ایجاد می کند.

استفاده از این رنگ باعث ایجاد مقاومت در برابر گرما می شود. رنگ های اتیل سیلیکات هیچ گاه با سطوح فلزی واکنش نشان نمی دهند؛ از این رو می توان از آن ها برای سطوح فلزی و در شرایط آب و هوایی گرم استفاده کرد.

رنگ گرافیت

برای ساخت رنگ های ساختمانی گرافیت، از گرافیت که رنگی سیاه دارد استفاده می شود. از این رنگ معمولا به عنوان زیر رنگ استفاده می شود. برای رنگ آمیزی برخی از سطوح فلزی نیز این رنگ به عنوان زیر رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ سلولزی

رنگ های سلولزی را می توان نمونه ای ویژه از رنگ ها در نظر گرفت. این رنگ ها در برابر عوامل بیرونی مانند آب، اسید و غیره مقاوم بوده و تحت تاثیر عوامل بیرونی نمی باشند. استفاده از این رنگ متحمل هزینه زیادی در بر دارد و از این رو زیاد از آن استفاده نمی شود.

رنگ سلولوزی

رنگ امولسیون

رنگ های امولسیون دارای خواص ضد قلیایی می باشند. استفاده از موادی مانند پلی وینیل لاکتات، استایرن، رزین های آلکیدی در ایجاد این خاصیت به کمک این رنگ آمده است. این رنگ به سرعت خشک شده و به راحتی با آب شسته می شود.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع رنگ های ساختمانی و کاربرد هرکدام در این صنعت می باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.