آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت را برای شما آماده کره ایم. با ما همراه باشید.

افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

بررسی تازه ترین تحولات بازار معاملات مسکن حاکی از افزایش هر فقره اوراق وام مسکن می باشد. این تغییر کانال به دنبال چهار عامل عمده و از سوی بازیگران امکلاک مسکونی می باشد که منجر به تغییر سطح قیمت ها و حجم معاملات خرید اوراق شده است.

این تغییر منجر به افزایش قیمت هر فقره اوراق 500 هزارتومانی وام مسکن و ورود آن به کانال 60 هزار تومان شده است. افزایش قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در پی تغییرات حجم معاملات اوراق در بازار بالا دست معاملات مسکن و حرکت افزایشی آن بوده است. نشانه ها حاکی از آن است چهار عامل عمده در افزایش میانگین قیمت اوراق وام مسکن و افزایش حجم معاملات در بازار اوراق تاثیرگذار بوده است.

بر اساس بررسی های انجام شده افزایش تقاضا برای دریافت وام جعاله مسکن، افزایش تقاضا برای دریافت وام بدون سپرده ساخت مسکن، افزایش تقاضای مصرفی برای خرید مسکن و دریافت وام با استفاده از اوراق حق تقدم، چهار عامل اصلی در تغییر هم جهت حجم معاملات اوراق بوده است.

رفع موانع موجود بر سر راه تولید مسکن

وزیر راه و شهرسازی از رفع موانع بر سر راه تولید مسکن خبر داد. در هجدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که با حضور معاونان وزیر در حوزه مسکن و ساختمان، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، بانک مسکن، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و انجمن های فعال ساخت و ساز برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی از استراتژی معین وزارت راه و شهرسازی خبر داد که در طی آن همه ظرفیت های موجود در کشور برای رفع موانع تولید و عرضه مسکن فعال سازی شده و به کار گرفته می شود.

بخوانید!  از طرح فروش مسکن در بورس تا افزایش قیمت خانه در تهران

به گفته محمد اسلامی، موانع موجود برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن که از جمله آن ها تامین زمین می باشد، برطرف شده و اراضی لازم برای اجرای 400 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن تامین شده است.

وی اذعان داشت راهکارهای دولت برای موفقیت طرح اقدام ملی مسکن، فروش اقساطی، مشارکت مردم و سازندگان و تسهیلات بانکی می باشد. وی افزود: امید است که با راهکار کارت اعتباری مصالح ساختمانی بتوان در صدد رفع موانع موجود برای سازندگان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن برآمد و سازندگان و بخش خصوصی را برای مشارکت در این طرح ترغیب کرد.

رشد پرداخت تسهیلات مسکن

نادر قاسمی سرپرست بانک مسکن با تشریح شرایط خاصی که کشور در آن قرار گرفته است، مسئولیت این بانک در سال جاری را تحقق تولید اعلام کرد. وی افزود تحریم های صورت گرفته علیه کشور، کاهش درآمدهای نفتی، رکود فعالیت های تولیدی و کسب و کار و فراگیری و شیوع ویروس کرونا وضعیت را سخت کرده و دراین شرایط سخت بانک مسکن مسئولیت بزرگی در جهت برون رفت از مشکلات بر عهده دارد.

وی اذعان داشت، مسئولیت بانک مسکن در سال 99 باید زمینه برای جهش تولید و عرضه مسکن را فراهم کرده و به خانه دار شدن اقشار فاقد مسکن کمک کند. وی افزود انتظارات بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی در این بخش زیاد بوده و در همین راستا باید اقدامات لازم به گونه برنامه ریزی شوند که تسهیلات مورد نیاز برای طرح اقدام ملی مسکن، نوسازی بافت های فرسوده و سایر حوزه های مرتبط با بخش مسکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شود.

بخوانید!  مسابقه طراحی کارت عضویت سازمان نظام مهندسی تهران

نادر قاسمی، از افزایش تسهیلات در سال گذشته به عنوان امری به موقع یاد کرد و افزود امسال نیز با قرار گرفتن در سال جهش تولید، سیاست های اعتباری بانک مسکن در مسیر حمایت بیش تر از سازندگان و انبوه سازان می باشد.

تامین زمین برای مسکن ملی در کلان شهر تهران

خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از تامین زمین برای مسکن ملی در تهران خبر داد. وی افزود برای ساخت 23530 واحد مسکن در شهر تهران زمین تامین شده است و به زودی فراخوان انتخاب سازنده برای واحدهای اقدام ملی تولید مسکن با توجه به جدول مشخصات فنی سازندگان که شامل مواردی هم چون سنجش امتیازات فنی، مالی و مدیریتی است، اعلام خواهد شد.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران طی هفته های آتی مسئولان مرتبط با پروژه های طرح اقدام ملی در هر شهرستان مشخض خواهد شد.

افزایش 30 درصدی هزینه ساخت و ساز مسکن در سال جاری

بر اساس بررسی های انجام شده هزینه های ساخت و ساز هم چون قیمت زمین، مصالح، عوارض ساختمانی و غیره نسبت به سال گذشته به میزان 30 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مدیریت شهری در تهران هزینه های صدور پروانه ساختمانی را 20 تا 30 درصد افزایش داده است. بررسی ها حاکی از آن است رشد عوارض تنها یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی مسکن می باشد.