آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی ساختمانچی، اگر شما نیز از جمله افراد دنبال کننده اخبار ساختمانی هستید، در ادامه این مطلب به بررسی این اخبار در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا

در پی موافقت بورس با عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: قرار است عرضه مصالح ساختمانی و تامین منابع مالی عرضه آن ها در بازار بورس صورت پذیرد. وی افزود اگرچه در حال حاضر فولاد در بازار بورس عرضه می شود اما ما به دنبال آن هستیم که با راه اندازه تابلوی جدیدی در بورس کالا با عنوان مصالح ساختمانی، پروژه های ساختمانی را با قیمت کم تری اجرایی کنیم. به گفته محمود محمودزاده قرار است با انجام این کار تامین منابع مالی و عرضه مصالح ساختمانی در بازار سرمایه صورت پذیرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است عرضه مصالح ساختمان در بازار بورس باعث افزایش قیمت آن ها شود، گفت: عرضه مصالح ساختمانی در بازار سرمایه می تواند تاثیر قیمتی خود در مقیاس کلان را داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول بورس کالا مجوز عرضه مصالح ساختمانی تحت تابلوی مستقل را از سازمان بورس اخذ کرده است. در همین راستا جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران، از احتمال آغاز به کار این تابلو در نیمه نخست امسال خبر داد. به گفته وی، یکی از مهم ترین ویژگی های این تابلو بحث تامین مالی برای فعالان صنعت ساختمان می باشد. وی افزود تلاش بر آن است که در این تابلو کالاهای ساخته شده ای مانند پنجره، شیرآلات، سیم، کابل و لوله به عرضه گذاشته شوند.

بخوانید!  وام مسکن ملی چقدر است؟

تابلوی معاملاتی مصالح ساختمانی می تواند بازار معاملات محصولات پایه صنعت ساخت و ساز، را شفاف کرده و قیمت گذاری را بر اساس میزان عرضه و تقاضا، رقابتی کند. بر همین اساس تلاش شده است، بورس کالا نسبت به طراحی اوراق دین به منظور بهره گیری خریداران و فروشندگان اقدام کرده و بستر خرید نسیه را برای معامله گران و متقاضیان فراهم کند و در عین حال فروشندگان با انتشار اوراق دین سریع تر به پول خود برسند.

ممنوعیت انتقال و واگذاری امتیاز طرح مسکن ملی

به نقل از معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی واگذاری و انتقال هرگونه امتیاز مسکن ملی ممنوع می باشد. محمود محمود زاده معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرد: ثبت نام اولیه در سامانه طرح اقدام ملی مسکن، به معنای اختصاص گرفتن واحد به فرد نیست و هیچ گونه ارزش معاملاتی ندارد. وی اذعان داشت: امتیاز افرادی که اقدام به واگذاری و انتقال امتیاز طرح مسکن ملی کرده اند باطل می شود و اقدامات قانونی علیه این افراد نیز صورت می گیرد.

احتمالات افزایش قیمت مصالح ساختمان

رییس اتحادیه صنف مصالح فروشان از احتمال افزایش قیمت مصالح ساختمان خبر داد. به گفته وی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در پی افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستند. مطرح شدن افزایش قیمت مصالح ساختمانی در پاییز و زمستان امسال، به شایعه افزایش قیمت مسکن قوت بخشید. مصالح ساختمانی از جمله بخش هایی بود که تخت تاثیر افزایش قیمت بنزین قرار گرفت. این روزها نیز با وجود کرونا ویروس و بی ثباتی و تعطیلی بازارها، برخی فعالان با اعلام قیمت هایی بی اساس سعی کرده اند از شرایط استفاده کرده و قیمت ها را بالا ببرند. به گفته رییس اتحادیه صنف مصالح فروشان، افزایش دستمزد کارگران بر قیمت مصالح ساختمان نیز تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس نظریه اسماعیل کاظمی قهی، رییس اتحادیه مصالح ساختمانی قیمت مصالح ساختمانی از شهریور ماه سال 98 تغییری نکرده است اما در ماه های آینده با توجه به افزایش دستمزدها، قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش پیدا می کند.

بخوانید!  از مسکن ملی تا ابهامات عرضه مصالح ساختمانی در بورس

کاهش 30 درصدی شاخص شامخ

بررسی وضعیت ساختمان ایران در اسفندماه سال 98 از افت 30 درصدی شاخص شامخ (شاخص مدیران خرید) نسبت به بهمن ماه 98 خبر داد. بنابر اظهار نظر فعالان این حوزه، شیوع بیماری کرونا از عوامل تاثیرگذار بر این کاهش می باشد. از سوی دیگر بخشی از این کاهش نیز به دلیل تحویل سفارشات پیش از اسفند در برخی از صنایع بوده است. هم چنین نا اطمینانی از وضعیت بازار، 33 درصد میزان سفارشات جدید را کاهش داده است. بررسی وضعیت شاخص شامخ در بهمن ماه نشان می دهد، در حالی که به دیلی تورم بالا، قدرت خرید مردم در حوزه مسکن پایین می باشد، فاکتورهایی مانند افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمان و بازه زمانی پایان سال و تعداد معاملات بالا، باعث افزایش قیمت مسکن شد.