آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از ابزارهای پرکاربرد که از قدرت، سرعت و دقت بالایی در برش چوب برخوردار می باشد، اره فارسی بر است. بدون شک اگر به دنبال طراحی یک کارگاه حرفه ای چوب هستید، استفاده از این ابزار مدرن یکی از الزامات در این بخش می باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ویژگی های این محصول بیش تر آشنا شوید.

ویژگی های اره فارسی بر

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، یکی از دستگاه های پیشرفته در نجاری و کار با چوب، اره فارسی بر می باشد. آن چه که باعث وجه تمایز این دستگاه با سایر نمونه‌ها شده است، امکان برش دقیق با زوایای خاص با سرعت بالا می باشد.

این دستگاه امکان برش اریب، عمودی، افقی و ترکیب برش اریب و 45 درجه را ایجاد می کند. آن چه که باعث نام گذاری این دستگاه به این نام شده است، برش زاویه دار قطعات می باشد. بد نیست بدانید که از این دستگاه نه تنها برای برش چوب بلکه برای برش فلز، پلاستیک و… نیز استفاده می شود.

انواع اره فارسی بر

انواع اره فارسی بر

این وسیله بر اساس نوع منبع تغذیه به سه دسته تقسیم‌بندی می شود:

  • دستی
  • برقی
  • شارژی

نمونه های برقی و شارژی این محصول به چهار دسته تقسیم بندی می شوند و شامل موارد زیر می باشد:

  • صندوقی
  • ثابت
  • کشویی
  • کشویی دو طرفه

در ادامه به توضیح هریک از این موارد خواهیم پرداخت.

اره فارسی بر دستی

این ابزار نمونه ای از ابزارهای راحت و قابل کنترل بوده و برای هرکارگاهی مناسب می باشد. تنظیم زاویه در این دستگاه بسیار آسان است و از این رو می توان گفت کار با آن آسان می باشد.

اره فارسی بر برقی صندوقی

یکی از قدیمی ترین و دقیق ترین انواع این دستگاه، اره فارسی بر صندوقی می باشد. این دستگاه ساختار ساده‌ای دارد و از این رو استفاده از آن با محدودیت هایی رو به رو می باشد.

از معایب این دستگاه می توان به وزن بالای آن اشاره کرد. از آن جایی که این وسیله دارای بدنه یکپارچه فلزی می باشد، با این نام شناخته می شود.

اره فارسی بر ثابت

این دستگاه نمونه جدیدتری از فارسی برهای صندوقی است و نسبت به آن قابلیت های بیشتری دارد. از این دستگاه برای برش های اصلی مانند برش افقی، عمودی و فارسی و برش زوایای گوناگون از یک طرف استفاده می شود.

بخوانید!  راهنمای انتخاب جعبه ابزار [پلاستیکی،آلومینیومی و فولادی]

جهت برش در این ابزار از بالا به پایین می باشد. از این دستگاه برای برش قطعاتی که عرض کمتری دارد و نیاز به برش ظریف با طول بیشتر است، استفاده می شود. حمل این دستگاه نسبت به نمونه صندوقی آسان تر می باشد.

اره فارسی بر کشویی

این دستگاه نسل جدیدی از فارسی برهای ثابت می باشد که در آن به منظور برش بیش تر از ریل هایی در طراحی آن استفاده شده است. تیغه این دستگاه بر روی این ریل سوار است و از این رو دارای حرکت رفت و برگشت می باشد.

در برخی از نمونه های این محصول به جای ریل از بازو استفاده شده است که می تواند محدودیت های ریل را برطرف کند. از این دستگاه می توان برای برش قطعات بزرگ، عمیق و عریض استفاده کرد.

به طور کلی می توان گفت، مزیت استفاده از این دستگاه امکان برش با دامنه بیش تر می باشد. آن چه که در استفاده از این مدل باید مورد توجه قرار داد، سرویس به موقع دستگاه و تمیز کردن آن می باشد.

وجود گرد و غبار می تواند تا اندازه زیادی بر قطعات متحرک کشویی تاثیر بگذارد و حرکت آن را دچار مشکل کند. اگر سرویس و نظافت دستگاه به موقع صورت نگیرد می تواند بر عملکرد آن تاثیر بگذارد و باعث خرابی دستگاه شود.

در برخی مدل های این محصول از یک کیسه برای جمع آوری گرد و غبار استفاده می شود. نکته مهم، تخلیه به موقع محتویات کیسه می باشد، چرا که در صورت عدم توجه به این موضوع، خاک اره از جداره کیسه بیرون می ریزد و می تواند باعث کثیف‌شدن دستگاه شود.

اره فارسی بر کشویی دو طرفه

این دستگاه شباهت های زیادی با نمونه قبلی دارد، اما از قابلیت های بیشتر برخوردار می باشد. در این وسیله امکان حرکت تیغه به هر دو طرف وجود دارد.

اره فارسی بر شارژی

همان گونه که از نام این دستگاه پیداست، منبع تغذیه این دستگاه باتری است و از نظر جا به جایی محدودیتی ندارد. مهم ترین وجه تمایز این نمونه با انواع برقی، قدرت کمتر این محصول می باشد که در هنگام خرید باید به آن توجه شود.

اجزاء مختلف دستگاه اره فارسی بر

این دستگاه دارای اجزاء مختلف بوده و شامل موارد زیر می باشد:

  • خروجی مخصوص جمع آوری خاک اره
  • گونیای درجه بندی شده در جهت برش های مورب
  • گونیای متصل به خط کش
  • حفاظ تیغه برای جلوگیری از صدمه به دست
  • اهرم تنظیم ارتفاع تیغه
بخوانید!  راهنمای انتخاب انواع مدل های پرده زبرا

نکات مهم خرید اره فارسی بر

در ابتدا و در هنگام خرید باید هدف و نیاز از خرید دستگاه مشخص شود. از دیگر فاکتورهایی که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد، نوع منبع تغذیه، قدرت و سرعت موتور، قطر تیغه، عمق برش، وزن دستگاه، داشتن گیره، کیسه گرد و غبار، محافظ تیغه و داشتن خط برش لیزری می باشد. انتخاب سایز دستگاه نیز باید بر اساس نوع کاربرد آن صورت پذیرد.

موتور اره فارسی بر

موتور این دستگاه دو نوع زغالی و دینامی می باشد. از مزایای استفاده از موتور زغالی نسبت به دینامی می توان به امکان روشن و خاموش کردن پیاپی آن در طول کار اشاره کرد که باعث می شود فشار کم تری به موتور وارد شود. انواع دینامی اره فارسی بر باید در هنگام برش دائما روشن باشد، چرا که در این صورت فشار کمتری به دستگاه وارد می شود.

اره فارسی بر

نکات ایمنی کار با دستگاه

در هنگام کار با دستگاه اره فارسی بر رعایت یک سری نکات ضروری است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکت حفاظ دستگاه باید به شکل صحیح انجام شود تا تیغه برش به خوبی پوشانده شود.
  • در هنگام کار با دستگاه باید به دور بودن سیم دستگاه از مسیر برش دقت شود.
  • بهتر است برای برش قطعات کوچک (معمولا کوچک تر از 15 سانتی متر) از این دستگاه استفاده نشود.
  • توجه کنید که تیغه ها حتما باید تیز باشند، چرا که کند بودن تیغه ها می تواند خطرآفرین باشد.

معرفی بهترین برندهای اره فارسی بر

این ابزار نمونه ای از دستگاه هایی است که شرکت های قدرتمند دست به تولید آن می زنند و در مدل ها و سایزهای مختلف در دسترس می باشند. در میان برندهای مختلف متابو، بوش، دیوالت، ماکیتا و آاگ در دسته بهترین انواع فارسی برها و البته گران قیمت ترین ها می باشند.

کلام پایانی

امیدواریم از نکاتی که در این مطلب از ساختمانچی گفتیم نهایت استفاده را ببرید و به خوبی اره فارسی بر و ویژگی های آن شناخته باشید. نظرات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.