آموزش رویت

ساختمانچی

خانه هوشمند حاصل استفاده از تجهیزات نوین و مدرن بناشده بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیاست که تحولی نو در شکل زندگی بشر ایجادنموده است. در این خانه بین لوازم و وسایلی که در آن قرارگرفته اند ارتباط وجود دارد و می توان عملکرد آن ها را از راه دور کنترل کرد.

ارتباط بین اجزای مختلف در خانه هوشمند بر اساس زمان بندی مشخصی که به آن هاداده می شود صورت می پذیرد. چه شما در هر اتاق از خانه باشید و چه در هر نقطه از دنیا به راحتی با استفاده از تلفن همراه می توانید کنترل وضعیت خانه خود را به عهده بگیرید.

تجهیزاتی که در این نوع خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند هوشمند هستند. این تجهیزات از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی، زمان و هزینه فواید بی شماری برای ساکنین در پی خواهند داشت.

تجهیزات هوشمند در مقایسه با لوازم خانگی معمولی قیمت بالاتری دارند. در طولانی مدت با مصرف بهینه انرژی هزینه های ساختمان را کاهش خواهند داد. محصولات هوشمند قابل اتصال به اینترنت و تلفن همراه هستند و می توان بدون حضور در محل عملکرد آن ها را تحت نظر قرار داد.

سیستم خانه هوشمند به گونه ای طراحی می شود که با کنترل سیستم های تهویه مطبوع، کنترل سیستم های روشنایی و نورپردازی، آبیاری زمان بندی شده باغچه، کنترل پوشش پنجره ها و… می توان به میزان قابل توجه در هزینه های قبوض صرفه جویی نمود.

اساس کار خانه هوشمند بر ارتباط از طریق اینترنت است. با استفاده از شبکه اینترنت انواع وسایل خانگی به یکدیگر متصل می شوند و می توانند اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی هوشمندسازی ساختمان می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت خانه هوشمند با خانه معمولی

یکی از تفاوت های اصلی خانه هوشمند با خانه معمولی در این است که تمام تجهیزات و وسایل در خانه های هوشمند به یکدیگر متصل هستند و توسط یک سیستم مرکزی کنترل می شوند.

در این خانه ها با کنترل عملکرد لوازم برقی، باز و بسته بودن قفل ها و پنجره ها، سیستم های تهویه، نورپردازی و… توسط دوربین ها و مانیتورها می توان به اطمینان خاطر دست یافت.

در این خانه ها افراد بدون آن که نیاز داشته باشند برای تامین روشنایی به مکان دیگری بروند، تنها با گوشی خود می توانند این کار را انجام دهند. در واقع هدایت عملکرد وسایل خانه هوشمند به صورت خودکار و بدون اتلاف انرژی در ساختمان صورت می گیرد.

از طریق هوشمندسازی وسایل حتی می توان از میزان مصرف انرژی آگاه شد و یا اگر مشکلی در اتصالات و سیم کشی ساختمان پدیدار گردید با استفاده از سیستم های هشدار از آن مطلع می شود و نسبت به رفع مشکل اقدام نمود.

در اینفوگرافی که در ادامه مشاهده می کنید به بررسی خانه های معمولی با خانه های هوشند پرداخته شده است. مقایسه این دو خانه بر اساس مقایسه سیستم های گرمایشی و سرمایشی، عایق حرارتی، نورپردازی و راندمان وسایل برقی و در نهایت مدیریت مصرف آب می باشد.

عکس خانه هوشمند چیست؟[+معرفی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان]

مزایای استفاده از خانه هوشمند

آسایش و راحتی

یکی از دلایلی که باعث شده افراد به سمت زندگی در خانه های هوشمند سوق داده شوند، آسایش و راحتی است که زندگی در این خانه ها به ارمغان می آورد.

این که می توان از راه دور اوضاع خانه را مدیریت نمود آرامش خیال برای ساکنین فراهم می شود. تنها با یک گوشی یا لب تاپ در هر گوشه از دنیا می توان خانه را کنترل نمود و با خیالی راحت روزها را سپری کرد.

امنیت

خانه های هوشمند به سیستم های امنیتی متصل هستند و هیچ نگرانی در مورد به خطرافتادن امنیت و آرامش ساکنین آن وجود ندارد. این سیستم ها می توانند هر گونه نفوذ غیر مجاز به خانه را تشخیص دهند و زنگ هشدار را به صدا درآورند.

سنسورهای حساس به حرکت که در آن ها تعبیه می شود هر نوع حرکت مشکوک را ارزیابی می کنند، سپس حسگرهای الکترونیکی پیام هشدار را به ساکنین منزل ارسال می نمایند.

در کل خانه هوشمند علاوه بر تامین امنیت مالی با نصب دوربین و سنسورهای تشخیص افراد ناآشنا، امنیت جانی ساکنین را نیز تضمین می کند.

نصب سیستم اطفاء حریق در این خانه ها از بروز خطرات ناشی از آتش سوزی جلوگیری می کند. در صورت بروز حادثه به صورت خودکار اقدام به اعلام حریق و سپس اطفاء آن می نماید.

این خانه، پناهگاهی ایمن و قابل اطمینان برای افراد محسوب می شود که علاوه بر تامین رفاه و آسایش، ایمنی و امنیت را برای آن ها به ارمغان می آورد.

خانه هوشمند

صرفه جویی در مصرف انرژی

روز به روز منابع انرژی رو به پایان هستند، از این رو بشر به دنبال راهکارهای حفظ و صرفه جویی در مصرف آنها می باشد. یکی از مزایای منحصر بفرد خانه هوشمند صرفه جویی در مصرف آب و انرژی است.

در یک خانه هوشمند کلیه سیستم ها به صورت خودکار و مداوم کنترل می شوند. به همین دلیل به میزان قابل توجه شاهد صرفه جویی در مصرف انرژی خواهید بود.

هوشمندسازی ساختمان حدود 50 درصد هزینه های مصرف انرژی را کاهش می دهد. سیستم های هوشمند از مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف و اتلاف آن در ساعاتی که منزل خالی از سکنه است جلوگیری می نماید.

این سیستم ها منابع مصنوعی را در کنار منابع طبیعی مورد استفاده قرار می دهند و منجر به رعایت تعادل در مصرف انرژی می گردند.

به عنوان مثال هنگامی که ساکنین در منزل حضور ندارند سیستم های گرمایشی، سرمایشی و نورپردازی خاموش می شوند. زمانی که می توان از نور طبیعی بهره برد، پرده های هوشمند خانه کنار می رود و نور خورشید برای تامین گرما و یا روشنایی وارد ساختمان می شود.

تامین آسایش معلولین جسمی و حرکتی

افراد سالخورده و افرادی که از ناتوانی جسمی رنج می برند می توانند با بهره مندی از تکنولوژی یک زندگی آرام و راحت را تجربه کنند. افراد مبتلا به بیماری پارکینسون یا سایر بیماری های حرکتی می توانند بدون لمس سوئیچ ها آن ها را فعال کنند.

سنسورهای حرکتی نیز می توانند به طور خودکار چراغ های ایمنی را فعال کنند. حتی حسگرهای فشارخون و قند خون نیز می توانند در زمره تجهیزات هوشمند قرار گیرند و آسایش خیال را برای افرادی که در خانه مریض دارند فراهم نمایند.

کاربرد تکنولوژی هوشمند در ساختمان

سیستم روشنایی هوشمند

بیشترین سهم مصرف انرژی در ساختمان مختص سیستم های روشنایی و نورپردازی است. با نصب کلیدهای هوشمند، سنسورهای حساس به نور و سنسورهای حرکتی در ساختمان های هوشمند تا حد چشمگیری می توان مصرف انرژی را کاهش داد و میزان نوردهی تجهیزات روشنایی را تنظیم نمود.

سیستم های روشنایی دارای امکاناتی هستند که آسایش و راحتی را برای کاربران خانه های هوشمند فراهم می کنند. این امکانات به شرح زیر می باشند:

تنظیم میزان نوردهی

سیستم هوشمند روشنایی این امکان را فراهم می کند که در صورت بیشتر بودن نور از حد مطلوب، برخی از سرخط های روشنایی به صورت خودکار خاموش می شوند. برعکس در صورت کم بودن نور محیط برخی سرخط های روشنایی روشن می شوند. با این کار به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

کنترل سیستم های روشنایی از طریق تلفن همراه و اینترنت در خارج از منزل

با استفاده از ریموت کنترل می توان سیستم روشنایی را در هر نقطه از خانه کنترل کرد و در صورت خروج از منزل نیز با استفاده از موبایل یا تبلت آن را کنترل نمود.

کنترل سیستم روشنایی توسط حسگرها

حسگرها نسبت به حضور افراد حساس هستند. بنابراین در صورت ورود افراد به مکان های مختلف خانه سیستم روشنایی به طور خودکار فعال می شود و در صورت ترک مکان خاموش می شود.

تنظیم شدت نور

یکی از مزایای خانه هوشمند تنظیم شدت نوردهی وسایل روشنایی است که از 0 تا 100 تنظیم می شود و علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، زیبایی خانه نیز تامین می شود.

عکس خانه هوشمند چیست؟[+معرفی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان]

سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند

در سیستم های گرمایشی و سرمایشی هوشمند دمای پیش فرض توسط کاربر مشخص می شود. زمانی که دمای مکان موردنظر به دمای پیش فرض رسید فعالیت سیستم تهویه مطبوع به واسطه برنامه از پیش تنظیم‌شده، متوقف می شود.

بخوانید!  انواع مدل درب حیاط ساده و زیبا[فلزی،چوبی،برقی و لیزری]

با انجام این کار مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از دیگر قابلیت های سیستم های تهویه هوشمند این است که در صورت بازبودن درب یا پنجره, به صورت اتوماتیک خاموش می شوند و از هدررفت انرژی جلوگیری می نمایند.

با استفاده از این سیستم ها می توان میزان دمای دستگاه های فن کویل را به صورت یکپارچه کنترل نمود. علاوه بر آن موتورخانه ساختمان را می توان با سیستم هوشمند کنترل کرد.

سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه می توانند دمای موتورخانه و مدت زمان روشن‌بودن مشعل و پمپ ها را مدیریت کنند و دما را در سطح مناسب تنظیم نمایند.

سیستم اعلام یا اطفاء حریق

در اکثر ساختمان های امروزی از سیستم های اعلام یا اطفاء حریق به منظور کاهش میزان خسارت های ناشی از آتش سوزی استفاده می شود. این سیستم ها در هنگام بروز حادثه ساکنین را آگاه می سازنند و میزان تلفات را به حداقل می رسانند. این سیستم ها با تشخیص دود، حرارت و شعله اعلام خطر می نمایند.

سیستم کنترل هوشمند درب، پرده، کرکره و سایبان

سیستم خانه هوشمند این امکان را فراهم می کند که انواع درب ورودی، کرکره، سایبان و پرده برقی را بتوان توسط کلیدهای هوشمند و در نقاط دور و نزدیک خانه کنترل کرد. از مزیت های سیستم هوشمند پرده برقی این است که آن را می توان براساس شدت نور و گرما در ساختمان به صورت اتوماتیک باز و بسته نمود.

سیستم امنیتی هوشمند

برقراری امنیت و ایمنی ساختمان ها از جمله مواردی است که بسیار حائز اهمیت می باشد. سیستم های ایمنی هوشمند امکاناتی را برای امنیت ساکنین فراهم می کنند؛ از جمله:

  1. اطلاع از باز و بسته بودن درب و پنجره از طریق زنگ هشدار یا پیام تلفنی
  2. اطلاع از ورود افراد غیر مجاز به منزل توسط زنگ هشدار یا پیغام تلفنی
  3. قابلیت یکپارچه سازی سیستم امنیتی با آیفون تصویری ساختمان به منظور پاسخگویی به میهمانان در هنگام خروج از منزل
  4. اعلام وقوع آتش سوزی به صاحب خانه از طریق پیامک یا زنگ هشدار
  5. مشاهده دوربین مداربسته با استفاده از تلفن همراه
  6. فعال سازی سیستم امنیتی بر اساس موقعیت های مختلف از قبیل مسافرت، خروج از خانه، شب و …
سیستم هوشمند خانه

سیستم هوشمند لوازم صوتی و تصویری

نیازی به استفاده از ریموت کنترل برای استفاده از وسایل برقی نظیر تلویزیون، ضبط صوت و… در خانه های هوشمند نمی باشد.

با سیستم هوشمند می توان کدهای ریموت را به کلیدهای سیستم هوشمند انتقال داد و تغییرات موردنیاز را توسط صفحه نمایش های لمسی اعمال کرد. با این سیستم می توان با یک کلید تمام وسایل صوتی و تصویری را مدیریت نمود.

اتوماسیون باغچه و فضای سبز

با استفاده از سیستم های هوشمند می توان آبیاری باغچه را طبق زمان بندی مشخص انجام داد. آبیاری و تامین نور فضای سبز و باغچه توسط سیستم های هوشمند انجام می شود و نیازی به حضور در این مکان ها و انجام کارها نمی باشد. سیستم هوشمند به صورت خودکار طبق ساعات و روزهای مشخص کارهای معینی انجام می دهد.

سیستم نظارت و کنترل پارکینگ

مکان های خالی در پارکینگ ساختمان با نصب تابلوهای هوشمند در ورودی، راهرو و بالای هر جایگاه به افراد اعلام می شوند. علاوه بر آن تابلوهای مسیریابی که در راهروها نصب می شوند خودروها را به نزدیک ترین جای پارک هدایت می کنند.

در روزها و ساعات شلوغی پارکینگ، سیستم هوشمند خودروها را به سمت جای پارک هدایت می کند و از ایجاد ترافیک جلوگیری می نماید.

سیستم هوشمند از ورود خودروهای غیر مجاز به پارکینگ ممانعت می کند و بدون حضور نگهبان شرایط ایمنی مناسب برقرار می نماید. این سیستم ها ورود و خروج خودروها را کنترل می کنند و به صورت اتوماتیک قبض پارکینگ برای آن ها صادر می نمایند.

سیستم هوشمند زمان بندی

برنامه های مکرر و روزانه که در ساختمان اجرا می شوند را می توان توسط سیستم های هدفمند برنامه ریزی کرد و با خیالی آسوده از اجرای تمامی دستورات توسط این سیستم ها منزل را ترک نمود. سیستم های هوشمند براساس نیاز و درخواست صاخب خانه امور برنامه ریزی شده را در ساختمان اجرا می کنند.

حمام هوشمند

یکی از تکنولوژی هایی که در خانه هوشمند به چشم می خورد حمام هوشمند است. تنظیم دمای آب از جمله مسائلی است که همواره هنگام حمام رفتن با آن مواجهه هستیم. یکی از مزایای حمام های هوشمند تنظیم خودکار دمای آب می باشد.

در حمام های معمولی میزان هدررفت آب هنگام سرد و گرم کردن آن بسیار زیاد است و زمانی که صرف این کار می شود نیز نسبتاً قابل توجه می باشد، اما در حمام های هوشمند تنظیم خودکار آب نه تنها سرعت تامین آب گرم یا سرد را سریع تر می کند بلکه به میزان چشمگیری مصرف آب به حداقل می رسد.

بدین منظور یک دستگاه کنترل دمای آب بر روی دیوار در نزدیک دوش نصب می شود. این دستگاه از یک صفحه نمایشگر و چهار شاسی تشکیل می شود. یکی از آن ها برای باز و بستن و توقف جریان آب، کلید دیگر برای تنظیم مسیر آب که از بالا به پایین بریزد یا از پایین و دو کلید دیگر به منظور تنظیم دمای آب مورد استفاده قرار می گیرند.

تمام تغییراتی که بر روی دستگاه انجام می شود بر روی صفحه نمایشگر قابل رویت هستند. عملکرد این دستگاه به گونه ای است که بعد از تنظیم درجه آب تا شما دستور ندهید آب از دوش سرازیر نمی شود. مهم ترین مزیت دستگاه هوشمند تنظیم درجه حرارت آب است که از هدر رفت آب جلوگیری نموده و مصرف آن را بهینه سازی می کند.

این دستگاه مجهز به یک تایمر است که با استفاده از زمان بندی داده شده به آن می توان مدت زمان باز بودن آب را کنترل نمود. وقتی چند دقیقه تا زمان تنظیم شده وقت باقی باشد دستگاه هشدار می دهد و شما متوجه پایان زمان خواهید شد.

حمام هوشمند

پنجره هوشمند

طراحان و معماران همواره به دنبال بهینه سازی انرژی در ساختمان هستند. امروزه با اختراع پنجره هوشمند نور و گرمای ورودی به داخل ساختمان کنترل می شود و از انرژی خورشیدی استفاده بهینه صورت می گیرد. این پنجره ها مصرف انرژی را کاهش می دهند و می توانند نور و گرما را به طور جداگانه از خود عبور دهند.

می توان آن ها را به گونه ای تنظیم نمود که نور را از خود عبور داده و مانع انتقال گرما شوند و یا گرما را به داخل ساختمان وارد کرده و مانع از عبور نور شوند. در واقع طبق نیاز ساختمان می توان نور یا گرما را انتخاب نمود.

پنجره های هوشمندی که اخیراً ساخته شده‌اند متشکل از دو ماده الکتروکرومیک می باشند که یکی برای تامین گرما و دیگری برای تامین سرما کاربرد دارند. ماده کنترل‌کننده سرما قادر به کنترل 80 درصد از نور مرئی خورشید و 90 درصد از پرتوهای مادون قرمز می باشد.

پنجره هوشمند

کفپوش هوشمند

کفپوش هوشمند حاصل ترکیب فناوری بافندگی با LED است. این نوع کفپوش ها از طرح ها و اشکال مختلف تشکیل می شوند و از قابلیت انعکاس نور برخوردار می باشند. آن ها به گونه ای طراحی می شوند که می توان توسط آن ها طرح ها، لوگوها و متن های مختلف را به نمایش گذاشت.

علاوه بر آن در مکان های عمومی در مواقع اضطراری می توان جهت حرکت افراد را با فلش های جهت دار مشخص نمود. با استفاده از این فناوری می توان حانه را در شب نورانی و روشن نمود و هر آنچه که دلخواه است را به نمایش گذاشت.

کفپوش هوشمند

اتاق خواب هوشمند

در هوشمندسازی ساختمان تمام قسمت های آن مورد بررسی قرار می گیرند. اتاق خواب نیز از جمله بخش هایی است که برای هوشمندسازی آن تدابیری اندیشیده شده است.

اتاق خواب هوشمند آرامش و راحتی را برای ساکنین به ارمغان می آورد و دارای مزیت های فراوان است. در این اتاق ها تمام تجهیزات به صورت هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله این تجهیزات می توان به مواردی نظیر کلید و پریز هوشمند، نورپردازی هوشمند، سیستم تهویه هوشمند و کفپوش هوشمند اشاره نمود که هر کدام دارای ریموت کنترل بوده و به راحتی می توان تنظیمات آنها را کنترل نمود.

بخوانید!  روش های پایدارسازی گود[+مصاحبه با دکتر نادی]

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی تشک خواب های هوشمند نیز به بازار عرضه شده‌اند. این تشک ها به نمایشگر سلامت مجهز هستند و ملحفه روی آنها با توجه به تغییرات دمای فرد واکنش نشان می دهد.

وقتی فرد بر روی این تشک ها می خوابد علائم حیاتی وی به نمایش گذاشته می شوند. علاوه بر آن تشک های هوشمند آنتی باکتریال بوده و نیازی به تمیز کردن ندارند.

اتاق خواب هوشمند

گلدان هوشمند

یک گوشی هوشمند با استفاده از شارژ روشن می ماند، از این رو باید باطری آن را تحت هر شرایطی شارژ نمود. امروزه نوعی گلدان به نام گلدان هوشمند به بازار عرضه می شود که نه تنها گلدانی برای گیاه شما محسوب می شود بلکه می توان از آن برای شارژ گوشی نیز استفاده نمود.

در واقع این گلدان انرژی لازم برای شارژ موبایل را از طریق فرایند فوتوسنتز دریافت می کند. قطعاتی که در این گلدان ها نصب شده اند هیچ مشکلی در رشد گیاه ایجاد نمی کنند و انرژی حاصل از فرآیند فوتوسنتز به گل و گیاه آسیب وارد نمی کند.

گلدان هوشمند

تجهیزات آشپزخانه هوشمند

آشپزخانه از جمله مکان هایی است که در آن از جدیدترین وسایل و تجهیزات استفاده می شود. هوشمندسازی این مکان دغدغه خانم های خانه دار را در خصوص انجام کارهای خانه به حداقل می رساند، زیرا وسایلی که در آن تعبیه می شوند اکثر کارها را به طور خودکار انجام داده و زحمت زیادی بر دوش خانم ها نمی گذارد.

در حال حاضر شرکت ها و برندهای مختلف نسبت به تولید محصولات هوشمند آشپزخانه اقدام کرده اند. این محصولات شامل اجاق گاز، چای ساز، مایکروفر، هود، یخچال فریزر، ترازوی آشپزخانه، آبمیوه گیری، سیستم اطفاء حریق و… هستند که هر کدام کارایی های منحصربفرد خود را دارند.

نصب وسایل هوشمند در آشپزخانه به صاحب خانه این امکان را می دهد که براساس زمان بندی اعلام شده به دستگاه ها، انجام کارهای خاص را به آن ها بسپارند و با خیالی آسوده سایر امور را انجام دهند. هر کدام از این وسایل از قابلیت های ویژه در زمینه خاص برخوردار می باشند و بر اساس تکنولوژی هوشمند ساخته شده اند.

مایکروفر هوشمند

مایکروفر هوشمند یکی از اجزای آشپزخانه هوشمند است که می توان فرآیند پخت غذا با استفاده از آن در زمان مشخص انجام داد. مایکروفرهای هوشمند از هوش مصنوعی برخوردار هستند و به علت مجهز بودن به صفحه کلید تاچ، آشپز می توان فرآیند پخت را با آن از راه دور کنترل نماید.

از مزایای مایکروفر هوشمند کنترل آن با استفاده از گوشی همراه است. تنها با استفاده از اپلیکیشنی که بر روی گوشی همراه نصب می شود آشپز به راحتی از زمان پخت، دمای دستگاه و مقدار پخت آگاه می شود و دیگر نیازی به حضور در آشپزخانه و تنظیم دمای پخت نمی باشد.

مایکروفر هوشمند

یخچال و فریزر هوشمند

از دیگر تجهیزاتی که در آشپزخانه هوشمند بسیار پرکاربرد می باشد، یخچال و فریزر است. یخچال فریزرهایی که امروزه تولید می شوند از کارایی های بسیاری برخوردارند.

با استفاده از صفحه لمسی که بر روی بدنه یخچال قرارگرفته می توان تمام قسمت های یخچال را کنترل نمود. در حال حاضر شرکت های معتبر دنیا اقدام به ساخت یخچال فریزهای هوشمند نموده و نهایت رفاه را برای مشتریان فراهم کرده اند.

از جمله تجهیزاتی که برای هوشمندکردن این یخچال ها به کاربرده می شوند شامل دوربین برای مشاهده محتوای درون یخچال، تعبیه نمایشگر برای پخش ویدئو و موزیک، نصب سیستم های هشدار برای آگاهی صاحب خانه از بازبودن درب یخچال و اتصال به گوشی های هوشمند به منظور کنترل از راه دور می باشند.

هزینه یخچال های هوشمند در مقایسه با سایر تجهیزات هوشمند در آشپزخانه بالاتر است و شرکت هایی که اقدام به تولید این محصول می نمایند از آخرین تکنولوژی روز دنیا استفاده می کنند.

هود هوشمند

هود نیز از جمله دستگاه هایی است که در خانه های هوشمند به چشم می خورد. فن این نوع هود هنگام آشپزی و زمانی که شعله های گاز روشن می شوند به صورت اتوماتیک فعال می گردند و تهویه هوا را انجام می دهند.

هودهای هوشمند مجهز به سنسور هستند و برخی از آن ها نسبت به بوی غذا و سرریز شدن آن حساس بوده و آژیر را به صدا در می آورند. در واقع با توجه به عملکرد هود هوشمند می توان وضعیت آشپزی را بررسی نمود.

یک هود مدرن را می توان با استفاده از گیرنده دیجیتالی که در آن نصب می شود از راه دور کنترل نمود. در واقع تمام کارهایی که می توان بر روی صفحه تاچ هود با دست انجام داد، قابل اجرا توسط گوشی موبایل هستند.

هودهای هوشمند

ترازوی هوشمند

در برخی آشپزخانه های هوشمند از ترازوی هوشمند برای وزن کردن دقیق مواد غذایی استفاده می شود. ترازوی هوشمند عملکردی متفاوت تر از ترازوی معمولی دارد. با نصب یک اپلیکیشن بر روی گوشی موبایل می توان ارزش غذایی مواد را بررسی نمود.

این نوع ترازو دارای بلوتوث است که با استفاده از آن اطلاعات در اختیار کاربران قرار می گیرد. اصولاً ورزشکاران برای اطلاع از میزان کالری مواد غذایی از ترازوهای هوشمند استفاده می کنند.

ترازوهای هوشمند

چای ساز و قهوه ساز هوشمند

چای ساز یا قهوه ساز از جمله وسایلی هستند که به میزان قابل توجه در زمان صرفه جویی می کنند. اصولاً درست کردن چایی یا قهوه پروسه ای وقت گیر است. با هوشمندسازی دستگاه های تهیه آن به راحتی می توان حتی زمانی که خارج از خانه حضور دارید دستور حاضرسازی قهوه را به دستگاه بدهید.

با استفاده از گوشی همراه می توان زمان جوش آب را تنظیم و دستور حاضرسازی قهوه را راس ساعت مشخص صادر کرد. قهوه ساز یا چای ساز هوشمند یک تکنولوژی مدرن و بسیار کاربردی در آشپزخانه هوشمند به شمار می آیند.

قهوه ساز یا چای ساز هوشمند

نوع انرژی مصرفی در خانه هوشمند

انرژی های تجدیدپذیر شامل انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی زمین گرمایی، انرژی سیستم های گرم کننده، انرژی آب و انرژی زباله می باشند. انرژی خورشیدی یکی از انرژی های بسیار ایده آل برای مصارف ساختمانی است که به روش های مختلف قابل استفاده در خانه های هوشمند است.

با استفاده از این انرژی می توان نور طبیعی را برای ساختمان فراهم نمود و گرمایش مورد نیاز آن را تامین کرد. در دنیای مدرن امروز با پیشرفت تکنولوژی زباله ها دیگر پسماند غیر قابل استفاده به شمار نمی آیند، بلکه آن ها برای تولید مجدد مواد و انرژی نیز کاربرد دارند.

امروزه از زباله ها برای تولید انرژی برق استفاده می شود. انرژی ای که از هر تن زباله بدست می آید قابل مقایسه با سوخت هایی نظیر نفت یا زغال سنگ است. انرژی های باد و آب نیز از دیگر انرژی هایی هستند که قابل استفاده مجدد می باشند.

باد حاصل تغییرات ایجادشده در فشار و دمای هوا است و می توان از آن به عنوان یک منبع انرژی هنگامی که به برق نیاز بیشتری داریم استفاده کرد. آب می تواند حرارت و گرما را در خود ذخیره نگه دارد و دمای هوا را متعادل سازد.

انرژی زمین گرمایی نیز از دیگر انرژی های تجدیدپذیر است که به راحتی می تواند نیازهای انرژی ساختمان را تامین نماید. با استفاده از پمپ های حرارتی زمین گرمایی به طور مستقیم می توان گرمای درون زمین را ذخیره کرد.

هوشمندسازی ساختمان با هدف توسعه پایدار، کاهش آلودگی محیط زیست و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در حال گسترش است. ساختمان هایی که با این فناوری بنا می شوند سلامتی و رفاه را برای ساکنین به ارمغان می آورند.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بیان ویژگی های هوشمندسازی ساختمان و تجهیزات موردنیاز برای تبدیل خانه معمولی به خانه هوشمند پرداختیم. شما از کدام یک از موارد مذکور در خانه خود استفاده می کنید؟

آیا تا به حال به فکر استفاده از تکنولوژی هوشمند در خانه خود افتادید؟ در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.