آموزش رویت

ساختمانچی

سنگ پلیمری که سنگ مهندسی، سمنت پلاست و یا سیمان پلیمری نامیده می شود، نوعی سنگ مصنوعی است که با استفاده از مواد نانو و ترکیبات پلیمری تولید می گردد.

افزودن مواد نانو به سنگ های طبیعی و ایجاد فرایند پلیمریزاسیون منجر به تغییر ساختار سیمان و سایر مواد معدنی می شود.

در اثر کریستاله شدن سیمان، شبکه ای بلورین حاصل می گردد. این شبکه از ویژگی هایی نظیر آب گریزی، پیوستگی سطحی، مقاومت فشاری بالا و استحکام برخوردار است.

این نوع سنگ جز مصالح نوین ساختمانی است و بر پایه استفاده از بتن سیمانی تولید می شود. ساختار پلیمری و مواد افزودنی در این سنگ ها باعث چسبندگی بین اجزا می شود و مقاومت این نوع مصالح را بالا می برد.

همچنین رنگ آن ها از رنگدانه های اکسیدآهن تولید می شود و در برابر مواد قلیایی و تابش اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم است. این سنگ مصنوعی با تراکم بسیار بالا نوعی بتن خود متراکم است که تراکم آن از فرآیند پلیمریزاسیون و ویبره به دست می آید.

موادی نظیر سیمان، سنگدانه ها، ماسه، روان کننده ها، آب و رنگدانه های شیمیایی در ساخت این محصول مورد استفاده قرار می گیرند که در کنار یکدیگر منجر به تقویت خواص سنگ خواهند شد.

انواع سنگ

سنگ یکی از مصالح ساختمانی پرمصرف است که در اکثر پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال به وفور در طبیعت یافت می شود و پس از استخراج از معادن به سنگبری ها منتقل می شود. سپس برای مصارف گوناگون در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

این مصالح را در کل می توان به دو دسته طبیعی و مصنوعی دسته بندی نمود. سنگ های طبیعی به طور مستقیم پس از برشکاری و ساب زنی قابل استفاده هستند. اما در مقابل نمونه های مصنوعی از ترکیب سنگ طبیعی با مواد مواد افزودنی حاصل می شوند.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع سنگ ساختمانی و بررسی ویژگی آن ها پرداختیم. هم اکنون در این نوشته قصد داریم به معرفی یکی از پرکاربردترین آن ها که نقش بسزایی در نماسازی، محوطه سازی و دکوراسیون داخلی ایفا می کند بپردازیم. با ما همراه باشید.

بخوانید!  بهترین سنگ نما چیست؟

کاربرد سنگ های پلیمری

افزودنی های شیمیایی و ترکیبات پلیمری نقش بسیار موثری در چسبندگی و پیوستگی اجزاء سنگ ایفا می کنند. از این رو سنگ مهندسی یا پلیمری بسیار مقاوم و بادوام می باشد و به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ در مکان های مختلف قابل استفاده می باشد. از جمله کاربردهای آن می توان به این موارد اشاره نمود:

  • نمای بیرونی ساختمان
  • سنگ تزئینی دیوار
  • دکوراسیون داخلی
  • نمای حیاط
  • سنگ دیوار
  • کفپوش
  • و …
سنگ پلیمری

ویژگی ها و مزایای سمنت پلاست یا سنگ پلیمری

وزن سبک

وزن این سنگ در مقایسه با سنگ های مصنوعی بسیار سبک تر است. از این رو حمل و نقل و استفاده از آن بسیار سریع و آسان می باشد.

عایق صوتی و حرارتی

استفاده از مواد و ترکیبات خاص در تولید این مصالح آن را به عایقی مقاوم تبدیل می کند. این مواد از انتقال صدا و حرارت جلوگیری و به میزان قابل توجه از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند.

عدم وجود تیرگی در سطح سنگ

سنگ پلیمری تراکم مولکولی بالایی دارد. به دلیل عدم وجود حفره های پیوسته و ناپیوسته در بافت سنگ، آب و گرد و غبار در آن نفوذ نمی کند و سیاهی در بافت سنگ نمایان نمی شود.

علاوه بر آن بافت این نوع سنگ به نحوی است که در برابر تابش اشعه خورشید و بارش باران های اسیدی بسیار مقاوم می باشد.

دوام، طول عمر و چسبندگی بالا

به دلیل استفاده از تکنولوژی نوین و فرمولاسیون خاص در تولید سنگ پلیمری، مقاومت و استحکام آن بسیار بالاست و قابلیت چسبندگی به سطح مورد نظر را دارا می باشد. این نوع سنگ پس از نصب، از سطح ساختمان جدا نمی شود و امکان سقوط و ریزش آن وجود ندارد.

بخوانید!  بتن سبز چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

عدم نیاز به برشکاری

سنگ های پلیمری در ابعاد و سایزهای مختلف قالب گیری و تولید می شوند و به همین دلیل نیازی به برش کاری ندارند.

تنوع طرح و رنگ بسیار

این نوع سنگ در طیف وسیعی از طرح و رنگ تولید می شود. بر اساس نوع کاربرد در مکان مورد نظر می توان فرمولاسیون مواد ترکیبی آن را تغییر داد و سنگ ها را در قالب های متنوع تولید نمود.

قابلیت استفاده در مکان های مختلف

سنگ پلیمری قابلیت استفاده در فضای داخلی و بیرونی ساختمان را دارد. می توان از آن به عنوان دیوارپوش و کفپوش در دکوراسیون داخلی و یا به عنوان سنگ نما در نماکاری ساختمان استفاده کرد.

کفپوش سنگ پلیمری

قیمت پایین تر در مقایسه با سنگ های طبیعی

قیمت سنگ های طبیعی در بازار بسیار گران است. اما سنگ های پلیمری قیمت پایین تری دارند و در عین حال زیبایی و طرح و رنگ آن ها مانند سنگ های طبیعی است.

مقاومت در برابر تغییرات جوی

نفوذ آب در بافت سنگ های طبیعی منجر به یخ زدن آن ها در فصول سرما می شود، از این رو در اثر انقباض و انبساط صورت گرفته سنگ ترک خورده و می شکند.

اما سنگ های پلیمری به دلیل فرمولاسیون خاص خود در برابر گرمایش، سرمایش، تغییرات جوی و نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی دارند.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بیان نکاتی در خصوص معرفی سنگ پلیمری و کاربرد و مزایای این محصول در ساختمان سازی و محوطه سازی پرداختیم.

همانطور که گفتیم قیمت سمنت پلاست یا سنگ پلیمری در مقایسه با سنگ های طبیعی مناسب تر است و خرید آن از نظر اقتصادی مقرون بصرفه می باشد. شما با خرید این محصول می توانید با قیمتی مناسب به یک نمای ایده ال دست یابید و از زیبایی آن لذت ببرید.