آموزش رویت

ساختمانچی

متر لیزری یکی از وسایل دقیق و کاربردی برای اهالی فن می باشد. با استفاده از این وسیله می توان طول، سطح، زاویه و برخی محاسبات فیثاغورث را اندازه گیری کرد. همچنین با استفاده از متر لیزری می توان نسبت به تعیین فاصله اجسام از یکدیگر نیز اقدام کرد.

نحوه عملکرد این دستگاه به گونه ای است که با استفاده از زمان رفت و برگشت یک پالس لیزر به هدف، می توان فاصله مورد نظر را اندازه گیری کرد. این وسیله نمونه ای از وسایل پرکاربرد می باشد و با توجه به کاربرد آن از نمونه های مختلفی برخوردار می باشد.

از آن جایی که نور لیزر از طیفی متمرکز برخوردار است و معمولا تک فرکانس می باشد، استفاده از آن برای اندازه گیری با دقت بالا مناسب می باشد. نور لیزر از سرعت ثابتی برخوردار است و مدت زمان پایایی آن بالا می باشد.

از آن جایی که این نور دیرتر از نور سفید پراکنده می شود، می توان از آن برای فواصل دور استفاده کرد. به همین خاطر نور لیزر گزینه مناسبی برای استفاده در انواع مترهای لیزری می باشد.

با این مقدمه، در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان ویژگی های متر لیزری و کاربرد آن می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

عکس متر لیزری و کاربرد آن

کاربرد متر لیزری

به طور کلی می توان گفت مهم ترین کاربرد متر لیزری در اندازه گیری فواصل، ترازیابی و تطابق می باشد. از جمله کاربردهای این وسیله می توان به استفاده از آن در ساخت و ساز، صنایع نظامی، عمق سنجی در اعماق اقیانوس، فرآیند های تولید صنعتی هم چون فولاد و نقشه برداری اشاره کرد.

استفاده از متر لیزری در فعالیت های ساختمانی به منظور نصب و تراز کردن فریم و ستون های ساختمانی، نصب انواع المان های ساختمانی هم چون کابینت و قفسه ها، اجرای فعالیت های مرتبط با دکوراسیون داخلی همچون نصب کاغذ دیواری، پارتیشن بندی و نصب دیوارهای کاذب، تنظیم و بررسی هم راستا بودن درب و پنجره، نصب سقف کاذب و رابیتس بندی، نصب کلیه اتصالات برقی هم چون کلید و پریز و لوستر صورت می گیرد.

به طور کلی هدف استفاده از این المان را می توان به کاهش خطای انسانی، افزایش سرعت انجام کار و کاهش هزینه های اجرایی دانست.

متر لیزری

مزایای استفاده از متر لیزری

استفاده از متر لیزری مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متر لیزری از سرعت و دقت بالایی برخوردار می باشد.
  • کاربرد این ابزار بسیار ساده می باشد.
  • متر لیزری بسیار سبک است و همین امر استفاده از آن را آسان می کند.
  • مترهای لیزری قابلیت برآورد متراژ تا 250 متر را برخوردار می باشند.
  • این متر از سرعت بالایی در اندازه گیری برخوردار می باشد.
  • متر لیزری امکان دسترسی به نقاط دور دست از جمله سقف و هم چنین اندازه گیری ارتفاع را فراهم می کند.
  • استفاده از این متر نیاز به نفر دوم برای نگهداشتن آن ندارد.
بخوانید!  دریل بتن کن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

معایب استفاده از متر لیزری

در کنار مزایای استفاده از متر لیزری، به کارگیری آن معایبی نیز به همراه دارد. به طور کلی می توان گفت محدودیت استفاده از این وسیله در نیاز به مکانی بدون مانع و همراه با دید مستقیم می باشد.

همچنین این گونه مترها از قابلیت اندازه گیری مکان های قوسی شکل برخوردار نمی باشند. در برخی از موارد دیده شده است که در فواصل طولانی، پرتوهای لیزر دچار واگرایی می شود.

علت این امر مجاورت نور لیزر با حباب های موجود در هوا می باشد. این گونه حباب ها مانند یک لنز عمل کرده و تغییراتی تقریبی در اندازه های میکروسکوپی تا نصف ارتفاع مسیر پرتو لیزر ایجاد می کنند.

از آن جایی که شدت انعکاس نور در اجسام مختلف متفاوت می باشد، نمونه اجسامی که تمایل به جذب یا پراکندگی نور دارند، احتمال برگشت نور به دستگاه فرستنده را کاهش می دهند. در چنین مواقعی باید از دستگاهی با امکان جا به جایی فاز استفاده شود.

کاربرد متر لیزری

انواع برندهای متر لیزری

مترهای لیزری در انواع و برندهای بسیار متعددی وجود دارند. متر لیزری برند بوش، دیوالت، لامویوم، اچ تی سی، نووا، ایسونیک، سیگما، شیائومی، جی سی بی، یونیتی، آنکور، مبوت، مایلسی، رونیکس، میکا، هیوندای و ورتکس از جمله برندهای مختلف مترهای لیزری می باشند.

ویژگی های متر لیزری و نکات مهم در خرید آن

همان گونه که در بالا گفتیم، متر لیزری نمونه ای از وسایل مفید در صنایع مربوطه شناخته می شود که تنها با عملکردی بسیار ساده امکان اندازه گیری فواصل مختلف از چند میلی متر تا 200 متر را امکان پذیر می کند.

از جمله پارامترهایی که یک متر لیزری می تواند از آن برخوردار باشد، می توان به دامنه اندازه گیری، دقت اندازه گیری و محاسبات اضافه آن اشاره کرد. دامنه اندازه گیری به قابلیت متر در اندازه گیری نسبت داده می شود.

این دامنه بین 0.5 متر تا 250 متر می تواند متغیر باشد. دقت اندازه گیری یا همان تلورانس دستگاه متر لیزری به صورت علامت مثبت و منفی بر روی دستگاه نشان داده می شود. هرچه میزان این عدد کمتر باشد، دقت اندازه گیری دستگاه بالاتر می باشد.

یکی دیگر از پارامترهایی که برخی از مترهای لیزری از آن برخوردار می باشند، محاسبات اضافی است. این محاسبات شامل مواردی هم چون اندازه گیری سطح، حجم، مقادیر فیثاغورث و… می باشد.

بخوانید!  معرفی انواع فرغون و کاربرد آن ها

آن چه که در خرید مترهای لیزری باید به آن توجه داشت، انتخاب نمونه ای باکیفیت می باشد. از دیگر نکات مهمی که باید به آن توجه داشت، برد متر لیزری است. اینگونه مترها با بردهای متفاوتی به بازار عرضه می گردند.

هرچه برد دستگاه بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود. انتخاب نوع برد مترهای لیزری باید با توجه به نوع کاربرد انتخاب و نمونه مناسب از آن ها خریداری شود.

از آن جایی که از این دستگاه در محیط های کارگاهی و صنعتی بیش تر استفاده می شود، انتخاب نمونه ای مناسب که نسبت به ضربه از مقاومت بالاتری برخوردار باشد، نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

خرید متر لیزری

قیمت متر لیزری

قیمت متر لیزری با توجه به برند و برد آن بسیار متفاوت است و محدوده وسیعی را پوشش می دهد. بنابراین قبل از خرید متر لیزری کیفیت مورد نظرتان را تحلیل کنید و با توجه به انتظاراتی که از متر دارید، نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

سخن پایانی

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در خصوص معرفی متر لیزری و کاربرد و ویژگی های آن، برای شما عزیزان فراهم نموده باشد. نظرات خود را در مورد این متن با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

متر لیزری چیست؟

متر لیزری یکی از وسایل دقیق و کاربردی برای اهالی فن می باشد. با استفاده از این وسیله می توان طول، سطح، زاویه و برخی محاسبات فیثاغورث را اندازه گیری کرد. همچنین با استفاده از متر لیزری می توان نسبت به تعیین فاصله اجسام از یکدیگر نیز اقدام کرد.

کاربرد متر لیزری در ساختمان سازی چیست؟

به منظور نصب و تراز کردن فریم و ستون های ساختمانی، نصب انواع المان های ساختمانی هم چون کابینت و قفسه ها، اجرای فعالیت های مرتبط با دکوراسیون داخلی هم چون نصب کاغذ دیواری، پارتیشن بندی و نصب دیوارهای کاذب، تنظیم و بررسی هم راستا بودن درب و پنجره، نصب سقف کاذب و رابیتس بندی و …

بیشترین برد متر لیزری چقدر است؟

مترهای لیزری قابلیت برآورد متراژ تا 250 متر را دارند.

آیا متر لیزری قادر به اندازه گیری هر گونه پستی و بلندی و قوسی است؟

خیر؛ چرا که محدودیت استفاده از این وسیله در نیاز به مکانی بدون مانع و همراه با دید مستقیم می باشد. هم چنین این گونه مترها از قابلیت اندازه گیری مکان های قوسی شکل برخوردار نمی باشند.

پارامترهای متر لیزری چیست؟

دامنه اندازه گیری، دقت اندازه گیری و محاسبات مربوط به آن