آموزش رویت

ساختمانچی

سنگ یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است. سنگ ها دارای قابلیت های منحصر بفردی هستند که قابل مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نمی باشند.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، معرفی انواع سنگ ساختمانی، کاربرد آن در ساختمان سازی، ارائه قیمت و معرفی مراکز خرید می باشد.

از جمله ویژگی های سنگ ساختمانی می توان به دوام و مقاومت بسیار بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیر قابل نفوذ، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا و پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی اشاره نمود.

از سنگ برای پوشش دیوار داخلی ساختمان، نماکاری، زیرسازی جاده ها، دیوار و شالوده، کف خیابان و پیاده رو و تزئینات مختلف استفاده می شود.

کاربرد سنگ در صنعت ساختمان

کف ساختمان و پلکان

سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. سنگ کف ساختمان باید قابل برش در یک جهت باشد. سنگ های رسوبی و دگرگون این مزیت را دارا هستند.

علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. از جمله سنگ هایی که برای کف و پلکان مناسب می باشند، می توان سنگ های مرمریت و گرانیت را نام برد.

نماکاری ساختمان

یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، نماکاری ساختمان است. برای نمای ساختمان از سنگ های بادوام و مقاوم استفاده می شود تا در برابر عوامل مختلف محیطی دچار آسیب نشوند.

شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، یخبندان، گرد و غبار، باران های اسیدی و آلودگی هوا از جمله عواملی هستند که بر مقاومت سنگ اثر می گذارند. سنگ تراورتن گزینه ای مناسب برای استفاده در نماکاری ساختمان می باشد.

دیوار و شالوده

سنگ هایی که برای دیوارهای حائل و شالوده به کار می روند به صورت نامنظم و بدون شکل خاص چیدمان می شوند. برای صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز از سنگ هایی که در منطقه وجود دارند، استفاده می گردد.

برای پر کردن فاصله بین سنگ ها نیز می توان از تکه های ریزتر استفاده نمود. سنگ های متخلخل و سنگ هایی که دارای لایه بندی بوده و قابلیت انحلال آن ها بالاست برای دیوار و شالوده مناسب نیستند.

اما سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار می باشند. اغلب ماسه سنگ و سنگ آهکی دولومیتی گزینه ای مناسب برای دیوار و شالوده به شمار می آیند.

پوشش دیوارهای داخل ساختمان

استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می بخشد. اصولاً از سنگ برای پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها و سالن های غذاخوری استفاده می شود.

سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشد. علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود.

ُسنگ

پوشش پشت بام

هر چند امروزه از سنگ برای پوشش بام ساختمان استفاده نمی شود اما در برخی مناطق می توان این پوشش های سنگی را مشاهده کرد. سنگ های مخصوص بام باید سبک وزن، بدون تخلخل و غیر قابل نفوذ بوده و از مقاومت خمشی بالایی برخوردار باشند.

علاوه بر آن بتوان آن را به لایه های مسطح و نازک تقسیم نمود. شیست های کلریتی و میکاشیست ها از جمله سنگ های مناسب برای پوشش بام هستند.

دکوراتیو نمودن ساختمان

سنگ هایی که از رنگ و ظاهر مناسبی برخوردار هستند و علاوه بر دوام بالا مقاومت خمشی و کششی خوبی دارند برای تزئینات داخل ساختمان کاربرد دارند.

این سنگ ها برای تزئین دیوار شومینه، ستون ها و قاب درب و پنجره به کار می روند. سنگ آنتیک نمونه ای از سنگ هایی است که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سنگ های ساختمانی

سنگ گرانیت

از سنگ آهک برای تزئین کف، دیوار داخل ساختمان، ستون سازی و نمای مجسمه استفاده می شود. گرانیت نوعی سنگ آذرین است که به دلیل داشتن چگالی و سختی بالا جزء مصالح بادوام محسوب می شوند.

بخوانید!  شومینه سنگی چیست و چه مزایایی دارد؟

سنگ گرانیت قیمت بالایی دارد؛ زیرا استخراج، برش و صیقل آن هزینه بردار است. از گرانیت برای زیربنای تاسیسات، کف سازی و تزئین داخل ساختمان استفاده می شود.

این سنگ نفوذناپذیر است و در برابر ضربه و نفوذ آب مقاومت بالایی دارد. سطح گرانیت را می توان صیقل داد و از جذابیت آن در ساختمان بهره برد.

گرانیت

سنگ کوارتزیت

از سنگ کوارتزیت برای پوشش دیوارها، نماکاری ساختمان، سطح پله ها و کف زمین استفاده می شود؛ چرا که این سنگ در برابر هوازدگی بسیار مقاوم است. قیمت این سنگ نسبت به سایر سنگ ها پایین تر است، بنابراین برای استفاده در ساختمان مقرون بصرفه است.

این سنگ شباهت زیادی به سنگ گرانیت دارد اما از آن سخت تر می باشد. ظاهر این سنگ بلوری و زبر و رنگ آن قرمز، خاکستری و قهوه ای سوخته است.

کوارتزیت

سنگ مرمر

سنگ مرمر از قابلیت صیقل پذیری بالایی برخوردار است و سطحی آینه ای دارد. از این نوع سنگ به دلیل جلای بالا و رنگ های زیبا برای دکوراسیون داخلی، کفپوش، ستون ها، پله ها و تزئینات داخل ساختمان استفاده می شود، ولی چون مقاومت آن در برابر رطوبت و آلودگی کم است، بنابراین برای نماسازی ساختمان توصیه نمی شود.

سنگ مرمر دارای رنگ های قرمز، زرد، سفید، خاکستری، ارغوانی و سبز است و زیبایی بی نظیری به ساختمان می بخشد. این سنگ نسبت به سایر سنگ ها از قیمت بسیار بالاتری برخوردار می باشد.

مرمر

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارد. مرمریت آب را جذب نمی کند اما در برابر هوازدگی و باران های اسیدی مقاومت کمی دارد. همین مقاومت کم باعث می شود که این سنگ تنها در داخل ساختمان کار شود.

از انواع سنگ مرمریت می توان به مرمریت خوی، کوه سفید، دهبید، هرسین، شیراز، کویر کاشان و کاوش کرمان و دهبید اشاره نمود. این سنگ به سه دسته سنگ چینی، سنگ کریستال و سنگ ابری دسته بندی می شود.

مرمریت

سنگ تراورتن

از سنگ تراورتن برای نماکاری ساختمان و دکواسیون داخلی استفاده می شود. این سنگ ها در مناطق گرمسیر برای تزئین خارجی ساختمان به کار می روند. از انواع سنگ تراورتن می توان به استالاكتيت و استالاگميت اشاره نمود.

از جمله معروف ترین سنگ های تراورتن، سنگ تراورتن حاجی آباد است که در کل دنیا معروف است. این سنگ دارای طرح ابر و بادی و موج دار است و از قابلیت برشکاری فوق العاده ای برخوردار می باشد. سنگ حاجی آباد برای استفاده در نماکاری ساختمان و لابی هتل ها گزینه ای ایده آل می باشد.

تراورتن

ماسه سنگ

ماسه سنگ از جمله سنگ هایی است که به دلیل تطبیق پذیری بالا برای استفاده در داخل و خارج ساختمان مناسب می باشد. از جمله موارد استفاده از ماسه سنگ می توان به کاربرد آن در کفپوش، پوشش سقف، بالکن ها، دیوارپوش، استخرها و پاسیوها اشاره کرد.

ماسه سنگ از جمله سنگ های رسوبی است که از اتصال دانه های سیلیسی ایجاد می شود. این سنگ دارای رنگ های سفید، خاکستری، قهوه ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه ای است.

ماسه سنگ

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک در دسته سنگ های دکوراتیو قرار دارد که از قراردادن خرده سنگ های تراورتن در کنار یکدیگر تولید می شود. از این سنگ می توان به عنوان سنگ تزئینی در نمای داخلی و بیرونی ساختمان و محوطه سازی باغ استفاده کرد.

سنگ گابرو

سنگ گابرو از جمله سنگ هایی است که در ساخت کانتر کابینت، کاشی کف، سنگ نما و سنگ تزئینی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت سنگ گابرو در برابر هوازدگی بالا می باشد، به همین دلیل از آن برای نماکاری ساختمان و کفپوش استفاده می کنند.

این سنگ نوعی سنگ آذرین درونی است که دارای رنگ تیره و بافتی درشت می باشد. رنگ گابرو سبز، سیاه و خاکستری مایل به سبز است که با صیقل کاری جلوه ای بی نظیر پیدا می کند.

سنگ دیوریت

یکی دیگر از سنگ هایی که برای نماکاری ساختمان، کف و پله ها مورد استفاده قرار می گیرد، سنگ دیوریت است. این سنگ دارای رنگ بندی خاکستری، خاکستری تیره و خاکستری مایل به سبز می باشد.

سنگ ازاره

سنگ ازاره که با نام سنگ تیشه شناخته می شود. استفاده از این سنگ در ساختمان سازی به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها صورت می گیرد. عموما از این سنگ در پایین دیوار استفاده می شود.

بخوانید!  سنگفرش کوبیک چیست؟

سنگ گیوتین

سنگ گیوتین که با نام سنگ قیچی شناخته می شود، نمونه ای از انواع سنگ دکوراتیو می باشد. استفاده از این سنگ در طراحی نمای ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی صورت می گیرد. گیوتین از قرارگرفتن تکه سنگ های تراورتن به وسیله ملاتی که پایه رزینی دارد، ایجاد می شود.

گیوتین

سنگ بادبر یا سنگ مالون

سنگ مالون که با نام سنگ بادبر نیز شناخته می شود، در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. به کارگیری این سنگ در طراحی نمای خارجی ساختمان، پل سازی، تونل سازی و غیره صورت می گیرد.

مرکزهای خرید سنگ در شهرهای مختلف کشور

مراکز خرید سنگ در تهران

  • بازار سنگ البرز: اتوبان بابایی، رو به روی شهرک امید
  • بازار سنگ پایتخت: خیابان مرزداران، انتهای خیابان عرب حسینی
  • بازارسنگ تهران: انتهای اتوبان حکیم، دهکده المپیک
  • بازار سنگ اقدسیه: اقدسیه، انتهای بلوار ارتش، جنب مخابرات
  • بازار سنگ خلیج فارس: مینی سیتی، انتهای بلوار ارتش، رو به روی شهرک لاله

مراکز خرید سنگ در اصفهان

  • شهرک صنعتی محمود آباد: اتوبان اصفهان-تهران، روبروی پالایشگاه
  • شهرک صنعتی مورچه خورت: جاده قدیم اصفهان-دلیجان، کیلومتر ۳۵
  • منطقه صنعتی رضوان شهر: 50 کیلومتری غرب اصفهان، تیران و کرون
  • شهرک صنعتی دو شاخ خمینی شهر: خمینی شهر، انتهای خیابان حافظ
  • شهرک صنعتی سگزی: جاده اصفهان، نائین، کیلومتر ۳۵
  • منطقه صنعتی میمه: جاده قدیم اصفهان-دلیجان، کیلومتر ۸۵
  • شهرک صنعتی دولت آباد: دولت آباد، منطقه صنعتی دولت آباد
  • شهرک صنعتی نجف آباد: نجف آباد، بعد از پلیس راه
انواع سنگ

مرکز خرید سنگ در خراسان

  • مجتمع سنگبری ها: مشهد، جاده فریمان، تپه سلام
  • شهرک سنگبری ها: مشهد، جاده سنتو
  • شهرک صنعتی بیرجند: بیرجند

مرکزهای خرید سنگ در لرستان

  • خرم آباد: جاده کمربندی شهرک صنعتی سنگ
  • ازنا: منطقه ویژه اقتصادی
  • بروجرد: کیلومتر ۵۰ جاده سراب
  • خرم آباد: کیلومتر ۸ جاده گوهردشت، شهرک صنعتی شماره 2
  • درود: کیلومتر ۴ جاده بروجرد

مرکز خرید سنگ در شیراز

  • شهرک صنعتی برمشور: شیراز، کیلومتر ۲۰ جاده فسا

مرکز خرید سنگ در قم

  •  شهرک صنعتی امید: جاده قدیم قم-کاشان، کیلومتر ۱۲

مرکزخرید سنگ در زنجان

  •  شهرک صنعتی شماره ۲

مرکز خرید سنگ در آذربایجان

  • شهرک صنعتی رجایی: تبریز، جاده آذرشهر، کمربندی سردرود

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی انواع سنگ های ساختمانی، کاربرد، ویژگی ها، مزایا و معایب آن ها و همچنین معرفی مراکز خرید سنگ در ایران و قیمت سنگ ها پرداختیم.

همانطور که گفتیم سنگ یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است و تقریبا در تمام ساختمان از جمله نمای داخلی و خارجی، دیوار و کف ها و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.

تنوع طرح، رنگ، جنس و قیمت سنگ ها آنقدر زیاد است که هر فرد با هر سلیقه و بودجه ای که مد نظر دارد می تواند سنگ دلخواه و مورد نیاز خود را انتخاب کند.

شما در کدام قسمت منزل یا محل کار خود از سنگ های مذکور استفاده کردید؟ این سنگ ها چه مزایا و معایبی را برای شما در بر داشته است؟ پاسخ های خود را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع سنگ ساختمانی کدام اند؟

سنگ گرانیت، سنگ آهک، سنگ کوارتزیت، سنگ مرمر، سنگ مرمریت، سنگ تراورتن، سنگ گیوتین و سنگ بادبر یا سنگ مالون، انواع سنگ ساختمانی محسوب می شوند و سنگ دهبید، سنگ عباس آباد و سنگ حاجی آباد پرکاربردترین سنگ های ساختمانی در ایران می باشند.

سنگ ساختمانی چه ویژگی هایی دارد؟

دوام و مقاومت بسیار بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیر قابل نفوذ، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا و پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی

در چه قسمت هایی از ساختمان می توان از سنگ استفاده کرد؟

کف ساختمان و پلکان، پوشش دیوارهای داخل ساختمان، نماکاری ساختمان، دیوار و شالوده، پوشش پشت بام، دکوراتیو نمودن ساختمان

سنگ ساختمانی که در کف ساختمان و پلکان استفاده می شود، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در معرض سایش و ضربه مقاوم باشد، باید قابلیت برش در یک جهت را داشته باشد، علاوه براین موارد سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند.