آموزش رویت

ساختمانچی

نصب کلید و پریز یکی از کارهای برقی متداول در ساختمان می باشد. بسیاری از افراد تمایل دارند که این کار را خودشان انجام دهند و در هزینه های خود صرفه جویی نمایند.

به همین دلیل در اینجا قصد داریم با نحوه نصب کلید و پریز برق به صورت مرحله به مرحله آشنا شویم. با ساختمانچی همراه باشید.

وسایل مورد نیاز برای نصب کلید و پریز برق

قبل از نصب کلید و پریز باید چند ابزار ساده را تهیه نمایید و در دسترس خود قرار دهید. وسایل مورد نیاز برای نصب کلید و پریز برق شامل موراد زیر می باشد:

  1. کادر کلید و پریز تک خانه یا دو خانه
  2. فازمتر
  3. پیچ گوشتی دو سو
  4. مکانیزم پریز برق
  5. کلید برق
  6. چسب نواری برق
  7. سیم چین

نکات ایمنی برای نصب کلید و پریز برق

نکات ایمنی نصب کلید و پریز برق
  • اولین و مهم ترین اقدامی که باید به منظور رعایت اصول ایمنی انجام شود، قطع کردن برق می باشد، بنابراین برق را از طریق فیوز قطع نمایید. وقتی که کلید فیوز به سمت پایین باشد، برق قطع می باشد. با قطع برق، فرد دچار برق گرفتگی نمی شود و می تواند با اطمینان خاطر، کار نصب کلید و پریز را شروع کند، بنابراین توصیه می شود قبل از اقدام به نصب کلید و پریز، حتما برق را قطع نمایید.
  • از نصب پریز برق در داخل حمام و محیط های رطوبتی خودداری کنید، به دلیل اینکه احتمال برق گرفتگی را افزایش می دهد. بهتر است پریز برق را در بیرون از حمام نصب کنید.
  • هرگز با دست خیس یا مرطوب، پریز برق را لمس نکنید. این کار به ویژه در زمانی که برق قطع نشده باشد؛ می تواند خطر برق گرفتگی به همراه داشته باشد.
  • حتما با یک فازمتر از قطعی برق در سیم ها اطمینان حاصل کنید. در هنگام تشخیص سیم فاز و نول، احتیاط کنید و از تماس دست با سیم ها خودداری کنید.

مراحل نصب پریز برق

1. سیم های برق را شناسایی کنید

شناسایی فاز و نول در نصب کلید و پریز برق

برای نصب کلید و پریز برق، اولین مرحله، شناسایی سیم های فاز و نول برق می باشد. با استفاده از یک فازمتر می توان به راحتی سیم فاز و نول را از هم تشخیص داد.

بخوانید!  چگونه درب چوبی را تمیز کنیم!

فازمتر را با احتیاط به هر سیم وصل کنید و انگشت خود را به ته فازمتر بچسبانید. اگر چراغ فازمتر روشن شد، سیم از نوع فاز می باشد و در صورتی که چراغ آن روشن نشد، سیم از نوع نول می باشد.

بعد از اینکه فاز و نول را تشخیص دادید، برای ادامه کار، حتما باید برق را از فیوز قطع کنید. در غیر این صورت دچار برق گرفتگی خواهید شد.

2. مکانیزم پریز برق را نصب کنید

نصب مکانیزم کلید و پریز برق

رویه ای که بر روی پریز برق قرار داده شده است را با پیچ گوشتی باز کنید. سیم های فاز و نول را به ترمینال های مکانیزم برق متصل کنید. سیم فاز باید به ترمینال L و سیم نول به ترمینال N وصل شود.

بعد از این که مطمئن شدید که سیم ها به طور کامل وصل شده اند؛ پریز را داخل قوطی جای دهید. سپس پیچ های آن را ببندید.

دقت کنید که مکانیزم پریز برق به طور محکم در درون قوطی برق جای بگیرد و تکان نخورد. در غیر این صورت هر بار که دوشاخه را به پریز وصل می کنید؛ مکانیزم برق، تکان می خورد و ممکن است از درون قوطی بیرون بیاید.  

3. کادر پریز را نصب کنید

نصب کادر کلید و پریز برق

کادر پریز را روی مکانیزم آن جای دهید. رویه پریز را نیز روی آن قرار دهید و پیچ های آن را با پیچ گوشتی محکم کنید. پس از این مرحله، فیوز برق را وصل کنید.

مراحل نصب کلید برق

مراحل نصب کلید برق بسیار مشابه با مراحل نصب پریز می باشد. برای نصب کلید برق باید مراحل زیر را به طور گام به گام انجام دهید تا کلید برق به درستی وصل شود.

1.کلید برق مناسب انتخاب کنید

نصب کلید برق

در اولین مرحله باید از بین کلیدهای تک پل و دو پل، یکی را انتخاب کنید. انتخاب نوع کلید به جایی که قرار است از آن استفاده شود، بستگی دارد. درحال حاضر کلیدهای تک پل بیشتر از کلیدهای دو پل مورد استفاده قرار می گیرند.

2. سیم فاز و نول را شناسایی کنید

شناسایی فاز و نول کلید برق

برای نصب کلید برق ابتدا سیم فاز و نول را با استفاده از یک فازمتر شناسایی کنید. اگر فازمتر روشن شد؛ سیم از نوع فاز است و در غیر اینصورت از نوع نول می باشد. تشخیص صحیح سیم فاز و نول بسیار مهم می باشد.

بخوانید!  چطور با وسایل ساده در خانه لوستر بسازیم؟

3.مکانیزم کلید برق را وصل کنید

نصب مکانیزم کلید برق

رویه کلید را باز کنید و مکانیزم کلید را داخل قوطی برق قرار دهید. سیم های فاز و نول را به ترمینال های مکانیزم کلید برق متصل کنید. سپس پایه های مکانیزم را در قوطی برق محکم کنید.

4. رویه کلید را ببندید

رویه کلید برق را روی مکانیزم آن قرار دهید. دقت کنید که آن را به درستی در جای خود قرار دهید. سپس پیچ روی آن را با پیچ گوشتی محکم کنید.

در برخی کلیدها باید پل های کلید را داخل آن، جا بیندازید تا در جای خود محکم شود. پس از قرار دادن رویه کلید برق، می توانید فیوز برق را وصل کنید و عملکرد کلید برق را بررسی کنید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد نصب کلید و پریز برق به صورت مرحله به مرحله آموزش داده شود. در صورتی که مراحل فوق را به دقت انجام دهید؛ می توانید به آسانی تمامی کلید و پریزها را خودتان نصب کنید و در هزینه های خود صرفه جویی نمایید. به خاطر داشته باشید که در هنگام نصب کلید و پریز برق، نکات ایمنی را جدی بگیرید.

سوالات متداول

ارتفاع مناسب برای نصب کلید و پریز برق چه میزان می باشد؟

ارتفاع مناسب از کف آپارتمان در حدود 110 تا 120 سانتی متر، ارتفاع مناسب برای آشپزخانه از 60 تا 120 سانتی متر و برای حمام در حدود 120 سانتی متر می باشد.

سیم فاز و نول برق به کدام ترمینال مکانیزم پریز برق باید وصل شود؟

سیم فاز باید به ترمینال L و سیم نول باید به ترمینال N وصل شود.

چگونه سیم فاز و نول برق را تشخیص دهیم؟

یک فازمتر را به انتهای سیم برق وصل کنید. در صورتی که فازمتر روشن شود؛ سیم فاز است و در غیر این صورت نول می باشد.