آموزش رویت

ساختمانچی

براساس تحقیق میدانی شهروندان در تلاش هستند نقدینگی خود را تبدیل به کالا کنند، حال این کالا طلا، دلار و یا وسایل مورد نیاز است و یا ملک، مسکن و آپارتمان. هر فردی به اندازه دارایی خود تلاشی می کند سهمی از این بازار را از آن خود کند. دارندگان سرمایه های بزرگ بیشتر به سمت ملک و ساختمان می‌ روند.

علیرضا سرحدی، بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان در گفت‌ و‌ گو با اقتصاد آنلاین گفت: در یک ماهه اخیر مسکن افزایش قیمت متفاوتی داشته است. آپارتمانی که دی ماه 98 در امیرآباد تهران متری 30 میلیون تومان قیمت گذاری شده‌ بود، امروز در اواخر بهمن ماه 98متری 43 میلیون تومان نرخ گذاشته شده است. این افزایش در برخی مناطق تا 70 و 80 درصد است. قیمت گذاری‌ های امروز بسیار بالاتر از توان خرید مردم است که در نهایت به رکود منجر می شود.

وی ادامه داد: این روز‌ها فشار روانی عجیب و غریبی در ارتباط با مسکن بر افراد وارد شده‌ است. شهروندان خانه اولی و کسانی‌که برای بزرگ‌تر کردن خانه خود مبلغی پول پس انداز کرده‌ اند با چالش مواجه هستند. این افراد با این پرسش روبرو هستند که با افزایش قیمت مسکن چند سال دیگر می‌ توانند صاحب سر پناه شوند و یا اگر تنها سرپناه خود را بفروشند می توانند همزمان خانه ای دیگر بخرند یا خیر ؟

بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان در ارتباط با شرایط کنونی بازار مسکن بیان کرد: شرایط کنونی بازار مسکن متاثر از شرایط کنونی جامعه و مشکلات اقتصادی است. در حال حاضر سودی که بانک ها برای سرمایه‌ گذاری پرداخت می‌ کند برابر با شرایط تورمی نیست. بخش های تولیدی نیز که درگیر مشکلات اساسی هستند. بنابراین نقدینگی موجود برای سرمایه‌ گذاری به بازار هایی چون طلا، مسکن، ملک، دلار شیفت پیدا می‌ کند.

بخوانید!  عدم توجه به کیفیت در خرید مسکن

سرحدی ادامه داد: تجربه حضور در بازار مسکن موجب شده، بخش بزرگی از سرمایه‌ ها به دلیل بحران ها و نگرانی های اقتصادی به سمت مسکن سرازیر می‌ شود. در ادامه بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان بیان نمود: اگر شرایط کنونی تغییری نکند قیمت مسکن و ملک در اسفند ماه 98 متوسط رشد 10 تا 15 درصد مواجهه خواهد شد.