آموزش رویت

ساختمانچی

ویلا سازی و طراحی آن مراحل و نکات خاص خود را دارد که در این مقاله قصد داریم نکات مهم در طراحی ویلا و مراحل آن را به شما توضیح دهیم. طراحی فرآیندی است که طبق آن نیازهای کارفرما گرفته شده و مطابق با بودجه او طراحی اولیه از ویلا انجام می شود. امروزه ساخت ویلا نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته و به دلیل این که مالک هزینه زیادی برای ساخت پرداخت می کند، به دنبال دریافت طرح اولیه از ویلا است. طراحی در زمینه ویلا دارای سبک های مختلفی از جمله سبک ویلای مدرن، ویلا دوبلکس، فلت، کلاسیک، ویلا تلفیقی و غیره می باشد.

طراحی با استفاده از نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری انجام می شود که طراح با این نرم افزارها به راحتی می تواند نیاز کارفرما را برطرف کند. مراحل طراحی ویلا شامل بررسی انتظارات مالک، مشاهده عکس های زمین، انتخاب سبک ویلا، بستن قرارداد، دریافت پیش پرداخت، انجام طراحی و در پایان چک کردن نهایی با مالک و تسویه مبلغ طراحی می باشد. مالک با داشتن طرح ویلا می توانید عملیات مربوط به ساختن ویلا را شروع کند که ساخت نیز مراحل خاص خود را دارد. اگر دانش کافی در ساخت ویلا ندارید حتما باید کارهای ساخت و ساز را به پیمانکار واگذار کنید. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در مورد طراحی و ساخت گفته می شود، پس با ما تا انتها همراه باشید.

نکات مهم طراحی ویلا

نکاتی در زمینه طراحی ویلا وجود دارد که چنانچه رعایت نشود با مشکل مواجه می شوید. این نکات شامل موارد زیر است:

تعیین جهت صحیح برای ویلا: یکی از موارد مهم که جهت ویلا نیز در آن تاثیر زیادی دارد، موضوع نورگیری صحیح ویلا است.

اختصاص بخش محوطه: از موارد دیگر اختصاص دادن بخش ابتدای ویلا برای محوطه سازی است که روی زیبایی ویلا تاثیر زیادی دارد.

جانمایی صحیح اتاق ها و آشپزخانه: تعیین محل اتاق ها و آشپزخانه یکی از مشکلاتی است که نظرات در این باره متفاوت است. سعی کنید حتما طبق استاندارد ساخت و ساز باشد.

درهم نبودن چند سبک با هم: همیشه قاطی کردن چند سبک طراحی برای درست کردن سبک جدید رضایت بخش نبوده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مالک می شود.

قوانین ساخت ویلا در منطقه: به عنوان مثال در برخی مناطق امکان ساخت ویلای دوبلکس به علت دید به خانه های اطراف وجود ندارد.

عکس نکات و مراحل طراحی و ساخت ویلا

نکات مهم طراحی ویلا

بعد از مراحل طراحی نوبت به ساخت ویلا است که نکات خود را دارد و در صورت رعایت نشدن این نکات علاوه بر هدر رفتن وقت، ضرر مالی نیز به شما وارد می شود. در ادامه این نکات را توضیح می دهیم:

ساخت ویلا توسط پیمانکار: در بعضی موارد مالک خودش اقدام به ساخت ویلا می کند که این مورد باعث ضررهای زیادی به مالک می شود. پس توصیه می شود همیشه کار را به کاردان بسپارید.

گرفتن مجوزها: یکی از نکات مهم دیگر گرفتن مجوزهای لازم قبل از اقدام به ساخت ویلا است، زیرا در حال حاضر ویلاهای بدون مجوز را تخریب می کنند.

بیمه کردن نیروها: حادثه یکی از نکات منفی در ساخت و ساز می باشد که در بسیار از موارد به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی توسط کارگران رخ می دهد. مالک باید کارگران مشغول در پروژه را بیمه حوادث کند تا در صورت رخ دادن حادثه، هزینه ها را بیمه پرداخت کند.

-ساخت بر اساس نقشه و طراحی: برخی از پیمانکاران برای راحتی کار خود، برخی از موارد درج شده در نقشه و طراحی را طبق سلیقه خود انجام می دهند. در نتیجه مالک باید مراحل مختلف انجام کار را حتما چک کند.

مراحل طراحی ویلا

طراحی، اصول و مراحل خاص خود را دارد که برای موفقیت در کار باید برخی از این مراحل به ترتیب انجام شود. در ادامه این مراحل را معرفی می کنیم:

-بررسی انتظارات مالک

قبل از شروع کار، طراح باید جلسه ای حضوری یا تلفنی با مالک داشته باشد تا بفهمد آیا انتظارات مالک قابل اجرا است یا خیر، که نتیجه را به او اعلام کند.

-مشاهده عکس های زمین

طراح قبل از انجام کار باید زمین را به صورت حضوری یا عکس مشاهده کند، زیرا در برخی از زمین های کوهستانی هر مدل ویلایی قابل اجرا نیست و قبل از انجام کار این موضوع را به مالک اطلاع دهد.

-انتخاب سبک طراحی

سبک های مختلفی در طراحی از جمله طراحی ویلای مدرن، طراحی ویلای کلاسیک، ویلای فلت، ویلای دوبلکس و غیره وجود دارد. مالک پس از بررسی سبک های مختلف، سبک مورد نظر خود را انتخاب می کند.

-بستن قرارداد و دریافت پیش پرداخت

قرارداد یکی از موارد ضروری برای انجام هر کاری است که باعث می شود خواسته های افراد ذکر شود تا در آینده با مشکل مواجه نشوند. طراح بعد از دریافت پیش پرداخت کار خود را شروع می کند.

-اصلاح طرح با نظر مالک

کارفرما بعد از اتمام طراحی، طرح نهایی را به مالک نشان می دهد و در صورت نیاز به اصلاح، تغییرات را انجام می دهد. البته در طول طراحی نیز نظرات مالک در طرح گنجانده می شود.

-تسویه مبلغ و تحویل طرح نهایی

این مورد به عنوان مرحله نهایی است که مالک پس از رضایت طراحی، هزینه را با طراح تسویه می کند و طرح نهایی را تحویل می گیرد.

عکس نکات و مراحل طراحی و ساخت ویلا

جمع بندی

در این بخش نکات و مراحل طراحی و ساخت ویلا توضیح داده شد. مراحل ساخت ویلا از انتخاب زمین و دریافت مجوزها گرفته تا مرحله انتخاب پیمانکار، گودبرداری، خرید مصالح، ساخت اسکلت، سفت کاری و نازک کاری و در آخر هم دریافت پایان کار باید توسط مالک نظارت شود تا مشکلی در اجرای پروژه رخ ندهد. هر مرحله از طراحی و ساخت در زمینه ویلا نیاز به رعایت استانداردهای لازم است که در صورت عدم رعایت آن ها علاوه بر اتلاف وقت، باعث ایجاد ضررهای مالی نیز خواهد شد. طراحی در زمینه ویلا باید توسط شخصی که تجربه و دانش کافی در این حوزه را داشته باشد انجام شود. چنانچه نکات گفته شده را رعایت کنید مشکلی در زمینه طراحی و ساخت ویلا برای شما پیش نمی آیند. در پایان اگر سوالی دارید لطفا در بخش کامنت ها بپرسید.