آموزش رویت

ساختمانچی

مدیرکل سابق دفتر سرمایه‌ گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه به افزایش عرضه مسکن کمک می کند بیان نمود: تعیین تعرفه مالیاتی در خانه های خالی از سکنه مهم خواهد بود.

عباس فرهادیه در پاسخ به این سؤال که آیا اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند به افزایش عرضه مسکن کمک کند اظهار داشت: به هر حال در آن دوره ای که در سمت مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بودم تمام تلاش ما بر این اساس بود که به متعادل سازی بازار مسکن کمک کنیم و راه اندازی سامانه ملی املاک می تواند به شناسایی واحدهای خالی از سکنه و افزایش عرضه مسکن کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه قطعا راه اندازی سامانه املاک می تواند به تعادل بازار مسکن کمک کند تصریح کرد: راه‌ اندازی سامانه املاک و اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند به ارائه آمار و اطلاعات مسکن سر و سامان دهد.

فرهادیه افزود: اگر این سامانه راه اندازی و تحویل سازمان امور مالیاتی شود باید دید که سازمان امور مالیاتی چه تدابیری و چه تعرفه‌ هایی ایجاد خواهد کرد تا برای دارندگان مسکن مقرون به صرفه نباشد که واحد مسکونی خود را خالی نگه دارند.

وی در ادامه برای پاسخ به این سؤال که آیا وجود 2،5 میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور می تواند واقعی باشد بیان کرد: به هر حال مهم ترین نکته مثبت سامانه املاک اخذ مالیات و شناسایی خانه های خالی از سکنه است و این سامانه به طور دقیق مشخص می کند که چه تعداد واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم.

بخوانید!  اقدامات آغازین ثبت نام مسکن طرح اقدام ملی

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 بیش از 2،5 میلیون مسکن خالی از سکنه وجود داشت که البته باید دید در طی این سال ها تعداد این واحدهای مسکونی افزایش و یا کاهش یافته است چرا که احتمال دارد در سال های 96 و 97 که قیمت مسکن جهش داشت دارندگان این واحدهای مسکونی توانسته باشند این واحدها را تبدیل به احسن کرده و آن ها را بفروشند.