آموزش رویت

ساختمانچی

به‌دلیل تحریم‌ها و بسیاری از مشکلات دیگر در کشور ما، بازار آهن با مشکلاتی روبرو است. افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی و بسیاری از صنایعی که به آهن نیاز دارند، همیشه برای خرید این مقطع فولادی با چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

محاسبه قیمت میلگرد، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه افراد فعال در حوزه فولاد است. در این متن درباره محاسبه قیمت این مقطع فولادی در ساختمان‌سازی صحبت می‌کنیم.

اهمیت استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی

با توجه به اینکه کشور ما زلزله‌خیز است، لزوم توجه به خرید میلگرد مناسب و مقاوم، بیش از گذشته احساس می‌شود.

انواع میلگرد موردنیاز برای ساختمان‌سازی

معمولا برای پروژه ساخت‌و‌ساز، مهندس ناظر، مشخصات فنی میلگرد را در اختیار شما می‌گذارد. این محصولات در سه نوع ساده، آجدار و همچنین کلاف تولید می‌شوند.

میلگردهای آجدار روی سطح خود دارای برجستگی‌های منظمی هستند و عمده استفاده از آن‌ها در ساختمان‌سازی است. در حالی که نوع ساده آن هیچگونه آجی روی سطح خود ندارد و معمولا در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود.

برای خریدی مناسب لازم است که از انواع مختلف این محصول، ویژگی‌های هرکدام، خواص مکانیکی و شیمیایی آن اطلاع داشته‌باشید تا در نهایت با دقت بیشتری بتوانید محصول مورد نظر را خریداری کنید. به‌طور کلی برای خرید میلگرد، ابتدا باید نوع سازه مشخص شود. به‌عنوان مثال برای ساختمان‌های چندطبقه شما به سایز 12 این محصول نیاز دارید؛ به‌همین دلیل در اکثر موارد اطلاع از قیمت میلگرد 12 برای افراد اهمیت به‌سزایی دارد.

عکس محاسبه هزینه میلگرد برای ساختمان سازی

تخمین مقدار میلگرد مورد نیاز برای اسکلت بتنی

یکی از مهمترین مشکلاتی که این روزها سرراه فعالان صنعتی و اقتصادی قرار دارد، قیمت میلگرد است. به‌همین دلیل، علاوه بر توجه به قیمت این محصول شما باید پارامترهای دیگری را مدنظر داشته‌باشید

فرقی ندارد که پروژه بزرگ باشد یا کوچک، در هر صورت قبل از اجرای پروژه باید تمهیداتی را مدنظر داشته‌باشید. تخمین مقدار میلگرد و بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر، از مهمترین اقداماتی است که شما باید انجام دهید. به هراندازه که تخمین شما به مقدار واقعی نزدیک‌تر باشد، بهتر می‌توانید از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید و پروژه مقرون‌به‌صرفه‌تری ‌داشته‎باشید.

در اولین قدم باید مقدار میلگرد برای هریک از بخش‌های سازه مانند ستون و سقف مشخص شود. بعد از این کار می‌توان مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع را برای اسکلت فلزی یا بتنی مشخص کرد. اگر از قبل اطلاعاتی در این حوزه داشته‌باشید، قطعا خرید این محصول برای شما خیلی راحت‌تر خواهد شد.

برای سازه‌های سنگین و چندطبقه، اسکلت بتنی بهترین گزینه است. هر مترمکعب ستون بتنی به 35 تا 45 کیلوگرم میلگرد نیاز دارد.

برخی از دیگر اطلاعات عمرانی برای تخمین مقدار این محصول در سازه عبارتند از:

  • در یک سازه بتنی به ازای هرمتر مربع زیر بنا، 43 کیلوگرم آرماتور نیاز است.
  • در یک سازه بتنی مقدار طول تیرچه حدود 1.3 تا 1.7 برابر سقف می‎‌باشد.
  • به ازای هر متر فونداسیون باید 82 کیلوگرم آرماتور مصرف شود.
  • مقدار آرماتور مصرف‌شده حدود 7 تا 10 کیلوگرم میلگرد به ازای هر متر طول تیرچه است.
  • در هر متر مربع از سقف سازه بتنی به 1.2 کیلوگرم یکطرفه و 2.5 کیلوگرم آرماتور حرارتی دوطرفه نیاز دارید.

مقدار میلگرد موردنیاز در ساختمان‌های فلزی

برخی از مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن برای سازه‌های فولادی نقش موثرتری دارند. مقدار آرماتور برای سقف، ستون و فونداسیون سازه فلزی، کاملا متفاوت است. برای سازه فلزی در هر متر مربع تقریباً به 45 تا 65 کیلوگرم میلگرد نیاز داریم.

عکس محاسبه هزینه میلگرد برای ساختمان سازی

محاسبه میلگرد مورد نیاز در ستون و سقف

محاسبه مقدار میلگرد در سقف برای سازه بتنی و فلزی متفاوت است. برای برآورد هزینه کلی ساختمان باید مقدار آرماتور موردنیاز هر بخش از سازه را به‌صورت جداگانه حساب کنید. اگر اسکلت سازه موردنظر از بتن باشد، شما برای هر ستون 60 تا 85 کیلوگرم میلگرد نیاز دارید.

در سقف‌های دال بتنی به 10 تا 16 کیلوگرم آرماتور برای هر متر مربع نیاز دارید؛ در حالی که برای تیرچه‌ها، 5 تا 7 کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع کافی است.

از آنجایی که میلگرد عضو مهم و جدانشدنی هر پروژه ساختمانی است، برآورده هزینه آن در اجرای یک پروژه اهمیت زیادی خواهد داشت.

سخن‌ پایانی

میلگرد مهمترین مقطع فولادی است که بدون وجود آن نمی‌توان هیچ ساختمانی را بنا کرد. برای تعیین مقدار میلگرد موردنیاز در سازه، باید هر بخش مانند سقف، ستون و.. به‌صورت جداگانه بررسی شود. شما باید قبل از هر اقدامی، از قیمت روز این محصول در بازار اطلاع داشته باشید. در مرحله بعد باید وزن میلگرد را در این مبلغ ضرب کنید تا برآورد نهایی از هزینه‌های خود داشته‌باشید.