آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

سرسختی بازار از بازگشت قیمت ها

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت ارز در بازار گفت: کاهش نرخ ارز و طلا به طور طبیعی باید بر قیمت کالاها و خدمات از جمله مسکن تاثیر بگذارد. او گفت: درحالی که قیمت ها با رشد طلا و ارز افزایش پیدا می کند، اما در زمان کاهش قیمت ارز، کاهش قیمت ها به راحتی انجام نمی پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اکنون با وجود اینکه قیمت ارز به طور چشمگیری کاهش یافته، اما بازار در بازگشت به قیمت های سابق از خود سرسختی نشان می دهد و چسبندگی دارد که باید برای حل این مشکل راهکاری پیدا شود.

تبدیل فروشندگان مردد مسکن به فروشندگان قطعی و عدم وجود خریدار

بازار مسکن در طی هفته جاری با افت تقاضا و افزایش تمایل مالکان برای فروش رو به رو شده است. واسطه های ملکی از کاهش 5 تا 15 درصدی قیمت ها از طرف مالکان پول لازم خبر می دهند. تاثیر روانی کاهش انتظارات تورمی، به شکل تعلیق معاملات مسکن بروز کرده است.

افراد متقاضی مسکن انتظار کاهش بیشتر را دارند و در طرف دیگر یعنی مالکان مسکن در برابر ریزش قیمت ها مقاومت می کنند و تمایل به فروش ملک خود دارند. واسطه های ملکی می گویند طی چهار روز گذشته و پس از انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، شاهد شوک بزرگی در بازار مسکن می باشیم و فروشندگان مردد به فروشندگان قطعی و واقعی تبدیل شده اند.

بخوانید!  چگونگی کنترل اجاره بها در کشورهای پیشرفته

منفی شدن سرمایه گذاری در بخش مسکن

فردین یزدانی، یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن می گوید: دولت بی پول شده و نمی تواند وارد ساخت و ساز پروژه های بزرگ شود. رشد قیمت مسکن در این سال ها قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و امروزه داشتن خانه برای خانوارها به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.

او گفت: سرمایه گذاری در بازار مسکن منفی شده و این روند سال گذشته در سال جاری نیز ادامه داشته است. وضعیت عدم صرفه اقتصادی برای سازندگان مسکن سبب شده تا سرمایه گذاری در این بخش کاهش یابد و منفی شود.

فردین یزدانی گفت: تولید مسکن سالانه به 450 هزار واحد مسکونی رسیده که کمتر از میزان تقاضا می باشد. دولت بی پول شده و نمی تواند همانند سال های قبل، به ساخت و ساز پروژه های بزرگ بپردازد.

تغییرات در قیمت مصالح ساختمانی

طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال 1365 به صورت شش ماهه در سطح استان تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می شود. در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت 179 قلم از مصالح ساختمانی با مراجعه به تولیدکنندگان و عمده فروشان مصالح، گردآوری می شود.

مقایسه قیمت تمامی 179 قلم نسبت به آمار دوره قبل نشان می دهد که تیرآهن نمره 30 با 198.6 درصد افزایش، بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داده است. همچنین لمبه چوبی با 6.5 درصد کاهش، دارای بیشترین کاهش در بین مصالح بوده است. مقایسه ها نشان می دهد که بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به ورق سیاه با ضخامت بیش از 3 میلی متر، 252.0 درصد رشد می باشد.