آموزش رویت

ساختمانچی

سنگ یکی از مهم ترین و مقاوم ترین نوع مصالح ساختمانی است. با توجه به کاربرد وسیع سنگ های ساختمانی از نمای ساختمان تا سنگ اسلب، روشویی سنگی و دکوراتیو های سنگی، انتخاب نوع مناسب سنگ علاوه بر زیبایی و دوام، شکوه و تاثیرگذاری محیطی را افزایش می دهد.

سنگ های کفپوش با توجه به اهمیت فوق العاده و کاربرد بالا جزو پرفروش ترین نوع سنگ ساختمانی به شمار می روند. در این مقاله به نکات مهم در خصوص خرید سنگ کفپوش اشاره می کنیم.

کاربرد

کاربرد سنگ، یکی از مهم ترین بخش انتخاب سنگ ساختمانی است. نخست باید مشخص نمایید سنگ های کفپوش در محیط های ساختمان مسکونی کاربرد دارند و یا در محیط های عمومی نظیر مراکز خرید، پاساژها ، سالن های اجلاس و… معمولا در ساختمان های مسکونی از همه نوع سنگ کفپوش می توان استفاده نمود.

رنگ و جنس آن بستگی به دکوراسیون داخلی محیط دارد. از طرفی در محیط هایی نظیر پارکینگ ساختمان معمولا پیشنهاد می شود از سنگ های محکم تری که وزن اتومبیل را تحمل نماید، استفاده نمود مانند: گرانیت. از طرفی در سالن های پذیرایی ساختمان سعی می شود از سنگ های سبک تری نظیر مرمریت استفاده شود که وزن ساختمان افزایش پیدا نکند.

در برخی کارگاه های صنعتی، سالن ها از کفپوش های سنگی پوشیده شده اند. این کفپوش ها باید از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و ریختن مواد شیمیایی و خورنده برخوردار باشند.

ابعاد

کفپوش های سنگی در ابعاد مربعی مانند 40، 50، 60، 80 تولید می گردند و در ابعاد مستطیلی 40*80 و 30*60  نیز فرآوری می گردند. در برخی سالن های بزرگ و لابی ها استفاده از کفپوش هایی با ابعاد 80 جلوه و شکوه ساختمان را بالا می برد و از طرفی در اتاق های کوچک با ابعاد مستطیلی، استفاده از ابعاد مستطیلی تایل ها می تواند در عدم شکستگی سنگ و جای گیری مناسب تایل ها مناسب تر باشد.

فرآوری

فرآوری سنگ یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده سلامت و دوام سنگ است. در فرآوری، ضخامت کالیبره سنگ باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر سنگی کایبره نشده باشد، در هنگام نصب دچار مشکلاتی نظیر عدم تراز بودن می شود.

از طرفی گونیا بودن و ابعاد مناسب از مهم ترین عوامل در سلامت سنگ کفپوش است. سنگ های کفپوش باید از ساب پذیری و درخشندگی کافی مطابق با استانداردهای جهانی برخوردار باشند، در غیر این صورت ظاهر کدر پیدا می کنند و زودتر از سنگ های دیگر کیفیت و دوام خود را از دست می دهند.

بخوانید!  ویژگی نانو سنگ، برای نمای ساختمان؟

آنالیز

در خرید سنگ های کفپوش حتما از مشتری بخواهید آنالیز کیفیت سنگ را در اختیار شما قرار دهد. آنالیزهای سنگ توسط آزمایشگاه های معتبر صورت گرفته اند و می توانند اطلاعات مفیدی درباره خواص فیزیکی و شیمیایی سنگ در اختیار شما قرار دهند.

سنگ های گرانیت در ترکیب شیمیایی خود میزان زیادی عناصر فلزی دارند و کاربرد آن در مناطقی از آشپزخانه نظیر کانتر محدود شده است. از طرفی برخی سنگ ها در تست یخبندان شروع به ترک و شکسته شدن می کنند، بنابراین اگر سنگی برای نما انتخاب می کنید، آنالیز یخبندان آن را مورد نظر قرار دهید.

در برخی ساختمان ها میزان وزن مخصوص ساختمان مورد اهمیت قرار می گیرد. وزن بالای ساختمان مورد تایید بسیاری از مهندسین نمی باشد. بنابراین انتخاب مرمریت ها به علت سبکی برای کفپوش گزینه مناسب تری است.

قیمت

قیمت های سنگ با توجه به نوع فرآوری تعیین می گردند. معمولا سنگ هایی با کیفیت پایین، ارزان تر از سنگ ها با کیفیت بالاتر هستند. بنابراین توصیه می گردد با علم کافی در باره نوع فرآوری و نوع سنگبری و بنام بودن آن، اقدام به خرید سنگ کنید و کیفیت را فدای قیمت نازل آن نکنید.

بسته بندی

اگر مسافت حمل از محل سنگبری تا پروژه زیاد است توصیه می گردد از پالت های چوبی و فوم های ضربه گیر برای بسته بندی کفپوش ها استفاده شود.

نظافت و نگهداری

در نگهداری سنگ های کفپوش باید به این نکته نوجه نمایدد که سنگ خریداری شده فاقد هرگونه درز و شکاف و سوراخ باشند، زیرا مواد شیمیایی به درزهای کفپوش ها نفوذ کرده و به مرور زمان باعث خورندگی و پوسیدگی سنگ می شود.

در نظافت سنگ، معمولا توصیه می شود از مواد شیمیایی ضعیف استفاده شود و استفاده از مواد خورنده و اسیدی سبب آسیب به سطح سنگ شده و در دراز مدت موجب از بین رفتن شفافیت سنگ می گردد.

مهم ترین کفپوش های سنگی

  • کفپوش تراورتن

تراورتن ها نسبت به سنگ های دیگر مقاومت کمی دارد و به سبب وجود تخلخل بالا به راحتی آلودگی را جذب می نماید و از طرفی درخشش بالایی ندارد. تراورتن ها تنوع رنگی بالایی دارند و می توانند در نماهای ساختمان استفاده شوند اما برای کفپوش ساختمان گزینه مناسبی نیستند.

مرمریت ها سنگ هایی با تنوع بالا هستند. مقاومت بالایی دارند و امروز به طور وسیعی در کفپوش ها استفاده می شوند. مرمریت ها تنوع رنگی بالایی دارند و می توانند در دکوراسیون های مختلف به راحتی با محیط هم خوانی پیدا کنند. از مهم ترین مرمریت ها می توان به مرمریت هرسین سردار اشاره نمود که دارای زمینه رنگی بژ روشن می باشد و در درجات ممتاز و سوپر عرضه می گردند

  • کفپوش گرانیت

گرانیت ها در محیط های پررفت و آمد مانند پارکینگ ها و ادارات، سنگ مناسب تری هستند. مقاومت بالایی دارند و به راحتی دچار ساییدگی نمی شوند. از طرفی به راحتی تمیز می شوند. رنگ های گرانیت محدود است و اکثرا به رنگ های خاکستری، قهوه ای و مشکی با دانه بندی مشاهده می شوند.

بخوانید!  راهنمای تهیه محصولات پوشش نانو نما مناسب ساختمان

سنگ گرانیت

  • کفپوش سنگ مرمر

سنگ مرمر یکی از زیباترین و گران ترین نوع سنگ است که ظاهر براق و رگه های محوی دارد و به رنگ های خاکستری، مشکی تا صورتی و سبز دیده می شود. مقاومت و استحکام مرمر بالاست و قابلیت ساب پذیری بالایی دارد.

استفاده از مرمرها برای کفپوش ها نیاز به مراقبت بالایی دارد. سنگ های مرمر به راحتی لک برمی دارند و با اسید های ضعیف واکنش می دهند. بنابراین توصیه می گردد حدالامکان در فضای کفپوش آشپزخانه از آن ها استفاده نگردد.

سنگ مرمر

مزایای کفپوش های سنگی

کفپوش های سنگی مزایای بالایی دارند که به می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ماندگاری طولانی مدت
  • عایق نبودن در برابر حرارت؛ اگر در محیط گرم زندگی می کنید، کفپوش سنگی می‌ تواند حرارت منزل را کم کرده و اگر در منطقه سردسیر هستید، با تعبیه تجهیزات حرارتی از کف، این نوع کفپوش به بهترین نحو حرارت را به سطح منتقل می‌کند
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کم
  • نظافت راحت
  • گرد و غبار در منافظ آن‌ها رسوخ نمی کند
  • زیبایی ظاهری

معایب کفپوش های سنگی

از معایب این نوع کفپوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  لغزندگی بعضی از انواع کفپوش‌ های سنگی
  • ایجاد سرو صدا در تماس با وسایل چوبی و ایجاد مزاحمت برای طبقات پایین
  •  سخت بودن آن و امکان ایجاد خطر برای کوکان در هنگام زمین خوردن
  •  قیمت بالا
  • سنگینی و نیاز به نصاب ماهر
  • در مناطق سردسیر در مکان‌ هایی که از سیستم حرارت از کف استفاده نمی‌ کنند، عایق نبودن این سنگ در برابر گرما می‌تواند یکی از معایب آن محسوب شود.