آموزش رویت

ساختمانچی

صندلی اداری یکی از وسایلی است که هر دفتر کاری به آن احتیاج دارد، چرا که کار در یک اداره یا دفتر معمولا شامل صرف زمان زیادی برای نشستن بر روی صندلی اداری می شود.

صندلی های غیر استاندارد و نامناسب به ساختار ستون فقرات شما آسیب وارد می کند و در مدت زمان باعث ایجاد و یا تشدید معضلاتی برای شما می شود. در ادامه این متن از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با صندلی های اداری مناسب و صندلی های ارگونومیک آشنا شوید.

انواع صندلی اداری

صندلی اداری به انواعی از صندلی می گویند که از آن در فضاهای رسمی مثل ادارات، سازمان ها، بیمارستان ها و… استفاده می شود. این صندلی ها با توجه به تعداد پایه، روکش صندلی و فضایی که در آن استفاده می شود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

صندلی کامپیوتر

صندلی کامپیوتر

صندلی کامپیوتر اغلب دارای طراحی ارگونومیک و پایه 5 تایی است. این صندلی به کاربر این امکان را می دهد که به راحتی در محیط کار حرکت کند و با میز کامپیوتر به راحتی ارتباط بگیرد.

صندلی مدیریتی

صندلی مدیریتی

این صندلی ها برای استفاده طولانی مدت بسیار مناسب هستند، اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده از این صندلی ها در فضاهای بزرگ و دلباز مناسب تر است، چرا که این صندلی ها از اندازه استانداردی برخوردار نیستند.

صندلی پذیرش

صندلی پذیرش

صندلی پذیرش یا صندلی مهمان معمولا از چوب و یا پلاستیک تولیدشده و طرح ها و رنگ های مختلفی دارد. پایه این صندلی ها معمولا چهار تایی و یا سورتمه ایست. این صندلی های مهمان بیشتر در قسمت پذیرش شرکت ها و ادارات قرار می گیرند.

صندلی 24 ساعته

صندلی 24 ساعته

این نوع از صندلی برای کسانی که کار دفتری طولانی مدت دارند و بیشتر زمان خود را بر روی صندلی نشسته اند، مناسب است (مانند اپراتور های سیستم های امنیتی و مراکز تماس شرکت ها). این صندلی ها اغلب طراحی ارگونومیک و همچنین پشتی و کفی ضخیمی دارند.

صندلی کنفرانس

صندلی کنفرانس

صندلی های کنفرانسی یا هیئت مدیره همان طور که از اسمش پیداست، بیشتر برای اتاق هیئت مدیره، اتاق سمینار و برگذاری جلسات استفاده می شوند و بسیار راحت هستند. این صندلی ها از تنظیمات کمتری برخوردارند، چرا که کاربر زمان کمتری از آن استفاده می کند.

کنفرانس آموزشی

کنفرانس آموزشی

این صندلی ها با طراحی های خاصی که دارند به کاربران این امکان را می دهند که به راحتی از آن ها در مدارس و یا آموزشگاه ها استفاده کنند.

صندلی اجرایی

صندلی اجرایی

صندلی اجرایی، صندلی هایی راحت با ظاهری شیک هستند. پارچه این صندلی ها اغلب از جنس چرم طبیعی یا مصنوعی (چرم PU) است. صندلی های اداری از تنظیمات بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل نسبت به سایر صندلی ها  قیمت بالاتری دارند.

صندلی مش

صندلی مش

در روکش صندلی های مش که از آن به عنوان به عنوان صندلی کامپیوتر نیز استفاده می شود، از پارچه های خالص استفاده می شود. این صندلی ها از ایجاد گرمای بیش از اندازه جلوگیری می کنند. علاوه بر این، هزینه مواد مورد استفاده در این صندلی ها پایین است و به همین دلیل این صندلی ها از قیمت پایینی نیز برخوردار هستند.

صندلی کلاسیک

صندلی کلاسیک

صندلی کلاسیک با قراردادن ران های کاربر در زاویه 60 تا 70 درجه، بار وزن زانو و باسن را تقسیم می کند و از فشاری که به بدن در هنگام نشستن وارد می شود، می کاهد. یکی از تصورات غلطی که ممکن است در هنگام خرید این نمونه از صندلی با آن مواجه شوید، این است که کسانی که مشکل زانو دارند، نمی توانند از این صندلی ها استفاده کنند، اما باید گفت که این باور کاملا اشتباه است، چرا که وزن بدن بیشتر بر روی باسن قرار می گیرد تا زانو.

صندلی رستوران

صندلی رستوران

از صندلی رستورانی یا کابینتی همان طور که از اسمش پیداست در رستوران ها، کافه ها و یا سالن های عروسی استفاده می شود. این صندلی ها بسیار سبک هستند و این امکان را به کاربر می دهند که بتوانند به راحتی آن را جا به جا کنند. علاوه بر این، این صندلی ها در استفاده مناسب از فضا بسیار کارآمد هستند.

صندلی اپن

صندلی اپن

امروزه با توجه به طراحی مدرن آشپزخانه ها، از اپن برای پر کردن فضای بین آشپزخانه و سالن استفاده می شود. از اپن ها به عنوان میز ناهارخوری نیز استفاده می شود و از آن جایی که هر میز ناهارخوری به صندلی مخصوص خود احتیاج دارد، از صندلی اپن که به آن صندلی صبحانه نیز گفته می شود استفاده می گردد.

بخوانید!  عکس انواع مجسمه چوبی، برنزی، پلی استر و سنگی

از این صندلی ها می توان در کافه ها یا رستوران ها استفاده کرد، اما باید به این مورد توجه داشت که فشار زیادی بر  پایه این صندلی وارد می شود به همین دلیل امکان شکسته‌شدن پایه صندلی وجود دارد.

صندلی انتظار

صندلی انتظار

همان طور که از نام این صندلی ها مشخص است، از آن در فضاهایی که باید منتظر رسیدن زمان خاصی برای دیدن افراد یا انجام کاری باشیم، استفاده می شود. از این صندلی ها در فضاهای عمومی مثل فرودگاه ها، بیمارستان ها، ارگان ها و سازمان های دولتی استفاده می شود. این صندلی ها معمولا دارای میز پذیرایی و یا سبد در کنار صندلی است و به کاربر امکان انجام چندین کار بر روی آن را می دهد.

صندلی بازی

صندلی بازی

صندلی بازی یا گیمینگ یکی از انواع صندلی کامپیوتر است که با طراحی ارگونومیکی که دارد، برای افرادی که بیشتر زمان خود را پشت میز کامپیوتر می گذرانند، مناسب است. ایده ساخت این صندلی ها به این صورت است که کاربر بتواند احساس راننده را به هنگام بازی درک کنند. علاوه بر این، این صندلی ها برای راحتی بیشتر، پشتی بلندتری نسبت به دیگر صندلی ها دارند.

صندلی آمفی تئاتر

صندلی آمفی تئاتر

همان طور که از اسم این صندلی مشخص است، از آن در سالن های تئاتر یا سینما استفاده می شود. زمان استفاده از این صندلی ها بسیار کم است؛ بنابراین، این صندلی تنظیمات و تجهیزات خاصی را به کاربر ارائه نمی دهد.

مبلمان اداری

مبلمان اداری

مبلمان اداری، همان مبل های راحتی در خانه هایمان است. با این تفاوت که شکل و استایل رسمی و اداری به خود گرفته‌اند. از این مبل ها بیشتر در سازمان ها و یا شرکت ها برای استفاده کوتاه مدت مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد.

صندلی کار

صندلی کار

این نوع از صندلی در محیط های صنعتی و کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این صندلی ها از مواد و متریال غیر قابل اشتعال تولید می شود و دوام بسیار بالایی دارند. علاوه بر این، این صندلی ها از حجم کمی برخوردارند و برای سایر مصارف نیز می توان از آن ها استفاده کرد.

صندلی کودک

صندلی کودک

صندلی کودک طرح ها و رنگ های مختلفی داشته و به درست نشستن و مستقل‌شدن بچه ها کمک بسزایی می کنند. اما نکته ای که باید بدانید این است که این صندلی ها را برای مدت طولانی نمی توان استفاده کرد، چرا که از سایز بزرگی برخوردار نیستند و در مدت زمان، استفاده از آن ناممکن می شود.

صندلی آزمایشگاه

صندلی آزمایشگاه

از این صندلی ها نیز در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها استفاده می شود. تفاوت مهمی که این صندلی ها با دیگر صندلی های اداری دارند، این است که در طراحی این صندلی ها از جک های بلند استفاده می شود و این قابلیت را به کاربر می دهد تا ارتفاع صندلی را به راحتی به 75 سانتی متر برساند. این صندلی ها سطح غیر لغزنده‌ای دارندض و به راحتی از میکروب پاک می شوند.

صندلی ارگونومیک

صندلی ارگونومیک به صندلی می گویند که برای حمایت بهتر از بدن انسان طراحی می شود و مشکلات متداولی که مربوط به محل نشستن است را تصحیح می کند. بیشتر افراد زمان زیادی را هر روزه بر روی صندلی محل کار خود می گذرانند، بنابراین نداشتن یک صندلی ارگونومیک عوارضی از جمله کمر درد، سفتی عضلات و یا درد گردن را با خود به همراه دارد. علاوه بر این، وضعیت نادرست بدن به راحتی می تواند به عادت تبدیل شود که این عادت می تواند عوارض مذکور را تشدید و یا به ساختار نخاعی کاربر آسیب برساند. 

چه مواردی صندلی را ارگونومیک می کند؟

ارتفاع صندلی

ارتفاع صندلی اداری باید به راحتی قابل تنظیم باشد، یک اهرم تنظیم پنوماتیک آسان ترین راه برای انجام این کار است. بلندی صندلی مناسب باید حدود 16 تا 21 اینچ از زمین فاصله داشته باشد.

در این حالت ران ها باید افقی باشد و دست‌ها نیز باید در یک خط با میز قرار گیرند. جک موجود در زیر صندلی نیز این امکان را به کاربر می دهد تا بلندی صندلی را نسبت به زمین تغییر دهد.

پهنا و عمق صندلی

صندلی باید از عرض و عمق کافی برخوردار باشد تا بتواند به راحتی کاربر را پشتیبانی کند. این عرض معمولا  بین 17 تا 20 اینچ است. عمق نیز (از جلو تا عقب نشیمن) باید به اندازه ای باشد که کاربر بتواند به راحتی به پشتی صندلی در حالی که تقریبا بین 2 تا 4 اینچ (حدودا 3 انگشت) بین زانوهایش و صندلی فاصله است، بشیند. تغییر شیب صندلی به جلو یا عقب نیز باید قابل تغییر باشد.

بخوانید!  چگونه موکت مناسب برای خانه انتخاب کنیم؟

حمایت از کمر

حمایت از کمر در صندلی های ارگونومیک بسیار مهم است. مهره های کمر یک منحنی رو به داخل دارند که نشستن طولانی مدت بدون پشتیبانی از این منحنی، باعث صافی آن و فشار به ستون فقرات می شود.

صندلی ارگونومیک باید دارای تنظیمات کمری (هم ارتفاع و هم عمق) باشد تا کاربر بتواند مناسب ترین روش را برای پشتیبانی از منحنی داخلی قسمت کمر را با تغییر هر کدام از این موارد به دست اورد.

تکیه گاه

تکیه گاه صندلی اداری باید بین 12 تا 19 اینچ عرض دارد و اگر تکیه گاه از صندلی جدا باشد، باید بتوان آن را در ارتفاع و زاویه مناسب تنظیم کرد. پشتی صندلی باید با توجه ویژه به حمایت مناسب از ناحیه کمر، بتواند منحنی طبیعی ستون فقرات را نیز پشتیبانی کند.

متریال مورد استفاده در صندلی

مواد مصرفی در نشیمنگاه و تکیه گاه صندلی اداری باید به اندازه کافی از بالشتک پرشده باشد تا برای نشستن به مدت طولانی راحت باشد. وجود پارچه هایی با بافت سبک که تنفس (نفوذ پذیری در برابر رطوبت) را نسبت به سطح سخت امکان پذیرتر می کند را نیز برای ساخت صندلی ترجیح می دهند.

روکش صندلی نباید لغزنده باشد و باید به راحتی تمیز شود. این نمونه از پوشش ها به راحتی کاربر کمک می کند و طول عمر صندلی را افزایش می دهد. علاوه بر این، بهتر است که صندلی ها روکش های ضد اشتعال داشته باشند.

صندلی ارگونومیک

پایه پنج تایی

صندلی های اداری و به خصوص صندلی های اداری ارگونومیک بهتر است پایه پنج تایی داشته باشد. این پایه ها معمولا از پلاستیک درجه یک یا آلومینیوم صیقلی تولید می شوند و علاوه بر این که از کج شدن صندلی جلوگیری می کنند، از استحکام بیشتری نیز برخوردار هستند و به افرادی که وزن بالایی دارند این امکان را می دهند که با آسودگی خاطر از آن استفاده کنند.

دسته های صندلی

دسته صندلی کامپیوتر باید قابل تنظیم باشد تا کاربر بتواند به راحتی آن را با میز خود تنظیم کرده و از خستگی، فشار به کتف، ساعد و گردن جلوگیری کند. از پد صندلی نیز به عنوان یک وسیله جداگانه و برای راحتی بیشتر می توان استفاده کرد.

چرخ صندلی

جا به جایی راحت با صندلی، یکی از مواردی است که بیشتر کاربران به آن اهمیت می دهند، بنابراین در هنگام خرید این محصول به چرخ آن دقت نمایید، چرا که برای محیط هایی که سطحی لغزنده و لیز دارند، بهتر است از چرخ هایی سخت تر و زبرتر استفاده شود.

مکانیزم صندلی

وظیفه اصلی مکانیزم در صندلی ها، اتصال صندلی به جک و پایه صندلی است. علاوه بر این، مکانیزم ها این قابلیت را به کاربر می دهند تا صندلی را در حالت های مختلف قرار دهند.

در مورد صندلی های اداری باید به این نکته توجه داشت که همه نمونه های مذکور ارگونومیک نیستند. طراحی ارگونومی در صندلی ها مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

صندلی نیلپر چیست؟

نیلپر برندی قدیمی است که انواع مختلف مبلمان و صندلی را در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید و به بازار عرضه می کند. این برند کار خود را از سال 1371 با تولید صندلی های کامپیوتر شروع و سپس کار خود را گسترش داد. از تولیدات مختلف این برند می توان به مبلمان خانگی، رستورانی، کودک و نوجوان و… اشاره کرد.

نمونه هایی از صندلی های اداری جذاب

صندلی اداری
مدل صندلی اداری
طرح صندلی اداری
مدل صندلی کار
مدل صندلی کامپیوتر

کلام آخر

صندلی های اداری انواع و اقسام مختلفی از جمله صندلی مدیریت، کامپیوتر، 24 ساعته و … دارند که هر کدام از آن ها تجهیزات و امکانات متفاوتی داشته و برای کارهای متفاوتی نیز استفاده می شوند.

صندلی های ارگونومیک نیز نوعی از صندلی هستند که از کمر حمایت کرده و طرز نشستن را درست کرده و از وارد شدن آسیب به فرد جلوگیری می کنند.

سوالات متداول

صندلی اداری چیست؟

صندلی اداری به صندلی ای می گویند که برای محیط های اداری از جمله شرکت ها و سازمان ها تولید می شود. این صندلی ها انواع مختلفی دارند و برای نیازهای مختلفی تولید می شوند.

صندلی ارگونومیک چیست؟

صندلی ارگونومیک به صندلی می گویند که برای حمایت بیشتر از بدن طراحی می شود و از واردشدن آسیب به بدن جلوگیری می کند.

انواع صندلی های اداری چیست؟

صندلی های اداری انواع مختلفی از جمله صندلی 24 ساعته، مدیریتی، اپن، کامپیوتر و … دارد.