آموزش رویت

ساختمانچی

از وال پست برای یکپارچه نمودن دیوار جهت جلوگیری از تخریب آن، هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله استفاده می شود. بنابراین کاربرد آن از ضروریات ساختمان سازی می باشد. وال پست نوین و گالوانیزه از انواع وال پست ها و نحوه اجرای آن می باشد که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

وال پست گالوانیزه

امروزه از وال پست گالوانیزه که از سیستم های جدید طراحی وال پست است، در ساختمان سازی استفاده می شود. می دانید که زمان های گذشته از نبشی کشی برای افزایش مقاومت و استحکام ساختمان استفاده می کردند ولی نبشی کشی هنگام وقوع زلزله، عملکرد نامناسبی از خود نشان می داد‌. به همین جهت کاربرد نبشی کشی به مرور زمان کاهش یافت.

برای همین وال پست گالوانیزه به دلیل مزایایی که دارد، مانند تقویت کارکرد دیوارهای غیر سازه ای، کاهش هزینه های اجرایی، پیشگیری از خوردگی هنگام بهره برداری از ساختمان و … مورد استقبال قرار گرفته و روشی مقرون به صرفه می باشد.

مزایای وال پست گالوانیزه چیست؟

همانطور که بیان کردیم، وال پست گالوانیزه به دلیل مزایا و عملکرد خوبی که دارد، از استقبال طراحان سازه برخوردار می باشد. برخی از مزایای وال پست گالوانیزه شامل موارد زیر می شود:

  • این وال پست وزن کمی دارد و به همین دلیل نقش موثری در سبک سازی ساختمان دارد.
  • به دلیل پیوستگی اجزایش، سبب یکپارچگی سازه می شود.
  • وال پست گالوانیزه می تواند فشار حاصل از بارهای مرده و ثابت را به فونداسیون، انتقال نماید.
  • به دلیل این که استحکام بالایی در مقابل حریق دارد، می تواند حتی از آتش سوزی سایر اجزای سازه پیشگیری نماید.

عکس رادیاب، ارائه دهنده انواع وال پست های عادی و گالوانیزه

وال پست نوین برند راد پست چیست؟

وال پست نوین برند رادپست  جایگزین روش های قدیمی و سنتی اجرای وال پست شده است. زیرا دارای مزایای قابل توجهی نسبت به وال پست های سنتی می باشد.

نحوه اجرای این نوع وال پست به گونه ای می باشد که ناودانی های وال پست مانند کشو با استقلال حرکت در بست ها نصب می شوند.

هنگامی زلزله صورت بگیرد، ستون ها تغییر مکان داده و تیرها نیز تغییر شکل می دهند. سپس المان های وال پست توانایی جابجایی و حرکت پیدا می کند که هنگام لرزش، نیرویی به دیوار منتقل نمی شود که سبب تخریب آن شود.

نحوه اجرای وال پست نوین؟

در اجرای وال پست نوین، بست ها به صور شاقولی با تپانچه هیلتی و میخ ۳ سانتی، به فاصله یک متر به ستون و زیر تیر متصل می شود. سپس ناوانی و فوم تعبیه شده به طور کلیکی بر روی بست ها به کار می رود.

اساس طرح وال پست نوین چیست؟

وال پست نوین اقدام به حذف کنش بین اسکلت سازه و دیوارهای جداکننده می کند. این نوع وال پست به دلیل ایجاد و عملکرد سازه ای مناسب و هزینه ی پایینی که نسبت به سایر وال پست ها دارد، جایگزین روش های سنتی و قدیمی اجرای وال پست شده است.

عدم اجرای وال پست چه عواقب حقوقی را در پی خواهد داشت؟

اگر وال پست توسط مهندس ناظر اجرا نشود، به دلیل اهمیتی که در افزایش مقاومت دیوار در برابر زلزله و باد دارد؛ اگر دیوار دچار تخریب شده و سبب تلفات جانی و مالی شود، مهندس ناظر مقصر خواهد بود.

عکس رادیاب، ارائه دهنده انواع وال پست های عادی و گالوانیزه

وظیفه مهندس ناظر هنگام اجرای وال پست چیست؟

مهندس ناظر باید اقدام به کنترل اجرای نبشی و وال پست و محل نصب آن ها نماید. هم چنین مهندسان ناظر وظیفه دارند تا زمانی که مالک ساختمان اقدام به اجرای وال پست و نبشی کشی ننماید، اقدام به امضاء برگه پایان کار ننمایند.

نتیجه گیری

وال پست از اهمیت بالایی در سازه برخوردار می باشد و عدم اجرای آن ممکن است سبب بروز حوادث ناگواری شود. بنابراین همواره باید نسبت به اجرای آن در ساختمان توجه کرد.

در گذشته از روش های سنتی وال پست استفاده می شد ولی امروزه به دلیل مزایا و کاربردهایی که وال پست های نوین و گالوانیزه از خود نشان می دهند، از استقبال زیادی برخوردار شده اند. این نوع وال پست ها هزینه های اجرایی را کاهش داده و سبب تسریع عملیات اجرایی می شوند.

بنابراین وال پست نوین و گالوانیزه، روشی جدید و مقرون به صرفه برای اجرای وال پست در سازه می باشند که برای اجرای وال پست در ساختمان، روش های مذکور توصیه می شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی نمودیم شما را با وال پست نوین با برند راد پست و وال پست گالوانیزه آشنا نموده و اطلاعات کافی در مورد آن ها را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم کمکی به شما عزیزان در این زمینه کرده باشیم و به پاسخ سوالاتتان رسیده باشید.

در صورت هرگونه سوال و دریافت مشاوره در این خصوص، می توانید با کارشناسان سایت با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۴۴۷۳ در ارتباط باشید.