آموزش رویت

ساختمانچی

تازه‌ترین آمارها از تحولات بازار مسکن در سراسر کشور حاکی از سلطه شرایط رکود تورمی بر این بازار است، به گونه‌ای که در اغلب شهرها، ‌همزمان با رشد قیمت‌های ملک، تعداد معاملات مسکن کاهش پیدا کرد. الگویی که با جهش قیمت‌ها در سال ۹۷ و کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مصرفی اتفاق افتاد و در تابستان سال جاری به اوج خود رسید.

بر اساس گزارش فصلی مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن کشور، طی تابستان سال جاری، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی (آپارتمان) معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۳ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان با میانگین مساحت ۱۰۸ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۲ سال بوده، که نسبت به فصل قبل، ۳/۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۴/۶ درصد افزایش داشته است.

گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن سراسر کشور همچنین حاکی از آن است که طی تابستان سال جاری، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۳۵ هزار و ۱۱ تومان با میانگین مساحت ۹۹ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل ۶/۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۴/۹ درصد افزایش داشته است.

   رشد ۷۵.۵ درصدی قیمت مسکن

بررسی‌ها از روند تحولات بازار مسکن تهران بیانگر این است که، طی ۸ ماه ابتدایی امسال تعداد معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نصف رسیده، اما میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت در بازه زمانی مذکور، رشد ۷۵.۵ درصدی داشته است. برهمین اساس میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران طی ۸ ماهه امسال ۱۲ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بوده درشرایطی که طی ۸ ماهه نخست سال ۹۷، این شاخص ۷ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

بخوانید!  خزان اجاره‌نشین‌ها

   وضعیت مسکن در ماه‌های آتی؟

درحالی که آمارهای منتشر شده از تحولات بازار مسکن طی 8 ماهه گذشته نشان از رکود تورمی در بازار می‌دهد، این سوال پیش می آید که آیا شرایط بازار مسکن به همین منوال ادامه می‌یابد؟ یعنی حجم معاملات در 4 ماه پایانی سال جاری کاهشی و قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی خواهد بود؟  کارشناسان بازار مسکن پیش از این پیش بینی کرده بودند درصورتی که قیمت حامل‌های انرژی و دلار در نیمه دوم سال جاری ثابت بماند، قیمت مسکن هر ماه نسبت به ماه قبل آن روندی کاهشی خواهد داشت و سپس به یک ثبات قیمتی می‌رسد اما با توجه به افزایش نرخ بنزین از 24 آبان ماه سال جاری، یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذار بیرونی بر بازار مسکن، تغییر کرد که همین موضوع احتمال رشد قیمت مسکن را طی ماه‌های آتی افزایش می‌دهد درواقع باتوجه به رشد قیمت حامل‌های انرژی که رابطه مستقیمی با قیمت مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده مسکن دارد این احتمال تقویت می‌شود که قیمت‌ها طی ماه‌های آینده رشد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که برای رسیدن به ثبات در بازار مسکن، دولت باید اقدامات نظارتی خود را برای کنترل کالاها افزایش دهد تا تاثیرات روانی این اقدام جدید دولت باعث سوءاستفاده افزایش قیمت کالاها نشود چون بخش مسکن متاثر از افزایش قیمت بنزین است و اگر برنامه‌ای مشخص برای کنترل بازار مصالح ساختمانی نداشته باشیم قیمت‌ها متاثر از رشد قیمت سوخت گران می‌شود.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین