آموزش رویت

ساختمانچی

استفاده از گل و گیاه در منزل باعث ایجاد فضایی زیبا می شود. در کنار المان های تزئینی، استفاده از گیاهان آپارتمانی علاوه بر ایجاد نمایی زیبا در خانه می تواند باعث تصفیه هوا شود و در افزایش تمرکز نیز به شما کمک کند.

به منظور پرورش و نگهداری از گل و گیاه در منزل می بایست شرایط محیطی خوب موجود باشد. همچنین توجه به یک سری نکات می تواند گیاه را همیشه سرزنده و شاداب نگه دارد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی به ارائه نکات لازم در زمینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی می پردازیم. با ما همراه باشید.

توجه به شرایط آبیاری گیاهان

خاک گل و گیاه را مرطوب نگهدارید. در صورتی که خاک گیاه خشک شود باعث آسیب به ریشه گیاه می شود و حتی می تواند آن را از بین ببرد. در کنار آن آبیاری بیش از اندازه گیاهان نیز می تواند به آن آسیب وارد کند.

به طور کلی گل و گیاه هایی که برگ های ضخیمی دارند نسبت به آن هایی که برگ های چرب دارند، به آب بیشتری نیازمند هستند.

 در صورتی که شاهد رویش قارچ های کپکی بر روی سطح خاک و یا آب اضافه داخل زیرگلدانی شدید، نشان دهنده آبیاری بیش از اندازه گیاه می باشد.

در صورتی که رنگ برگ ها روشن تر شد، نیاز به آبیاری بیشتری دارد. اگر که آب اضافه در زیر گلدانی وجود دارد، آن را خالی کنید، چرا که وجود آن باعث نابودی گیاه می شود.

گیاه آپارتمانی

برای مشخص‌کردن زمان آبیاری گیاهان، می توانید انگشت خود را داخل خاک فرو کنید و میزان رطوبت آن را اندازه گیری نمایید. در صورتی که خاک از رطوبت کافی برخودار باشد، نیاز به آبیاری ندارد.

بخوانید!  چطور هود را تمیز کنیم؟

آبیاری بیش از اندازه باعث روشن تر شدن رنگ گیاهان، کاهش رشد و افتادگی برگ ها می شود. آبیاری کمتر از میزان نیاز نیز باعث کاهش سرعت رشد گیاهان، ایجاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ و زرد شدن آن ها می شود.

گیاهان آپارتمانی

استفاده از دستگاه رطوبت سنج دستی می تواند میزان رطوبت خاک و گیاه را مشخص نماید.

استفاده از دستگاه رطوبت سنج دستی

استفاده از گلدانی که به خوبی زهکشی شده‌است نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید. اهمیت این موضوع در آبیاری بیش از اندازه یا کم گیاهان تاثیرگذار است.

پلاستیک، فلز و شیشه آب کمتری نسبت به سرامیک جذب می کنند. وجود سوراخ در زیر گلدان باعث می شود آب اضافی از آن خارج شود.

استفاده از گلدانی که به خوبی زه کشی شده باشد

ایجاد شرایط محیطی لازم برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

  • انتخاب مکانی که از نور کافی برخوردار باشد، از نکات مهمی است که برای رشد گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه داشته باشید.
  • از قرار دادن گل و گیاه در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید. به جای آن با قرار دادن گلدان در قسمتی که نور غیرمستقیم در آن وجود دارد، به رشد گیاه کمک کنید.
  • گیاهان گلدار به 12 تا 16 ساعت نور در طول روز نیاز دارند. گیاهان برگ دار به مدت 14 تا 16 ساعت در روز به نور آفتاب نیاز دارند.
انتخاب مکانی که از نور کافی برخوردار باشد
  • از جا به جا کردن گلدان گیاه به دفعات زیاد خودداری نمایید، چرا که مدت زمانی که گیاه به شرایط محیطی عادت می کند، به آرامی صورت می گیرد.
عکس آموزش نگهداری از گل و گیاه در منزل
  • برای رشد گیاه بهتر است رطوبت فضای اتاق را افزایش دهید. بیشتر گیاهان برای رشد به رطوبت نیاز دارند. برای ایجاد رطوبت می توانید یک دستگاه بخور سرد تهیه کنید و آن را در محل مناسب نسبت به گیاه قرار دهید. پژمردگی و ایجاد لکه های قهوه ای بر روی گیاهان نشان از رطوبت پایین می باشد.
برای رشد گیاه بهتر است رطوبت فضای اتاق را افزایش دهید
  • استفاده از کود مناسب برای گل و گیاه از دیگر نکات مهمی است که برای رشد آن ها الزامی می باشد. در صورتی که خاک گیاه عوض نشده و از کود مناسب استفاده نشود، گیاه بعد از مدتی از بین می رود.
  • در صورتی که از گیاهان گل دار مراقبت می کنید، باید از کودی با درصد بالای پتاسیم استفاده نمایید.
  • برای نگهداری از گیاهان برگ دار باید از کود با درصد بالای نیتروژن استفاده نمایید.
استفاده از کود مناسب برای گل و گیاه
  • از دیگر نکات مهمی که باید بخاطر بسپارید، زدن شاخ و برگ اضافی گیاهان می باشد. عدم انجام‌ این کار باعث می شود رشد گیاه از کنترل خارج شود و ریشه آن ها رشد زیادی کند و حتی از گلدان خارج شود.
زدن شاخ و برگ اضافی گیاهان می باشد

کلام پایانی

امیدواریم از نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی لذت برده باشید و ما نیز توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در صورت تمایل می توانید نظرات خود را در این زمینه با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.