آموزش رویت

ساختمانچی

یخچال و فریزر یکی از با ارزش ترین و کارآمدترین لوازم خانگی بشمار می روند. یخچال ها و فریزرها این امکان را به ما می دهند که برخلاف زمان های قدیم به راحتی مواد غذایی را حفظ کنیم.

حالا غذایی که ممکن است ظرف چند ساعت روی پیشخوان خراب شود، دو هفته در یخچال دوام می آورد. یخچال ها نه تنها زندگی ما را راحت تر می کنند، بلکه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق غذا به سلامت ما نیز کمک بسزایی می کند.

ممکن است سئوال پیش بیاید که چگونه؟ در جواب باید بگوییم که کاهش دما رشد باکتری ها را به میزان قابل توجهی کند می کند و به این طریق به ما در حفظ سلامتی مان کمک می کند.

خرید یخچال به دلیل طول عمر و هم چنین استفاده زیادی که از آن می شود از اهمیت زیادی برخوردارست که به همین دلیل در این مقاله از ساختمانچی قصد داریم به معرفی برندها، نمونه های پرفروش، راهنمای خرید، انواع و هرچیزی که به یخچال مربوط است بپردازیم.

انواع یخچال و فریزر

یخچال ها بر اساس سایز و هم چنین قرارگیری یخچال و فریزر آن به مدل های مختلفی از جمله بالا پائین، هتلی، ساید بای ساید، دوقلو، درب فرانسوی، چهار درب و … تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی کامل آن ها می پردازیم.

یخچال و فریزر بالا و پایین

این یخچال ها که سبکی کلاسیک دارند، چندین دهه به عنوان اصلی ترین پایه آشپزخانه شناخته می شدند. منظور از یخچال های بالا پائین وجود یخچال در قسمت پایینی و فریزر در قسمت بالا یا بالعکس است که این موضوع ممکن است برای خیلی ها خوشایند نباشد.

اگر بخواهیم مصرف انرژی این دو یخچال را با یکدیگر مقایسه کنیم در درجه اول یخچال‌های فریزر پایین، بهینه مصرف انرژی را دارند و در مرحله بعد فریزر بالاها.

این دو با یکدیگر تفاوت های دیگری نیز دارند که از نمونه های آن می توان به بیشتر بودن گنجایش فریزر پایین نسبت به مدل های فریزر بالا اشاره کرد. علاوه بر این، در نمونه های فریزر بالا هیچ کشویی وجود ندارد که کار ذخیره سازی را کمی مشکل می کند.

قیمت این نوع از یخچال ها نسبتا پایین بوده که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند. علاوه بر این، این یخچال ها را می توان در سایزها و رنگ های متفاوتی پیدا کرد.

از مزایای این یخچال فریزرها می توان به وجود فضای بزرگ برای ذخیره سازی مواد غذایی مختلف اشاره کرد که خود در پیدا کردن راحت تر و چیدمان درست تر مواد غذایی نقش بسزایی دارد.

معرفی انواع مختلف یخچال

یخچال ساید بای ساید

این مدل از یخچال همان طور که از نام آن نیز مشخص است، از یک یخچال و فریزر عمودی در کنار هم قرارگرفته تشکیل می شود. این یخچال ها از پرفروش ترین و متداول ترین یخچال ها هستند که هر روزه به ویژگی های منحصربفرد آن اضافه می شود.

علاوه بر این، این المان با طراحی و زیبایی خاصی که دارد زیبایی بیشتری به خانه می بخشد. به طور کلی این یخچال ها نمونه جمع و جور شده تر از یخچال فریزرهای معمولی هستند و حجم کمتری از آشپزخانه شما را دربر می گیرند.

یکی از مزایای این یخچال ها مصرف کم انرژی آن است که اکثر آن ها در رده بندی A قرار می گیرند. این یخچال ها معمولا در سه رنگ سفید، استیل و تتانیوم تولید می شوند که اکثرا دارای بدنه ای با قابلیت ضد خش و ضربه هستند.

مخزن آب سردکن این یخچال ها نیز این قابلیت را دارند که آبی تصفیه و زلال را در اختیار کاربر قرار می دهند. یخ ساز آن نیز یخ هایی با اشکال مختلف را تولید می کند که به خصوص در تابستان بکار می آیند.

این یخچال ها هم همانند دیگر یخچال ها اندازه های مختلفی دارند که با توجه به تعداد نفرات می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد.

عکس چطور یک یخچال و فریزر خوب انتخاب کنم؟

یخچال درب فرانسوی یا چهار درب

یخچال درب فرانسوی جلوه ای مدرن به آشپزخانه شما می دهد. این یخچال ها معمولا دارای دو در ساید بای ساید در بالا و یک یا دو کشو فریزر در پایین هستند. این درب های فرانسوی در قسمت پایینی از هدر رفتن هوای خنک و در نتیجه مصرف بیش از اندازه انرژی جلوگیری می کنند که به همین دلیل از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

یکی از مهم ترین مزایای این یخچال ها بعد از مصرف کم انرژی انعطاف پذیری بالا در ذخیره سازی مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها و … است.

معرفی یخچال های درب فرانسوی+مزایای و معایب

یخچال هتلی و مینی بار

از یخچال هتلی یا کامپکت و مینی بار بیشتر در هتل ها، ادارات، دفتر کار، اتاق خواب و … استفاده می شود. از مینی بارها بیشتر برا خنک نگه داشتن نوشیدنی ها و میان وعده ها استفاده می شود.

اما از یخچال های کوچک یا هتلی علاوه بر هتل ها و ادارات می توان در خانه هایی که فضای آشپزخانه کمی دارند استفاده کرد. برای مثال این یخچال ها را می توان در زیر پیشخوان قرار داد.

تفاوت اصلی مینی بار و یخچال هتلی در نگهداری مواد غذایی است. بدین معنی که از این یخچال ها نه تنها برای خنک نگه داشتن نوشیدنی ها بلکه برای استفاده روزانه و نگهداری میوه، سبزیجات و مواد غذایی نیز می توان استفاده کرد. ظرفیت یخچال های هتلی نیز کمی از مینی بارها بیشتر است.

یخچال هتلی

یخچال و فریزر دوقلو

یخچال های دوقلو را می توان از زیرگروه های یخچال های ساید بای ساید دانست با این تفاوت که در این مدل، یخچال و فریزر از یکدیگر جدا بوده و می‌توان آن ها را به صورت مجزا در محیط آشپزخانه قرار داد.

تفاوت اصلی این دو یخچال با یکدیگر در فریزرهای آن است. فریزرهای یخچال دوقلو که وظیفه اصلی آنها منجمد کردن است هیچ شباهتی به ساید بای ساید ها ندارد و عموما دارای کشو های مجزا هستند.

همچنین برخلاف یخچال های ساید بای ساید سیستم یخ ساز و آبدهی روی بدنه برای آنها در نظر گرفته نشده است. از مزایای این یخچال ها می توان به فضای زیاد ذخیره سازی و هم چنین قیمت مناسب آن نسبت به سایر یخچال ها اشاره کرد.

معرفی کامل یخچال های دوقلو

یخچال درون کابینتی یا توکار

این یخچال ها به گونه ای طراحی شده اند که عمق یخچال با عمق استاندارد کابینت آشپزخانه یکی باشد. این یخچال‌ها درست در فضای کابینت شما قرار گرفته که به همین دلیل هم از قیمت بالاتری برخوردار هستند. این یخچال ها را معمولا باریک می سازند و برای جبران عمق از دست رفته آن را پهن تر می سازند.

بخوانید!  انواع مدل پرده اتاق خواب

 نکات مهم در خرید و نگهداری یخچال 

اولین قدم در انتخاب یک یخچال فریزر مناسب شناخت انواع یخچال فریزرهاست که ما در قسمت بالا به توضیح کامل آن ها پرداختیم، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که دانستن آن ها خریدی بدون پشیمانی را برای شما فراهم می کند پس در ادامه با ما همراه باشید.

فضای مناسب برای قرار دادن یخچال

انتخاب فضای مناسب برای قرار دادن یخچال از اهمیت بالایی برخوردارست. برای این که انتخاب درستی در این زمینه داشته باشد بهتر است اول فضای آشپزخانه تان را با فضای خالی مناسبی در پشت و اطراف برای کارایی بهتر سیستم خنک کننده یخچال در نظر بگیرید تا جریان هوا قطع نشود.

علاوه بر این، بسته به رده بندی یخچال باید فضایی هم برای باز شدن کامل درهای ها و همچنین فاصله تا دیوار یا کابینت برای هواکشی دستگاه، در‌نظر‌گرفته شود. از قرار دادن یخچال در مجاورت اجاق گاز، آبگرمکن و به طور کلی دستگاه های گرمازا خودداری نمایید.

گنجایش یخچال

اکثر یخچال ها فارغ از نوع و اندازه شان با گنجایش های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. منظور از گنجایش همان ظرفیت یا فضای قابل استفاده یخچال است که با لیتر یا فوت اندازه گیری می شود.

تولید کننده های یخچال معمولا گنجایش یخچال را کمی بیتر از مقدار واقعی آن اعلام می کنند. بنابراین یخچالی را خریداری کنید که ظرفیت موردنظرتان را دارا باشد.

مصرف انرژی یخچال

مصرف انرژی نیز یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب یخچال است، چرا که انتخاب یخچال کم مصرف علاوه بر صرفه جویی در هزینه به صرفه جویی برق نیز کمک بسزایی می کند. با نگاه به برچسب انرژی موجود بر روی یخچال ها به راحتی می توانید مصرف انرژی آن را چک کنید.

روی این برچسب علاوه‌ بر یک‌ سری اطلاعات مثل مصرف سالانه‌ انرژی و میزان صدای تولیدشده توسط موتور یخچال، رده‌ بندی مصرف انرژی یخچال هم مشخص می شود.

این رده‌ بندی که از حروف A+++ (برای بهترین مصرف انرژی) تا D (برای بیشترین مصرف انرژی) درجه‌ بندی شده، می‌تواند به شما در انتخاب محصول مورد نظرتان کمک کند.

امکانات یخچال

یکی از مواردی که یخچال و هم چنین قیمت آن را تغییر می دهد، امکانات و قابلیت های یخچال است. مخزن آب ریز بیرونی و درپوش از جمله این موارد هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

1. درپوش: درپوش درب اصلی یخچال این امکان را به کاربر می دهد که بطری ها، نوشیدنی ها، آبمیوه ها، سس ها و مواد غذایی از این قبیل را راحت تر و بدون نیاز به بازکردن درب اصلی بردارند.

این درپوش به کاهش مصرف انرژی و هم چنین مصرف برق کمک می کند. طراحی این درب ها بیشتر بر روی یخچال های ساید بای ساید و یا فرانسوی انجام می شود.

2.محفظه با امکان تنظیم دما: برخی از یخچال ها به کاربر امکان تنظیم دما را می دهند. برای مثال کاربر می تواند دمای یک محفظه را بالاتر یا پایین تر از سایر محفظه ها تنظیم کند.

3. آب ریز: آب ریز یا مخزن آب سردکن یخچال از محبوب ترین این امکانات هستن که به کاربر این امکان را می دهند که از آب سرد تصفیه یا یخ در شکل های مختلف استفاده کند. این آب ریز را می توان هم بر روی درب یخچال و هم بر روی درب فریزر تعبیه کرد.

نوع کمپرسور

کمپرسور یخچال به دو نمونه خطی و پیستونی تقسیم می شود که از کمپرسورهای پیستونی به دلیل صدای زیاد و مصرف برق بیشتر، کمتر استفاده می شود.

کمپرس های خطی را بیشتر در یخچال فریزرهای جدید بکار می برند. صدا و مصرف برق کمتر در این کمپرس ها باعث استفاده بیشتر از این محصول می شود.

نکات مهم در خریداری و نگهداری یخچال و فریزر

قراردادن غذای و خوراکی های گرم در یخچال

گذاشتن غذای گرم در یخچال علاوه بر این که سرمای داخل یخچال را کم می کند، باعث آب شدن ذرات برفک نیز می شوند که این ذرات آب شده همراه با آلودگی ها داخل مواد غذایی ریخته و آن را نیز آلوده می کند.

جا به جایی یخچال

اگر قصد جا به جایی یخچالتان را دارید، این نکته را فراموش نکنید که تا 2 الی 3 ساعت نباید یخچال را به برق بزنید و یا روشن کنید. در غیر این صورت ممکن است خرابی به بار آید.

چراغ های آگاهی دهنده یخچال

چراغ‌ های آگاهی‌ دهنده  فریزرها معمولاً سه چراغ سبز، قرمز و زرد دارند. چراغ سبز نشان دهنده برقراری جریان برق، چراغ قرمز نشان خرابی به هر دلیلی مانند خرابی ترموستات است که در این صورت عمل سرماسازی خوب انجام نمی‌شود. بنابراین، چراغ قرمز باید همیشه خاموش باشد تا مطمئن شویم که فریزر به خوبی کار می‌کند.

اما برای چراغ زرد کلیدی وجود دارد که معمولاً اتصالات را به صورت مستقیم در می‌آورد تا سرما به حد کافی برسد و چراغ قرمز خاموش شود. در این موقع این کلید را به حالت خاموش درمی‌ آوریم تا چراغ زرد نیز خاموش می‌ شود.

ریپ زدن و سوت کشیدن فریزر

در صورتی فریزر با چندین بار ریپ زدن روشن می شود که در اثر کار زیاد پلاتین‌ های رله کثیف شده باشند، بنابراین شما باید آن ها را تمیز و یا عوض کنید.

در صورتی که فریزر سوت بکشد یا برودت آن کم شود نیز می توانید به نقاط مختلف لوله‌های رابط به خصوص ابتدای اوپراتیورها (لوله‌هایی از جنس آلومینیوم برای این که سرما را سریع و خوب منتقل کنید) و فیلتر ضربات آرامی به وسیله چکش پلاستیکی وارد کنید. اگر عیب رفع نشد، لوله‌ها باید بشویید و فریزر را مجددا شارژ نمایید.

رفع بوی یخچال

قطعا برای شما هم اتفاق افتاده است که غذا و خوراکی هایتان بوی یخچال بگیرند، برای جلوگیری از این قضیه می توانید مقداری ذغال را نیم کوب کرده، درپارچه نازکی ریخته و آن را در قسمت بالایی یخچال قرار دهید.

بخوانید!  طراحی دکوراسیون دفتر کار در خانه و اداره[مدرن، کلاسیک و ساده]

برای بوگیری دوباره زغال هرچند وقت یکبار آن را در معرض آفتاب قرار داده و بگذارید تا خشک شود. پاک کردن جداره های یخچال با محلول جوش شیرین و آب نیز در رفع بوی یخچال تاثیر بسزایی دارد.

انبار کردن مواد غذایی در یخچال

قراردادن مواد غذایی بر روی یکدیگر باعث می شود که سرمای کمتری به داخل آن ها نفوذ کند و در نتیجه زودتر خراب شوند.

برای مثال اگر می خواهید مقدار زیادی سبزی را در یخچال نگه دارید، مقدار قابل مصرفتان را پاک کنید و سپس بشویید و درون پارچه ای نازک بریزید و داخل یخچال بگذارید و مقدار اضافی سبزی را پاک کنید و به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و این گونه از گندیدن سبزی ها جلوگیری نمایید.

خدمات پس از فروش و گارانتی

آخرین و البته یکی از مهم ترین مواردی که در خرید یخچال نقش دارد خدمات پس از فروش و گارانتی آن است. گارانتی در یخچال های ساده مربوط به کمپرسور و یا همان موتور و در یخچال های دیجیتال مربوط به گارانتی قطعات الکترونیک است که با توجه به برند، مدل و… آن می تواند متفاوت باشد.

یخچال ساید بای ساید

نحوه تمیز کردن یخچال و فریزر

تمیز کردن یخچال یکی از مشکلات خانم های خانه دار است. بنابراین ما در این قسمت از مقاله قصد داریم به شما بهترین شکل ممکن برای تمیز کردن یخچال فریزرتان را نشان دهیم.

اما اولین قدم برای شستشو و تمیز کردن یخچال چیست؟ تمام غذاها، نوشیدنی ها، خوراکی ها و … را از داخل فریزر بیرون بیاورید و بر روی میز یا کانتر آشپزخانه قرار دهید. بهتر است یخچال را کاملا تخلیه کنید تا فضای کافی برای تمیز کردن داشته باشید.

تمیز کردن یخچال با جوش شیرین و سرکه سیب

2قاشق غذاخوری جوش شیرین، یک لیوان سرکه سیب، 1/4لیوان آب داغ را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس لکه ها را با آن پاک کنید. کشوها و سایر سطوح را به کمک مایع ظرفشویی پاک کنید و قفسه ها را برای شستشو بهتر داخل سینک قرار دهید.

این محلول هیچ گونه بوی نامطبوعی از خود به جا نمی گذارد. برای تمیزکردن مواد چسبنده و سرسخت که متبلور شدند، از ابزار شستشوی غیر ساینده استفاده کنید.

مثلا می توانید از یک پارچه یا حوله کاغذی مرطوب استفاده و آن را چند دقیقه روی محل بگذارید تا در آلودگی ها نفوذ و آن را نرم کند.

از خمیر ندان هم می توانید برای این کار استفاده کنید و لکه های سخت را از بین ببرید. در پایان نیز قفسه هایی که شستید را قبل از قراردادن در یخچال کاملا خشک کنید و سپس در محل مناسب قرار دهید.

تمیز کردن درب یخچال

برای تمیز کردن درب یخچال راه های زیادی وجود دارد. برای مثال می توانید از یک دستمال نخی مرطوب یا در صورت نیاز از مقداری آب لیمو یا سرکه سفید برای تمیز کردن قسمت داخلی در یخچال استفاده کنید.

اگر که زمان از آخرین باری که یخچال خود را تمیز کردید می گذرد می توانید از یک مسواک کمک بگیرید و گوشه ها و درزها را هم پاک کنید. تمیز کردن فریزرها نیز مانند یخچال ها و با همان مراحل صورت گیرد.

تمیز کردن یخچال

برندها و مدل های سرشناس ایرانی و خارجی

برندهای ایرانی

از برندهای معروف ایرانی می توان به برندهای امرسان، اسنوا، فیلور، هیمالیا، پارس،دوو، الکترواستیل و … اشاره کرد. امرسان یکی از برندهای مطرح تولیدکننده انواع یخچال و فریزر در ایران است که محصولات متنوعی از جمله یخچال های هتلی یا کامپکت، یخچال تک درب، یخچال فریزر بالا پایین، یخچال فریزر دوقلو، یخچال فریزر ساید‌ بای‌ ساید و … می پردازد.

شرکت اسنوا یکی دیگر از تولیدکننده های یخچال فریزر است که از سال 84 شروع به کارکرده و در همین مدت کوتاه به یکی از محبوب ترین این زمینه تبدیل شده است.

برند ایرانی فیلور هم کار خود را از سال 1343 شروع کرده و بیشتر به ساخت یخچال فریزرهای دوقلو وبالا پایید در رنگ های متفاوت می پردازد. برند هیمالیا نیز به تولید یخچال های دوقلو، بالا پایین و ساید بای ساید می پردازد.

برندهای خارجی

از برندهای خارجی یخچال نیز می توان به ال جی، سامسونگ، بوش، اسمگ و ویرپول اشاره کرد که دو برند مذکور در ابتدا از قدیمی ترین برندهای کره ای بشمار می روند.

برند سامسونگ محصولات خود را تا 18 ماه تضمین کرده، علاوه بر این، یخچال های این برند معمولا در رده A مصرف انرژی قرار دارند. یخچال های برند ال جی نیز دارای گارانتی بوده و بسیار بادوام و بی صدا هستند.

برند بوش نیز از دیگر پیشماگان تولید لوازم خانگی است که از اتلاف انرژی کم و کیفیت بالایی برخوردار هستند. برند ویرپول و اسمگ هم از برندهای معروف و کم مصرف در انرژی هستند که 24 و 36 ماه گارانتی دارند.

عکس چطور یک یخچال و فریزر خوب انتخاب کنم؟
برند و مدلامرسان مدل BFN22D MTP
نمودار مصرف انرژیA
وزن80.5
نوع مقاومت در برابر برفکنوفراست
توضیحاتمجهز به قفل کودک
عکس چطور یک یخچال و فریزر خوب انتخاب کنم؟
برند و مدلاسنوا مدل SN83320SS
نمودار مصرف انرژی+A
وزن_
نوع مقاومت در برابر برفکنوفراست
توضیحاتمجهز به باز ماندن اخطار درب
عکس چطور یک یخچال و فریزر خوب انتخاب کنم؟
برند و مدلهیمالیا مدل NR440d+
نمودار مصرف انرژیB
وزن165
نوع مقاومت در برابر برفکنوفراست
توضیحاتمجهز به قفل کودک
عکس چطور یک یخچال و فریزر خوب انتخاب کنم؟
برند و مدلفیلور مدل RPD-COL-013
نمودار مصرف انرژیA
وزن60
نوع مقاومت در برابر برفکدیفراست
توضیحات_
عکس چطور یک یخچال و فریزر خوب انتخاب کنم؟
برند و مدلبوش مدل KAD80A404
نمودار مصرف انرژیA
وزن129
نوع مقاومت در برابر برفکدارد
توضیحاتمجهز به سیستم رفع کننده بو
عکس چطور یک یخچال و فریزر خوب انتخاب کنم؟
برند و مدلدر فرانسه سامسونگ
نمودار مصرف انرژی_
وزن166
نوع مقاومت در برابر برفکدارد
توضیحاتمجهز به هشدار درب و قفل

کلام آخر

خرید یخچال از آن جایی که هزینه تقریبا زیادی را دربر می گیرد حائز اهمیت است. بنابراین شناخت انواع مختلف یخچال ها ازجمله دوقلو، بالا و پایین، ساید بای ساید، درب فرانسوی و هم چنین شناخت برندها و مفهوم درست فضا و گنجایش یخچال می تواند به انتخاب بهتر ما کمک کند.

در این نوشته به بررسی کامل این موارد و هم چنین مواردی که به نگهداری بهتر یخچال شما کمک می کند پرداختیم. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

سئوالات متداول

انواع یخچال کدام است؟

یخچال ها بر اساس سایز، اندازه، محل قرارگیری و … به نمونه های هتلی، ساید بای ساید، توکار، چهار درب، درب فرانسه تقسیم می شوند.

یخچال های جدیدتر چه امکاناتی دارند؟

درپوش، محفظه با امکان تنظیم دما و آب ریز از را می توان از امکانات یخچال های بروزتر دانست.

نوع کمپرسور در یخچال چه تفاوتی ایجاد می کند؟

کمپرسورهای خطی نسبت به کمپرسورهای پیستونی صدا و هم چنین مصرف برق کمتری دارند و بیشتر در سری جدید یخچال ها به چشم می خورند.