آموزش رویت

ساختمانچی

سرمایه داران در انتخاب خرید مسکن و حفظ جان، دومی را انتخاب کردند. شیب قیمت مسکن کمتر شده است و تا اردیبهشت به خط صاف می رسد اما آغاز تحولات از خرداد ماه ۹۹ است. سرمایه همواره به سمت سود حرکت می کند، در ایران یکی از قدیمی ترین بازارهای سود آور، بازار مسکن است. هر چقدر هم از مزایای بازار سرمایه و سرمایه گذاری در آن سخن گفته شود، کم است اما واقعیت عملکرد اغلب سرمایه داران ایران چیز دیگری است . زمستان امسال حجم نقدینگی بالا و حرکت آن به سوی بازار مسکن، قیمت یک آپارتمان را به بیش از ارزش واقعی آن رساند اما کرونا ویروس این میان همچون سدی سرمایه داران را از حرکت ایستاند و در سکوت قرار داد.

مهدی جعفر پیشه، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان اصفهان در ارتباط با وضعیت مسکن در اصفهان و شهرهای بزرگ گفت: در سه ماه اخیر یعنی زمستان 98 و قبل از شیوع کرونا بازار مسکن و قیمت مسکن تابع ناهنجاری عجیبی بود که خود انبوه سازان در ارتباط با چگونگی عملکرد، دچار تردید شده بودند. این پرسش که قرار است در بازار مسکن چه اتفاقی بیافتد، تنها در ذهن متقاضیان خرید مسکن نبود، فعالان و تحلیلگران مسکن نیز این پرسش را در ذهن داشتند.

وی ادامه داد: رشد نابهنجار قیمت مسکن در دو ماه اول زمستان 98 ناشی از حرکت پول های سرگردان به سمت بازار مسکن بود. این موج یک مرتبه از حرکت ایستاد و حتی در برخی مناطق رشد قیمت مسکن نزولی شد. اکنون در اواخر اسفند 98 شاهد رکود بازار مسکن هستیم. مهدی جعفر پیشه در ادامه با اشاره به شرایط بحرانی شیوع کرونا گفت: موضوع امروز ایران، حفظ حیات است. وقتی مردم از جان خود می ترسند وارد معامله نمی شوند، مهم تر آن که اغلب سرمایه گذاری وارد بازار مسکن می شوند و خانه اولی نیستند.

بخوانید!  پیش بینی قیمت مسکن

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان اصفهان در ارتباط با وضعیت بازار مسکن در آینده گفت: بازار مسکن تا پایان سال 98 همچنان در رکود خواهد بود. در دوماهه اول بهار سال 99نیز شاهد هیچ گونه تغییری در بازار مسکن نباشیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر فعلا اتفاق خاصی در ارتباط با مسکن نمی افتد گفت: به نظر می رسد، شیب قیمت مسکن کمتر می شود و تا اردیبهشت99 به شکل خط صاف در بیاید. آغاز تحولات بازار مسکن در خردادماه آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز به کار دور جدید مجلس در تثبیت و یا افزایش قمیت مسکن گفت: زمانی که دولت ها و یا مجلس عوض می شوند، یک سری تغییرات به همراه می آورند. در ایران بحث های اقتصادی متاثر از سیاست است. بخش اعظم شعارهای انتخاباتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مسکن بود. بیش از 40 درصد از کسانی که برای این دوره مجلس رای آورده اند نیز جوان و مجلس اولی هستند. وی درارتباط با عملکرد نمایندگان مجلس افزود: ممکن است منتخبین جدید مجلس، بخواهند تسهیلات جدیدی به بخش مسکن بدهند، یک سری قوانین را وضع کنند و این قوانین می تواند در تحولات بازاز مسکن تاثیر مثبت بگذارد.