آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که ممکن است نام آن به گوش شما آشنا باشد فلنج می باشد. فلنج ها از مهم ترین ابداعات بشری می باشد که کار ساخت و تاسیس انواع سیستم های تخصصی را تا حد بسیار زیادی آسان و تسهیل نموده است.

این وسیله و ابزار صنعتی امروزه کاربرد بسیار گسترده و وسیعی دارد و در هرجایی به کار گرفته می شود. مهم ترین کاربرد فلنج در لوله کشی می باشد و بیشتر خریداران این وسیله نیز از آن در زمینه لوله کشی و انتقال سیالات استفاده می کنند.

ما در این مطلب قصد داریم تا کاربرد فلنج در لوله کشی را به طور کامل بیان نماییم پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این وسیله ادامه ی این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. همچنین شما می توانید از طریق این صفحه به استعلام قیمت فلنج نیز بپردازید.

فلنج چیست و چگونه استفاده می شود؟

در ابتدا و پیش از آن که به کاربرد فلنج در لوله کشی بپردازیم باید بدانیم این وسیله چیست و چه استفاده ای دارد. به طور کلی فلنج وسیله ای است که جایگزین جوش کاری لوله شده است.

استفاده از این وسیله در خطوط لوله کشی موجب می شود که به جای جوش دادن با پیچ و مهره کردن صفحات فلنج به یکدیگر بتوانیم به راختی خطوط لوله کشی را احداث کنیم و اتصالات و لوله ها را به یکدیگر متصل نماییم.

کاربرد فلنج در لوله کشی موجب می شود که اگر نیاز به تغییر با تعمیر لوله ها را نیز داشته باشید به جای نیاز به برش و جوش دادن مجدد لوله ها، آن ها را باز کرده و به شکل مطلوب خود در آن ها تغییر و تعمیر اعمال نمایید.

این مزیت فلنج ها از شیوه و ساختار کلی آن ها نشئت می گیرد. فلنج ها صفحاتی می باشند که با فواصل منظم و مشخصی در آن جای پیچ و رزوه تعبیه شده است.

این صفحات دایره ای شکل به لوله ها متصل می شود و سپس با قرار دادن لوله ها در کنار هم و پیچ و مهره کردن دو صفحه لوله ها به یدیگر متصل می شوند.

شما با استفاده از این ابزار امکان این را خواهید داشت که نصب و ساخت تاسیسات خود را تا حد بالایی تسریع و تسهیل نمایید. و در صورت تمایل به تهیه این محصولات به روی کلمه استعلام قیمت فلنج کلیک فرمایید.

عکس کاربرد فلنج در لوله کشی

انواع کاربرد فلنج در لوله کشی

انواع فلنج کاربرد های متنوع و مختلفی دارند که باعث می شود بر اساس نیازهای مختلف و متنوع مصرف کننده خریداری و انتخاب شوند. انواع کاربرد فلنج در لوله کشی به این شرح می باشد:

فلنج ساده (Flat flange)

ساده ترین نوع فلنج می باشد. شکل ظاهری این محصول به شکل صفحات گردی می باشد که بر روی آن چندین سوراخ به منظور پیچ و مهره کردن آن ها در یکدیگر تعبیه شده است.

این فلنج ها از مقاومت فشاری و تحمل دمایی معمولی برخوردار هستند و در زمان استفاده آن ها باید تمامی جوانب احتیاطی را رعایت کرد تا از نشتی و از خسارات ناشی از آن جلوگیری به عمل آورد.

فلنج رزوه ای  

از مهم ترین انواع فلنج ها می باشند و مصارف بسیار گسترده ای در خطوط لوله کشی برخوردارند. اگر به کاربرد فلنج در لوله کشی در مکان هایی که مستعد حریق و آتش سوزی هستند نیاز دارید در این صورت این نوع از فلنج ها مناسب ترین آن می باشند.

اتصال فلنج رزوه ای به لوله نیاز به جوشکاری ندارد و همین نیز باعث کابرد گسترده آن در مکان های مستعد حریق و آتش سوزی می باشد.

همچنین شایان ذکر است کاربرد فلنج رزوه ای تنها مربوط به اتصال لوله های فلزی نمی باشد و از آنجا که نصب آن نیاز به جوشکاری ندارد در نصب و اتصال لوله های پلیمری نیز می تواند به کار گرفته شود.

فلنج لبه دار (لپ جوینت)

این نوع از فلنج ها به نسبت سایر انوع آن از مقاومت کم تری برخوردار می باشد و به همین علت نیز در زمان خرید آن باید به رده و کلاس توجه لازم را نمود.

نکته ای که در این حین شایان توجه است این می باشد که قیمت این فلنج نیز ارزان تر و مقرون به صرف تر می باشد که به همین علت نیز کاربرد فلنج در لوله کشی هایی با حساسیت کمتر را افزایش می دهد.

استعلام قیمت فلنج لبه دار به راحتی برای شما ممکن شده است همچنین در زمان نصب به کار گیری این محصول در سیستم خود حتما به نکات مهمی از حمله آب بندی دقیق توجه فرمایید.

فلنج گردنه دار (گلو دار)

کاربرد فلنج در لوله کشی و انتقال سیالات پر فشار با این محصول بسیار افزایش پیدا کرده است چرا که به طور کلی گردنه های این فلنج و شیوه نصب آن موجب می شود که بر اساس رده و کلاس آن بتواند انواع سیالات را با فشار های مختلف به راحتی از خود عبور دهد.

علت نامگذاری و کاربرد فلنج گردنه دارد در لوله کشی سیالات پر فشار به علت گلو و گردنه نسبتا بلند آن است که با شیب ملایمی به هسته مرکزی صفحه متصل می گردد.

بلایند فلنج (فلنج کور کننده)

کاربرد فلنج در لوله کشی تنها اختصاص به انتقال سیالات و متصل کردن لوله ها ندارد بلکه گاهی این تجهیزات ساخته می شوند تا جریانی را قطع کنند و مانع از عبور سیالات شوند.

فلنج کور کننده نیز دقیقا به همین منظور ساخته شده است و کاربرد اصلی آن مربوط به آخر خطوط لوله کشی و انتقال سیالات می باشد و مسیر جریان را به طور کامل قطع می کند.

فلنج نرو ماده

از مهم ترین و مقاوم ترین انواع فلنح ها می باشد که به نسبت ابعاد و کلاس خود از مقاومت های فشاری گسترده ای برخوردار می باشد. این کاربرد فلنج در لوله کشی قطعا برای شما اهمیت دارد، چرا که شیوه نصب و اتصال این دو فلنج موجب می شود که از هرگونه نشتی و برون ریزی سیالات جلوگیری به عمل آید.

این فلنچ به صورت جفت جفت ساخته و ارائه می شوند و در زمان نصب نیز یکی از صفحات به طور کامل در دیگری فرو رفته و سپس پیچ و مهره می شود. همین اتصالات قوی نیز از مزایا این نوع فلنج می باشد.

فلنج سوکت جوشی

فلنج جوشی از انواع پر مصرف فلنچ ها محسوب می شود و علت آن نیز قیمت به صرفه و ارزان آن می باشد. در زمان نصب این فلنج ها به جوشکاری و اتصال آن به لوله نیاز می باشد پس اگر پروژه و خط لوله کشی که در حال احداث آن هستید در محیط مستعد حریق می باشد بهتر است تمامی نکات امنیتی را رعایت فرمایید.

در این قسمت به انواع کاربرد فلنج در لوله کشی پرداختیم. در ادامه نیز انواع سیستم ها لوله کشی که می توانید از این محصولات در آن استفاده نمایید می پردازیم.

کاربرد فلنج در لوله کشی

سیستم های لوله کشی زیادی وجود دارد که می توانید به راحتی از فلنج در آن استفاده نمایید. این سیستم ها به این شرح می باشد:

  • لوله کشی گاز
  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب
  • لوله کشی های ساختمانی
  • لوله کشی فر آورده های نفتی
  • لوله کشی فرآورده های پتروشیمی
  • و …
عکس کاربرد فلنج در لوله کشی

شایان ذکر است علاوه بر توجه به کاربرد فلنج در لوله کشی، حتما از ابزار و تجهیزات مناسب جهت آب بندی فلنج ها استفاده نمایید، چرا که نشتی سیالات مخصوصا در سیستم گاز رسانی می توانید خطرناک باشد و آسیب های جدی به جای بگذارد. همچنین برای خرید محصول مناسب خود با قیمت مناسب به استعلام از قیمت از گروه ما بپردازید.

مزیت های کاربرد فلنج در لوله کشی

استفاده از فلنج ها در سیستم ها لوله کشی مزایایی برای شما به همراه دارد که به خوبی می توانید از آن بهره مند شوید. از مزایا به این شرح می باشد.

  • ساخت سیستم های لوله کشی پلیمری: از آنجا که جنس لوله های پلمیری از پلاستیک می باشد امکان جوش دادن آن ها وجود ندارد. نوعی از فلنج ها که به فلنچ روزه ای مشهور است برای این کار بسیار مناسب می باشد و از آنجا که به جوشکاری برای نصب نیاز ندارد می تواند در ساخت سیستم ها پلیمری نیز به کار گرفته شود.
  • امکان تغییر و تعمیر خطوط لوله کشی: اگر در زمان ساخت یا حتی پس از سال ها استفاده از فلنچ نیاز به تغییر یا تعمیر یکی از لاین های لوله کشی داشته باشید، نیاز به برش لوله ها ندارید بلکه کافیست پیچ و مهره های فلنج را باز کنید و تغییرات مطلوب را اعمال نمایید. مهم ترین کاربرد فلنج در لوله کشی نیز بسته به این ویژگی می باشد.
  • نصب آسان: نصب این محصولات و تاسیس خطوط لوله کشی به مراتب آسان تر از جوشکاری می باشد و به همین علت نیز هزینه ساخت آن کاهش و سرعت راه اندازی آن افزایش می یابد.
  • ساخت در جنس و ابعاد مختلف: این محصولات فلزی می تواند از انواع فلزات محکم و مقاوم ساخته شود و بر اساس نیاز و مصرف شما در ابعاد و سایز های مختلفی تولید می شود.
  • کلاس های فشاری مختلف: منظور از کلاس حداکثر تحمل فشاری فلنج می باشد که بر اساس حجم و فشار سیالات سیستم لوله کشی باید انتخاب گردد. فلنچ در کلاس های مختلفی ساخته می شود و حتما در زمان خرید باید به آن توجه نمایید.

در این مطلب به طور کامل به کاربرد فلنج در لوله کشی پرداختیم. شما می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راهنمای خرید فلنج را مشاهده نمایید.