آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید رنگ های گرم و سرد در دکوراسیون داخلی چه کاربردی دارند؟ مهم ترین فاکتور در طراحی دکوراسیون داخلی، رنگ است. رنگ ها به سه دسته گرم، سرد و خنثی دسته بندی می شوند.

رنگ های سرد مانند آبی، سبز، فیروزه ای و… خاصیت آرام بخشی دارند و رنگ های گرم مانند نارنجی، قرمز، زرد و… می توانند احساسات مختلفی ایجاد کنند. رنگ های خنثی نیز باعث جلب توجه به سایر رنگ های مجاور خود می شوند، این رنگ ها شامل سیاه، سفید، خاکستری و… هستند.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی بر اساس سلیقه و روحیات افراد صورت می گیرد و تاثیر هر رنگ با رنگ های دیگر متفاوت است. رنگ های گرم و سرد به صورت تکی و یا ترکیبی در رنگ آمیزی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

در این نوشته سعی شده الگوهای جدید در خصوص استفاده از رنگ های گرم و سرد در دکوراسیون داخلی به شما علاقمندان دکوراسیون داخلی معرفی گردد. با ساختمانچی همراه باشید.

انواع رنگ سرد و کاربرد آن ها در دکوراسیون منزل

رنگ آبی

رنگ آبی، نماینده رنگ های سرد و محبوب ترین و پرکاربردترین رنگ در میان آن ها می باشد. آبی در واقع تداعی کننده آسمان، دریا و در کل زیبایی و آرامش می باشد. استفاده از این رنگ در دیزاین منزل سبب بوجود آمدن محیطی آرام و ملایم می شود.

این رنگ همانند آب، نماد پاکی و درستی است و همانطور که آب در مقابل آتش قرار دارد، رنگ آبی نیز متضاد رنگ های گرمی چون نارنجی، قرمز و زرد می باشد؛ بنابراین کاربرد رنگ سردی چون آبی در کنار رنگ های گرمی چون قرمز می تواند تضاد زیبایی را در دکوراسیون خانه شما بوجود آورد.

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز

از دیگر رنگ های زیبا و سرد، رنگ سبز است که تداعی کننده طبیعت سرسبز در خانه می باشد. این رنگ نویدبخش امید، زندگی و رشد محسوب می شود، به طوری که نگاه کردن به آن، علاوه بر آرامش، احساس امنیت نیز می کنید.

استفاده از رنگ سبز در کنار رنگ های آبی و زرد، توانسته به خوبی سبب آرامش و انرژی مثبت در خانه شود. رنگ سبز، سلامتی را افزایش می دهد و امید به زندگی را دل ها زنده می کند. استفاده از این رنگ در فضاهای خنثی و بی روح سبب شادابی و حس تسکین می شود.

استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ بنفش

بنفش دیگر رنگ پرطرفدار سرد محسوب می شود. رنگ بنفش آخرین تناژ رنگ های سرد محسوب می شود و نزدیک رنگ های گرم می باشد. به این دلیل که بنفش از ترکیب قرمز و آبی تشکیل می شود و بیشتر به رنگ قرمز تمایل دارد. به همین دلیل، در مرز بین رنگ های گرم و سرد قرار دارد.

بخوانید!  طراحی و ایجاد نشیمن دنج در زیر پنجره

رنگ بنفش، رنگی سلطنتی می باشد و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی سبب لوکس و گران نشان دادن وسایل می شود. این رنگ در سال 2018 محبوب ترین رنگ در میان جوانان و نوجوانان شناخته شد و در صنعت مد و فشن و همچنین دکوراسیون داخلی به وفور این رنگ مورد استفاده قرار گرفت.

بنفش علاوه بر حس ثروت و اعتباری که به فضا می دهد، سبب آرامش، محبت و عشق نیز می شود. استفاده از بنفش در کنار رنگ هایی چون نقره ای، خاکستری و طوسی زیبایی شگرفی را به ارمغان می آورد.

اگر به سبک مدرن و در عین حال لوکس و گران قیمت علاقه دارید، ترکیب رنگ بنفش با المان های استیل براق و درخشان را در اولویت خود قرار دهید.

رنگ بنفش در دکوراسیون

انواع رنگ گرم و کاربرد آن ها در دکوراسیون داخلی

رنگ زرد

رنگ زرد نماد اخطار، توجه و حتی شادمانی می باشد. زرد نماد خورشید نیز می باشد. استفاده از این رنگ در خانه انرژی شادی آور، اشتهاآور، الهام بخش و درخشانی را بوجود می آورد. در استفاده از رنگ زرد باید دقت زیادی داشته باشید.

بهتر است از رنگ زرد به صورت محدود و برای المان های کوچک و تزئینی استفاده نمایید، زیرا استفاده بیش از حد از این رنگ سبب آزردگی و خستگی چشمان می شود.

شما نباید تمام دیوارها را با رنگ زرد بپوشانید و یا تمام کابینت ها یا مبلمان را به رنگ زرد خریداری کنید. سعی کنید از قاب عکس ها و اکسسوری های زرد رنگ بر روی دیوار و یا کوسن های زرد بر روی مبلمان استفاده کنید. استفاده از رنگ زرد در اتاق غذاخوری سبب افزایش اشتها و در اتاق مطالعه سبب تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می شود.

رنگ زرد در دکوراسیون

رنگ قرمز

قرمز پرطرفدارترین رنگ گرم محسوب می شود و در مقابل رنگ آبی قرار دارد. رنگ قرمز توجه افراد را به سمت خود جلب می کند و سبب بهبود عملکرد گردش خون در بدن می شود. از رنگ قرمز نیز بهتر است به صورت عمده و زیاد استفاده نشود.

بخوانید!  چگونه یک لوستر مناسب خانه خود انتخاب کنم؟

شما می توانید اکسسوری ها و وسایل کوچک قرمز رنگ را با فاصله از یکدیگر قرار دهید و نمایی بسیار زیبا را بوجود آورید. استفاده از رنگ قرمز در اطرف شومینه سبب بوجودآمدن حس گرما می شود، حتی اگر شومینه خاموش باشد.

رنگ قرمز سبب بوجودآمدن شور و هیجان و حس صمیمیت در فضا می شود. از رنگ قرمز بهتر است که در اتاق خواب استفاده نشود، زیرا این رنگ مغز را بیدار نگه می دارد و آرامش خواب را کم می کند.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی

نارنجی، نماد قدرت، شور و هیجان محسوب می شود و تداعی کننده غروب خورشید می باشد. رنگ نارنجی سبب شاد و پر انرژی شدن افراد میانسال می شود، به همین دلیل در خانه سالمندان از این رنگ استفاده های زیادی می شود.

نارنجی خاصیت ضد افسردگی دارد و کج خلقی و زودرنجی افراد را تا حدودی کاهش می دهد. از رنگ نارنجی نیز بهتر است به صورت محدود و با فاصله استفاده شود تا بتواند به خوبی نگاه ها را به سمت خود جلب کند و روحی تازه به دکوراسیون داخلی ببخشد.

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی رنگ های گرم و سرد و کاربرد آن ها در دکوراسیون داخلی پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و از آن ها جهت ایده پردازی استفاده کنید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این باره با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.