آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید تعمیر ترک سقف به چه صورت انجام می گیرد؟ برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده که سقف خانه دچار آسیب و ترک خوردگی شده است. وجود ترک سقف نمای بدی ایجاد می کند و تعمیر و بازسازی آن می تواند در ایجاد فضایی زیبا کارگشا باشد.

شاید در ابتدا تصور کنید برای انجام این کار نیاز به متخصص است. اما به واقع خود نیز می توانید به انجام این کار اقدام نمایید. از این رو در این مطلب به آموزش تعمیر ترک سقف می پردازیم. برای یادگیری انجام این کار در ادامه این مطلب با ساختمانچی همراه باشید.

مرحله اول: استفاده از یک ورقه پلاستیکی در کف اتاق

آن چه که در ابتدا باید انجام دهید، استفاده از یک ورقه پلاستیکی در کف اتاق برای جلوگیری از کثیف شدن آن می باشد، چرا که در حین انجام کار ممکن است ذرات گچ و یا بتونه ای که مورد استفاده قرار می دهید، به کف اتاق می ریزد و باعث کثیفی آن می شود.

هم چنین می توانید در صورت امکان وسایل موجود در اتاق که در زیر محل ترک خوردگی قرار دارند را از اتاق خارج نمایید.

استفاده از یک ورقه پلاستیکی در کف اتاق

مرحله دوم: انتخاب نردبان مناسب

انتخاب یک نردبان مناسب نکته مهمی است که برای انجام این کار باید به آن توجه کنید. نردبانی که در تصویر بالا مشاهده می نمایید، می تواند نمونه مناسب و ایمنی باشد.

انتخاب نردبان مناسب

مرحله سوم: مشخص کردن محل آسیب دیده

در این مرحله باید اطراف محل آسیب را مشخص کنید و یک کادر در اطراف آن ایجاد نمایید. برای انجام این کار می توانید از وسیله مخصوص که شبیه به چاقو می باشد، استفاده کنید.

برای انجام این کار وسیله مورد نظر را با زاویه 15 درجه نسبت به سقف قرار دهید. این کار از آسیب به سایر قسمت ها جلوگیری به عمل می آورد.

مشخص کردن محل آسیب دیده

مرحله چهارم: استفاده از ورق مش

آن چه که برای ادامه کار در این مرحله نیاز دارید، ورق مش می باشد. این ورق ها به خوبی به محل آسیب دیده می چسبند. این امکان وجود دارد که با توجه به میزان وسعت فضای ترک خوردگی از این ورق ها بر روی آن استفاده نمایید. توجه کنید که بیش از یک لایه از ورق مش بر روی محل آسیب دیده استفاده نکنید.

استفاده از ورق مش

مرحله پنجم: ساخت بتونه

در این مرحله از تعمیر ترک سقف نسبت به ساخت بتونه اقدام نمایید. برای انجام این کار پودر مخصوص را با آب گرم مخلوط نمایید. غلظت بتونه ای که ایجاد می کنید باید شبیه غلظت سس مایونز باشد.

ساخت بتونه

مرحله ششم: استفاده از بتونه بر روی ورق مش

در این مرحله با استفاده از کاردک یک لایه نازک از بتونه را بر روی ورق مش می زنیم. توجه کنید که سطح ورق مش به طور کامل با بتونه بپوشانید.

بخوانید!  معرفی 7 روش محاسبه شارژ ساختمان[+دانلود نرم افزارهای مدیریت شارژ]

برای انجام این کار کاردک را از یک طرف بر روی ورق مش بکشید و سعی کنید این کار را با سرعت بالا انجام دهید. بعد از انجام این کار اجازه دهید بتونه به طور کامل خشک شود.

در صورتی که طراحی سقف به گونه ای است که بافت ویژه ای در آن وجود دارد، می توانید با استفاده از کمک یک متخصص قبل از خشک شدن بتونه نسبت به طراحی بافت در آن اقدام نمایید. برای مثال برای انجام این کار می توانید از یک براش یا اسفنج کمک بگیرید.

سپس به سمباده زنی سطح مورد نظر بعد از خشک شدن کامل آن، بپردازید. این کار باعث ایجاد سطحی یکنواخت می شود و کار شما را شکیل تر می کند. توجه کنید که در انجام این کار زیاده روی نشود. مدت زمان خشک شدن بتونه با توجه به محصول خریداری شده متفاوت می باشد.

استفاده از بتونه بر روی ورق مش

مرحله هفتم: استفاده مجدد از بتونه

بعد از سمباده زنی سطح مورد نظر، از یک لایه بتونه دیگر بر روی محل آسیب استفاده نمایید. توجه کنید این لایه باید نازک تر از لایه قبل باشد.

در این مرحله نیز از همان روش های مرحله قبل استفاده نمایید. دقت کنید که در این مرحله و با انجام این کار هیچ اثری از نوار مش نباید باقی بماند.

بنابراین بعد از سمباده و رنگ زنی نباید اثری از آن ها باقی بماند. بهتر است لایه دوم بتونه ای که مورد استفاده قرار می دهید، آب بیشتری داشته باشد. این کار باعث می شود سطح یکنواخت تری بوجود آید.

استفاده مجدد از بتونه

مرحله هشتم: سنباده زنی

در این مرحله از تعمیر ترک سقف، اطراف ورق مش که از بتونه بر روی آن استفاده می شود را به وسیله سمباده اسفنجی، سمباده بزنید. این کار را با دقت انجام دهید تا سطحی یکنواخت ایجاد شود. توجه کنید در انجام این کار زیاده روی نکنید.

سنباده زنی

مرحله نهم: انتخاب رنگ مناسب

در این مرحله نوبت به رنگ آمیزی آن می رسد. برای انجام این کار در ابتدا باید رنگی متناسب با رنگ سقف انتخاب نمایید. برای انتخاب رنگ مناسب بهتر است نمونه ای از چند رنگ مشابه را خریداری کرده و آن را با رنگ سقف چک کنید.

رنگ آمیزی سقف

مرحله دهم: رنگ آمیزی سقف

در این مرحله از تعمیر ترک سقف نوبت به رنگ آمیزی سقف می رسد. برای انجام این کار پس از انتخاب رنگ نوبت به استفاده از قلمو برای رنگ آمیزی سقف می رسد.

بخوانید!  چطور فرش ماشینی را تمیز کنیم؟[7 راهکار طلایی و ساده]

بعد از انجام رنگ آمیزی و خشک شدن آن، باید رنگ و بافت این قسمت با رنگ و بافت رنگ سایر قسمت های سقف هماهنگی داشته باشد.

رنگ آمیزی سقف

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به آموزش تعمیر ترک های سقف پرداختیم. امیدواریم مطالعه این نوشته اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرارداده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.