آموزش رویت

ساختمانچی

پاک کردن اثر جرم گیر از روی شیرآلات به روش های گوناگونی انجام می گیرد. همانطور که می دانید مشکلی که در بسیاری از خانه ها مشاهده می شود و ممکن است بارها اتفاق بیفتد، سیاه شدن و جرم گیر شدن شیرآلات می باشد.

عده ای به دلیل بی اطلاعی از اثرات نامطلوب و شیمیایی جرم گیرها روی شیرآلات از آن استفاده می کنند و گاهی ناخواسته این اتفاق می افتد.

این موضوع موجب ناراحتی و نگرانی می شود، اما برای حل این مشکل راهکارهایی وجود دارد که با انجام آن امکان بهبود وضعیت ظاهری شیرآلات زیاد است. با ما در این نوشته از سایت ساختمانچی همراه باشید تا با راهکارهای رفع جرم گیر از روی شیرآلات آشنا شوید.

علت های سیاه شدن شیرآلات

دو حالت برای سیاه شدن شیرآلات به وسیله جرم گیر وجود دارد:

حالت اول: اگر این اتفاق اکنون افتاده است و ناخواسته جرمگیر روی شیرآلات ریخت و زمان زیادی از آن نگذشته است، پس باید سریعا با آب سرد روی شیرآلات بگیرید و جرمگیر را از روی آن پاک کنید.

بلافاصله به کمک مایع ظرفشویی و اسفنج نرم روی شیرآلات بکشید تا اگر چیزی روی آن باقی مانده است پاک شود. اگر اثر کمی از سیاهی با روش هایی که خواهیم گفت، می توانید آن را برطرف کنید.

حالت دوم: اما اگر از این اتفاق زمان زیادی می گذرد و اکنون به فکر برطرف کردن سیاهی روی شیرآلات هستید. برای این حالت روش های زیر را آزمایش کنید تا اثر این سیاهی را کمرنگ و به مرور محو کنید.

شستن شیرآلات

ترفندهای تمیز کردن شیرآلات سیاه شده به وسیله جرم گیر

اسید سیتریک

استفاده از سرکه سفید که یک اسید طبیعی است، می تواند به شما کمک کند که از شر این لکه های سیاه راحت شوید. اول شیر را با آب داغ بشویید سپس یک دستمال حوله ای نرم بردارید و به سرکه سفید آغشته کنید. سپس آن را دور شیرآلات بپیچید، بعد از پنج تا ده دقیقه آن را بردارید و بعد از شستشوی شیرآلات، آن را کاملا خشک کنید.

جوش شیرین

از ترکیب جوش شیرین و آب یک خمیر که نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ است، درست کنید. سپس آن را روی شیرآلات بکشید و بعد از پنج دقیقه آن را با دستمال پاک کنید. پس از آن شیرآلات را بشویید و با یک دستمال نرم خشک کنید.

لیمو ترش

یکی دیگر از گزینه های موثر برای پاک کردن لکه های سیاه روی شیرآلات لیمو ترش تازه است. لیمو ترش یک اسید طبیعی است و تاکید می شود که از خود لیمو ترش استفاده کنید، زیرا اغلب آبلیموها ناخالصی دارند.

بخوانید!  چگونه می توان فرش های آسیب دیده را در خانه رفو کرد؟

یک لیمو ترش بردارید و آن را از وسط با چاقو نصف کنید و به آرامی روی شیرآلات بکشید سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید.

شاید این کار را باید در فواصل مشخص چندین بار تکرار کنید تا به مرور لکه سیاه کم رنگ شود. دقت کنید برای اطمینان بهتر است ابتدا در یک محل کوچک و تایم کوتاه این کار را انجام دهید و اگر اثر نامطلوبی مشاهده نکردید به طور کامل شیرآلات را با آن تمیز کنید.

آرد سفید

این ماده به عنوان یک لایه بردار طبیعی و بی ضرر یک راهکار برای پاک کردن سیاهی روی شیرآلات و سینک است. اما برای استفاده از آرد باید شیرآلات را برعکس موارد دیگر کاملا خشک باشد حالا آرد را به کمک یک دستمال روی شیرآلات بکشید و بعد از نیم ساعت آردها را بردارید و شیر را بشویید.

آب و صابون

ساده ترین و در دسترس ترین ماده برای پاک کردن اثر جرم گیر از روی شیرآلات صابون است که باید آن را با آب مخلوط کنید و روی شیرآلات با یک اسفنج نرم بکشید.

این کار را بدون ترس از اثر نامطلوب روی شیرآلات می توانید تکرار کنید. زیرا صابون هم قدرت پاک کنندگی خوبی دارد هم اثر بدی روی شیرآلات نمی گذارد.

تمیزکردن شیرآلات با صابون

آمونیاک

بهتر است قبل از استفاده از آمونیاک از دستکش و ماسک استفاده کنید. زیرا این ماده شیمیایی برای پوست دست و ریه خطرناک است. ابتدا مقدار خیلی کمی از آن را با آب مخلوط کنید و در قسمت کوچکی از شیرآلات تست کنید.

اگر مشکلی پیش نیامد ترکیب آب و آمونیاک را به آرامی و با احتیاط روی شیرآلات بریزید و بلافاصله با اسفنج روی شیرآلات بکشید و سپس با آب سرد بشویید.

توجه: آمونیاک را به هیچ وجه با مواد شیمیایی مثل مایع سفید کننده، جرم گیر و لوله بازکن مخلوط نکنید، زیرا بخارات ایجادشده از آن کشنده است.

جلاسنج

اگر از هیچ یک از روش های بالا نتیجه نگرفتید و نوع شیرآلات شما با سینک های ظرفشویی از یک جنس است، می توانید از جلاسنج استفاده کنید. یک تکه پنبه را به جلاسنج آغشته کنید و به آرامی روی شیرآلات بکشید تا لکه های سیاه را از بین ببرد. حالا شیرآلات را بشویید و خشک کنید.

نکته مهم

شما می توانید موارد مذکور را با هم مخلوط کنید و یک ترکیب ساده برای پاک کردن اثر جرم گیر از روی شیرآلات درست کنید. اصولا استفاده از این مواد با هم برای رفع سیاهی شیرآلات می تواند شما را سریع تر به نتیجه دلخواهتان برساند. ولی همچنان در به کارگیری از آن ها احتیاط را فراموش نکنید، چرا که تنها خودتان از نوع شیرآلات و اثری جرمگیر روی آن اطلاع دارید.

  • ترکیب جوش شیرین و لیمو ترش
  • جوش شیرین و سرکه
  • ترکیب جوش شیرین و نمک
  • ترکیب جوش شیرین و آمونیاک
بخوانید!  چگونه اکسسوری های دست ساز برای دیزاین خانه خود بسازیم؟

تاثیر جرم گیر روی شیرآلات

راهکارهای موثر در طول عمر شیرآلات

  • از تمیز کننده های طبیعی مثل سرکه به جای مواد شیمیایی و قوی کمک بگیرید.
  • از پولیش های نرم و لطیف به جای سیم ظرفشویی و اسکاج های زبر و خشن استفاده کنید.
  • در شستشوی سرویس بهداشتی، شیرآلات را به وسیله یک پلاستیک بپوشانید تا بخارات جرمگیر موجب آسیب شیرآلات نشود.
  • اگر ناخواسته جرمگیر روی شیرآلات ریخت آن را سریع پاک کنید، تا واکنش شیمیایی و آسیب خوردگی روی شیرآلات به حداقل خود برسد.

کلام پایانی

با وجود این که تمیز کردن شیرآلات به خصوص وقتی اثرات جرمگیر روی آن است کار سختی است، اما در عوض بعد از این که شیرآلات را تمیز کردید و برق انداختید حس خوبی خواهید داشت.

بهتر است از ابتدا جرمگیر را از نزدیکی شیرآلات دور نگهدارید. حتی هنگام شستشوی سرویس بهداستی شیرآلات را با پلاستیک بپوشانید تا گاز جرمگیر روی شیرآلات ننشیند. این کار موجب می شود با یک اسفنج نرم و مایع ظرفشویی همیشه شیرآلاتی براق و تمیز داشته باشید.

در مواردی هم که کار از کار گذشته و جرمگیر روی شیرآلات ریخت نگران نباشید، زیرا ما در این نوشته راهکارهایی مثل استفاده از مواد طبیعی و در دسترس نظیر لیمو، سرکه، جوش شیرین و… را برای پاک کردن اثر جرم گیر از روی شیرآلات توضیح دادیم تا این مشکل را حل کنید.

سوالات متداول

چرا جرمگیر موجب سیاهی شیرآلات می شود؟

جرمگیر یک ماده شیمیایی بسیار قوی است که باعث از بین رفتن روکش شیرآلات می شود و آن را کدر می کند.

اگر جرمگیر را سریع از روی شیرآلات پاک کنیم باز هم سیاه می شود؟

اگر متوجه شدید که جرمگیر روی شیرآلات ریخت سریعا آن را پاک کنید و با مایع ظرفشویی شیرآلات را بشویید تا از واکنش شیمیایی آن جلوگیری شود.

آیا سرکه اثر جرمگیر را بدتر نمی کند؟

در مواردی که خط و خش روی شیرآلات نباشد و فقط جرمگیر موجب سیاهی آن شده است، استفاده از سرکه فقط روی سیاهی شیرآلات اثر می گذارد و آسیبی به شیرآلات وارد نمی کند.

آیا امونیاک اثر نامطلوب روی شیرآلات می گذارد؟

برای استفاده از آمونیاک حتما جانب احتیاط را رعایت کنید، زیرا این ماده شیمیایی ممکن است وضعیت شیرآلات را بدتر کند.